فرقه های مختلف بودایی در چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
| (۷ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:1598595-مدیتیشن-نشسته-مجسمه-بودا-حکاکی-شده-از-ماسه-سنگ.jpg|بندانگشتی|بودای نشسته، مدیتیشن، برگرفته از پارس استاک، قابل بازیابی از https://parsstock.ir/search.aspx?searchterm=%D8%A8%D9%88%D8%AF%D8%A7]] | |||
در [[سلسله های جنوب و شمال|عصر سلسلههای جنوبی و شمالی]](589-420 میلادی)، در آیین بودا یک جدایی جغرافیایی به وجود آمد(آیین یی (Yi) در جنوب و چان(Chan) در شمال). از آنجا که آیین بودا از راههای مختلفی وارد [[چین]] شده بود، و به دلیل اختلافات فرهنگی این مناطق، در جنوب [[چین]] بیشتر بر تئوری و تحلیل [[آموزه های بودا|اعتقادات بودایی]] تأکید میشد، در حالی که در شمال اغلب روی ریاضت کشی و مراقبهی فکری این آیین اصرار به عمل میآمد. به هرحال، سبکهای متفاوت آموزشی جنوب و شمال هر دو برای تأثیر گذاری روی یکدیگر تلاش میکردند، و مبنای اختلافهای آنها دقیقاً روشن و معین نبود. پس از اتحاد مجدد [[چین|سرزمین چین]] تحت حاکمیت سلسلهی سووی(Sui)(618-581 میلادی)، اختلافات فرقههای مختلف بودایی [[سلسله های جنوب و شمال|جنوب و شمال]] به تدریج از میان رفت. منشأ تمامی فرقههای گوناگون که توسط راهبان در [[سلسله های جنوب و شمال|دوران حاکمیت سلسلههای جنوب و شمال]] پایه گذاری شده بودند، و یا آنهایی که در سلسلههای بعدی به وجود آمدند، [[آموزه های بودا|اعتقادات بودایی]] هندی بود[i]. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[آیین بودا]]؛''' '''[[آموزه های بودا]] | |||
== پاورقی == | == پاورقی == | ||
[i] - براساس خبر منتشره در روزنامه مردم مورخ 7 ژوئن2005، به نقل از آمار منتشره از سوی انجمن بوداییان چین، درحال حاضر در این کشور بیش از 34مرکز آوزش علوم بودایی، ده هزار معبد و 200هزار راهب و راهبه در حال فعالیت هستند. | <small>[i] - براساس خبر منتشره در روزنامه مردم مورخ 7 ژوئن2005، به نقل از آمار منتشره از سوی انجمن بوداییان چین، درحال حاضر در این کشور بیش از 34مرکز آوزش علوم بودایی، ده هزار معبد و 200هزار راهب و راهبه در حال فعالیت هستند.</small> | ||
== منبع اصلی == | |||
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub> | |||
== نویسنده مقاله == | |||
علی محمد سابقی | |||
[[رده:نمادها ،سنت ها و آئین های مذهبی سایر ادیان]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲ دسامبر ۲۰۲۵، ساعت ۰۷:۵۱

در عصر سلسلههای جنوبی و شمالی(589-420 میلادی)، در آیین بودا یک جدایی جغرافیایی به وجود آمد(آیین یی (Yi) در جنوب و چان(Chan) در شمال). از آنجا که آیین بودا از راههای مختلفی وارد چین شده بود، و به دلیل اختلافات فرهنگی این مناطق، در جنوب چین بیشتر بر تئوری و تحلیل اعتقادات بودایی تأکید میشد، در حالی که در شمال اغلب روی ریاضت کشی و مراقبهی فکری این آیین اصرار به عمل میآمد. به هرحال، سبکهای متفاوت آموزشی جنوب و شمال هر دو برای تأثیر گذاری روی یکدیگر تلاش میکردند، و مبنای اختلافهای آنها دقیقاً روشن و معین نبود. پس از اتحاد مجدد سرزمین چین تحت حاکمیت سلسلهی سووی(Sui)(618-581 میلادی)، اختلافات فرقههای مختلف بودایی جنوب و شمال به تدریج از میان رفت. منشأ تمامی فرقههای گوناگون که توسط راهبان در دوران حاکمیت سلسلههای جنوب و شمال پایه گذاری شده بودند، و یا آنهایی که در سلسلههای بعدی به وجود آمدند، اعتقادات بودایی هندی بود[i].
نیز نگاه کنید به
پاورقی
[i] - براساس خبر منتشره در روزنامه مردم مورخ 7 ژوئن2005، به نقل از آمار منتشره از سوی انجمن بوداییان چین، درحال حاضر در این کشور بیش از 34مرکز آوزش علوم بودایی، ده هزار معبد و 200هزار راهب و راهبه در حال فعالیت هستند.
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی