پرش به محتوا

هنرهای زیبا در طریقت تائو: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
صفحه‌ای تازه حاوی « == ''هنرهای زیبا در طریقت تائو'' == در پیِ معماری تائویی، هنر های­ زیبای­ تائویی هم توسعه یافت. این هنر­ها عبارتند از: مجسمه سازی، پرتره­ي شخصیت­های فنا ناپذیر، نقاشی دیوار­های معابد، و نقاشی­های ادبی تائویی. ابتدا، این هنر­ها متأثر از هنر بودای...» ایجاد کرد
 
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۶ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


== ''هنرهای زیبا در طریقت تائو'' ==
[[پرونده:نقاشی‌­های ادبی تائویی.jpg|بندانگشتی|[[هنر در چین]]، قابل بازیابی از: https://rasekhoon.net/article/show/1177950]]
در پیِ معماری تائویی، هنر های­ زیبای­ تائویی هم توسعه یافت. این هنر­ها عبارتند از: مجسمه سازی، پرتره­ي شخصیت­های فنا ناپذیر، نقاشی دیوار­های معابد، و نقاشی­های ادبی تائویی. ابتدا، این هنر­ها متأثر از هنر بودایی بودند ولی تصاویر همگی چهره­ي چینی داشتند. اصولاً هدف از این تلاش­های خلاقانه، نمایش فلسفه­ی اعتقادی و مفاهیم تائویی بود.
در پیِ [[معماری معابد طریقت تائویی|معماری تائویی]]، [[هنر در طریقت تائو|هنرهای­ زیبای­ تائویی]] هم توسعه یافت. این هنر­ها عبارتند از: [[هنر مجسمه سازی در چین|مجسمه‌سازی]]، پرتره‌­‌ی شخصیت‌­های فنا ناپذیر، [[هنر نقاشی در چین|نقاشی دیوار­های معابد]]، و نقاشی‌­های ادبی تائویی.
 
ابتدا، این هنر­ها متأثر از [[هنر در چین|هنر بودایی]] بودند ولی تصاویر همگی چهره‌ی چینی داشتند. اصولاً هدف از این تلاش­‌های خلاقانه، نمایش [[آیین بومی تائو|فلسفه­‌ی اعتقادی و مفاهیم تائویی]] بود.  
 
== نیز نگاه کنید به ==
[[آیین بومی تائو]]؛ [[هنر در چین]]؛ [[هنر در طریقت تائو]]؛ [[معماری معابد طریقت تائویی]]
 
== منبع اصلی ==
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub>
 
== نویسنده مقاله ==
علی محمد سابقی
[[رده:هنرهای تجسمی]]
[[رده:جریان های شاخص سایر ادیان]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲ دسامبر ۲۰۲۵، ساعت ۰۷:۵۰

هنر در چین، قابل بازیابی از: https://rasekhoon.net/article/show/1177950

در پیِ معماری تائویی، هنرهای­ زیبای­ تائویی هم توسعه یافت. این هنر­ها عبارتند از: مجسمه‌سازی، پرتره‌­‌ی شخصیت‌­های فنا ناپذیر، نقاشی دیوار­های معابد، و نقاشی‌­های ادبی تائویی.

ابتدا، این هنر­ها متأثر از هنر بودایی بودند ولی تصاویر همگی چهره‌ی چینی داشتند. اصولاً هدف از این تلاش­‌های خلاقانه، نمایش فلسفه­‌ی اعتقادی و مفاهیم تائویی بود.

نیز نگاه کنید به

آیین بومی تائو؛ هنر در چین؛ هنر در طریقت تائو؛ معماری معابد طریقت تائویی

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی