تاثیر جنگ داخلی بر وضعیت مسلمانان سیرالئون: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''تأثیر جنگ داخلی بر وضعیت مسلمانان سیرالئون''' '''1-4-2-1-1-6-جنگ داخلی و جامعه اسلامی سیرالئون''' همان گونه که در بخش سرزمین و مردم سیرالئون اشاره شد جنگ داخلی ده ساله سیرالئون تأثیرات مخربی بر اقتصاد و زیربنای کشور وارد آورد که ترمیم ویرانیهای ح...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
همان گونه که در بخش سرزمین و مردم [[سیرالئون]] اشاره شد [[جنگ داخلی سیرالئون|جنگ داخلی ده ساله سیرالئون]] تأثیرات مخربی بر اقتصاد و زیربنای کشور وارد آورد که ترمیم ویرانیهای حاصل از آن به دهها سال وقت نیاز دارد و این در حالی است که کشور [[سیرالئون]] حتی پیش از آغاز جنگ داخلی نیز در زمره عقب ماندهترین کشورهای جهان به شمار میرفت. این جنگ جدای از خسارات بیشمار بر بخشهای مختلف کشور از جمله مراکز اقتصادی، کارخانجات، دانشگاهها و مرکز آموزشی، جادهها، پلها، و.... نتایج وخیمی را نیز بر پیکره جامعه اسلامی [[سیرالئون]] وارد آورد و در واقع میتوان گفت حملات شورشیان به شهرها و روستاهای کشور که در راستای تضعیف دولت مرکزی و ادارات وابسته به وزارتخانههای مختلف صورت میگرفت در بسیاری از مواقع مستقیماً متوجه مسلمانان میشد. این امر از آنجا هر چه بیشتر شدت یافت که بسیاری از مسلمانان ساکن در مناطق شرقی و مناطق همجوار کونو که کانون اصلی درگیریها بود بیرحمانه آماج حملات شورشیان قرار گرفتند. شورشیان در حملات خود بسیاری از روستاهای مسلماننشین را تخریب کرده و مزارع کشاورزی کوچک مسلمانان این روستاها را به آتش کشیدند<ref>LeVert, S. (2007). Sierra Leone: Marshall Cavendish,p.27</ref>. در جریان این حملات بسیاری از مدارس قرآنی کوچک موسوم به ماکارانتا و مساجد به شدت آسیب دیده یا کاملاً ویران شدند. بسیاری از روستاییان مسلمان نیز در طی یورشهای وحشیانه شورشیان به قتل رسیده و یا دست و پایشان توسط سربازان شورشی قطع گردید. در بسیاری از موارد نیز زنان و دختران مسلمان روستایی در مقابل چشمان شوهر و پدران خود مورد تجاوز شورشیان قرار گرفتند. این در حالی بود که جدای از آن که بسیاری از شورشیان جبهه متحد انقلابی مسلمان بودند و فودای سانکو رهبر شورشیان نیز به ظاهر در زمره پیروان دین اسلام به شمار میرفت[i]<ref>عرب احمدی، امیر بهرام( 1390). تاثیر جنگ داخلی بر وضعیت [[اسلام و مسلمانان سیرالئون|مسلمانان سیرالئون]]، مطالعات میدانی.</ref>. | |||
====کودک سربازان==== | |||
[[پرونده:کودک سربازان در سیرالئون.jpg|بندانگشتی|کودک سربازان در سیرالئون(1380).برگرفته از سایت جهان تی آر تی ،قابل بازیابی از<nowiki/>https://www.trtworld.com/mea/former-child-soldiers-in-sierra-leone-recruited-to-fight-in-iraq-13900]]داستانهای زیادی از جنایات شورشیان - که شمار قابل توجهی از آنان کودک سربازانی ده تا 15 سال بودند و اکثر آنها نیز مسلمان به شمار میرفتند- علیه مسلمانان مناطق روستایی گزارش شده است. این کودک سربازان که تحت تأثیر مواد مخدری نظیر ماری جوانا و کوکائین به اوج درنده خویی میرسیدند در بدو ورود به روستاها مردان را به قتل رسانده یا به سختی شکنجه میکردند و یا دست و پای آنها را قطع میکردند و به زنان و دختران آنان نیز تجاوز میکردند. شورشیان در بسیاری موارد بهویژه در روستاهای حوالی معادن الماس کونو بیرحمانه به دختران و زنان تجاوز میکردند در حالی که شوهران و پدرانشان در مقابل آنها به درخت بسته شده بودند. | |||
همان گونه که در بخش سرزمین و مردم سیرالئون اشاره شد جنگ داخلی ده ساله سیرالئون تأثیرات مخربی بر اقتصاد و زیربنای کشور وارد آورد که ترمیم ویرانیهای حاصل از آن به دهها سال وقت نیاز دارد و این در حالی است که کشور سیرالئون حتی پیش | |||
داستانهای زیادی از جنایات شورشیان - که شمار قابل توجهی از آنان کودک سربازانی ده تا 15 سال بودند و اکثر آنها نیز مسلمان به شمار میرفتند- علیه مسلمانان مناطق روستایی گزارش شده است. این کودک سربازان که تحت تأثیر مواد مخدری نظیر ماری جوانا و کوکائین به اوج درنده خویی میرسیدند در بدو ورود به روستاها مردان را به قتل رسانده یا به سختی شکنجه میکردند و یا دست و پای | |||
این جنایات متأسفانه در دراز مدت تأثیرات بسیار ویرانگری بر روح و روان شمار قابل توجهی از مسلمانان کشور بر جای گذاشته است بهگونهای که امروزه در شهرهای این کشور برخی از مردم مشاهده میشوند که هیچ کنترلی بر رفتار و کردار خود نداشته و با وضعی آشفته و پریشان زندگی میکنند. آنها که بیشتر مسلمانند افرادی میباشند که در نتیجه مشاهده جنایات وحشیانه شورشیان دچار فشارهای روانپریشی شدیدی شده و به اختلالات روانی حادی مبتلا گشتهاند که درمان آن در کشورهای توسعه یافته به سالها معالجه نیاز دارد و طبیعی است که در کشوری همچون [[سیرالئون]] که از نظرامور درمانی شدیداً در مضیقه میباشد این افراد هیچ شانسی برای معالجه نداشته و به تدریج با وضعیتی نزار و فلاکتآمیز فوت میکنند<ref name=":0">عرب احمدی، امیر بهرام( 1390). مساجد و مدارس اسلامی [[سیرالئون]]، مطالعات میدانی.</ref>. | |||
====کشتار مسلمانان در فریتاون==== | |||
شورشیان پس از اشغال فریتاون که چند ماه به طول انجامید نیز جنایات فراوانی را علیه مسلمانان مرتکب شدند و این در حالی بود که دو تن از فرماندهان ارشد سانکو به نام عیسی سی سه و موسکیتو نیز مسلمان بودند. آنان در چند مورد دستور به قتل رساندن مسلمانانی که فرمان حکومت نظامی آنها را نادیده گرفته و در روز جمعه در مساجد نماز جمعه را بر پای داشته بودند صادر کردند. این در حالی بود که در بین شورشیان چند تن از علمای سنی نیز حضور داشتند و یکی از این شیوخ شیخ ابوبکر صدیق نبی بود که در لیبی درس خوانده بود و از دوستان قدیمی فودای سانکو به شمار میرفت!؟ | شورشیان پس از اشغال فریتاون که چند ماه به طول انجامید نیز جنایات فراوانی را علیه مسلمانان مرتکب شدند و این در حالی بود که دو تن از فرماندهان ارشد سانکو به نام عیسی سی سه و موسکیتو نیز مسلمان بودند. آنان در چند مورد دستور به قتل رساندن مسلمانانی که فرمان حکومت نظامی آنها را نادیده گرفته و در روز جمعه در مساجد نماز جمعه را بر پای داشته بودند صادر کردند. این در حالی بود که در بین شورشیان چند تن از علمای سنی نیز حضور داشتند و یکی از این شیوخ شیخ ابوبکر صدیق نبی بود که در لیبی درس خوانده بود و از دوستان قدیمی فودای سانکو به شمار میرفت!؟ | ||
در مدت اشغال فریتاون حملات زیادی به مسلمانان صورت گرفت و شماری از آنان نیز به قتل رسیدند ولی تنها دو مسجد در پایتخت به آتش کشیده شد. این در حالی بود که کلیساهای زیادی درطی این مدت در فریتاون و شهرهای اطراف کاملاً تخریب شده و یا سوزانده شدند. در این رابطه برخی ازعلمای مسلمان معتقدند فودای سانکو هر چند هیچ گاه دین خود را آشکار نساخت ولی قلباً نسبت به اسلام نظر مساعدی داشت و حملات شورشیان به روستاهای مسلماننشین نیز بیشتر در زمانی صورت گرفت که وی در نیجریه زندانی شده بود. آنها معتقدند قتل مسلمانان در فریتاون نیز صرفاً به دلیل نافرمانی آنها در احترام به قانون حکومت نظامی و رعایت قانون عدم تجمع بیش از دو نفر بود که توسط کودک سربازان معتاد به کوکائین و بدون دستور فودای و معاونان او صورت گرفت. آنان معتقدند حملات شورشیان به شهرها و روستاهای کشور هیچ گاه به صورت عمدی متوجه مسلمانان نبود و جنایات این کودک سربازان علیه مسلمانان صرفاً ناشی از روحیه درنده خویی و قتل و غارت آنها بود. در این ارتباط تقریباً امروزه ثابت شده است که این جنگ به هیچ وجه جنگی بین اسلام و مسیحیت نبوده است ولی به هر صورت شورشیان موسوم به جبهه متحد انقلابی درمدت ده سال نبرد خود با دولت و نیروهای حافظ صلح اکوموگ و سازمان ملل به اندازهای مرتکب جنایات گوناگون شدند که نهایت تنفر کلیه مردم سیرالئون اعم از مسلمانان و مسیحیان را بر ضد خود برانگیختند. | در مدت اشغال فریتاون حملات زیادی به مسلمانان صورت گرفت و شماری از آنان نیز به قتل رسیدند ولی تنها دو مسجد در پایتخت به آتش کشیده شد. این در حالی بود که کلیساهای زیادی درطی این مدت در فریتاون و شهرهای اطراف کاملاً تخریب شده و یا سوزانده شدند. در این رابطه برخی ازعلمای مسلمان معتقدند فودای سانکو هر چند هیچ گاه دین خود را آشکار نساخت ولی قلباً نسبت به اسلام نظر مساعدی داشت و حملات شورشیان به روستاهای مسلماننشین نیز بیشتر در زمانی صورت گرفت که وی در نیجریه زندانی شده بود. آنها معتقدند قتل مسلمانان در فریتاون نیز صرفاً به دلیل نافرمانی آنها در احترام به قانون حکومت نظامی و رعایت قانون عدم تجمع بیش از دو نفر بود که توسط کودک سربازان معتاد به کوکائین و بدون دستور فودای و معاونان او صورت گرفت. آنان معتقدند حملات شورشیان به شهرها و روستاهای کشور هیچ گاه به صورت عمدی متوجه مسلمانان نبود و جنایات این کودک سربازان علیه مسلمانان صرفاً ناشی از روحیه درنده خویی و قتل و غارت آنها بود. در این ارتباط تقریباً امروزه ثابت شده است که این جنگ به هیچ وجه جنگی بین اسلام و [[مسیحیت در سیرالئون|مسیحیت]] نبوده است ولی به هر صورت شورشیان موسوم به جبهه متحد انقلابی درمدت ده سال نبرد خود با دولت و نیروهای حافظ صلح اکوموگ و سازمان ملل به اندازهای مرتکب جنایات گوناگون شدند که نهایت تنفر کلیه مردم [[سیرالئون]] اعم از مسلمانان و مسیحیان را بر ضد خود برانگیختند<ref>برگرفته از :https://www.refworld.org/reference/countryrep/hrw/1999/en/39219</ref>. | ||
بسیاری از مسلمانان معتقدند در صورتی که نیروهای تحت فرمان فودای سانکو با مردم شهرها و روستاهای اطراف خود برخورد مناسبی داشته و به بهبود شرایط زندگی آنها میپرداختند میتوانستند مورد حمایت آنها قرار گرفته و با بهرهگیری از نارضایتی گسترده مردم از دولت بیکفایت دکتر تیجان کاباه، به موفقیتهای بزرگی دست یابند.جنگ داخلی چنان لطمات جبرانناپذیری بر پیکره جامعه مسلمان [[سیرالئون]] وارد ساخته است که به نظر نمیرسد اثرات آن تا دهها سال دیگر از پیکره این جامعه محو شود. از بارزترین مظاهر این جنایات وجود تعداد زیادی از مسلمانان افلیج فاقد دست و پا در شهر فریتاون است که به گدایی مشغولند و جدای از آن اشاره شد که برخی از مسلمانانی که در معرض حملات وحشیانه شورشیها علیه خود یا خانوادههایشان قرار گرفتهاند نیز افرادی روانی میباشند که هیچ تعادلی بر رفتار و کردار خود ندارند. | |||
====بررسی رویکرد غالب سازمانهای اسلامی و آینده تعاملات آنها با یکدیگر و کشورهای بزرگ اسلامی==== | |||
با وجود روند رو به رشد اسلام و فعالیت سازمانها و گروههای اسلامی در این كشور متاسفانه رهبران مسلمان [[سیرالئون]] فاقد اتحاد و انسجام بوده و جامعه اسلامی [[سیرالئون]] از اختلافات نهان و آشكار شیوخ و علماء مسلمان فریتاون و دیگر شهرهای كشور عمیقا رنج میبرد. این اختلافات كه گاه موجب بروز شكافهای بزرگی در پیكره جامعه اسلامی كشور شده است از ضعفهای بزرگ جامعه اسلامی [[سیرالئون]] بهشمار میرود كه بهنوبه خود مانع اتحاد عملی و مؤثر سازمانها و گروههای اسلامی در تحقق هدف اصلی و نهائی خود- گسترش هر چه بیشتر اسلام در جامعه- شده است. رویكرد غالب سازمانهای اسلامی [[سیرالئون]] نیز عمدتاً تداوم بخشیدن به این اختلافات از یك سوی و تلاش برای بدست آوردن جایگاه برتر در سطح محافل اسلامی است كه گاه به تخریب و تخطئه گروههای اسلامی رقیب منجر شده است. به موازات این امر بسیاری از رهبران سازمانهای اسلامی در حال حاضر در راستای منافع و سیاستهای كشور عربستان گام برمی دارند و هرچند قلبا از اجرای سیاستهای دیكته شده و متحجرانه وهابیون رضایتی ندارند ولی صرفاً بهدلیل فقر مفرط و نیاز به اخذ دلارهای بیدریغ نفتی عربستان سعودی مجبور به پذیرش خواستههای وهابیون و سازمان رابطه العالم الاسلامیه میباشند. این در حالی است كه بسیاری از رهبران مسلمان [[سیرالئون]] تا دو سال پیش در زمره كارگزاران سرهنگ قذافی بهشمار رفته و آلت دست سازمان خدمات جهانی اسلامی لیبی و اهداف جاهطلبانه دیكتاتور معدوم لیبی بودند و بسیاری از آنان طی دو سال گذشته و بهدلیل مرتفع ساختن خلاء دلارهای دریافتی از لیبی به سازمان رابطه العالم الاسلامیه روی آوردهاند. در ارتباط با آینده تعاملات سازمانهای اسلامی [[سیرالئون]] با یكدیگر و كشورهای اسلامی در آینده بهنظر نمیرسد تحولی در سیاست گذاری آنها بهوجود آید و میتوان گفت تا زمانی كه آنها دست دریوزگی به سوی كشورها و سازمانهای اسلامی ثروتمندی نظیر عربستان، لیبی، كویت، [[قطر]]، سازمان كنفرنس اسلامی و اتحادیه عرب – كه هریك درصدد تحقق اهداف خود در جامعه اسلامی این كشور میباشند- گشودهاند اختلافات داخلی و منازعات آنها ادامه یافته و رهبران مسلمان كشور نمیتوانند راهبردی برای فعالیتهای مؤثر اسلامی خود و رفع مشكلات مسلمانان [[سیرالئون]] در آینده اتخاذ نمایند<ref>عرب احمدی، امیر بهرام ( 1390). تاثیر جنگ داخلی بر وضعیت مسلمانان سیرالئون، مطالعات میدانی.</ref><ref>عرب احمدی، امیر بهرام(1390). جامعه و فرهنگ [[سیرالئون]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref>. | |||
==نیز نگاه کنید به== | |||
== پاورقی == | |||
<small>[i] - در رابطه با دین فودای سانکو باید یادآور شد این امر هنوز در هالهای از ابهام قرار دارد و این که وی مسلمان یا مسیحی بوده است هنوز کاملاً مشخص نیست با این حال شواهد و ظواهر امر حاکی از مسلمان بودن او میباشد. فودای سانکو در شهر مابورکا که تقریباً تمام ساکنان آن مسلمانند و در خانوادهای مسلمان به دنیا آمد. به احتمال زیاد نیز نام او فؤاد بوده است که معمولاً در زبان کریول فودای گفته میشود. فودای در جوانی به ارتش پیوست و تا درجه سرگردی نیز ارتقاء یافت ولی در زمان ریاست جمهوری سیاکا استیونس به اتهام شرکت در کودتایی ناموفق علیه رئیس جمهور دستگیر و چند سال زندانی شد. وی پس از سپری نمودن دوره محکومیت خود از ارتش اخراج شد و چند سال در ایالات مختلف سیرالئون زندگی کرد بدون این که شغل خاصی داشته باشد و تنها از طریق عکاسی امرار معاش مینمود. گفته شده است که وی در این دوره به دولت لیبی معرفی شد و پس ازپشت سر نهادن آموزشهای ویژه در اردوگاههای جنگهای پارتیزانی در لیبی از سوی مقامات لیبایی بهعنوان مهرهای برای آغاز جنگ داخلی واجد شرایط شناخته شد. فودای سانکو از سال 1991 با حمایت ظاهری چارلز تیلور و پشتیبانی دولتهای غربی و لیبی جنگ داخلی سنگینی را از منطقه ا لماسخیز کونو علیه دولت سیرالئون آغاز کرد که در طی آن دهها هزار نفر از مسلمانان کشور به قتل رسیده و یا دست و پای خود را از دست دادند.</small> | |||
== کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۳۰ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۹:۲۹
همان گونه که در بخش سرزمین و مردم سیرالئون اشاره شد جنگ داخلی ده ساله سیرالئون تأثیرات مخربی بر اقتصاد و زیربنای کشور وارد آورد که ترمیم ویرانیهای حاصل از آن به دهها سال وقت نیاز دارد و این در حالی است که کشور سیرالئون حتی پیش از آغاز جنگ داخلی نیز در زمره عقب ماندهترین کشورهای جهان به شمار میرفت. این جنگ جدای از خسارات بیشمار بر بخشهای مختلف کشور از جمله مراکز اقتصادی، کارخانجات، دانشگاهها و مرکز آموزشی، جادهها، پلها، و.... نتایج وخیمی را نیز بر پیکره جامعه اسلامی سیرالئون وارد آورد و در واقع میتوان گفت حملات شورشیان به شهرها و روستاهای کشور که در راستای تضعیف دولت مرکزی و ادارات وابسته به وزارتخانههای مختلف صورت میگرفت در بسیاری از مواقع مستقیماً متوجه مسلمانان میشد. این امر از آنجا هر چه بیشتر شدت یافت که بسیاری از مسلمانان ساکن در مناطق شرقی و مناطق همجوار کونو که کانون اصلی درگیریها بود بیرحمانه آماج حملات شورشیان قرار گرفتند. شورشیان در حملات خود بسیاری از روستاهای مسلماننشین را تخریب کرده و مزارع کشاورزی کوچک مسلمانان این روستاها را به آتش کشیدند[۱]. در جریان این حملات بسیاری از مدارس قرآنی کوچک موسوم به ماکارانتا و مساجد به شدت آسیب دیده یا کاملاً ویران شدند. بسیاری از روستاییان مسلمان نیز در طی یورشهای وحشیانه شورشیان به قتل رسیده و یا دست و پایشان توسط سربازان شورشی قطع گردید. در بسیاری از موارد نیز زنان و دختران مسلمان روستایی در مقابل چشمان شوهر و پدران خود مورد تجاوز شورشیان قرار گرفتند. این در حالی بود که جدای از آن که بسیاری از شورشیان جبهه متحد انقلابی مسلمان بودند و فودای سانکو رهبر شورشیان نیز به ظاهر در زمره پیروان دین اسلام به شمار میرفت[i][۲].
کودک سربازان
داستانهای زیادی از جنایات شورشیان - که شمار قابل توجهی از آنان کودک سربازانی ده تا 15 سال بودند و اکثر آنها نیز مسلمان به شمار میرفتند- علیه مسلمانان مناطق روستایی گزارش شده است. این کودک سربازان که تحت تأثیر مواد مخدری نظیر ماری جوانا و کوکائین به اوج درنده خویی میرسیدند در بدو ورود به روستاها مردان را به قتل رسانده یا به سختی شکنجه میکردند و یا دست و پای آنها را قطع میکردند و به زنان و دختران آنان نیز تجاوز میکردند. شورشیان در بسیاری موارد بهویژه در روستاهای حوالی معادن الماس کونو بیرحمانه به دختران و زنان تجاوز میکردند در حالی که شوهران و پدرانشان در مقابل آنها به درخت بسته شده بودند.
این جنایات متأسفانه در دراز مدت تأثیرات بسیار ویرانگری بر روح و روان شمار قابل توجهی از مسلمانان کشور بر جای گذاشته است بهگونهای که امروزه در شهرهای این کشور برخی از مردم مشاهده میشوند که هیچ کنترلی بر رفتار و کردار خود نداشته و با وضعی آشفته و پریشان زندگی میکنند. آنها که بیشتر مسلمانند افرادی میباشند که در نتیجه مشاهده جنایات وحشیانه شورشیان دچار فشارهای روانپریشی شدیدی شده و به اختلالات روانی حادی مبتلا گشتهاند که درمان آن در کشورهای توسعه یافته به سالها معالجه نیاز دارد و طبیعی است که در کشوری همچون سیرالئون که از نظرامور درمانی شدیداً در مضیقه میباشد این افراد هیچ شانسی برای معالجه نداشته و به تدریج با وضعیتی نزار و فلاکتآمیز فوت میکنند[۳].
کشتار مسلمانان در فریتاون
شورشیان پس از اشغال فریتاون که چند ماه به طول انجامید نیز جنایات فراوانی را علیه مسلمانان مرتکب شدند و این در حالی بود که دو تن از فرماندهان ارشد سانکو به نام عیسی سی سه و موسکیتو نیز مسلمان بودند. آنان در چند مورد دستور به قتل رساندن مسلمانانی که فرمان حکومت نظامی آنها را نادیده گرفته و در روز جمعه در مساجد نماز جمعه را بر پای داشته بودند صادر کردند. این در حالی بود که در بین شورشیان چند تن از علمای سنی نیز حضور داشتند و یکی از این شیوخ شیخ ابوبکر صدیق نبی بود که در لیبی درس خوانده بود و از دوستان قدیمی فودای سانکو به شمار میرفت!؟
در مدت اشغال فریتاون حملات زیادی به مسلمانان صورت گرفت و شماری از آنان نیز به قتل رسیدند ولی تنها دو مسجد در پایتخت به آتش کشیده شد. این در حالی بود که کلیساهای زیادی درطی این مدت در فریتاون و شهرهای اطراف کاملاً تخریب شده و یا سوزانده شدند. در این رابطه برخی ازعلمای مسلمان معتقدند فودای سانکو هر چند هیچ گاه دین خود را آشکار نساخت ولی قلباً نسبت به اسلام نظر مساعدی داشت و حملات شورشیان به روستاهای مسلماننشین نیز بیشتر در زمانی صورت گرفت که وی در نیجریه زندانی شده بود. آنها معتقدند قتل مسلمانان در فریتاون نیز صرفاً به دلیل نافرمانی آنها در احترام به قانون حکومت نظامی و رعایت قانون عدم تجمع بیش از دو نفر بود که توسط کودک سربازان معتاد به کوکائین و بدون دستور فودای و معاونان او صورت گرفت. آنان معتقدند حملات شورشیان به شهرها و روستاهای کشور هیچ گاه به صورت عمدی متوجه مسلمانان نبود و جنایات این کودک سربازان علیه مسلمانان صرفاً ناشی از روحیه درنده خویی و قتل و غارت آنها بود. در این ارتباط تقریباً امروزه ثابت شده است که این جنگ به هیچ وجه جنگی بین اسلام و مسیحیت نبوده است ولی به هر صورت شورشیان موسوم به جبهه متحد انقلابی درمدت ده سال نبرد خود با دولت و نیروهای حافظ صلح اکوموگ و سازمان ملل به اندازهای مرتکب جنایات گوناگون شدند که نهایت تنفر کلیه مردم سیرالئون اعم از مسلمانان و مسیحیان را بر ضد خود برانگیختند[۴].
بسیاری از مسلمانان معتقدند در صورتی که نیروهای تحت فرمان فودای سانکو با مردم شهرها و روستاهای اطراف خود برخورد مناسبی داشته و به بهبود شرایط زندگی آنها میپرداختند میتوانستند مورد حمایت آنها قرار گرفته و با بهرهگیری از نارضایتی گسترده مردم از دولت بیکفایت دکتر تیجان کاباه، به موفقیتهای بزرگی دست یابند.جنگ داخلی چنان لطمات جبرانناپذیری بر پیکره جامعه مسلمان سیرالئون وارد ساخته است که به نظر نمیرسد اثرات آن تا دهها سال دیگر از پیکره این جامعه محو شود. از بارزترین مظاهر این جنایات وجود تعداد زیادی از مسلمانان افلیج فاقد دست و پا در شهر فریتاون است که به گدایی مشغولند و جدای از آن اشاره شد که برخی از مسلمانانی که در معرض حملات وحشیانه شورشیها علیه خود یا خانوادههایشان قرار گرفتهاند نیز افرادی روانی میباشند که هیچ تعادلی بر رفتار و کردار خود ندارند.
بررسی رویکرد غالب سازمانهای اسلامی و آینده تعاملات آنها با یکدیگر و کشورهای بزرگ اسلامی
با وجود روند رو به رشد اسلام و فعالیت سازمانها و گروههای اسلامی در این كشور متاسفانه رهبران مسلمان سیرالئون فاقد اتحاد و انسجام بوده و جامعه اسلامی سیرالئون از اختلافات نهان و آشكار شیوخ و علماء مسلمان فریتاون و دیگر شهرهای كشور عمیقا رنج میبرد. این اختلافات كه گاه موجب بروز شكافهای بزرگی در پیكره جامعه اسلامی كشور شده است از ضعفهای بزرگ جامعه اسلامی سیرالئون بهشمار میرود كه بهنوبه خود مانع اتحاد عملی و مؤثر سازمانها و گروههای اسلامی در تحقق هدف اصلی و نهائی خود- گسترش هر چه بیشتر اسلام در جامعه- شده است. رویكرد غالب سازمانهای اسلامی سیرالئون نیز عمدتاً تداوم بخشیدن به این اختلافات از یك سوی و تلاش برای بدست آوردن جایگاه برتر در سطح محافل اسلامی است كه گاه به تخریب و تخطئه گروههای اسلامی رقیب منجر شده است. به موازات این امر بسیاری از رهبران سازمانهای اسلامی در حال حاضر در راستای منافع و سیاستهای كشور عربستان گام برمی دارند و هرچند قلبا از اجرای سیاستهای دیكته شده و متحجرانه وهابیون رضایتی ندارند ولی صرفاً بهدلیل فقر مفرط و نیاز به اخذ دلارهای بیدریغ نفتی عربستان سعودی مجبور به پذیرش خواستههای وهابیون و سازمان رابطه العالم الاسلامیه میباشند. این در حالی است كه بسیاری از رهبران مسلمان سیرالئون تا دو سال پیش در زمره كارگزاران سرهنگ قذافی بهشمار رفته و آلت دست سازمان خدمات جهانی اسلامی لیبی و اهداف جاهطلبانه دیكتاتور معدوم لیبی بودند و بسیاری از آنان طی دو سال گذشته و بهدلیل مرتفع ساختن خلاء دلارهای دریافتی از لیبی به سازمان رابطه العالم الاسلامیه روی آوردهاند. در ارتباط با آینده تعاملات سازمانهای اسلامی سیرالئون با یكدیگر و كشورهای اسلامی در آینده بهنظر نمیرسد تحولی در سیاست گذاری آنها بهوجود آید و میتوان گفت تا زمانی كه آنها دست دریوزگی به سوی كشورها و سازمانهای اسلامی ثروتمندی نظیر عربستان، لیبی، كویت، قطر، سازمان كنفرنس اسلامی و اتحادیه عرب – كه هریك درصدد تحقق اهداف خود در جامعه اسلامی این كشور میباشند- گشودهاند اختلافات داخلی و منازعات آنها ادامه یافته و رهبران مسلمان كشور نمیتوانند راهبردی برای فعالیتهای مؤثر اسلامی خود و رفع مشكلات مسلمانان سیرالئون در آینده اتخاذ نمایند[۵][۶].
نیز نگاه کنید به
پاورقی
[i] - در رابطه با دین فودای سانکو باید یادآور شد این امر هنوز در هالهای از ابهام قرار دارد و این که وی مسلمان یا مسیحی بوده است هنوز کاملاً مشخص نیست با این حال شواهد و ظواهر امر حاکی از مسلمان بودن او میباشد. فودای سانکو در شهر مابورکا که تقریباً تمام ساکنان آن مسلمانند و در خانوادهای مسلمان به دنیا آمد. به احتمال زیاد نیز نام او فؤاد بوده است که معمولاً در زبان کریول فودای گفته میشود. فودای در جوانی به ارتش پیوست و تا درجه سرگردی نیز ارتقاء یافت ولی در زمان ریاست جمهوری سیاکا استیونس به اتهام شرکت در کودتایی ناموفق علیه رئیس جمهور دستگیر و چند سال زندانی شد. وی پس از سپری نمودن دوره محکومیت خود از ارتش اخراج شد و چند سال در ایالات مختلف سیرالئون زندگی کرد بدون این که شغل خاصی داشته باشد و تنها از طریق عکاسی امرار معاش مینمود. گفته شده است که وی در این دوره به دولت لیبی معرفی شد و پس ازپشت سر نهادن آموزشهای ویژه در اردوگاههای جنگهای پارتیزانی در لیبی از سوی مقامات لیبایی بهعنوان مهرهای برای آغاز جنگ داخلی واجد شرایط شناخته شد. فودای سانکو از سال 1991 با حمایت ظاهری چارلز تیلور و پشتیبانی دولتهای غربی و لیبی جنگ داخلی سنگینی را از منطقه ا لماسخیز کونو علیه دولت سیرالئون آغاز کرد که در طی آن دهها هزار نفر از مسلمانان کشور به قتل رسیده و یا دست و پای خود را از دست دادند.
کتابشناسی
- ↑ LeVert, S. (2007). Sierra Leone: Marshall Cavendish,p.27
- ↑ عرب احمدی، امیر بهرام( 1390). تاثیر جنگ داخلی بر وضعیت مسلمانان سیرالئون، مطالعات میدانی.
- ↑ عرب احمدی، امیر بهرام( 1390). مساجد و مدارس اسلامی سیرالئون، مطالعات میدانی.
- ↑ برگرفته از :https://www.refworld.org/reference/countryrep/hrw/1999/en/39219
- ↑ عرب احمدی، امیر بهرام ( 1390). تاثیر جنگ داخلی بر وضعیت مسلمانان سیرالئون، مطالعات میدانی.
- ↑ عرب احمدی، امیر بهرام(1390). جامعه و فرهنگ سیرالئون. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)