سینماگران نسل جدید چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۲: | خط ۲: | ||
پس از حادثهی میدان تیانآنمن (۱۹۸۹)، نسل جدیدی از فیلمسازان وارد عرصهی این صنعت شدند. آنها فیلمهایی ساختند که در داخل [[چین]] نمایش داده نمیشدند، چون دولت از فیلمهایی با موضوعات خاص حمایت میکند. | پس از حادثهی میدان تیانآنمن (۱۹۸۹)، نسل جدیدی از فیلمسازان وارد عرصهی این صنعت شدند. آنها فیلمهایی ساختند که در داخل [[چین]] نمایش داده نمیشدند، چون دولت از فیلمهایی با موضوعات خاص حمایت میکند. | ||
در این مقطع، کمبود تماشاچی با توزیع مجانی فیلم رفع میشد. در این دوره، فیلمسازان تایوان و هنگکنگ و [[چین]] با یکدیگر همکاری میکردند و بودجهی تهیهی فیلم را هم با کمک یکدیگر تأمین میکردند. | در این مقطع، کمبود تماشاچی با توزیع مجانی فیلم رفع میشد. در این دوره، فیلمسازان [[تایوان]] و هنگکنگ و [[چین]] با یکدیگر همکاری میکردند و بودجهی تهیهی فیلم را هم با کمک یکدیگر تأمین میکردند. | ||
این گروه در سالهای اخیر چند فیلم مطرح به سینمای جهان عرضه کردهاند، از جمله «قهرمان» در سال ۲۰۰۲، «قول» در سال ۲۰۰۵ و «ضیافت» در سال ۲۰۰۶ که فیلمهای تولید شده برای بازار جهانی بودهاند. | این گروه در سالهای اخیر چند فیلم مطرح به سینمای جهان عرضه کردهاند، از جمله «قهرمان» در سال ۲۰۰۲، «قول» در سال ۲۰۰۵ و «ضیافت» در سال ۲۰۰۶ که فیلمهای تولید شده برای بازار جهانی بودهاند. | ||
«ببر خمیده، اژدهای مخفی» توسط «آنگ لی» از تایوان کارگردانی شد، اما هنرمندان آن از [[چین]] و هنگکنگ بودند. «استودیو جهانی (Hengdian)» که در استان «جهجیانگ» واقع شده، برای تولید اینگونه فیلمها ساخته شد که هالیوود [[چین]] یا «چاینا وود» بهشمار میرود و شهر ممنوعه در آن بازسازی شده است <ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref>. | «ببر خمیده، اژدهای مخفی» توسط «آنگ لی» از تایوان کارگردانی شد، اما هنرمندان آن از [[چین]] و هنگکنگ بودند. «استودیو جهانی (Hengdian)» که در استان «جهجیانگ» واقع شده، برای تولید اینگونه فیلمها ساخته شد که هالیوود [[چین]] یا «چاینا وود» بهشمار میرود و شهر ممنوعه در آن بازسازی شده است <ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.]</ref>. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[هنر در چین]]؛ [[صنعت فیلم و سینمای چین]]؛ [[ورود صنعت سینما در چین]]؛ [[آغاز ورود صنعت سینما به چین تا دوران انقلاب کمونیستی]]؛ [[صنعت سینما در دوران حاکمیت کمونیست ها]]؛ [[سینماگران نسل پنجم چین]] | |||
= کتابشناسی = | = کتابشناسی = | ||
<references /> | |||
[[رده:سینما، مستند و پویانمایی]] |
نسخهٔ کنونی تا ۲۸ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۰:۵۰
پس از حادثهی میدان تیانآنمن (۱۹۸۹)، نسل جدیدی از فیلمسازان وارد عرصهی این صنعت شدند. آنها فیلمهایی ساختند که در داخل چین نمایش داده نمیشدند، چون دولت از فیلمهایی با موضوعات خاص حمایت میکند.
در این مقطع، کمبود تماشاچی با توزیع مجانی فیلم رفع میشد. در این دوره، فیلمسازان تایوان و هنگکنگ و چین با یکدیگر همکاری میکردند و بودجهی تهیهی فیلم را هم با کمک یکدیگر تأمین میکردند.
این گروه در سالهای اخیر چند فیلم مطرح به سینمای جهان عرضه کردهاند، از جمله «قهرمان» در سال ۲۰۰۲، «قول» در سال ۲۰۰۵ و «ضیافت» در سال ۲۰۰۶ که فیلمهای تولید شده برای بازار جهانی بودهاند.
«ببر خمیده، اژدهای مخفی» توسط «آنگ لی» از تایوان کارگردانی شد، اما هنرمندان آن از چین و هنگکنگ بودند. «استودیو جهانی (Hengdian)» که در استان «جهجیانگ» واقع شده، برای تولید اینگونه فیلمها ساخته شد که هالیوود چین یا «چاینا وود» بهشمار میرود و شهر ممنوعه در آن بازسازی شده است [۱].
نیز نگاه کنید به
هنر در چین؛ صنعت فیلم و سینمای چین؛ ورود صنعت سینما در چین؛ آغاز ورود صنعت سینما به چین تا دوران انقلاب کمونیستی؛ صنعت سینما در دوران حاکمیت کمونیست ها؛ سینماگران نسل پنجم چین
کتابشناسی
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.