عروسک‌­های چوبی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «در دوران باستان، عروسک چوبی «خیمه­‌شب­‌بازی چوبی» نام داشت و عروسک چوبی با دست کنترل و حرکت می­‌کرد. داخل این عروسک خالی است و چشم و زبان آن به­ گونه‌ای ساخته شده است­ که می­‌تواند حرکت کند. به زیر عروسک قطعه‌­ای چوب یا بامبو وصل می‌­شود که...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
در دوران باستان، عروسک چوبی «خیمه­‌شب­‌بازی چوبی» نام داشت و عروسک چوبی با دست کنترل و حرکت می­‌کرد. داخل این عروسک خالی است و چشم و زبان آن به­ گونه‌ای ساخته شده است­ که می­‌تواند حرکت کند. به زیر عروسک قطعه‌­ای چوب یا بامبو وصل می‌­شود که نمایش دهنده با یک دست آن چوب را کنترل می‌­کند. این نوع عروسک در سه اندازه تهیه می‌­شود که در هر منطقه ویژگی خاص خود را دارد. طرح پشت سرِ عروسک با چوب حکاکی و روی آن رنگ زده می‌­شود. چشم آن متحرک است و شکل آن به پرسناژهای اپرا شبیه است. به جز قسمت دهان، مژه­‌ها و بینی، کار بقیه‌­ی قسمت­‌ها بسیار ساده است.


خیمه‌شب‌بازی چوبی در بسیاری از مناطق [[چین]] رایج است و در هر منطقه ویژگی و نام‌­های گوناگونی دارد. در شمال غرب چین «بازی با چوبدست»، در استان [[سی چوان]] «بازی سرچوب» و در استان [[گوانگ­دونگ]] «بازی روی کف دست» نامیده می‌­شود. شکل سر، صورت، آرایش و چگونگی کنده‌­کاری روی آن­ها در هر ناحیه با اپراهای محلی ارتباط داشته و ویژگی­‌های همان محل را نشان می‌­دهد.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل چین. تهران: انتشارات الهدی، جلد--- ص---</ref>
 
در دوران باستان، عروسک چوبی «[[خیمه­‌شب­‌بازی و سایه­‌بازی|خیمه­‌شب­‌بازی چوبی]]» نام داشت و عروسک چوبی با دست کنترل و حرکت می­‌کرد. داخل این عروسک خالی است و چشم و زبان آن به­ گونه‌ای ساخته شده است­ که می­‌تواند حرکت کند. به زیر عروسک قطعه‌­ای چوب یا بامبو وصل می‌­شود که نمایش دهنده با یک دست آن چوب را کنترل می‌­کند. این نوع عروسک در سه اندازه تهیه می‌­شود که در هر منطقه ویژگی خاص خود را دارد.
 
طرح پشت سرِ عروسک با چوب حکاکی و روی آن رنگ زده می‌­شود. چشم آن متحرک است و شکل آن به پرسناژهای اپرا شبیه است. به جز قسمت دهان، مژه­‌ها و بینی، کار بقیه‌­ی قسمت­‌ها بسیار ساده است.
 
خیمه‌شب‌بازی چوبی در بسیاری از مناطق [[چین]] رایج است و در هر منطقه ویژگی و نام‌­های گوناگونی دارد. در شمال غرب [[چین]] «بازی با چوبدست»، در استان سی چوان «بازی سرچوب» و در استان گوانگ­دونگ «بازی روی کف دست» نامیده می‌­شود. شکل سر، صورت، آرایش و چگونگی کنده‌­کاری روی آن­ها در هر ناحیه با اپراهای محلی ارتباط داشته و ویژگی­‌های همان محل را نشان می‌­دهد.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص945.</ref>
 
== نیز نگاه کنید به ==
 
* [[چین]]
* [[فرهنگ عمومی در چین]]
* [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور]]
* [[خیمه­‌شب­‌بازی و سایه­‌بازی]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۲ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۲۰:۳۷


در دوران باستان، عروسک چوبی «خیمه­‌شب­‌بازی چوبی» نام داشت و عروسک چوبی با دست کنترل و حرکت می­‌کرد. داخل این عروسک خالی است و چشم و زبان آن به­ گونه‌ای ساخته شده است­ که می­‌تواند حرکت کند. به زیر عروسک قطعه‌­ای چوب یا بامبو وصل می‌­شود که نمایش دهنده با یک دست آن چوب را کنترل می‌­کند. این نوع عروسک در سه اندازه تهیه می‌­شود که در هر منطقه ویژگی خاص خود را دارد.

طرح پشت سرِ عروسک با چوب حکاکی و روی آن رنگ زده می‌­شود. چشم آن متحرک است و شکل آن به پرسناژهای اپرا شبیه است. به جز قسمت دهان، مژه­‌ها و بینی، کار بقیه‌­ی قسمت­‌ها بسیار ساده است.

خیمه‌شب‌بازی چوبی در بسیاری از مناطق چین رایج است و در هر منطقه ویژگی و نام‌­های گوناگونی دارد. در شمال غرب چین «بازی با چوبدست»، در استان سی چوان «بازی سرچوب» و در استان گوانگ­دونگ «بازی روی کف دست» نامیده می‌­شود. شکل سر، صورت، آرایش و چگونگی کنده‌­کاری روی آن­ها در هر ناحیه با اپراهای محلی ارتباط داشته و ویژگی­‌های همان محل را نشان می‌­دهد.[۱]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص945.