الدعوة السلفیة مصر: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:شیخ محمد ناصرالدین الالبانی.png|پیوند= | [[پرونده:شیخ محمد ناصرالدین الالبانی.png|بندانگشتی|شیخ محمد ناصرالدین الالبانی. برگرفته از سایت Alwahabiyah، قابل بازیابی از https://www.alwahabiyah.com/Image/Article/1782.jpg|پیوند=https://dmelal.ir/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87:%D8%B4%DB%8C%D8%AE_%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF_%D9%86%D8%A7%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D9%84%D8%AF%DB%8C%D9%86_%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C.png]]زمینه فعالیتهای این جریان به اوائل دهه 1970 در محیطهای دانشگاهی [[شهر اسکندریه مصر|شهر اسکندریه]] باز میگردد. ازسال 1980 فعالیتهای آن با عنوان (المدرسة السلفیة) شکل گرفت و در نیمههای این دهه با نام جدید (الدعوة السلفیة) فعالیتهای این جریان تبلیغی روبه گسترش نهاد که از جمله آنها انتشار مجله «صوت الدعوة» و تأسیس مؤسسه آموزشی و تربیت مبلغ «الفرقان»، تأسیس کمیتههای زکاة، فعالیتهای اجتماعی و فعالیتهای تبلیغاتی در مساجد بود. | ||
مهمترین شخصیت نظریهپرداز الدعوة السلفیة، شیخ محمد ناصرالدین الالبانی است. او بر این اعتقاد بود که علت اساسی عقبماندگی تمدنی مسلمانان، احادیث ضعیف و جعلی و اسرائلیات و نیز آرای فقهی مخالف احادیث صحیح است و لذا هر گونه تغییر و تحول در وضعیت مسلمانان مستلزم پالایش کتابهای دینی از احادیث مزبور است. این جریان مذهبی سلفی با دموکراسی به شدت مخالف بود و آن را مساوی با کفر تلقی میکرد و به تطبیق شریعت اسلامی تأکید میوزید. سپس در یک روند تحول از شدت این مخالفت کاسته شد و مشارکت سیاسی و انتخابات را به طور اصولی پذیرفت و پس از پیروزی انقلاب 25 ژانویه به طور کلی از مبانی اولیه مبنی بر مخالفت با فعالیت سیاسی بازگشت و در انتخابات پارلمانی و نیز انتخابات ریاست جمهوری مشارکت و به حمایت از محمد مرسی پرداخت. | مهمترین شخصیت نظریهپرداز الدعوة السلفیة، شیخ محمد ناصرالدین الالبانی است. او بر این اعتقاد بود که علت اساسی عقبماندگی تمدنی مسلمانان، احادیث ضعیف و جعلی و اسرائلیات و نیز آرای فقهی مخالف احادیث صحیح است و لذا هر گونه تغییر و تحول در وضعیت مسلمانان مستلزم پالایش کتابهای دینی از احادیث مزبور است. این جریان مذهبی سلفی با دموکراسی به شدت مخالف بود و آن را مساوی با کفر تلقی میکرد و به تطبیق شریعت اسلامی تأکید میوزید. سپس در یک روند تحول از شدت این مخالفت کاسته شد و مشارکت سیاسی و انتخابات را به طور اصولی پذیرفت و پس از پیروزی انقلاب 25 ژانویه به طور کلی از مبانی اولیه مبنی بر مخالفت با فعالیت سیاسی بازگشت و در انتخابات پارلمانی و نیز انتخابات ریاست جمهوری مشارکت و به حمایت از [[محمد مرسی]] پرداخت. هرچند یک سال بعد، از برکناری او از ریاست جمهوری توسط وزیر دفاع حمایت کرد. امروز نیز این جریان سلفی از هیچ کوششی در پر کردن خلأ ناشی از سرکوب [[اخوان المسلمین]] در صحنه سیاسی فرو نمیگذارد.<ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ [[مصر]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص250-251.</ref> | ||
==نیز نگاه کنید== | ==نیز نگاه کنید== | ||
[[مصر]]؛ [[ادیان در مصر]] | |||
==کتابشناسی== | ==کتابشناسی== |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۱۸
زمینه فعالیتهای این جریان به اوائل دهه 1970 در محیطهای دانشگاهی شهر اسکندریه باز میگردد. ازسال 1980 فعالیتهای آن با عنوان (المدرسة السلفیة) شکل گرفت و در نیمههای این دهه با نام جدید (الدعوة السلفیة) فعالیتهای این جریان تبلیغی روبه گسترش نهاد که از جمله آنها انتشار مجله «صوت الدعوة» و تأسیس مؤسسه آموزشی و تربیت مبلغ «الفرقان»، تأسیس کمیتههای زکاة، فعالیتهای اجتماعی و فعالیتهای تبلیغاتی در مساجد بود.
مهمترین شخصیت نظریهپرداز الدعوة السلفیة، شیخ محمد ناصرالدین الالبانی است. او بر این اعتقاد بود که علت اساسی عقبماندگی تمدنی مسلمانان، احادیث ضعیف و جعلی و اسرائلیات و نیز آرای فقهی مخالف احادیث صحیح است و لذا هر گونه تغییر و تحول در وضعیت مسلمانان مستلزم پالایش کتابهای دینی از احادیث مزبور است. این جریان مذهبی سلفی با دموکراسی به شدت مخالف بود و آن را مساوی با کفر تلقی میکرد و به تطبیق شریعت اسلامی تأکید میوزید. سپس در یک روند تحول از شدت این مخالفت کاسته شد و مشارکت سیاسی و انتخابات را به طور اصولی پذیرفت و پس از پیروزی انقلاب 25 ژانویه به طور کلی از مبانی اولیه مبنی بر مخالفت با فعالیت سیاسی بازگشت و در انتخابات پارلمانی و نیز انتخابات ریاست جمهوری مشارکت و به حمایت از محمد مرسی پرداخت. هرچند یک سال بعد، از برکناری او از ریاست جمهوری توسط وزیر دفاع حمایت کرد. امروز نیز این جریان سلفی از هیچ کوششی در پر کردن خلأ ناشی از سرکوب اخوان المسلمین در صحنه سیاسی فرو نمیگذارد.[۱]
نیز نگاه کنید
کتابشناسی
- ↑ صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص250-251.