ادیان و آیین های وارداتی در سنگال: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
هر طریقه در سنگال داراي يك سيستم دروني مي باشد كه بستگي به اعضاء و بويژه نقاط قوت و ضعف آنها دارد. چنانچه با هم منسجم باشند اتحاد محكم اجتماعي بوجود آمده و به اين سيستم شانس بهتر و بيشتر براي يك حيات طولاني تر مي یابند كه تأثير عميق و ماندگاري در امور مختلف كشور مي گذارد. اين سيستم به شكل يك هرم مي باشد كه شيخ به عنوان سرپرست اعظم آن است. در سنگال به او خليفه كل مي گويند. شيخ هاي آشنا به راه و رسوم در دومين رديف قرار دارند و شوراي مشورتي را تشكيل مي دهند و جهت اتخاذ تصميمات مهم از طرف خليفه، به او كمك مي كنند. آنها معمولاً از سطح فكري بالايي (روشنفكر) نسبت به بقيه برخوردار بوده و اصول اخلاقي بي عيب و نقصي داشته كه توسط اعضاي فرقه قابل پذيرش مي باشند. Lamine Gassama, 1948 : 50-75))
هر طریقه در [[سنگال]] دارای یک سیستم درونی می باشد که بستگی به اعضاء و به ویژه نقاط قوت و ضعف آن ها دارد. چنانچه با هم منسجم باشند اتحاد محکم اجتماعی بوجود آمده و به این سیستم شانس بهتر و بیشتر برای یک حیات طولانی تر می یابند که تأثیر عمیق و ماندگاری در امور مختلف کشور می گذارد. این سیستم به شکل یک هرم می باشد که شیخ به عنوان سرپرست اعظم آن است. در [[سنگال]] به او خلیفه کل می گویند. شیخ های آشنا به راه و رسوم در دومین ردیف قرار دارند و شورای مشورتی را تشکیل می دهند و جهت اتخاذ تصمیمات مهم از طرف خلیفه، به او کمک می کنند. آن ها معمولاً از سطح فکری بالایی (روشنفکر) نسبت به بقیه برخوردار بوده و اصول اخلاقی بی عیب و نقصی داشته که توسط اعضای فرقه قابل پذیرش می باشند.<ref>Lamine, G. M. (1948). Tradition musulmane et société sénégalaise, Analyse anthropologique (Unpublished master’s thesis). Université de Dakar, Dakar, Senegal.</ref>


    دیگر فرقه های موجود و موثر در [[سنگال]] – وهابيت
همانطور که اشاره شد به دلیل اختلافات فاحش و عمیق مبانی طریقه های [[تصوف در سنگال]] با اندیشه و مبانی فکری [[وهابیت در سنگال|وهابیت]] این فرقه نتوانسته علی‌رغم حضور گسترده و سرمایه گذاری زیاد جایگاه خاصی بین مردم [[سنگال]] پیدا نماید. سردمداران این فرقه با استفاده از پول فراوان و جهالت مردم، تحت نام های ”حرکه الفلاح“ و ”جماعه عبادالرحمن“ وارد [[سنگال]] شده و فعالیت می نمایند.
 
 
 
   همانطور که اشاره شد بدلیل اختلافات فاحش و عمیق مبانی طریقه های [[تصوف در سنگال]] با   اندیشه و مبانی فکری وهابيت  این فرقه نتوانسته علی رغم حضور گسترده و سرمایه گذاری زیاد جايگاه خاصي بين مردم سنگال پیدا نماید. سردمداران اين فرقه با استفاده از  پول فراوان و جهالت مردم، تحت نام هاي ”حرکه الفلاح“ و ”جماعه عبادالرحمن“ وارد سنگال شده و فعاليت مي نمایند.  
 
فعاليت آنها عبارت از ساخت مساجد، مدارس ديني، اعزام دانشجو به عربستان سعودی جهت ادامه تحصيل در علوم اسلامي، توزيع قرآن به روايت ورش و اعزام مبلغين از عربستان به سنگال می باشد. حركت وهابيت، مراكز زيادي را در سنگال دارد كه مهمترين آن "معهد الدراسات الاسلاميه" و "بيت الزكات" وابسته به " رابطه العالم الاسلامی" مي باشد كه مقر آن در داكار است و در تمام هفته ها و مناسبت ها جلسات مختلف در آن تشکیل شده و حمایت های مادی و معنوی از این مرکز به مبلغان و طرفداران این گروه از طرف عربستان سعودی اهداء می گردد . (Baginski, 1982 : 186)


فعالیت آنها عبارت از ساخت [[مساجد سنگال|مساجد]]، مدارس دینی، اعزام دانشجو به عربستان سعودی جهت ادامه تحصیل در علوم اسلامی، توزیع قرآن به روایت ورش و اعزام مبلغین از عربستان به [[سنگال]] می باشد. حرکت [[وهابیت در سنگال|وهابیت]]، مراکز زیادی را در [[سنگال]] دارد که مهمترین آن "معهد الدراسات الاسلامیه" و "بیت الزکات" وابسته به " رابطه العالم الاسلامی" می باشد که مقر آن در داکار است و در تمام هفته ها و مناسبت ها جلسات مختلف در آن تشکیل شده و حمایت های مادی و معنوی از این مرکز به مبلغان و طرفداران این گروه از طرف عربستان سعودی اهداء می گردد.<ref>Baginski, M. (1982). L’imagerie religieuse au Sénégal [Unpublished doctoral dissertation]. Université des Sciences Humaines de Strasbourg.</ref><ref>بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401).جامعه و فرهنگ [[سنگال]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی](در دست انتشار)</ref>
== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
[[ادیان در سنگال]]


* [[ادیان در سنگال]]
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۸ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۵۹

هر طریقه در سنگال دارای یک سیستم درونی می باشد که بستگی به اعضاء و به ویژه نقاط قوت و ضعف آن ها دارد. چنانچه با هم منسجم باشند اتحاد محکم اجتماعی بوجود آمده و به این سیستم شانس بهتر و بیشتر برای یک حیات طولانی تر می یابند که تأثیر عمیق و ماندگاری در امور مختلف کشور می گذارد. این سیستم به شکل یک هرم می باشد که شیخ به عنوان سرپرست اعظم آن است. در سنگال به او خلیفه کل می گویند. شیخ های آشنا به راه و رسوم در دومین ردیف قرار دارند و شورای مشورتی را تشکیل می دهند و جهت اتخاذ تصمیمات مهم از طرف خلیفه، به او کمک می کنند. آن ها معمولاً از سطح فکری بالایی (روشنفکر) نسبت به بقیه برخوردار بوده و اصول اخلاقی بی عیب و نقصی داشته که توسط اعضای فرقه قابل پذیرش می باشند.[۱]

همانطور که اشاره شد به دلیل اختلافات فاحش و عمیق مبانی طریقه های تصوف در سنگال با اندیشه و مبانی فکری وهابیت این فرقه نتوانسته علی‌رغم حضور گسترده و سرمایه گذاری زیاد جایگاه خاصی بین مردم سنگال پیدا نماید. سردمداران این فرقه با استفاده از پول فراوان و جهالت مردم، تحت نام های ”حرکه الفلاح“ و ”جماعه عبادالرحمن“ وارد سنگال شده و فعالیت می نمایند.

فعالیت آنها عبارت از ساخت مساجد، مدارس دینی، اعزام دانشجو به عربستان سعودی جهت ادامه تحصیل در علوم اسلامی، توزیع قرآن به روایت ورش و اعزام مبلغین از عربستان به سنگال می باشد. حرکت وهابیت، مراکز زیادی را در سنگال دارد که مهمترین آن "معهد الدراسات الاسلامیه" و "بیت الزکات" وابسته به " رابطه العالم الاسلامی" می باشد که مقر آن در داکار است و در تمام هفته ها و مناسبت ها جلسات مختلف در آن تشکیل شده و حمایت های مادی و معنوی از این مرکز به مبلغان و طرفداران این گروه از طرف عربستان سعودی اهداء می گردد.[۲][۳]

نیز نگاه کنید به

ادیان در سنگال

کتابشناسی

  1. Lamine, G. M. (1948). Tradition musulmane et société sénégalaise, Analyse anthropologique (Unpublished master’s thesis). Université de Dakar, Dakar, Senegal.
  2. Baginski, M. (1982). L’imagerie religieuse au Sénégal [Unpublished doctoral dissertation]. Université des Sciences Humaines de Strasbourg.
  3. بصیری، محمدعلی، فتحی پور، ریحانه (1401).جامعه و فرهنگ سنگال. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(در دست انتشار)