فستیوال ها و جشنواره های فیلم در چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۲: | خط ۲: | ||
برگزاری جشنوارههای رقابتی، از عوامل مهم پیش رفت [[صنعت فیلم و سینمای چین|صنعت سینما]] در سطح کشورها و در سطح جهان بوده است. در [[چین|کشور چین]] نیز از نیمهی دوم قرن گذشته تا کنون 13فستیوال و جشنواره راه اندازی شد که زمینهی ارتقای استانداردهای فیلمسازی در این کشور را فراهم ساخت.<ref>(China Encyclopedia.(2008.</ref> سه جشنوارهی مهم فیلم در [[چین]] که از اعتبار بین المللی برخوردارند، عبارتند از: جشنوارهی هنگ کنگ، جشنوارهی [[شانگهای]] و جشنوارهی خروس طلایی و صدگل. از میان این سه جشنواره، در داخل [[چین]] جشنوارهی خروس طلایی و صدگل، از اهمیت ویژهای برخودار است که دست اندکاران فیلم و سینمای این کشور برای کسب موفقیت در آن تلاش زیادی می کنند. | برگزاری جشنوارههای رقابتی، از عوامل مهم پیش رفت [[صنعت فیلم و سینمای چین|صنعت سینما]] در سطح کشورها و در سطح جهان بوده است. در [[چین|کشور چین]] نیز از نیمهی دوم قرن گذشته تا کنون 13فستیوال و جشنواره راه اندازی شد که زمینهی ارتقای استانداردهای فیلمسازی در این کشور را فراهم ساخت.<ref>(China Encyclopedia.(2008.</ref> سه جشنوارهی مهم فیلم در [[چین]] که از اعتبار بین المللی برخوردارند، عبارتند از: جشنوارهی هنگ کنگ، جشنوارهی [[شانگهای]] و جشنوارهی خروس طلایی و صدگل. از میان این سه جشنواره، در داخل [[چین]] جشنوارهی خروس طلایی و صدگل، از اهمیت ویژهای برخودار است که دست اندکاران فیلم و سینمای این کشور برای کسب موفقیت در آن تلاش زیادی می کنند. | ||
جشنوارهی خروس طلایی و صد گل، در ابتدا دو جشنوارهی مجزا بودند. نخستین جشنوارهی صد گل در سال1962 از سوی مجلهی سینمای مردمی [[چین]] برگزار شد، اما پس از دو سال، با شروع [[اجرای انقلاب فرهنگی در چین|انقلاب فرهنگی]] متوقف شد و در سال1980 مجددا فعالیت خود را از سر گرفت، در حالی که جشنوارهی خروس طلایی برای نخستین بار در سال 1982 برگزار گردید. این دو جشنواره در سال 1992با هم تلفیق و از آن پس، همیشه همزمان برگزار شدهاند. فیلمهای شرکت کننده در جشنوارهی«صد گل» بر اساس رأی تماشاگران مورد ارزیابی قرار می گیرند، اما فیلمهای جشنوارهی «خروس طلایی» با قضاوت هیات داوران سینمایی برگزیده می شوند. در سال2006 مجددا تصمیم گرفته شد که این دو جشنواره با یک نام، یک سال با رأی مردم و یک سال با رأی هیئت داوران سینمایی برگزار شود. معرفی فیلمهای شرکت کننده در جشنوارهی«صد گل» از سوی تماشاگران بر اساس رأی تماشاگران که از طریق پست به دبیر خانهی دایمی جشنواره ارسال و یا پس از دیدن فیلم در سینما ارائه می کنند انجام می گیرد. از میان رأی دهندگان، 99 نفر به قید قرعه انتخاب می شوند تا در بارهی فیلمهایی که به فستیوال راه پیدا کرده اند، قضاوت نهایی را انجام دهند. شرط ورود فیلم به بخش رقابتی جشنوارهی«صد گل»، کسب در آمدی معادل پنج ملیون یوان(حدود 630000دلار) در سینما، یا جلب 30 ملیون بیننده در تلویزیون است. تا سال2005 تنها فیلمهای تولید شده در همان سال اجازهی حضور در بخش رقابتی جشنوارهی«صد گل»را داشتند، اما از سال 2006 دورهی تولید به دو سال افزایش یافت که مورد انتقاد برخی از صاحب نظران قرار گرفت.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی | جشنوارهی خروس طلایی و صد گل، در ابتدا دو جشنوارهی مجزا بودند. نخستین جشنوارهی صد گل در سال1962 از سوی مجلهی سینمای مردمی [[چین]] برگزار شد، اما پس از دو سال، با شروع [[اجرای انقلاب فرهنگی در چین|انقلاب فرهنگی]] متوقف شد و در سال1980 مجددا فعالیت خود را از سر گرفت، در حالی که جشنوارهی خروس طلایی برای نخستین بار در سال 1982 برگزار گردید. این دو جشنواره در سال 1992با هم تلفیق و از آن پس، همیشه همزمان برگزار شدهاند. فیلمهای شرکت کننده در جشنوارهی«صد گل» بر اساس رأی تماشاگران مورد ارزیابی قرار می گیرند، اما فیلمهای جشنوارهی «خروس طلایی» با قضاوت هیات داوران سینمایی برگزیده می شوند. در سال2006 مجددا تصمیم گرفته شد که این دو جشنواره با یک نام، یک سال با رأی مردم و یک سال با رأی هیئت داوران سینمایی برگزار شود. معرفی فیلمهای شرکت کننده در جشنوارهی«صد گل» از سوی تماشاگران بر اساس رأی تماشاگران که از طریق پست به دبیر خانهی دایمی جشنواره ارسال و یا پس از دیدن فیلم در سینما ارائه می کنند انجام می گیرد. از میان رأی دهندگان، 99 نفر به قید قرعه انتخاب می شوند تا در بارهی فیلمهایی که به فستیوال راه پیدا کرده اند، قضاوت نهایی را انجام دهند. شرط ورود فیلم به بخش رقابتی جشنوارهی«صد گل»، کسب در آمدی معادل پنج ملیون یوان(حدود 630000دلار) در سینما، یا جلب 30 ملیون بیننده در تلویزیون است. تا سال2005 تنها فیلمهای تولید شده در همان سال اجازهی حضور در بخش رقابتی جشنوارهی«صد گل»را داشتند، اما از سال 2006 دورهی تولید به دو سال افزایش یافت که مورد انتقاد برخی از صاحب نظران قرار گرفت.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، جلد ...، ص ... .</ref> | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[هنر در چین]]؛ [[صنعت فیلم و سینمای چین]]؛ [[سینماگران و هنرمندان معروف چین]]؛ [[وضعیت کنونی صنعت فیلم و سینما در چین]]؛ [[فستیوال ها و جشنواره های فیلم مصر]]؛ [[فستیوال ها و جشنواره های فیلم بنگلادش]]؛ [[جشنواره های بین المللی سینما در فرانسه]] | |||
= کتابشناسی = | = کتابشناسی = | ||
<references /> | |||
[[رده:سینما، مستند و پویانمایی]] |
نسخهٔ کنونی تا ۲۸ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۳۶
برگزاری جشنوارههای رقابتی، از عوامل مهم پیش رفت صنعت سینما در سطح کشورها و در سطح جهان بوده است. در کشور چین نیز از نیمهی دوم قرن گذشته تا کنون 13فستیوال و جشنواره راه اندازی شد که زمینهی ارتقای استانداردهای فیلمسازی در این کشور را فراهم ساخت.[۱] سه جشنوارهی مهم فیلم در چین که از اعتبار بین المللی برخوردارند، عبارتند از: جشنوارهی هنگ کنگ، جشنوارهی شانگهای و جشنوارهی خروس طلایی و صدگل. از میان این سه جشنواره، در داخل چین جشنوارهی خروس طلایی و صدگل، از اهمیت ویژهای برخودار است که دست اندکاران فیلم و سینمای این کشور برای کسب موفقیت در آن تلاش زیادی می کنند.
جشنوارهی خروس طلایی و صد گل، در ابتدا دو جشنوارهی مجزا بودند. نخستین جشنوارهی صد گل در سال1962 از سوی مجلهی سینمای مردمی چین برگزار شد، اما پس از دو سال، با شروع انقلاب فرهنگی متوقف شد و در سال1980 مجددا فعالیت خود را از سر گرفت، در حالی که جشنوارهی خروس طلایی برای نخستین بار در سال 1982 برگزار گردید. این دو جشنواره در سال 1992با هم تلفیق و از آن پس، همیشه همزمان برگزار شدهاند. فیلمهای شرکت کننده در جشنوارهی«صد گل» بر اساس رأی تماشاگران مورد ارزیابی قرار می گیرند، اما فیلمهای جشنوارهی «خروس طلایی» با قضاوت هیات داوران سینمایی برگزیده می شوند. در سال2006 مجددا تصمیم گرفته شد که این دو جشنواره با یک نام، یک سال با رأی مردم و یک سال با رأی هیئت داوران سینمایی برگزار شود. معرفی فیلمهای شرکت کننده در جشنوارهی«صد گل» از سوی تماشاگران بر اساس رأی تماشاگران که از طریق پست به دبیر خانهی دایمی جشنواره ارسال و یا پس از دیدن فیلم در سینما ارائه می کنند انجام می گیرد. از میان رأی دهندگان، 99 نفر به قید قرعه انتخاب می شوند تا در بارهی فیلمهایی که به فستیوال راه پیدا کرده اند، قضاوت نهایی را انجام دهند. شرط ورود فیلم به بخش رقابتی جشنوارهی«صد گل»، کسب در آمدی معادل پنج ملیون یوان(حدود 630000دلار) در سینما، یا جلب 30 ملیون بیننده در تلویزیون است. تا سال2005 تنها فیلمهای تولید شده در همان سال اجازهی حضور در بخش رقابتی جشنوارهی«صد گل»را داشتند، اما از سال 2006 دورهی تولید به دو سال افزایش یافت که مورد انتقاد برخی از صاحب نظران قرار گرفت.[۲]
نیز نگاه کنید به
هنر در چین؛ صنعت فیلم و سینمای چین؛ سینماگران و هنرمندان معروف چین؛ وضعیت کنونی صنعت فیلم و سینما در چین؛ فستیوال ها و جشنواره های فیلم مصر؛ فستیوال ها و جشنواره های فیلم بنگلادش؛ جشنواره های بین المللی سینما در فرانسه
کتابشناسی
- ↑ (China Encyclopedia.(2008.
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .