تفکر چینی، صلح در چارچوب قدرت نرم: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
=== کتابشناسی | یکی از خوفانگیزترین واژهها برای چینیها، بینظمی، اغتشاش و درگیری، چه در سطح داخلی و یا عرصهی بینالمللی است. به همین جهت، در [[فرهنگ چینی|فرهنگ چین]] هرگز از نظامیگری، تجاوز و حمله به دیگران، تعریف و تمجید نشده و نظامیگری به عنوان شغل افراد بیکار، ناکارآمد اجتماعی، و طبقهی پایین نام برده شده و ضربالمثلی هست که میگوید:<blockquote>''از آهن خوب شمشیر و از انسان خوب سرباز نمیسازند.''</blockquote>با عنایت به این پیشینهی فکری و فرهنگی، در پیشگرفتن یک سیاست خارجی صلحجویانه، مسالمتآمیز، کمتر ستیزهجو، بسیار پیچیده، با اعتماد به نفس، و با نگاه سازنده به حل مشکلات منطقهای و جهانی، از رویکردهای [[چین]] به [[قدرت نرم اژدهای زرد|قدرت نرم]] است که طی سه دههی گذشته رهبران این کشور پیش روی خود داشتهاند. پذیرش نُرمهای بینالمللی، حل صلحآمیز اختلافات، گسترش روابط تجاری با در نظر گرفتن سیاست برد-برد، مبارزه با مسایل امنیتی همچون تروریسم و جرمهای بینالمللی، کنترل تسلیحات غیر متعارف، مخالفت با یکجانبهگرایی، حمایت از تنوع فرهنگی، همراهی با سازمانهای بینالمللی و جامعهی جهانی برای حل مشکلات، حضور فعال و عضویت در نیروهای پاسدار صلح، تبدیل شدن از یک کشور کمکبگیر به کشوری فعال در امر کمکرسانی به کشورهای نیازمند، توانمندی در ارائهی مدلهای جدید سیاسی و اقتصادی و فرهنگی جایگزین برای مدلهای گذشتهای که پیش از این از سوی غرب ارائه و توصیه شدهاند، <ref>Mark Leonard,July-2009,The Road obscured: New left or “Neo Comm”? Financial Times.</ref> از دیگر موارد راهبرد سیاست خارجی و خیزش صلحآمیز [[چین]]، به ویژه پس از ورود به هزارهی سوم به شمار میروند<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: [https://alhoda.ir موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]،جلد2،ص.535-536.</ref> | ||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[قدرت نرم اژدهای زرد]]؛ [[مفهوم قدرت نرم در ادبیات کلاسیک چین]]؛ [[مفهوم قدرت نرم از دیدگاه رهبران معاصر چین]] | |||
== کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۳ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۳۷
یکی از خوفانگیزترین واژهها برای چینیها، بینظمی، اغتشاش و درگیری، چه در سطح داخلی و یا عرصهی بینالمللی است. به همین جهت، در فرهنگ چین هرگز از نظامیگری، تجاوز و حمله به دیگران، تعریف و تمجید نشده و نظامیگری به عنوان شغل افراد بیکار، ناکارآمد اجتماعی، و طبقهی پایین نام برده شده و ضربالمثلی هست که میگوید:
از آهن خوب شمشیر و از انسان خوب سرباز نمیسازند.
با عنایت به این پیشینهی فکری و فرهنگی، در پیشگرفتن یک سیاست خارجی صلحجویانه، مسالمتآمیز، کمتر ستیزهجو، بسیار پیچیده، با اعتماد به نفس، و با نگاه سازنده به حل مشکلات منطقهای و جهانی، از رویکردهای چین به قدرت نرم است که طی سه دههی گذشته رهبران این کشور پیش روی خود داشتهاند. پذیرش نُرمهای بینالمللی، حل صلحآمیز اختلافات، گسترش روابط تجاری با در نظر گرفتن سیاست برد-برد، مبارزه با مسایل امنیتی همچون تروریسم و جرمهای بینالمللی، کنترل تسلیحات غیر متعارف، مخالفت با یکجانبهگرایی، حمایت از تنوع فرهنگی، همراهی با سازمانهای بینالمللی و جامعهی جهانی برای حل مشکلات، حضور فعال و عضویت در نیروهای پاسدار صلح، تبدیل شدن از یک کشور کمکبگیر به کشوری فعال در امر کمکرسانی به کشورهای نیازمند، توانمندی در ارائهی مدلهای جدید سیاسی و اقتصادی و فرهنگی جایگزین برای مدلهای گذشتهای که پیش از این از سوی غرب ارائه و توصیه شدهاند، [۱] از دیگر موارد راهبرد سیاست خارجی و خیزش صلحآمیز چین، به ویژه پس از ورود به هزارهی سوم به شمار میروند[۲]
نیز نگاه کنید به
قدرت نرم اژدهای زرد؛ مفهوم قدرت نرم در ادبیات کلاسیک چین؛ مفهوم قدرت نرم از دیدگاه رهبران معاصر چین
کتابشناسی
- ↑ Mark Leonard,July-2009,The Road obscured: New left or “Neo Comm”? Financial Times.
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد2،ص.535-536.