اصول بنیادین سیاست توسعه فرهنگی چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
بر اساس سیاستهای اعلامی دولت [[جمهوری خلق چین]]، اصول بنیادین سیاست توسعهی فرهنگی این کشور عبارتند از: | بر اساس سیاستهای اعلامی دولت [[جمهوری خلق چین]]، اصول بنیادین [[سیاست های فرهنگی چین|سیاست توسعهی فرهنگی]] این کشور عبارتند از: | ||
خدمت به مردم و خدمت به سوسیالیزم: به معنای رفع مطالبات فزایندهی معنوی و فرهنگی مردم و پرداختن به آرزوها، خواستهها و آرمانهای آنان که فرهنگ و هنر بازتابی از زندگی مردم و سهیم شدن در شادیها و غمهای آنها با استفاده از سبکهای ملی و مبنا قرار داده شوند. | خدمت به مردم و خدمت به سوسیالیزم: به معنای رفع مطالبات فزایندهی معنوی و فرهنگی مردم و پرداختن به آرزوها، خواستهها و آرمانهای آنان که فرهنگ و هنر بازتابی از زندگی مردم و سهیم شدن در شادیها و غمهای آنها با استفاده از سبکهای ملی و مبنا قرار داده شوند. | ||
2- ایجاد فضای لازم برای «شکفتن صدها گل و رویش صدها مکتب فکری»: بدین معنا که فعالیتهای فرهنگی و هنری با سبکها، مکاتب، گونهها و روشهای متفاوت بتوانند با یکدیگر همزیستی مسالمتآمیز داشته و آزادانه توسعه یابند. [[مائو تسه تونگ(مائو زدونگ)، بنیانگذار جمهوری خلق چین|مائو]] در سال 1951، در نامهای به مؤسسهی تحقیقاتی اُپرای چین، بر این اصل تأکید و در سال 1956، اصل «شکوفایی صدها گل و جوانههای فکری نو» رسمیت یافت، چون منطبق با اصول مردمسالاری و قانون اساسی چین بوده و در غنیسازی و پویایی فرهنگ [[چین]] نقش مهمی دارد. | 2- ایجاد فضای لازم برای «شکفتن صدها گل و رویش صدها مکتب فکری»: بدین معنا که فعالیتهای فرهنگی و هنری با سبکها، مکاتب، گونهها و روشهای متفاوت بتوانند با یکدیگر همزیستی مسالمتآمیز داشته و آزادانه توسعه یابند. [[مائو تسه تونگ(مائو زدونگ)، بنیانگذار جمهوری خلق چین|مائو]] در سال 1951، در نامهای به مؤسسهی تحقیقاتی اُپرای چین، بر این اصل تأکید و در سال 1956، اصل «شکوفایی صدها گل و جوانههای فکری نو» رسمیت یافت، چون منطبق با اصول مردمسالاری و [[قانون اساسی چین]] بوده و در غنیسازی و پویایی فرهنگ [[چین]] نقش مهمی دارد. | ||
3- دفاع از اصول و حمایت از تنوع فرهنگی: به این معنا که، تحت رهنمودهای نظریهی سوسیالیسم چینی و خط مشی حزب کمونیست | 3- دفاع از اصول و حمایت از تنوع فرهنگی: به این معنا که، تحت رهنمودهای نظریهی سوسیالیسم چینی و خط مشی [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|حزب کمونیست چین]]، مؤلفههای مهم سیاست اصلاحات و درهای باز نظیر میهنپرستی، وحدت ملی، پیشرفت اجتماعی، پیمودن مسیر نوسازی و حمایت از افکار و روحیهی مالکیت اشتراکی سوسیالیسم، مورد توجه قرار گرفته و برای رسیدن به یک زندگی مطلوب که با سختکوشی حاصل میشود، تلاش خواهد شد. [[چین]] دارای تاریخی طولانی، سرزمینی پهناور و جمعیتی فراوان است. مردم [[چین]] با قومیت، حرفه، سن، تجربه و تحصیلات مختلف، دارای [[آداب و رسوم عامیانه ی مردم چین|عادات، سنتهای فرهنگی]] و [[هنر در چین|علایق هنری]] متفاوتی هستند. امور متعالی و احساسات آنها تنها در فعالیتهای فرهنگی و هنری آزاد قابل انعکاس هستند. حمایت از تنوع، ذاتاً و ابتدا به ساکن، به معنای ایجاد رضایتمندی در رفع نیازهای متنوع فرهنگی مردم است. | ||
5- استفاده از گذشته برای خدمت به حال، بهکارگیری فرهنگ بیگانگان برای خدمت به [[چین]]، و فرایند زدودن کهنهها برای تحقق امور تازه و بديع: این اصل به شناخت و استفادهی صحیح از میراث فرهنگ باستانی و نیز میراث فرهنگی سایر کشورها برای ساخت و پایهریزی فرهنگی نوین و سوسیالیستی کمک خواهد کرد. برای ساختن چنین فرهنگی، لازم است عناصر ارزشمند فرهنگهای سنتی و خارجی جذب و آنها را با روح نوگرایی و ویژگیهای کنونی چین ترکیب کرده و زمینهی توسعهی هرچه بیشتر این عناصر را فراهم آورد. شکلگیری و توسعهی فرهنگ نوین [[چین]]، به وضوح تحت تأثیر دو عامل فرهنگی بوده است که عبارتند از: فرهنگ ریشهدار [[چین]] و سایر فرهنگهای جهان. تنها از این طریق میتوان اصلاح، نوآوری و خلاقیت را بدون چالش به مرحلهی عمل درآورد. [[چین]] توانسته است با بررسی روابط میان فرهنگ باستان و فرهنگ بیگانه، اصل واقعگرایانهای را اتخاذ کند. بر پایهی این اصل، ارثبردن و یادگیری از تمامی فرهنگهای باستانی و بیگانه ابزار است، هدف اصلی ساختن فرهنگی نوین با ویژگی چینی است<ref>Chinese Cultural Policy: www.culturelink.or.kr</ref><ref>سابقی، محمد | 5- استفاده از گذشته برای خدمت به حال، بهکارگیری فرهنگ بیگانگان برای خدمت به [[چین]]، و فرایند زدودن کهنهها برای تحقق امور تازه و بديع: این اصل به شناخت و استفادهی صحیح از میراث فرهنگ باستانی و نیز میراث فرهنگی سایر کشورها برای ساخت و پایهریزی فرهنگی نوین و سوسیالیستی کمک خواهد کرد. برای ساختن چنین فرهنگی، لازم است عناصر ارزشمند [[فرهنگ سنتی نوشیدن چای در چین|فرهنگهای سنتی]] و خارجی جذب و آنها را با روح نوگرایی و ویژگیهای کنونی [[چین]] ترکیب کرده و زمینهی توسعهی هرچه بیشتر این عناصر را فراهم آورد. شکلگیری و توسعهی فرهنگ نوین [[چین]]، به وضوح تحت تأثیر دو عامل فرهنگی بوده است که عبارتند از: فرهنگ ریشهدار [[چین]] و سایر فرهنگهای جهان. تنها از این طریق میتوان اصلاح، نوآوری و خلاقیت را بدون چالش به مرحلهی عمل درآورد. [[چین]] توانسته است با بررسی روابط میان فرهنگ باستان و فرهنگ بیگانه، اصل واقعگرایانهای را اتخاذ کند. بر پایهی این اصل، ارثبردن و یادگیری از تمامی فرهنگهای باستانی و بیگانه ابزار است، هدف اصلی ساختن فرهنگی نوین با ویژگی چینی است<ref>Chinese Cultural Policy: www.culturelink.or.kr</ref><ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]،جلد2،ص.496-498.</ref>. | ||
نیز نگاه کنید به [[سیاست های فرهنگی چین]] | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[سیاست های فرهنگی چین]]؛ [[شالوده سیاست فرهنگی چین]] | |||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۳ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۱۲
بر اساس سیاستهای اعلامی دولت جمهوری خلق چین، اصول بنیادین سیاست توسعهی فرهنگی این کشور عبارتند از:
خدمت به مردم و خدمت به سوسیالیزم: به معنای رفع مطالبات فزایندهی معنوی و فرهنگی مردم و پرداختن به آرزوها، خواستهها و آرمانهای آنان که فرهنگ و هنر بازتابی از زندگی مردم و سهیم شدن در شادیها و غمهای آنها با استفاده از سبکهای ملی و مبنا قرار داده شوند.
2- ایجاد فضای لازم برای «شکفتن صدها گل و رویش صدها مکتب فکری»: بدین معنا که فعالیتهای فرهنگی و هنری با سبکها، مکاتب، گونهها و روشهای متفاوت بتوانند با یکدیگر همزیستی مسالمتآمیز داشته و آزادانه توسعه یابند. مائو در سال 1951، در نامهای به مؤسسهی تحقیقاتی اُپرای چین، بر این اصل تأکید و در سال 1956، اصل «شکوفایی صدها گل و جوانههای فکری نو» رسمیت یافت، چون منطبق با اصول مردمسالاری و قانون اساسی چین بوده و در غنیسازی و پویایی فرهنگ چین نقش مهمی دارد.
3- دفاع از اصول و حمایت از تنوع فرهنگی: به این معنا که، تحت رهنمودهای نظریهی سوسیالیسم چینی و خط مشی حزب کمونیست چین، مؤلفههای مهم سیاست اصلاحات و درهای باز نظیر میهنپرستی، وحدت ملی، پیشرفت اجتماعی، پیمودن مسیر نوسازی و حمایت از افکار و روحیهی مالکیت اشتراکی سوسیالیسم، مورد توجه قرار گرفته و برای رسیدن به یک زندگی مطلوب که با سختکوشی حاصل میشود، تلاش خواهد شد. چین دارای تاریخی طولانی، سرزمینی پهناور و جمعیتی فراوان است. مردم چین با قومیت، حرفه، سن، تجربه و تحصیلات مختلف، دارای عادات، سنتهای فرهنگی و علایق هنری متفاوتی هستند. امور متعالی و احساسات آنها تنها در فعالیتهای فرهنگی و هنری آزاد قابل انعکاس هستند. حمایت از تنوع، ذاتاً و ابتدا به ساکن، به معنای ایجاد رضایتمندی در رفع نیازهای متنوع فرهنگی مردم است.
5- استفاده از گذشته برای خدمت به حال، بهکارگیری فرهنگ بیگانگان برای خدمت به چین، و فرایند زدودن کهنهها برای تحقق امور تازه و بديع: این اصل به شناخت و استفادهی صحیح از میراث فرهنگ باستانی و نیز میراث فرهنگی سایر کشورها برای ساخت و پایهریزی فرهنگی نوین و سوسیالیستی کمک خواهد کرد. برای ساختن چنین فرهنگی، لازم است عناصر ارزشمند فرهنگهای سنتی و خارجی جذب و آنها را با روح نوگرایی و ویژگیهای کنونی چین ترکیب کرده و زمینهی توسعهی هرچه بیشتر این عناصر را فراهم آورد. شکلگیری و توسعهی فرهنگ نوین چین، به وضوح تحت تأثیر دو عامل فرهنگی بوده است که عبارتند از: فرهنگ ریشهدار چین و سایر فرهنگهای جهان. تنها از این طریق میتوان اصلاح، نوآوری و خلاقیت را بدون چالش به مرحلهی عمل درآورد. چین توانسته است با بررسی روابط میان فرهنگ باستان و فرهنگ بیگانه، اصل واقعگرایانهای را اتخاذ کند. بر پایهی این اصل، ارثبردن و یادگیری از تمامی فرهنگهای باستانی و بیگانه ابزار است، هدف اصلی ساختن فرهنگی نوین با ویژگی چینی است[۱][۲].
نیز نگاه کنید به
سیاست های فرهنگی چین؛ شالوده سیاست فرهنگی چین
کتابشناسی
- ↑ Chinese Cultural Policy: www.culturelink.or.kr
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد2،ص.496-498.