مجلس مشاوران ژاپن: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
قبل از جنگ جهانی دوم، طبق قانون اساسی ۱۸۸۹ رژیم سلطنتی [[ژاپن]] دارای مجلس اعیان و مجلس نمایندگان بود. در حالی که مجلس نمایندگان توسط مردم انتخاب میشد، مجلس اعیان مرکب از برخی از اعضای خانواده امپراتوری و فرزندان اربابان فئودال، به علاوه منصوبان امپراتوری بود. پس از جنگ جهانی دوم، در قانون اساسی جدید مجلس مشاوران جایگزین مجلس اعیان شد. تمامی اعضای مجلس مشاوران منتخب مردم هستند.<ref>A Brief History. (2020a). Retrieved December 2020, from The House of Councilors of Japan website: https://www.sangiin.go.jp/eng/guide/history/index.htm</ref> | [[پرونده:Council of Japan.png|بندانگشتی|صحن مجلس مشاوران ژاپن، برگرفته از سایت mofa، قابل بازیابی از<nowiki/>https://www.mofa.go.jp/policy/un/sc/japan-unsc2023-2024/index.html]] | ||
قبل از جنگ جهانی دوم، طبق [[کمیسیون قانون اساسی ژاپن|قانون اساسی]] ۱۸۸۹ رژیم سلطنتی [[ژاپن]] دارای مجلس اعیان و مجلس نمایندگان بود. در حالی که [[مجلس نمایندگان ژاپن|مجلس نمایندگان]] توسط مردم انتخاب میشد، مجلس اعیان مرکب از برخی از اعضای خانواده امپراتوری و فرزندان اربابان فئودال، به علاوه منصوبان امپراتوری بود. پس از جنگ جهانی دوم، در [[کمیسیون قانون اساسی ژاپن|قانون اساسی]] جدید مجلس مشاوران جایگزین مجلس اعیان شد. تمامی اعضای مجلس مشاوران منتخب مردم هستند.<ref name=":0">A Brief History. (2020a). Retrieved December 2020, from The House of Councilors of Japan website: https://www.sangiin.go.jp/eng/guide/history/index.htm</ref> | |||
انتخابات مجلس مشاوران هر سه سال یک بار برگزار میشود. البته باید توجه داشت که مدت خدمت اعضای مجلس مشاوران شش سال است، اما هر سه سال یک بار دوره خدمت نیمی از آنها به پایان میرسد و باید مجددا در انتخابات شرکت کنند. | انتخابات مجلس مشاوران هر سه سال یک بار برگزار میشود. البته باید توجه داشت که مدت خدمت اعضای مجلس مشاوران شش سال است، اما هر سه سال یک بار دوره خدمت نیمی از آنها به پایان میرسد و باید مجددا در انتخابات شرکت کنند. | ||
=== '''مجمع عمومی''' === | === '''مجمع عمومی''' === | ||
جلسات مجمع عمومی با شرکت همه نمایندگان برگزار و جلسه با حضور حداقل یک سوم آنان رسمی میشود. شرکت مردم و خبرنگاران در جلسات بحث و گفتگوهای مجلس مشاوران آزاد است. کلیه امور با نظر اکثریت افراد حاضر در جلسه تصمیم گیری میشود، مگر اینکه طور دیگری مقرر شده باشد. در مجلس مشاوران، | جلسات مجمع عمومی با شرکت همه نمایندگان برگزار و جلسه با حضور حداقل یک سوم آنان رسمی میشود. شرکت مردم و خبرنگاران در جلسات بحث و گفتگوهای مجلس مشاوران آزاد است. کلیه امور با نظر اکثریت افراد حاضر در جلسه تصمیم گیری میشود، مگر اینکه طور دیگری مقرر شده باشد. در مجلس مشاوران، رأیگیری به سه شکل شفاهی، قیام، رای آشکار و یا با فشار دادن دکمه برگزار میگردد<ref name=":0" />. | ||
=== ''' | === '''کمیتهها''' === | ||
کمیتههای مجلس مشاوران به سه دسته کمیتههای دائم، کمیتههای ویژه و کمیتههای تحقیق تقسیم میشوند. هر یک از کمیتههای دایم با یکی از وزارتخانهها در ارتباط هستند. هر یک از نمایندگان حداقل عضو یکی از کمیتهها میباشند. کمیتههای ویژه به فراخور ضرورت تشکیل میشوند. کمیتههای تحقیق نیز به بررسی جامع و طولانی مدت مسایل خاص و پیشنهاد لایحه میپردازند | کمیتههای مجلس مشاوران به سه دسته کمیتههای دائم، کمیتههای ویژه و کمیتههای تحقیق تقسیم میشوند. هر یک از کمیتههای دایم با یکی از وزارتخانهها در ارتباط هستند. هر یک از نمایندگان حداقل عضو یکی از کمیتهها میباشند. کمیتههای ویژه به فراخور ضرورت تشکیل میشوند. کمیتههای تحقیق نیز به بررسی جامع و طولانی مدت مسایل خاص و پیشنهاد لایحه میپردازند<ref name=":0" />. | ||
=== '''روال | === '''روال قانونگذاری''' === | ||
یک لایحه ممکن است توسط یک عضو مجلس شورای ملی یا از سوی کابینه به مجلس شورای ملی | یک لایحه ممکن است توسط یک عضو [[مجلس شورای ملی ژاپن|مجلس شورای ملی]] یا از سوی کابینه به [[مجلس شورای ملی ژاپن|مجلس شورای ملی]] ارائه شود. لایحه ارائه شده برای بررسی به کمیتهای مناسب ارجاع داده میشود. البته وقتی که پای لوایح قانونی بسیار مهم در میان باشد، ابتدا هدف این لایحه در جلسه علنی مجلس توضیح داده، مورد بحث قرار میگیرد و سپس به کمیته مربوطه ارجاع میشود. کمیتهها نقش اساسی در بحث قانونگذاری دارند. هدف لوایح در کمیته توضیح داده میشود، اعضای کمیته در مورد موضوع از وزرا و سایر مقامات مربوطه سوال میکنند، از خبرگان امور خواسته میشود نظر بدهند، اصلاحات قانونی پیشنهاد میشوند، موضوعات بحث میشوند و در پایان رأیگیری انجام میشود. سپس، لوایح پرداخته شده توسط کمیته به عنوان قانون پیشنهادی به مجمع عمومی ارائه میشوند. در جلسه مجمع عمومی، رییس کمیته مربوطه، خلاصه مباحث انجام شده در کمیتهاش را توضیح داده و نتایجش را گزارش میکند. | ||
https://www.sangiin.go.jp/japanese/joho1/kousei/eng/strength/index.htm</ref> | بعد از طرح لایحه از سوی کمیته، در جلسه مجمع عمومی رأیگیری انجام میشود. معمولا لوایح ابتدا در [[مجلس نمایندگان ژاپن|مجلس نمایندگان]] طرح و تهیه میشوند و پس از تصویب، به مجلس مشاوران میرسند. به این ترتیب، تایید لایحه در مجلس مشاوران، آن را به قانون تبدیل میکند. رویه معمول قانونگذاری به این شیوه است که هر لایحه باید از تصویب [[مجلس نمایندگان ژاپن|مجلس نمایندگان]] و سپس مجلس مشاوران بگذرد. اگر مجلس مشاوران مصوبه مجلس نمایندگان را رد یا طی شصت روز در قبال آن سکوت کند، مجلس نمایندگان برای قانونی کردن آن به رای مثبت حداقل دو سوم نمایندگان نیاز دارد. البته این مجلس میتواند پیش از رأیگیری دوباره، درخواست تشکیل کمیته مشترک نمایندگان دو مجلس را بدهد. به هر حال عمده کار ّقانونگذاری در [[مجلس نمایندگان ژاپن|مجلس نمایندگان]] صورت میگیرد.<ref>Strength of the Political Groups in the House of Councillors. (2020d). Retrieved March 2021, from The House of Councilors of Japan website: | ||
<ref>نورانی، حسین (1402). سیاست و حکومت در | |||
https://www.sangiin.go.jp/japanese/joho1/kousei/eng/strength/index.htm</ref><ref>نورانی، حسین (1402). "[[سیاست و حکومت ژاپن|سیاست و حکومت در ژاپن]]". در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و [[فرهنگ ژاپن در جهان|فرهنگ ژاپن]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص89-115.</ref>. | |||
==نیز نگاه کنید به== | ==نیز نگاه کنید به== | ||
نسخهٔ کنونی تا ۲۰ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۰:۳۴
قبل از جنگ جهانی دوم، طبق قانون اساسی ۱۸۸۹ رژیم سلطنتی ژاپن دارای مجلس اعیان و مجلس نمایندگان بود. در حالی که مجلس نمایندگان توسط مردم انتخاب میشد، مجلس اعیان مرکب از برخی از اعضای خانواده امپراتوری و فرزندان اربابان فئودال، به علاوه منصوبان امپراتوری بود. پس از جنگ جهانی دوم، در قانون اساسی جدید مجلس مشاوران جایگزین مجلس اعیان شد. تمامی اعضای مجلس مشاوران منتخب مردم هستند.[۱]
انتخابات مجلس مشاوران هر سه سال یک بار برگزار میشود. البته باید توجه داشت که مدت خدمت اعضای مجلس مشاوران شش سال است، اما هر سه سال یک بار دوره خدمت نیمی از آنها به پایان میرسد و باید مجددا در انتخابات شرکت کنند.
مجمع عمومی
جلسات مجمع عمومی با شرکت همه نمایندگان برگزار و جلسه با حضور حداقل یک سوم آنان رسمی میشود. شرکت مردم و خبرنگاران در جلسات بحث و گفتگوهای مجلس مشاوران آزاد است. کلیه امور با نظر اکثریت افراد حاضر در جلسه تصمیم گیری میشود، مگر اینکه طور دیگری مقرر شده باشد. در مجلس مشاوران، رأیگیری به سه شکل شفاهی، قیام، رای آشکار و یا با فشار دادن دکمه برگزار میگردد[۱].
کمیتهها
کمیتههای مجلس مشاوران به سه دسته کمیتههای دائم، کمیتههای ویژه و کمیتههای تحقیق تقسیم میشوند. هر یک از کمیتههای دایم با یکی از وزارتخانهها در ارتباط هستند. هر یک از نمایندگان حداقل عضو یکی از کمیتهها میباشند. کمیتههای ویژه به فراخور ضرورت تشکیل میشوند. کمیتههای تحقیق نیز به بررسی جامع و طولانی مدت مسایل خاص و پیشنهاد لایحه میپردازند[۱].
روال قانونگذاری
یک لایحه ممکن است توسط یک عضو مجلس شورای ملی یا از سوی کابینه به مجلس شورای ملی ارائه شود. لایحه ارائه شده برای بررسی به کمیتهای مناسب ارجاع داده میشود. البته وقتی که پای لوایح قانونی بسیار مهم در میان باشد، ابتدا هدف این لایحه در جلسه علنی مجلس توضیح داده، مورد بحث قرار میگیرد و سپس به کمیته مربوطه ارجاع میشود. کمیتهها نقش اساسی در بحث قانونگذاری دارند. هدف لوایح در کمیته توضیح داده میشود، اعضای کمیته در مورد موضوع از وزرا و سایر مقامات مربوطه سوال میکنند، از خبرگان امور خواسته میشود نظر بدهند، اصلاحات قانونی پیشنهاد میشوند، موضوعات بحث میشوند و در پایان رأیگیری انجام میشود. سپس، لوایح پرداخته شده توسط کمیته به عنوان قانون پیشنهادی به مجمع عمومی ارائه میشوند. در جلسه مجمع عمومی، رییس کمیته مربوطه، خلاصه مباحث انجام شده در کمیتهاش را توضیح داده و نتایجش را گزارش میکند.
بعد از طرح لایحه از سوی کمیته، در جلسه مجمع عمومی رأیگیری انجام میشود. معمولا لوایح ابتدا در مجلس نمایندگان طرح و تهیه میشوند و پس از تصویب، به مجلس مشاوران میرسند. به این ترتیب، تایید لایحه در مجلس مشاوران، آن را به قانون تبدیل میکند. رویه معمول قانونگذاری به این شیوه است که هر لایحه باید از تصویب مجلس نمایندگان و سپس مجلس مشاوران بگذرد. اگر مجلس مشاوران مصوبه مجلس نمایندگان را رد یا طی شصت روز در قبال آن سکوت کند، مجلس نمایندگان برای قانونی کردن آن به رای مثبت حداقل دو سوم نمایندگان نیاز دارد. البته این مجلس میتواند پیش از رأیگیری دوباره، درخواست تشکیل کمیته مشترک نمایندگان دو مجلس را بدهد. به هر حال عمده کار ّقانونگذاری در مجلس نمایندگان صورت میگیرد.[۲][۳].
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ A Brief History. (2020a). Retrieved December 2020, from The House of Councilors of Japan website: https://www.sangiin.go.jp/eng/guide/history/index.htm
- ↑ Strength of the Political Groups in the House of Councillors. (2020d). Retrieved March 2021, from The House of Councilors of Japan website: https://www.sangiin.go.jp/japanese/joho1/kousei/eng/strength/index.htm
- ↑ نورانی، حسین (1402). "سیاست و حکومت در ژاپن". در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ ژاپن. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص89-115.