قبایل مسلمان در سیرالئون: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''قبایل مسلمان''' نخستین قبیله‌ای که در سیرالئون به اسلام گروید قبیله تمنه بود که امروزه بزرگ‌ترین و مهمترین قبیله سیرالئون به شمار می‌رود. مردمان فولانی و تجار مسلمانی که با هدف برقراری تجارت با سواحل شرقی به منطقه استقرار تمنه‌ها نفوذ ک...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''قبایل مسلمان'''
نخستین قبیله‌ای که در [[سیرالئون]] به اسلام گروید [[قبیله تمنه]] بود که امروزه بزرگ‌ترین و مهمترین قبیله [[سیرالئون]] به شمار می‌رود. مردمان [[قبیله فولانی|فولانی]] و تجار مسلمانی که با هدف برقراری تجارت با سواحل شرقی به منطقه استقرار تمنه‌ها نفوذ کرده بودند به تدریج مراکز مسلمان‌نشینی را در [[قبیله تمنه|تمنه]] به‌وجود آوردند و از آن زمان تمنه به مرکز اصلی استقرار مسلمانان [[سیرالئون]] مشهور گردید. بر اساس آداب و رسوم خاص این قبیله، تمنه‌ها به ده‌ها رئیس‌نشین اصلی تقسیم می‌شوند که در رأس هر یک از این رئیس‌نشین‌ها فردی به نام پیشوای اعظم قرار دارد. اکثر پیشوایان اعظم رئیس‌نشین‌های [[قبیله تمنه]] مسلمان می‌باشند و تأکید خاصی بر اجرای فرایض اسلامی در رئیس‌نشین خود دارند. این افراد معمولاً با القاب الامامی یا سنتی‌ جی نیز شناخته می‌شوند و بسیاری از آنان که به زیارت خانه خدا مشرف شده‌اند پیشوند الحاجی را نیز به اسم خود اضافه کرده‌اند. در مناطق تمنه‌نشین افراد به حفظ شئونات دینی خود بسیار معتقدند و در زندگی روزمره معمولاً بر حفظ هویت اسلامی خویش تأکید می‌ورزند از این روی بر خلاف مسیحیان و پیروان آئین‌های سنتی از خوردن گوشت خوک و نوشیدن شراب خرما که به طور سنتی در بین مردم [[سیرالئون]] مرسوم است خودداری می‌کنند. آنان همچنین بر خلاف مسیحیان و پیروان آئین‌های سنتی از قربانی کردن حیوانات برای ارواح نیاکان خود خودداری نموده و این امر را که بر اساس سنت‌های اکثر اقوام آفریقایی بسیار معمول است مترادف با کفر می‌دانند.


نخستین قبیله‌ای که در سیرالئون به اسلام گروید [[قبیله تمنه]] بود که امروزه بزرگ‌ترین و مهمترین قبیله سیرالئون به شمار می‌رود. مردمان فولانی و تجار مسلمانی که با هدف برقراری تجارت با سواحل شرقی به منطقه استقرار تمنه‌ها نفوذ کرده بودند به تدریج مراکز مسلمان‌نشینی را در تمنه به‌وجود آوردند و از آن زمان تمنه به مرکز اصلی استقرار مسلمانان سیرالئون مشهور گردید. بر اساس آداب و رسوم خاص این قبیله، تمنه‌ها به ده‌ها رئیس‌نشین اصلی تقسیم می‌شوند که در رأس هر یک از این رئیس‌نشین‌ها فردی به نام پیشوای اعظم قرار دارد. اکثر پیشوایان اعظم رئیس‌نشین‌های قبیله تمنه مسلمان می‌باشند و تأکید خاصی بر اجرای فرایض اسلامی در رئیس‌نشین خود دارند. این افراد معمولاً با القاب الامامی یا سنتی‌ جی نیز شناخته می‌شوند و بسیاری از آنان که به زیارت خانه خدا مشرف شده‌اند پیشوند الحاجی را نیز به اسم خود اضافه کرده‌اند. در مناطق تمنه‌نشین افراد به حفظ شئونات دینی خود بسیار معتقدند و در زندگی روزمره معمولاً بر حفظ هویت اسلامی خویش تأکید می‌ورزند از این روی بر خلاف مسیحیان و پیروان آئین‌های سنتی از خوردن گوشت خوک و نوشیدن شراب خرما که به طور سنتی در بین مردم سیرالئون مرسوم است خودداری می‌کنند. آنان همچنین بر خلاف مسیحیان و پیروان آئین‌های سنتی از قربانی کردن حیوانات برای ارواح نیاکان خود خودداری نموده و این امر را که بر اساس سنت‌های اکثر اقوام آفریقایی بسیار معمول است مترادف با کفر می‌دانند. مسلمانان تمنه همچنین به هیچ عنوان به دختران و پسران خود اجازه ازدواج با غیرمسلمانان را نمی‌دهند و معمولاً در بدو تولد فرزندانشان اسامی همچون محمد، علی، محمود، احمد، جعفر و...را بر آنان می‌نهند. آنان از جادو و جادوگری که در بین بومیان سیرالئون رایج است شدیداً دوری می‌کنند و روحانیون مسلمان تمنه ده‌ها سال تلاش کرده‌اند تا پدیده افسون و جادو را از زندگی روزمره تمنه‌های تازه مسلمان شده دور کنند.[3] مسلمانان تمنه همچنین در ارتباط با مراسمی نظیرتشییع جنازه مردگان خود، نذورات، توسل به آیات قرآن در ایام کشاورزی و... نیز اگر چه معمولاً گوشه چشمی به سنت‌های قومی خود دارند ولی فرهنگ و اصول دین اسلام را مقدم بر آداب و رسوم قبیلگی خود می‌دانند. مسلمانان تمنه‌ای در تمام ماه رمضان روزه گرفته و به قرائت ادعیه مختلف اسلامی می‌پردازند و در مناطق روستایی و شهری خود کانون‌هایی برای تعاون و کمک به یکدیگر به‌وجود آورده‌اند. [4]جدای از قبیله تمنه اکثر مردمان قبیله فولا و سوسو که از مهاجران کشور گینه به شمار می‌روند نیز مسلمان بوده و افراد این دو قبیله نیاکان خویش را نخستین پیشگامان دین اسلام در سیرالئون می‌دانند. علاوه بر آن بیشتر افراد قبیله کرانکو نیز که در منطقه کبالا زندگی می‌کنند مسلمان می‌باشند. همچنین شمار قابل توجهی از مردمان قبیله‌ مندی در جنوب سیرالئون در زمره پیروان دین اسلام به شمار می‌روند. قبایل «وای»، «کلا»، «مندینگو» و «پلونکا» نیز بیشتر در برگیرنده مسلمانان می‌باشند و در مناطق مختلف کشور از جمله در جنوب و شرق سیرالئون استقرار دارند. برخی از مردمان قبایل «کیسی» و «کونو» نیز از دین اسلام تبعیت می‌کنند. (Callaway and Creevy, 1994)
مسلمانان [[قبیله تمنه|تمنه]] همچنین به هیچ عنوان به دختران و پسران خود اجازه ازدواج با غیرمسلمانان را نمی‌دهند و معمولاً در بدو تولد فرزندانشان اسامی همچون محمد، علی، محمود، احمد، جعفر و...را بر آنان می‌نهند. آنان از جادو و جادوگری که در بین بومیان [[سیرالئون]] رایج است شدیداً دوری می‌کنند و روحانیون مسلمان [[قبیله تمنه|تمنه]] ده‌ها سال تلاش کرده‌اند تا پدیده افسون و جادو را از زندگی روزمره تمنه‌های تازه مسلمان شده دور کنند[i]. مسلمانان [[قبیله تمنه|تمنه]] همچنین در ارتباط با مراسمی نظیر تشییع جنازه مردگان خود، نذورات، توسل به آیات قرآن در ایام کشاورزی و... نیز اگر چه معمولاً گوشه چشمی به سنت‌های قومی خود دارند ولی فرهنگ و اصول دین [[اسلام و مسلمانان سیرالئون|اسلام]] را مقدم بر آداب و رسوم قبیلگی خود می‌دانند. مسلمانان تمنه‌ای در تمام ماه رمضان روزه گرفته و به قرائت ادعیه مختلف اسلامی می‌پردازند و در مناطق روستایی و شهری خود کانون‌هایی برای تعاون و کمک به یکدیگر به‌وجود آورده‌اند[ii]. جدای از [[قبیله تمنه]] اکثر مردمان [[قبیله فولانی|قبیله فولا]] و [[قبیله سوسو|سوسو]] که از مهاجران کشور گینه به شمار می‌روند نیز مسلمان بوده و افراد این دو قبیله نیاکان خویش را نخستین پیشگامان دین [[اسلام و مسلمانان سیرالئون|اسلام در سیرالئون]] می‌دانند. علاوه بر آن بیشتر افراد [[قبیله کورانکو]] نیز که در منطقه کبالا زندگی می‌کنند مسلمان می‌باشند. همچنین شمار قابل توجهی از مردمان قبیله‌ مندی در جنوب [[سیرالئون]] در زمره پیروان دین [[اسلام و مسلمانان سیرالئون|اسلام]] به شمار می‌روند. قبایل «وای»، «کلا»، «مندینگو» و «پلونکا» نیز بیشتر در برگیرنده مسلمانان می‌باشند و در مناطق مختلف کشور از جمله در جنوب و شرق [[سیرالئون]] استقرار دارند. برخی از مردمان قبایل «[[قبیله کیسی|کیسی]]» و «[[قبیله کونو|کونو]]» نیز از دین اسلام تبعیت می‌کنند<ref>Callaway, B., Creevey, L. (1994). The Heritage of Islam: Women, Religion, and Politics in West Africa. Boulder, CO: Lynne Reinner</ref><ref>عرب احمدی، امیر بهرام(1390). جامعه و فرهنگ [[سیرالئون]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref>.
==نیز نگاه کنید به==
 
== پاورقی ==
<small>[i] - البته با توجه به آن که توسل به جادو و جادوگری ریشه‌های عمیقی در فرهنگ و آداب و رسوم مردم این کشور دارد نوعی تلفیق و انطباق بین تعالیم اسلامی و فرهنگ سنتی تمنه‌ها پدید آمده است از این روی توسل به دعا، دعانویسی و همراه ساختن برخی از آیات قرآن در قالب کیسه‌های چرمی کوچک به‌عنوان نوعی آشتی و هماهنگی بین شرایع اسلامی و آداب و رسوم سنتی بومیان در نظر گرفته می‌شود.</small>
 
<small>[ii] - اکثر مسلمانان قبیله تمنه مالکی مذهب می‌باشند ولی مذهب شیعه جعفری، فرقه‌های متصوفه تیجانیه و قادریه و فرقه ضاله وهابیت نیز در بخش‌هایی از مناطق تمنه‌نشین سیرالئون پیروانی را به خود اختصاص داده‌اند.</small>
== کتابشناسی==

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۹ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۲۱:۰۷

نخستین قبیله‌ای که در سیرالئون به اسلام گروید قبیله تمنه بود که امروزه بزرگ‌ترین و مهمترین قبیله سیرالئون به شمار می‌رود. مردمان فولانی و تجار مسلمانی که با هدف برقراری تجارت با سواحل شرقی به منطقه استقرار تمنه‌ها نفوذ کرده بودند به تدریج مراکز مسلمان‌نشینی را در تمنه به‌وجود آوردند و از آن زمان تمنه به مرکز اصلی استقرار مسلمانان سیرالئون مشهور گردید. بر اساس آداب و رسوم خاص این قبیله، تمنه‌ها به ده‌ها رئیس‌نشین اصلی تقسیم می‌شوند که در رأس هر یک از این رئیس‌نشین‌ها فردی به نام پیشوای اعظم قرار دارد. اکثر پیشوایان اعظم رئیس‌نشین‌های قبیله تمنه مسلمان می‌باشند و تأکید خاصی بر اجرای فرایض اسلامی در رئیس‌نشین خود دارند. این افراد معمولاً با القاب الامامی یا سنتی‌ جی نیز شناخته می‌شوند و بسیاری از آنان که به زیارت خانه خدا مشرف شده‌اند پیشوند الحاجی را نیز به اسم خود اضافه کرده‌اند. در مناطق تمنه‌نشین افراد به حفظ شئونات دینی خود بسیار معتقدند و در زندگی روزمره معمولاً بر حفظ هویت اسلامی خویش تأکید می‌ورزند از این روی بر خلاف مسیحیان و پیروان آئین‌های سنتی از خوردن گوشت خوک و نوشیدن شراب خرما که به طور سنتی در بین مردم سیرالئون مرسوم است خودداری می‌کنند. آنان همچنین بر خلاف مسیحیان و پیروان آئین‌های سنتی از قربانی کردن حیوانات برای ارواح نیاکان خود خودداری نموده و این امر را که بر اساس سنت‌های اکثر اقوام آفریقایی بسیار معمول است مترادف با کفر می‌دانند.

مسلمانان تمنه همچنین به هیچ عنوان به دختران و پسران خود اجازه ازدواج با غیرمسلمانان را نمی‌دهند و معمولاً در بدو تولد فرزندانشان اسامی همچون محمد، علی، محمود، احمد، جعفر و...را بر آنان می‌نهند. آنان از جادو و جادوگری که در بین بومیان سیرالئون رایج است شدیداً دوری می‌کنند و روحانیون مسلمان تمنه ده‌ها سال تلاش کرده‌اند تا پدیده افسون و جادو را از زندگی روزمره تمنه‌های تازه مسلمان شده دور کنند[i]. مسلمانان تمنه همچنین در ارتباط با مراسمی نظیر تشییع جنازه مردگان خود، نذورات، توسل به آیات قرآن در ایام کشاورزی و... نیز اگر چه معمولاً گوشه چشمی به سنت‌های قومی خود دارند ولی فرهنگ و اصول دین اسلام را مقدم بر آداب و رسوم قبیلگی خود می‌دانند. مسلمانان تمنه‌ای در تمام ماه رمضان روزه گرفته و به قرائت ادعیه مختلف اسلامی می‌پردازند و در مناطق روستایی و شهری خود کانون‌هایی برای تعاون و کمک به یکدیگر به‌وجود آورده‌اند[ii]. جدای از قبیله تمنه اکثر مردمان قبیله فولا و سوسو که از مهاجران کشور گینه به شمار می‌روند نیز مسلمان بوده و افراد این دو قبیله نیاکان خویش را نخستین پیشگامان دین اسلام در سیرالئون می‌دانند. علاوه بر آن بیشتر افراد قبیله کورانکو نیز که در منطقه کبالا زندگی می‌کنند مسلمان می‌باشند. همچنین شمار قابل توجهی از مردمان قبیله‌ مندی در جنوب سیرالئون در زمره پیروان دین اسلام به شمار می‌روند. قبایل «وای»، «کلا»، «مندینگو» و «پلونکا» نیز بیشتر در برگیرنده مسلمانان می‌باشند و در مناطق مختلف کشور از جمله در جنوب و شرق سیرالئون استقرار دارند. برخی از مردمان قبایل «کیسی» و «کونو» نیز از دین اسلام تبعیت می‌کنند[۱][۲].

نیز نگاه کنید به

پاورقی

[i] - البته با توجه به آن که توسل به جادو و جادوگری ریشه‌های عمیقی در فرهنگ و آداب و رسوم مردم این کشور دارد نوعی تلفیق و انطباق بین تعالیم اسلامی و فرهنگ سنتی تمنه‌ها پدید آمده است از این روی توسل به دعا، دعانویسی و همراه ساختن برخی از آیات قرآن در قالب کیسه‌های چرمی کوچک به‌عنوان نوعی آشتی و هماهنگی بین شرایع اسلامی و آداب و رسوم سنتی بومیان در نظر گرفته می‌شود.

[ii] - اکثر مسلمانان قبیله تمنه مالکی مذهب می‌باشند ولی مذهب شیعه جعفری، فرقه‌های متصوفه تیجانیه و قادریه و فرقه ضاله وهابیت نیز در بخش‌هایی از مناطق تمنه‌نشین سیرالئون پیروانی را به خود اختصاص داده‌اند.

کتابشناسی

  1. Callaway, B., Creevey, L. (1994). The Heritage of Islam: Women, Religion, and Politics in West Africa. Boulder, CO: Lynne Reinner
  2. عرب احمدی، امیر بهرام(1390). جامعه و فرهنگ سیرالئون. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)