موهیست ها: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| (۷ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۴ کاربر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:Mozi.jpg|بندانگشتی|موزی (Mozi). بنیانگذار مکتب فکری موهیست ها. برگرفته از سایت via-hygeia.art، قابل بازیابی از https://via-hygeia.art/mo-zi-precursor-of-modern-chinese-philosophy-and-science-00/]] | |||
مکتب فکری موهیستها(Mohism) توسط شخصی به نام موزی(Mozi) پایه گذاری شد و طرفدار عشق و محبت جهانی بر مبنای منافع مشترک است. | |||
همه باید یکدیگر را دوست بدارند و از هرگونه درگیری پرهیز کنند. موزی، بنیاگذار این مکتب به شدت با مراسم آیینی [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] مخالف بود و بر زندگی اجتماعی مبتنی بر کشاورزی تأکید داشت. او میگفت:<blockquote>سنتها پایدار نیستند، بشر به راهنمایانی فراتر از سنتها نیازمند است تا بتواند تشخیص دهد کدام یک از سنتها سودمندند. در آنصورت این اخلاقیات هستند که مردم را به سوی سنتهای سودمند رهنمون میشوند.</blockquote>میشوند. | |||
( | در [[مکتب کشاورزی محوری]]، بر فلسفهی اجتماعی زمینداری مبتنی است که خواهان مساوات اجتماعی اتوپیایی و اشتراکی است. این مکتب معتقد است که جامعهی بشری با توسعهی کشاورزی تکامل یافته و به کشاورزی وابسته است. پیروان این مکتب معتقدند، حکومت ایدهآل، پس از حکومت نیمه اسطورهای شِن نونگ(Shennong)، پادشاه نیمه خدایی که مهارتها و ابزارهای کشاورزی را کشف و به مردم آموزش کشت و کار را داد، شکل گرفت. حاکم با فضیلتی که همراه مردم به شخم زدن زمین میپرداخت و از خزانهی دولت حقوقی دریافت نمیکرد، بلکه از درآمد کار و تلاش خودش استفاده میکرد. این مکتب معتقد به تثبیت قیمت کالاهای یکسان بدون در نظر گرفتن کیفیت آن و عرضه و تقاضای بازار بود.<ref>Denecke, Weibke (2011).The Dynamics of master Literature: early Chinese Thought from Confucius to Han Feizi. Harward University press</ref> | ||
=== | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[آیین ها، ادیان و مذاهب باستانی و بومی چین]]؛ [[مکتب کشاورزی محوری]]؛ [[آیین بومی کنفوسیوس]] | |||
== کتابشناسی == | |||
<references /> | |||
== منبع اصلی == | |||
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub> | |||
== نویسنده مقاله == | |||
علی محمد سابقی | |||
[[رده:ایدئولوژی، مکتب، انگاره(پارادایم) و رویکرد حاکم بر نظام سیاسی]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲ دسامبر ۲۰۲۵، ساعت ۰۷:۴۴

مکتب فکری موهیستها(Mohism) توسط شخصی به نام موزی(Mozi) پایه گذاری شد و طرفدار عشق و محبت جهانی بر مبنای منافع مشترک است.
همه باید یکدیگر را دوست بدارند و از هرگونه درگیری پرهیز کنند. موزی، بنیاگذار این مکتب به شدت با مراسم آیینی کنفوسیوس مخالف بود و بر زندگی اجتماعی مبتنی بر کشاورزی تأکید داشت. او میگفت:
سنتها پایدار نیستند، بشر به راهنمایانی فراتر از سنتها نیازمند است تا بتواند تشخیص دهد کدام یک از سنتها سودمندند. در آنصورت این اخلاقیات هستند که مردم را به سوی سنتهای سودمند رهنمون میشوند.
میشوند.
در مکتب کشاورزی محوری، بر فلسفهی اجتماعی زمینداری مبتنی است که خواهان مساوات اجتماعی اتوپیایی و اشتراکی است. این مکتب معتقد است که جامعهی بشری با توسعهی کشاورزی تکامل یافته و به کشاورزی وابسته است. پیروان این مکتب معتقدند، حکومت ایدهآل، پس از حکومت نیمه اسطورهای شِن نونگ(Shennong)، پادشاه نیمه خدایی که مهارتها و ابزارهای کشاورزی را کشف و به مردم آموزش کشت و کار را داد، شکل گرفت. حاکم با فضیلتی که همراه مردم به شخم زدن زمین میپرداخت و از خزانهی دولت حقوقی دریافت نمیکرد، بلکه از درآمد کار و تلاش خودش استفاده میکرد. این مکتب معتقد به تثبیت قیمت کالاهای یکسان بدون در نظر گرفتن کیفیت آن و عرضه و تقاضای بازار بود.[۱]
نیز نگاه کنید به
آیین ها، ادیان و مذاهب باستانی و بومی چین؛ مکتب کشاورزی محوری؛ آیین بومی کنفوسیوس
کتابشناسی
- ↑ Denecke, Weibke (2011).The Dynamics of master Literature: early Chinese Thought from Confucius to Han Feizi. Harward University press
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی