جوان زه، اندیشمند تائویی: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| (۸ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۴ کاربر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:Marm11.jpg|بندانگشتی|ویژگی های آیین تائو. قابل بازیابی از https://www.flickr.com/photos/12408786@N08/]] | |||
«جوان زه» متولد قرن 4 پیش از میلاد و اهل کشور«سونگ» و یکی از ماموران دون پایهی این کشور بود. وی از کودکی باهوش و به تحصیل علاقهی فراوانی داشت و به کشورهای زیادی سفر می کرد. وی فردی دقیق و طبیعت دوست و با شاهان برخوردی مغرورانه داشت. شاه کشور«چو» وی را به نخست وزیری منصوب کرد اما او نپذیرفت. از آن پس وی از کار برکنار و با بافتن کفشهای حصیری زندگی میکرد و همزمان مقالههایی با بیش از 10 هزار کلمه برای تشریح افکارش نوشت. | |||
«جوان زه» از نظر فلسفی به تئوری«لائوزِه» و مکتب«دائو» ([[آیین بومی تائو]]) پایبند بود و آن را گسترش داده و تئوری فلسفی ویژهی خود را پایه گذاری کرد. وی معتقد بود که«دائو» ([[آیین بومی تائو]]) (راه) وجودی واقعی و عینی است و «دائو» ([[آیین بومی تائو]]) را منبع اصلی کیهانی میدانست. او در سیاست طرفدار عدم فعالیت و تحرک و در زندگی طرفدار بازگشت به طبیعت بود. وی میگفت که اگر حاکم مقتدر نباشد دزدی و سرقت ادامه خواهد یافت. کسی که قلاب دزدیده، کشته میشود، اما کسی که کشور را دزدیده، شاه شده است. | |||
کتاب «جوان زه» از قرن 3 میلادی تا قرن 5 میلادی و در دوره «وی» تأثیر زیادی برجای گذاشت و در [[سلسله تانگ|دوران سلسلهی«تانگ»]] رسما یکی از آثار کلاسیک مکتب «دائو» ([[آیین بومی تائو]]) معرفی شد. تأثیر«جوان زه» نه تنها در تئوری و فلسفه، بلکه در [[ادبیات چینی]] نیز قابل مشاهده است. این کتاب شامل حکایات اخلاقی و بیانگر قدرت هنری نویسنده است. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[شخصیت های مشهور تاریخی، علمی و ادبی چین]] | |||
=== | == منبع اصلی == | ||
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی]. | |||
== نویسنده مقاله == | |||
علی محمد سابقی | |||
[[رده:شخصیت های شاخص سیاسی]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۱:۲۱

«جوان زه» متولد قرن 4 پیش از میلاد و اهل کشور«سونگ» و یکی از ماموران دون پایهی این کشور بود. وی از کودکی باهوش و به تحصیل علاقهی فراوانی داشت و به کشورهای زیادی سفر می کرد. وی فردی دقیق و طبیعت دوست و با شاهان برخوردی مغرورانه داشت. شاه کشور«چو» وی را به نخست وزیری منصوب کرد اما او نپذیرفت. از آن پس وی از کار برکنار و با بافتن کفشهای حصیری زندگی میکرد و همزمان مقالههایی با بیش از 10 هزار کلمه برای تشریح افکارش نوشت.
«جوان زه» از نظر فلسفی به تئوری«لائوزِه» و مکتب«دائو» (آیین بومی تائو) پایبند بود و آن را گسترش داده و تئوری فلسفی ویژهی خود را پایه گذاری کرد. وی معتقد بود که«دائو» (آیین بومی تائو) (راه) وجودی واقعی و عینی است و «دائو» (آیین بومی تائو) را منبع اصلی کیهانی میدانست. او در سیاست طرفدار عدم فعالیت و تحرک و در زندگی طرفدار بازگشت به طبیعت بود. وی میگفت که اگر حاکم مقتدر نباشد دزدی و سرقت ادامه خواهد یافت. کسی که قلاب دزدیده، کشته میشود، اما کسی که کشور را دزدیده، شاه شده است.
کتاب «جوان زه» از قرن 3 میلادی تا قرن 5 میلادی و در دوره «وی» تأثیر زیادی برجای گذاشت و در دوران سلسلهی«تانگ» رسما یکی از آثار کلاسیک مکتب «دائو» (آیین بومی تائو) معرفی شد. تأثیر«جوان زه» نه تنها در تئوری و فلسفه، بلکه در ادبیات چینی نیز قابل مشاهده است. این کتاب شامل حکایات اخلاقی و بیانگر قدرت هنری نویسنده است.
نیز نگاه کنید به
شخصیت های مشهور تاریخی، علمی و ادبی چین
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی