سبک های مختلف خوشنویسی چینی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۴: خط ۴:
[[سوشی]] [[سبک های مختلف خوشنویسی چینی#%20ftn9|(Su Shi]]) (1101-1037 میلادی)، خوانگ تینگ جیان  [[سبک های مختلف خوشنویسی چینی#%20ftn10|(Huang Tingjian]])(1105-1045 میلادی) و می­فِی [[سبک های مختلف خوشنویسی چینی#%20ftn11|(Mi Fei]])(1107-1051 میلادی) [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|عصر سلسله­ ی سونگ]]( 1279-960 میلادی) همگی به خاطر خط شکسته و پیوسته نویسی شهرت داشتند. در [[سلسله چینگ|دوران چینگ]](1911-1644 میلادی)، [[خوشنویسان مشهور چین باستان|خوشنویسان]] به دو مکتب تقسیم شدند: [[هنر خوشنویسی چینی|مکتب خوشنویسی]] حکاکی روی سنگ و [[فرهنگ كتابت در چین|مکتب خوشنویسی کتابت روی کاغذ]]. یو یوو­رِن(1964-1879 میلادی) هر دو مکتب را یکی کرد تا مکتب جدیدی درست کند. تمام این [[خوشنویسان مشهور چین باستان|هنرمندان خوشنویس]] هر کدام سبک خاص خود را داشتند: سبک«زیبایی با طراوت طبیعی» وانگ ­شی­جی، سبک «زیبایی زمخت و خشن» یان جِن ­چینگ، سبک«زیبایی تازه و روشن» می­فِی و خوانگ تینگ­جیان، سبک «زیبایی همراه باطراوت و ظریف»جانگ ­شو و خووَی­سو و سبک «زیبایی مرموز و ناهنجار» [[سوشی، خوشنویس چینی|سوشی]] و جِنگ بانچیائو [[سبک های مختلف خوشنویسی چینی#%20ftn12|(Zheng Banqiao]]) (1765-1693 میلادی). [[تاریخ و تمدن چین|تاریخ درخشان خوشنویسی]] و دستاورد نسل ­هایی از این [[خوشنویسان مشهور چین باستان|خوشنویسان]]، بخش مهمی از تاریخ [[فرهنگ چینی|فرهنگ چین]] را شکل می ­دهند.   
[[سوشی]] [[سبک های مختلف خوشنویسی چینی#%20ftn9|(Su Shi]]) (1101-1037 میلادی)، خوانگ تینگ جیان  [[سبک های مختلف خوشنویسی چینی#%20ftn10|(Huang Tingjian]])(1105-1045 میلادی) و می­فِی [[سبک های مختلف خوشنویسی چینی#%20ftn11|(Mi Fei]])(1107-1051 میلادی) [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|عصر سلسله­ ی سونگ]]( 1279-960 میلادی) همگی به خاطر خط شکسته و پیوسته نویسی شهرت داشتند. در [[سلسله چینگ|دوران چینگ]](1911-1644 میلادی)، [[خوشنویسان مشهور چین باستان|خوشنویسان]] به دو مکتب تقسیم شدند: [[هنر خوشنویسی چینی|مکتب خوشنویسی]] حکاکی روی سنگ و [[فرهنگ كتابت در چین|مکتب خوشنویسی کتابت روی کاغذ]]. یو یوو­رِن(1964-1879 میلادی) هر دو مکتب را یکی کرد تا مکتب جدیدی درست کند. تمام این [[خوشنویسان مشهور چین باستان|هنرمندان خوشنویس]] هر کدام سبک خاص خود را داشتند: سبک«زیبایی با طراوت طبیعی» وانگ ­شی­جی، سبک «زیبایی زمخت و خشن» یان جِن ­چینگ، سبک«زیبایی تازه و روشن» می­فِی و خوانگ تینگ­جیان، سبک «زیبایی همراه باطراوت و ظریف»جانگ ­شو و خووَی­سو و سبک «زیبایی مرموز و ناهنجار» [[سوشی، خوشنویس چینی|سوشی]] و جِنگ بانچیائو [[سبک های مختلف خوشنویسی چینی#%20ftn12|(Zheng Banqiao]]) (1765-1693 میلادی). [[تاریخ و تمدن چین|تاریخ درخشان خوشنویسی]] و دستاورد نسل ­هایی از این [[خوشنویسان مشهور چین باستان|خوشنویسان]]، بخش مهمی از تاریخ [[فرهنگ چینی|فرهنگ چین]] را شکل می ­دهند.   
   
   
دوجنبه از [[هنر خوشنویسی چینی]] آن را از سایر [[هنر خوشنویسی چینی|هنر­های خوشنویسی]] متمایز می­ کند: طبیعت کاراکتر چینی و استفاده از قلم مو. ساختار کاراکتر­های چینی، که هر کدام فضای مربعی را اشغال می­ کنند، و مفاهیم ضمنی غنی آن­ها این کاراکتر­ها را به وسیله­ ی ایده ­آلی برای [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] تبدیل کرده است. روانی و قابلیت انعطاف و ارتجاعی قلم مو از آن­ها ابزار مناسبی برای ایجاد سبک­ های قابل تغییر [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] درست کرده است. [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] انواع و اندازه­ های مختلف کاراکترها، نیاز به قلم مو­های مختلف و متنوعی دارند<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref>.
دوجنبه از [[هنر خوشنویسی چینی]] آن را از سایر [[هنر خوشنویسی چینی|هنر­های خوشنویسی]] متمایز می­ کند: طبیعت کاراکتر چینی و استفاده از قلم مو. ساختار کاراکتر­های چینی، که هر کدام فضای مربعی را اشغال می­ کنند، و مفاهیم ضمنی غنی آن­ها این کاراکتر­ها را به وسیله­ ی ایده ­آلی برای [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] تبدیل کرده است. روانی و قابلیت انعطاف و ارتجاعی قلم مو از آن­ها ابزار مناسبی برای ایجاد سبک­ های قابل تغییر [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] درست کرده است. [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] انواع و اندازه­‌های مختلف کاراکترها، نیاز به قلم مو­های مختلف و متنوعی دارند<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [https://dmelal.ir/%DA%86%DB%8C%D9%86 چین]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]. جلد سوم، ص. 1137-1139</ref>.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
 
[[هنر در چین]]؛ [[هنر خوشنویسی چینی]]؛ [[عوامل موثر در خوشنویسی چینی]]  
* [[عوامل موثر در خوشنویسی چینی]]  


= کتابشناسی =
= کتابشناسی =

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۲ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۳۸

خوشنویسی چینی محصول 5000 سال فرهنگ چین است. در طول تاریخ، تعداد خیلی زیادی از خوشنویسان پدید آمده اند. وانگ ­شی­جی (Wang Xuzhou) (379-321 میلادی) و پسرش وانگ ­شیان­جی (Wang Xianzhi) (386-344 میلادی) متعلق به دوران سلسله­ ی جین شرقی(420-317 میلادی) در خوشنویسی سبک زیبا و جریان پایداری را پدید آوردند که در نسل­ های بعدی نیز خیلی مورد پسند بود. اویانگ شون (Ouyang Xun)(641-557 میلادی)، چوسوی لیانگ (Chu Suiliang) (658-596 میلادی)، یان جِن چینگ (Yan Zhenqing) (784-708 میلادی) و لیو گونگ چوان (Liu Gongquan) (865-778 میلادی) دوران سلسله ­ی تانگ(907-618 میلادی) هرکدام سبک خاص نوشتاری را پدید آوردند که از سوی نسل ­های بعدی مورد استقبال و تقلید واقع شد. جانگ شو (Zhang Xu) و خووَی سو (Huai Su) (785-725 میلادی) هم متعلق به دوران سلسله­ ی تانگ، سبک خوشنویسی خط شکسته­ ی زیبایی را ابداع کردند.

سوشی (Su Shi) (1101-1037 میلادی)، خوانگ تینگ جیان (Huang Tingjian)(1105-1045 میلادی) و می­فِی (Mi Fei)(1107-1051 میلادی) عصر سلسله­ ی سونگ( 1279-960 میلادی) همگی به خاطر خط شکسته و پیوسته نویسی شهرت داشتند. در دوران چینگ(1911-1644 میلادی)، خوشنویسان به دو مکتب تقسیم شدند: مکتب خوشنویسی حکاکی روی سنگ و مکتب خوشنویسی کتابت روی کاغذ. یو یوو­رِن(1964-1879 میلادی) هر دو مکتب را یکی کرد تا مکتب جدیدی درست کند. تمام این هنرمندان خوشنویس هر کدام سبک خاص خود را داشتند: سبک«زیبایی با طراوت طبیعی» وانگ ­شی­جی، سبک «زیبایی زمخت و خشن» یان جِن ­چینگ، سبک«زیبایی تازه و روشن» می­فِی و خوانگ تینگ­جیان، سبک «زیبایی همراه باطراوت و ظریف»جانگ ­شو و خووَی­سو و سبک «زیبایی مرموز و ناهنجار» سوشی و جِنگ بانچیائو (Zheng Banqiao) (1765-1693 میلادی). تاریخ درخشان خوشنویسی و دستاورد نسل ­هایی از این خوشنویسان، بخش مهمی از تاریخ فرهنگ چین را شکل می ­دهند.

دوجنبه از هنر خوشنویسی چینی آن را از سایر هنر­های خوشنویسی متمایز می­ کند: طبیعت کاراکتر چینی و استفاده از قلم مو. ساختار کاراکتر­های چینی، که هر کدام فضای مربعی را اشغال می­ کنند، و مفاهیم ضمنی غنی آن­ها این کاراکتر­ها را به وسیله­ ی ایده ­آلی برای خوشنویسی تبدیل کرده است. روانی و قابلیت انعطاف و ارتجاعی قلم مو از آن­ها ابزار مناسبی برای ایجاد سبک­ های قابل تغییر خوشنویسی درست کرده است. خوشنویسی انواع و اندازه­‌های مختلف کاراکترها، نیاز به قلم مو­های مختلف و متنوعی دارند[۱].

نیز نگاه کنید به

هنر در چین؛ هنر خوشنویسی چینی؛ عوامل موثر در خوشنویسی چینی

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی. جلد سوم، ص. 1137-1139