پرش به محتوا

سنگ های کنده کاری شده دزو: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
 
(۶ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Dazu Rock Carving.jpg|بندانگشتی|سنگ های کنده کاری شده دزو]]
[[پرونده:Dazu Rock Carving.jpg|بندانگشتی|سنگ‌های کنده کاری شده دزو. قابل بازیابی از https://whc.unesco.org/custerr/503.htm]]
منظور از سنگ­‌های کنده­کاری شده­‌ی دَزو(Dazu Rock Carving. Chongqing)، تمامی پیکره‌ها و غار‌های سنگی کنده­کاری شده در دَزو در منطقه­‌ی چونگ­چینگ شامل50 هزار مجسمه و حدود100هزار سنگ نوشته­‌ی موجود در70 سایت باستانی این منطقه است. حجاری­‌های دَزو نمادی از اوج هنر سنگ غار تراشی در کشور [[چین]] است. کار حجاری­‌های دَزو در دوران سلسله­‌ی تانگ و درسال650میلادی آغاز و اوج آن در دوران سلسله­‌های‌ شمالی و جنوبی سونگ بوده و این کار تا دوران سلسله­‌های مینگ و چینگ ادامه یافت. در این کنده کاری‌­ها چهره‌ها به نحوی طراحی و اجرا شده اند که نمایانگر تقابل خوبی و بدی و زشتی و زیبایی باشد. سبک هنری استفاده شده در این حجاری‌­ها تقریبا نوعی نوآوری و ابتکاری است که با روند معمول پیکره تراشی مذهبی پیش از آن متفاوت و تمامی ابعاد زندگی مادی و معنوی جامعه را در برگرفته و ترکیبی از هنر، مذهب، دانش و طبیعت است.
منظور از سنگ­‌های کنده ­کاری شده­‌ی دَزو(Dazu Rock Carving. Chongqing)، تمامی پیکره‌ها و غار‌های سنگی کنده­کاری شده در دَزو در منطقه­‌ی چونگ­ چینگ شامل50 هزار مجسمه و حدود100هزار سنگ نوشته­‌ی موجود در70 [[سایت های باستانی در چین|سایت باستانی]] این منطقه است.  


بزرگ­ترین مجسمه­‌ی این مجموعه مربوط به پیکره­‌ی ساکیامونی به اشراق رسیده با31 متر طول روی تخته سنگ­‌های کوه بائودینگشَن(Baodingshan) است. از ویژگی­‌های هنر سنگ تراشی دَزو، پرداختن به چهره­‌های کنفوسیوسی، دائویی و بودایی در کنار هم است که این مجموعه را از موارد مشابه که تنها به یکی از این مکاتب پرداخته است را متمایز می­کند که این امر در چین به ندرت دیده می­شود. این کتیبه‌ها برای مطالعات تاریخی، جغرافیایی، باور‌های دینی و شخصیت­‌های تاریخی بسیار مفید و ارزشمند هستند و از این طریق می­توان تغییر و تحول حاصله در فرهنگ و اعتقادات مردم [[چین]] در قرون گذشته را شاهد بود.
حجاری­‌های دَزو نمادی از اوج هنر سنگ غار تراشی در کشور [[چین]] است. کار حجاری­‌های دَزو در دوران [[سلسله تانگ|سلسله­‌ی تانگ]] و درسال 650میلادی آغاز و اوج آن در دوران [[سلسله های جنوب و شمال|سلسله­‌های‌ شمالی و جنوبی سونگ]] بوده و این کار تا دوران [[سلسله مینگ|سلسله­‌های مینگ]] و [[سلسله چینگ|چینگ]] ادامه یافت. در این کنده کاری‌­ها چهره‌ها به نحوی طراحی و اجرا شده اند که نمایانگر تقابل خوبی و بدی و زشتی و زیبایی باشد. سبک هنری استفاده شده در این حجاری‌­ها تقریبا نوعی نوآوری و ابتکاری است که با روند معمول پیکره تراشی مذهبی پیش از آن متفاوت و تمامی ابعاد زندگی مادی و معنوی جامعه را در برگرفته و ترکیبی از هنر، مذهب، دانش و طبیعت است.


این مجموعه­‌ی هنری و تاریخی در سال1999میلادی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.<ref>سابقی، علی محمد. (1392). "جامعه و فرهنگ چین". تهران : موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد اول.</ref>
بزرگ­ترین مجسمه­‌ی این مجموعه مربوط به پیکره­‌ی ساکیامونی به اشراق رسیده با31 متر طول روی تخته سنگ­‌های کوه بائودینگ شَن(Baodingshan) است. از ویژگی­‌های هنر سنگ تراشی دَزو، پرداختن به چهره­‌های [[آیین بومی کنفوسیوس|کنفوسیوسی]]، [[آیین بومی تائو|دائویی]] و [[آیین بودا|بودایی]] در کنار هم است که این مجموعه را از موارد مشابه که تنها به یکی از این مکاتب پرداخته است را متمایز می‌کند که این امر در [[چین]] به ندرت دیده می­‌شود.


== کتابشناسی ==
این کتیبه‌ها برای مطالعات تاریخی، جغرافیایی، باور‌های دینی و شخصیت­‌های تاریخی بسیار مفید و ارزشمند هستند و از این طریق می­‌توان تغییر و تحول حاصله در فرهنگ و اعتقادات مردم [[چین]] در قرون گذشته را شاهد بود.
 
این مجموعه­‌ی هنری و تاریخی در سال1999میلادی در [[آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی ثبت شده کشور چین در فهرست میراث جهانی|فهرست میراث جهانی]] به ثبت رسید.
 
== نیز نگاه کنید به ==
[[آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی ثبت شده کشور چین در فهرست میراث جهانی]]؛ [[معبد، اقامتگاه و جنگل سنگی کنفوسیوس]]
 
== منبع اصلی ==
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub>
 
== نویسنده مقاله ==
علی محمد سابقی
[[رده:میراث و مفاخر فرهنگی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۳۰ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۷:۱۲

سنگ‌های کنده کاری شده دزو. قابل بازیابی از https://whc.unesco.org/custerr/503.htm

منظور از سنگ­‌های کنده ­کاری شده­‌ی دَزو(Dazu Rock Carving. Chongqing)، تمامی پیکره‌ها و غار‌های سنگی کنده­کاری شده در دَزو در منطقه­‌ی چونگ­ چینگ شامل50 هزار مجسمه و حدود100هزار سنگ نوشته­‌ی موجود در70 سایت باستانی این منطقه است.

حجاری­‌های دَزو نمادی از اوج هنر سنگ غار تراشی در کشور چین است. کار حجاری­‌های دَزو در دوران سلسله­‌ی تانگ و درسال 650میلادی آغاز و اوج آن در دوران سلسله­‌های‌ شمالی و جنوبی سونگ بوده و این کار تا دوران سلسله­‌های مینگ و چینگ ادامه یافت. در این کنده کاری‌­ها چهره‌ها به نحوی طراحی و اجرا شده اند که نمایانگر تقابل خوبی و بدی و زشتی و زیبایی باشد. سبک هنری استفاده شده در این حجاری‌­ها تقریبا نوعی نوآوری و ابتکاری است که با روند معمول پیکره تراشی مذهبی پیش از آن متفاوت و تمامی ابعاد زندگی مادی و معنوی جامعه را در برگرفته و ترکیبی از هنر، مذهب، دانش و طبیعت است.

بزرگ­ترین مجسمه­‌ی این مجموعه مربوط به پیکره­‌ی ساکیامونی به اشراق رسیده با31 متر طول روی تخته سنگ­‌های کوه بائودینگ شَن(Baodingshan) است. از ویژگی­‌های هنر سنگ تراشی دَزو، پرداختن به چهره­‌های کنفوسیوسی، دائویی و بودایی در کنار هم است که این مجموعه را از موارد مشابه که تنها به یکی از این مکاتب پرداخته است را متمایز می‌کند که این امر در چین به ندرت دیده می­‌شود.

این کتیبه‌ها برای مطالعات تاریخی، جغرافیایی، باور‌های دینی و شخصیت­‌های تاریخی بسیار مفید و ارزشمند هستند و از این طریق می­‌توان تغییر و تحول حاصله در فرهنگ و اعتقادات مردم چین در قرون گذشته را شاهد بود.

این مجموعه­‌ی هنری و تاریخی در سال1999میلادی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

نیز نگاه کنید به

آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی ثبت شده کشور چین در فهرست میراث جهانی؛ معبد، اقامتگاه و جنگل سنگی کنفوسیوس

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی