رابطه براساس باور به سرنوشت در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


رابطه­‌ی پایدار و هماهنگ، حداقل در ظاهر، برای چینی­‌های کشاورز خیلی مهم است، چون تنها [[نهاد خانواده در چین|خانواده‌­های پایدار]] در درون [[نوع جامعه چین|جامعه­‌ی با دوام]] است که مردم را قادر می‌­سازد تا روی زمین خود کار کرده و محصولات مورد نیاز را برای امرار معاش به دست بیاورند.


رابطه­‌ی پایدار و هماهنگ، حداقل در ظاهر، برای چینی­‌های کشاورز خیلی مهم است، چون تنها خانواده‌­های پایدار در درون جامعه­‌ی با دوام است که مردم را قادر می‌­سازد تا روی زمین خود کار کرده و محصولات مورد نیاز را برای امرار معاش به دست بیاورند.  
=== [[باور اجتماعی یوان]] ===
در چنین رابطه است که یک [[باور اجتماعی یوان|باور اجتماعی به نام یوان(Yuan]])شکل گرفته است. [[باور اجتماعی یوان|یوان]] یک عامل تعیین کننده­‌ی سرنوشت است که مقدرات حتمی الوقوع را از پیش تعیین می­‌کند. از نظر چینی­‌های سنتی، این افراد نیستند که روابط را تعیین می­‌کنند، بلکه عامل آن عنصر منفعل [[باور اجتماعی یوان|یوان]] است. تنها کار معقول برای دو طرف رابطه پذیرفتن آرام این سرنوشت و حفظ آن است. سرنوشت تمام رابطه­‌ها، به ویژه [[روابط خانوادگی در چین|رابطه‌­ی خانوادگی]] و رابطه­‌ی پدر و پسری از سوی [[باور اجتماعی یوان|یوان]] تعیین می­‌شود، چون این نوع از رابطه مهم‌­ترین نوع از رابطه­‌ی جفتی و سنگ بنای سیستم پدرسالاری در [[چین]] به شمار می­‌رود. نقش مؤثر [[باور اجتماعی یوان|یوان]] در رابطه­‌ی جفتی مرتب از سوی خود افراد و سایرین تذکر داده می­‌شود تا هرگز فراموش نشود. لذا، براساس این باور است ­که چینی­‌ها سرنوشت از پیش تعیین شده‌­ی خود را می‌­پذیرند و هرگز برای به هم زدن آن تلاش نمی­‌کنند، هرچند از آن ناراضی هم باشند.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، جلد1، ص.277.</ref>


=== باور اجتماعی یوان ===
== نیز نگاه کنید به ==
در چنین رابطه است که یک باور اجتماعی به نام یوان(Yuan)شکل گرفته است. یوان یک عامل تعیین کننده­‌ی سرنوشت است که مقدرات حتمی الوقوع را از پیش تعیین می­‌کند. از نظر چینی­‌های سنتی، این افراد نیستند که روابط را تعیین می­‌کنند، بلکه عامل آن عنصر منفعل یوان است. تنها کار معقول برای دو طرف رابطه پذیرفتن آرام این سرنوشت و حفظ آن است. سرنوشت تمام رابطه­‌ها، به ویژه رابطه‌­ی خانوادگی و رابطه­‌ی پدر و پسری از سوی یوان تعیین می­‌شود، چون این نوع از رابطه مهم‌­ترین نوع از رابطه­‌ی جفتی و سنگ بنای سیستم پدرسالاری در [[چین]] به شمار می­‌رود. نقش مؤثر یوان در رابطه­‌ی جفتی مرتب از سوی خود افراد و سایرین تذکر داده می­‌شود تا هرگز فراموش نشود. لذا، براساس این باور است ­که چینی­‌ها سرنوشت از پیش تعیین شده‌­ی خود را می‌­پذیرند و هرگز برای به هم زدن آن تلاش نمی­‌کنند، هرچند از آن ناراضی هم باشند.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول، ص277</ref>
[[نظام اجتماعی معاصر چین]]؛ [[باور اجتماعی یوان]]
 
نیز نگاه کنید به [[نظام اجتماعی معاصر چین]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۰ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۳:۰۳

رابطه­‌ی پایدار و هماهنگ، حداقل در ظاهر، برای چینی­‌های کشاورز خیلی مهم است، چون تنها خانواده‌­های پایدار در درون جامعه­‌ی با دوام است که مردم را قادر می‌­سازد تا روی زمین خود کار کرده و محصولات مورد نیاز را برای امرار معاش به دست بیاورند.

باور اجتماعی یوان

در چنین رابطه است که یک باور اجتماعی به نام یوان(Yuan)شکل گرفته است. یوان یک عامل تعیین کننده­‌ی سرنوشت است که مقدرات حتمی الوقوع را از پیش تعیین می­‌کند. از نظر چینی­‌های سنتی، این افراد نیستند که روابط را تعیین می­‌کنند، بلکه عامل آن عنصر منفعل یوان است. تنها کار معقول برای دو طرف رابطه پذیرفتن آرام این سرنوشت و حفظ آن است. سرنوشت تمام رابطه­‌ها، به ویژه رابطه‌­ی خانوادگی و رابطه­‌ی پدر و پسری از سوی یوان تعیین می­‌شود، چون این نوع از رابطه مهم‌­ترین نوع از رابطه­‌ی جفتی و سنگ بنای سیستم پدرسالاری در چین به شمار می­‌رود. نقش مؤثر یوان در رابطه­‌ی جفتی مرتب از سوی خود افراد و سایرین تذکر داده می­‌شود تا هرگز فراموش نشود. لذا، براساس این باور است ­که چینی­‌ها سرنوشت از پیش تعیین شده‌­ی خود را می‌­پذیرند و هرگز برای به هم زدن آن تلاش نمی­‌کنند، هرچند از آن ناراضی هم باشند.[۱]

نیز نگاه کنید به

نظام اجتماعی معاصر چین؛ باور اجتماعی یوان

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد1، ص.277.