پرش به محتوا

معماری معابد طریقت تائویی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
جنبه‌­های فرهنگی طریقت تائویی خیلی متنوع است، از جمله تفکر تائویی، [[هنر معماری در چین|معماری]]، [[داروهای سنتی چین|گیاهان دارویی]]، [[موسیقی سنتی چین|موسیقی]]، [[هنر در چین|هنر­های زیبا]] و [[ادبیات چینی|ادبیات]] است.
[[پرونده:معبد آسمان چین.jpg|بندانگشتی|معبد آسمان چین، قابل بازیابی از:‌ https://guide.planetofhotels.com/en/china/beijing/temple-heaven]]جنبه‌­های فرهنگی [[آیین بومی تائو|طریقت تائویی]] خیلی متنوع است، از جمله تفکر تائویی، [[هنر معماری در چین|معماری]]، [[داروهای سنتی چین|گیاهان دارویی]]، [[موسیقی سنتی چین|موسیقی]]، [[هنر در چین|هنر­های زیبا]] و [[ادبیات چینی|ادبیات]] است.
[[پرونده:معبد آسمان چین.jpg|بندانگشتی|معبد آسمان چین]]
محل­‌های عبادت [[آیین بومی تائو|طریقت تائو­یی]] در [[سلسله ی خن|سلسله­‌ی خَن]]«جی(Zhi)» خوانده می­‌شد و در دوران [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|سلسله­‌های جین غربی و شرقی به­«جی»، «لو»، یا «جینگ»]] معروف بوده است. همزمان با اسلوب­ سازی و استاندارد­سازی مراسم‌­های آیینی، [[معماری دوران سلسله ی سونگ|سبک معماری طریقت تائویی]] نیز به تدریج تکامل یافت. در مراحل اولیه‌­ی توسعه‌­ی ادیان، اعمال عبادی [[آیین بومی تائو|طریقت تائو­یی]] در کلبه­‌های ساده و چوبی موقتی و یا غارها در دل کوه‌­های دور افتاده برگزار می‌­شد. [[معماری دوران سلسله ی سونگ|معماری­‌های تائویی]] به نوعی طراحی شده‌اند تا ایده­‌ی یین و یانگ و عوامل پنجگانه‌­ی(فلز، چوب، آب، آتش و خاک)، و دیگر فرضیه­‌های فرخندگی و عمر طولانی و فناناپذیری در [[آیین بومی تائو|طریقت تائویی]] را به نمایش بگذارند. به عنوان نمونه، برای آراستن ساختمان، از نقاشی خورشید، ماه، ستاره­‌ها، ابر­ها، کوه­‌ها، آب، و صخره­‌ها استفاده می­‌شد تا مفهوم پرتو افشانی نور و استواری و جاودانگی را برساند. از تصویر باد بزن، ماهی، گل­‌های نرگسی، خفاش، و آهو به عنوان نماد فضیلت، فراوانی، خوشحالی، افتخار و جاودانگی استفاده می‌­شد. در این معابد، درختان بید و سرو، سگ ماهی­‌های خوش نما، لاک پشت‌­ها، دُرنا­­ها، درخت بامبو، اژدها، و عنقا نماد­های طول عمر، فنا ناپذیری، فضیلت مداری، دفع ارواح شریر، و خوش یمنی هستند. به علاوه، اغلب از داستان­‌های افسانه‌­ای هم­چون «هشت فنا ناپذیر تمام دریا­ها را سیر می‌­کنند» و «هشت فنا ناپذیر تولدشان را جشن می­‌گیرند» به عنوان پس زمینه‌­ی تزیینات در [[معماری معابد و اماکن مذهبی در چین|ساختمان­‌های تائویی]] مورد استفاده قرار می‌گيرند.  
محل­‌های عبادت [[آیین بومی تائو|طریقت تائو­یی]] در [[سلسله ی خن|سلسله­‌ی خَن]]«جی(Zhi)» خوانده می­‌شد و در دوران [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|سلسله­‌های جین غربی و شرقی به­«جی»، «لو»، یا «جینگ»]] معروف بوده است. همزمان با اسلوب­ سازی و استاندارد­سازی مراسم‌­های آیینی، [[معماری دوران سلسله ی سونگ|سبک معماری طریقت تائویی]] نیز به تدریج تکامل یافت. در مراحل اولیه‌­ی توسعه‌­ی ادیان، اعمال عبادی [[آیین بومی تائو|طریقت تائو­یی]] در کلبه­‌های ساده و چوبی موقتی و یا غارها در دل کوه‌­های دور افتاده برگزار می‌­شد. [[معماری دوران سلسله ی سونگ|معماری­‌های تائویی]] به نوعی طراحی شده‌اند تا ایده­‌ی یین و یانگ و عوامل پنجگانه‌­ی(فلز، چوب، آب، آتش و خاک)، و دیگر فرضیه­‌های فرخندگی و عمر طولانی و فناناپذیری در [[آیین بومی تائو|طریقت تائویی]] را به نمایش بگذارند. به عنوان نمونه، برای آراستن ساختمان، از نقاشی خورشید، ماه، ستاره­‌ها، ابر­ها، کوه­‌ها، آب، و صخره­‌ها استفاده می­‌شد تا مفهوم پرتو افشانی نور و استواری و جاودانگی را برساند. از تصویر باد بزن، ماهی، گل­‌های نرگسی، خفاش، و آهو به عنوان نماد فضیلت، فراوانی، خوشحالی، افتخار و جاودانگی استفاده می‌­شد. در این معابد، درختان بید و سرو، سگ ماهی­‌های خوش نما، لاک پشت‌­ها، دُرنا­­ها، درخت بامبو، اژدها، و عنقا نماد­های طول عمر، فنا ناپذیری، فضیلت مداری، دفع ارواح شریر، و خوش یمنی هستند. به علاوه، اغلب از داستان­‌های افسانه‌­ای هم­چون «هشت فنا ناپذیر تمام دریا­ها را سیر می‌­کنند» و «هشت فنا ناپذیر تولدشان را جشن می­‌گیرند» به عنوان پس زمینه‌­ی تزیینات در [[معماری معابد و اماکن مذهبی در چین|ساختمان­‌های تائویی]] مورد استفاده قرار می‌گيرند.  


در دوران [[سلسله تانگ|سلسله‌­ی تانگ]]، ساخت و ساز تعداد 1687 مجموعه [[معماری دوران سلسله ی تانگ|کاخ و صومعه­‌های تائویی]] صورت گرفت و در سراسر کشور چنین بنا­هایی احداث شد. مساحتی در حدود 8524 بَی(Bay )[v] [[هنر نقاشی در چین|نقاشی دیواری]] که در دوران [[سلسله تانگ|سلسله­‌ی تانگ]] نقاشی شده بودند تا [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|دوران سلسله­‌ی سونگ]](1279-960 میلادی) حفظ و نگهداری می‌­شدند. ولی پس از نیمه­‌ی اول دوران [[سلسله مینگ|سلسله‌­ی مینگ]](1644-1369 میلادی)، ساخت چنین بنا­هایی رو به زوال گذاشتند.
در دوران [[سلسله تانگ|سلسله‌­ی تانگ]]، ساخت و ساز تعداد 1687 مجموعه [[معماری دوران سلسله ی تانگ|کاخ و صومعه­‌های تائویی]] صورت گرفت و در سراسر کشور چنین بنا­هایی احداث شد. مساحتی در حدود 8524 بَی(Bay )[i] [[هنر نقاشی در چین|نقاشی دیواری]] که در دوران [[سلسله تانگ|سلسله­‌ی تانگ]] نقاشی شده بودند تا [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|دوران سلسله­‌ی سونگ]](1279-960 میلادی) حفظ و نگهداری می‌­شدند. ولی پس از نیمه­‌ی اول دوران [[سلسله مینگ|سلسله‌­ی مینگ]](1644-1369 میلادی)، ساخت چنین بنا­هایی رو به زوال گذاشتند.


در حال حاضر، طبق آمار رسمی منتشره از سوی دولت، بیش از 1500 [[معماری معابد و اماکن مذهبی در چین|معبد تائویی د]]<nowiki/>ر سراسر [[چین]] وجود دارد.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. ''تهران'': موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی</ref>
در حال حاضر، طبق آمار رسمی منتشره از سوی دولت، بیش از 1500 [[معماری معابد و اماکن مذهبی در چین|معبد تائویی د]]<nowiki/>ر سراسر [[چین]] وجود دارد.
 
== نیز نگاه کنید به ==
[[آیین بومی تائو]]؛ [[هنر در چین]]؛‌ [[هنر در طریقت تائو]]


نیز نگاه کنید به [[آیین بومی تائو]]؛ [[تاریخ چین]]؛ [[هنر در چین]]
==پاورقی==
==پاورقی==
<small>[i] - Bay  ( قسمتی از بنا که بین دو ستون باشد. مترجم).</small>
<small>[i] - Bay  ( قسمتی از بنا که بین دو ستون باشد. مترجم).</small>
==کتابشناسی==


<references />
== منبع اصلی ==
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub>
 
== نویسنده مقاله ==
علی محمد سابقی
[[رده:جریان های شاخص سایر ادیان]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲ دسامبر ۲۰۲۵، ساعت ۰۷:۴۹

معبد آسمان چین، قابل بازیابی از:‌ https://guide.planetofhotels.com/en/china/beijing/temple-heaven

جنبه‌­های فرهنگی طریقت تائویی خیلی متنوع است، از جمله تفکر تائویی، معماری، گیاهان دارویی، موسیقی، هنر­های زیبا و ادبیات است.

محل­‌های عبادت طریقت تائو­یی در سلسله­‌ی خَن«جی(Zhi)» خوانده می­‌شد و در دوران سلسله­‌های جین غربی و شرقی به­«جی»، «لو»، یا «جینگ» معروف بوده است. همزمان با اسلوب­ سازی و استاندارد­سازی مراسم‌­های آیینی، سبک معماری طریقت تائویی نیز به تدریج تکامل یافت. در مراحل اولیه‌­ی توسعه‌­ی ادیان، اعمال عبادی طریقت تائو­یی در کلبه­‌های ساده و چوبی موقتی و یا غارها در دل کوه‌­های دور افتاده برگزار می‌­شد. معماری­‌های تائویی به نوعی طراحی شده‌اند تا ایده­‌ی یین و یانگ و عوامل پنجگانه‌­ی(فلز، چوب، آب، آتش و خاک)، و دیگر فرضیه­‌های فرخندگی و عمر طولانی و فناناپذیری در طریقت تائویی را به نمایش بگذارند. به عنوان نمونه، برای آراستن ساختمان، از نقاشی خورشید، ماه، ستاره­‌ها، ابر­ها، کوه­‌ها، آب، و صخره­‌ها استفاده می­‌شد تا مفهوم پرتو افشانی نور و استواری و جاودانگی را برساند. از تصویر باد بزن، ماهی، گل­‌های نرگسی، خفاش، و آهو به عنوان نماد فضیلت، فراوانی، خوشحالی، افتخار و جاودانگی استفاده می‌­شد. در این معابد، درختان بید و سرو، سگ ماهی­‌های خوش نما، لاک پشت‌­ها، دُرنا­­ها، درخت بامبو، اژدها، و عنقا نماد­های طول عمر، فنا ناپذیری، فضیلت مداری، دفع ارواح شریر، و خوش یمنی هستند. به علاوه، اغلب از داستان­‌های افسانه‌­ای هم­چون «هشت فنا ناپذیر تمام دریا­ها را سیر می‌­کنند» و «هشت فنا ناپذیر تولدشان را جشن می­‌گیرند» به عنوان پس زمینه‌­ی تزیینات در ساختمان­‌های تائویی مورد استفاده قرار می‌گيرند.

در دوران سلسله‌­ی تانگ، ساخت و ساز تعداد 1687 مجموعه کاخ و صومعه­‌های تائویی صورت گرفت و در سراسر کشور چنین بنا­هایی احداث شد. مساحتی در حدود 8524 بَی(Bay )[i] نقاشی دیواری که در دوران سلسله­‌ی تانگ نقاشی شده بودند تا دوران سلسله­‌ی سونگ(1279-960 میلادی) حفظ و نگهداری می‌­شدند. ولی پس از نیمه­‌ی اول دوران سلسله‌­ی مینگ(1644-1369 میلادی)، ساخت چنین بنا­هایی رو به زوال گذاشتند.

در حال حاضر، طبق آمار رسمی منتشره از سوی دولت، بیش از 1500 معبد تائویی در سراسر چین وجود دارد.

نیز نگاه کنید به

آیین بومی تائو؛ هنر در چین؛‌ هنر در طریقت تائو

پاورقی

[i] - Bay  ( قسمتی از بنا که بین دو ستون باشد. مترجم).

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی