پرش به محتوا

فرقه های مختلف بودایی در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:1598595-مدیتیشن-نشسته-مجسمه-بودا-حکاکی-شده-از-ماسه-سنگ.jpg|بندانگشتی|بودای نشسته، مدیتیشن]]
[[پرونده:1598595-مدیتیشن-نشسته-مجسمه-بودا-حکاکی-شده-از-ماسه-سنگ.jpg|بندانگشتی|بودای نشسته، مدیتیشن، برگرفته از پارس استاک، قابل بازیابی از https://parsstock.ir/search.aspx?searchterm=%D8%A8%D9%88%D8%AF%D8%A7]]
در [[سلسله های جنوب و شمال|عصر سلسله ­های جنوبی و شمالی]](589-420 میلادی)، در [[آیین بودا]] یک جدایی جغرافیایی به وجود آمد( آیین یی (Yi) در جنوب و چان(Chan) در شمال). از آنجا که [[آیین بودا]] از راه ­های مختلفی وارد [[چین]] شده بود، و به دلیل اختلافات فرهنگی این مناطق، در جنوب [[چین]] بیشتر بر تئوری و تحلیل [[آموزه های بودا|اعتقادات بودایی]] تأکید می ­شد، در حالی که در شمال اغلب روی ریاضت کشی و مراقبه ­ی فکری این آیین اصرار به عمل می ­آمد.
در [[سلسله های جنوب و شمال|عصر سلسله‌های جنوبی و شمالی]](589-420 میلادی)، در آیین بودا یک جدایی جغرافیایی به وجود آمد(آیین یی (Yi) در جنوب و چان(Chan) در شمال). از آنجا که آیین بودا از راه‌های مختلفی وارد [[چین]] شده بود، و به دلیل اختلافات فرهنگی این مناطق، در جنوب [[چین]] بیشتر بر تئوری و تحلیل [[آموزه های بودا|اعتقادات بودایی]] تأکید می‌شد، در حالی که در شمال اغلب روی ریاضت کشی و مراقبه‌ی فکری این آیین اصرار به عمل می‌آمد. به هر­حال، سبک‌های متفاوت آموزشی جنوب و شمال هر دو برای تأثیر گذاری روی یکدیگر تلاش می­‌کردند، و مبنای اختلاف‌های آن­ها دقیقاً روشن و معین نبود. پس از اتحاد مجدد [[چین|سرزمین چین]] تحت حاکمیت سلسله‌ی سووی(Sui)(618-581 میلادی)، اختلافات فرقه­‌های مختلف بودایی [[سلسله های جنوب و شمال|جنوب و شمال]] به تدریج از میان رفت. منشأ تمامی فرقه‌های گوناگون که توسط راهبان در [[سلسله های جنوب و شمال|دوران حاکمیت سلسله­‌های جنوب و شمال]] پایه گذاری شده بودند، و یا آن­هایی که در سلسله‌های بعدی به وجود آمدند، [[آموزه های بودا|اعتقادات بودایی]] هندی بود[i].  


به هر­حال، سبک ­های متفاوت آموزشی جنوب و شمال هر دو برای تأثیر گذاری روی یکدیگر تلاش می­ کردند، و مبنای اختلاف های آن­ها دقیقاً روشن و معین نبود. پس از اتحاد مجدد سرزمین [[چین]] تحت حاکمیت [[سلسله سویی|سلسله ­ی سووی]](Sui)(618-581 میلادی)، اختلافات فرقه­ های مختلف بودایی [[سلسله های جنوب و شمال|جنوب و شمال]] به تدریج از میان رفت. منشأ تمامی فرقه ­های گوناگون که توسط راهبان در [[سلسله های جنوب و شمال|دوران حاکمیت سلسله­ های جنوب و شمال]] پایه گذاری شده بودند، و یا آن­هایی که در سلسله های بعدی به وجود آمدند، [[آموزه های بودا|اعتقادات بودایی]] هندی بود[i].<ref>سابقی، علی محمد. (1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد اول.</ref>
== نیز نگاه کنید به ==
 
[[آیین بودا]]؛''' '''[[آموزه های بودا]]
نیز نگاه کنید به [[چین]]؛ [[آیین بودا]]


== پاورقی ==
== پاورقی ==
<small>[i] - براساس خبر منتشره در روزنامه مردم مورخ 7 ژوئن2005، به نقل از آمار منتشره از سوی انجمن بوداییان چین، درحال حاضر در این کشور بیش از 34مرکز آوزش علوم بودایی، ده هزار معبد و 200هزار راهب و راهبه در حال فعالیت هستند.</small>
<small>[i] - براساس خبر منتشره در روزنامه مردم مورخ 7 ژوئن2005، به نقل از آمار منتشره از سوی انجمن بوداییان چین، درحال حاضر در این کشور بیش از 34مرکز آوزش علوم بودایی، ده هزار معبد و 200هزار راهب و راهبه در حال فعالیت هستند.</small>


== کتابشناسی ==
== منبع اصلی ==
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub>
 
== نویسنده مقاله ==
علی محمد سابقی
[[رده:نمادها ،سنت ها و آئین های مذهبی سایر ادیان]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲ دسامبر ۲۰۲۵، ساعت ۰۷:۵۱

بودای نشسته، مدیتیشن، برگرفته از پارس استاک، قابل بازیابی از https://parsstock.ir/search.aspx?searchterm=%D8%A8%D9%88%D8%AF%D8%A7

در عصر سلسله‌های جنوبی و شمالی(589-420 میلادی)، در آیین بودا یک جدایی جغرافیایی به وجود آمد(آیین یی (Yi) در جنوب و چان(Chan) در شمال). از آنجا که آیین بودا از راه‌های مختلفی وارد چین شده بود، و به دلیل اختلافات فرهنگی این مناطق، در جنوب چین بیشتر بر تئوری و تحلیل اعتقادات بودایی تأکید می‌شد، در حالی که در شمال اغلب روی ریاضت کشی و مراقبه‌ی فکری این آیین اصرار به عمل می‌آمد. به هر­حال، سبک‌های متفاوت آموزشی جنوب و شمال هر دو برای تأثیر گذاری روی یکدیگر تلاش می­‌کردند، و مبنای اختلاف‌های آن­ها دقیقاً روشن و معین نبود. پس از اتحاد مجدد سرزمین چین تحت حاکمیت سلسله‌ی سووی(Sui)(618-581 میلادی)، اختلافات فرقه­‌های مختلف بودایی جنوب و شمال به تدریج از میان رفت. منشأ تمامی فرقه‌های گوناگون که توسط راهبان در دوران حاکمیت سلسله­‌های جنوب و شمال پایه گذاری شده بودند، و یا آن­هایی که در سلسله‌های بعدی به وجود آمدند، اعتقادات بودایی هندی بود[i].

نیز نگاه کنید به

آیین بودا؛ آموزه های بودا

پاورقی

[i] - براساس خبر منتشره در روزنامه مردم مورخ 7 ژوئن2005، به نقل از آمار منتشره از سوی انجمن بوداییان چین، درحال حاضر در این کشور بیش از 34مرکز آوزش علوم بودایی، ده هزار معبد و 200هزار راهب و راهبه در حال فعالیت هستند.

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی