سبک های مختلف خوشنویسی چینی
خوشنویسی چینی محصول 5000 سال فرهنگ چین است. در طول تاریخ، تعداد خیلی زیادی از خوشنویسان پدید آمده اند. وانگ شیجی (Wang Xuzhou) (379-321 میلادی) و پسرش وانگ شیانجی (Wang Xianzhi) (386-344 میلادی) متعلق به دوران سلسله ی جین شرقی(420-317 میلادی) در خوشنویسی سبک زیبا و جریان پایداری را پدید آوردند که در نسل های بعدی نیز خیلی مورد پسند بود. اویانگ شون (Ouyang Xun)(641-557 میلادی)، چوسوی لیانگ (Chu Suiliang) (658-596 میلادی)، یان جِن چینگ (Yan Zhenqing) (784-708 میلادی) و لیو گونگ چوان (Liu Gongquan) (865-778 میلادی) دوران سلسله ی تانگ(907-618 میلادی) هرکدام سبک خاص نوشتاری را پدید آوردند که از سوی نسل های بعدی مورد استقبال و تقلید واقع شد. جانگ شو (Zhang Xu) و خووَی سو (Huai Su) (785-725 میلادی) هم متعلق به دوران سلسله ی تانگ، سبک خوشنویسی خط شکسته ی زیبایی را ابداع کردند.
سوشی (Su Shi) (1101-1037 میلادی)، خوانگ تینگ جیان (Huang Tingjian)(1105-1045 میلادی) و میفِی (Mi Fei)(1107-1051 میلادی) عصر سلسله ی سونگ( 1279-960 میلادی) همگی به خاطر خط شکسته و پیوسته نویسی شهرت داشتند. در دوران چینگ(1911-1644 میلادی)، خوشنویسان به دو مکتب تقسیم شدند: مکتب خوشنویسی حکاکی روی سنگ و مکتب خوشنویسی کتابت روی کاغذ. یو یوورِن(1964-1879 میلادی) هر دو مکتب را یکی کرد تا مکتب جدیدی درست کند. تمام این هنرمندان خوشنویس هر کدام سبک خاص خود را داشتند: سبک«زیبایی با طراوت طبیعی» وانگ شیجی، سبک «زیبایی زمخت و خشن» یان جِن چینگ، سبک«زیبایی تازه و روشن» میفِی و خوانگ تینگجیان، سبک «زیبایی همراه باطراوت و ظریف»جانگ شو و خووَیسو و سبک «زیبایی مرموز و ناهنجار» سوشی و جِنگ بانچیائو (Zheng Banqiao) (1765-1693 میلادی). تاریخ درخشان خوشنویسی و دستاورد نسل هایی از این خوشنویسان، بخش مهمی از تاریخ فرهنگ چین را شکل می دهند.
دوجنبه از هنر خوشنویسی چینی آن را از سایر هنرهای خوشنویسی متمایز می کند: طبیعت کاراکتر چینی و استفاده از قلم مو. ساختار کاراکترهای چینی، که هر کدام فضای مربعی را اشغال می کنند، و مفاهیم ضمنی غنی آنها این کاراکترها را به وسیله ی ایده آلی برای خوشنویسی تبدیل کرده است. روانی و قابلیت انعطاف و ارتجاعی قلم مو از آنها ابزار مناسبی برای ایجاد سبک های قابل تغییر خوشنویسی درست کرده است. خوشنویسی انواع و اندازههای مختلف کاراکترها، نیاز به قلم موهای مختلف و متنوعی دارند[۱].
نیز نگاه کنید به
هنر در چین؛ هنر خوشنویسی چینی؛ عوامل موثر در خوشنویسی چینی
کتابشناسی
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی. جلد سوم، ص. 1137-1139