خصوصی سازی در اقتصاد گرجستان: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''خصوصي سازي''' يكي از اهداف محوري اصلاحات اساسي جاري در گرجستان، غير دولتي ساختن واحدهاي توليدي و خصوصي سازي دارايي ها مي باشد. خصوصي سازي دارايي هاي دولتي در اقتصاد ملي گرجستان در واقع در ماه مارس سال 1993 آغاز گرديد. پيش از اين تاريخ قانون خصوص...» ایجاد کرد)
 
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''خصوصي سازي'''
یکی از اهداف محوری اصلاحات اساسی جاری در [[گرجستان]]، غیر دولتی ساختن واحدهای تولیدی و خصوصی‌سازی دارایی‌ها می‌باشد. خصوصی‌سازی دارایی‌های دولتی در اقتصاد ملی [[گرجستان]] در واقع در ماه مارس سال 1993 آغاز گردید. پیش از این تاریخ قانون خصوصی‌سازی واحدهای تولیدی دولتی در تاریخ 9 اوت 1991 توسط شورای عالی جمهوری به تصویب رسیده و در تاریخ 18 اوت 1992، توسط شورای دولتی جمهوری [[گرجستان]]، برنامه دولتی خصوصی‌سازی گردید. مطابق این برنامه، جریان خصوصی‌سازی دارایی‌ها در دو مرحله رشد یافت:


يكي از اهداف محوري اصلاحات اساسي جاري در گرجستان، غير دولتي ساختن واحدهاي توليدي و خصوصي سازي دارايي ها مي باشد. خصوصي سازي دارايي هاي دولتي در اقتصاد ملي گرجستان در واقع در ماه مارس سال 1993 آغاز گرديد. پيش از اين تاريخ قانون خصوصي سازي واحدهاي توليدي دولتي در تاريخ 9 اوت 1991 توسط شوراي عالي جمهوري به تصويب رسيده و در تاريخ 18 اوت 1992، توسط شوراي دولتي جمهوري گرجستان، برنامه دولتي خصوصي سازي گرديد. مطابق اين برنامه، جريان خصوصي سازي دارايي ها در دو مرحله رشد يافت:
خصوصی‌سازی خرد، که عمدتاً در سال‌های 96-1993 انجام گرفت و شامل واحدهای تولیدی کوچک مربوط به بخش‌های بازرگانی، تغذیه عمومی، صنایع، صنعت ساختمان، کشاورزی و غیره و همچنین واحدهای کم صرفه و زیان‌آور می‌گردید.


خصوصي سازي خرد، كه عمدتاً در سال هاي 96-1993 انجام گرفت و شامل واحدهاي توليدي كوچك مربوط به بخ شهاي بازرگاني، تغذيه عمومي، صنايع، صنعت ساختمان، كشاورزي و غيره و همچنين واحدهاي كم صرفه و زيان آور مي گرديد.
خصوصی‌سازی در مقیاس وسیع که از سال 1996 آغاز گردیده و تا به امروز ادامه دارد. در حال حاضر خصوصی‌سازی واحدهای تولیدی متوسط و بزرگ عمدتاً از طریق عرضه سهام آنها انجام می‌گیرد.


- خصوصي سازي در مقياس وسيع كه از سال 1996 آغاز گرديده و تا به امروز ادامه دارد. در حال حاضر خصوصي سازي واحدهاي توليدي متوسط و بزرگ عمدتاً از طريق عرضه سهام آنها انجام مي گيرد.
در مناقصه‌های برگزار شده در ماه‌های ژوئن و سپتامبر 1997، تعداد بیش از 69 میلیون سهم 265 شرکت سهامی تحت مالکیت دولت برای فروش عرضه گردید که از آن مقدار حدود 64 میلیون سهام به فروش رسید.


در مناقصه هاي برگزار شده در ماه هاي ژوئن و سپتامبر 1997، تعداد بيش از 69 ميليون سهم 265 شركت سهامي تحت مالكيت دولت براي فروش عرضه گرديد كه از آن مقدار حدود 64 ميليون سهام به فروش رسيد.
جریان خصوصی‌سازی در سال 1997 وارد فاز جدیدی شد. مبلغ کل مربوط به سرمایه‌های جذب شده توسط مزایده‌های برگزار شده در این سال بیش از 100 میلیون دلار بود و در سال‌های 5ـ2004 به 5/210 میلیون دلار رسید (6/8% افزایش نسبت به سال‌های 2000 تا 2003). خصوصی‌سازی نیروگاه‌های تولید برق آبی، شرکت‌های توزیع انرژی و سازمان‌های مخابراتی در سال 2006 انجام گرفت. طبق قانون این کشور هر شخص یا سازمان گرجستانی یا خارجی حق شرکت در روند خصوصی‌سازی را دارد.


جريان خصوصي سازي در سال 1997 وارد فاز جديدي شد. مبلغ كل مربوط به سرمايه هاي جذب شده توسط مزايده هاي برگزار شده در اين سال بيش از 100 ميليون دلار بود و در سال هاي 5ـ2004 به 5/210 ميليون دلار رسيد (6/8% افزایش نسبت به سال هاي 2000 تا 2003 ). خصوصي سازي نيروگاه هاي توليد برق آبي، شركتهاي توزيع انرژي و سازمان هاي مخابراتي در سال 2006 انجام گرفت. طبق قانون اين كشور هر شخص يا سازمان گرجستاني يا خارجي حق شركت در روند خصوصي سازي را دارد.
=== خصوصی‌سازی اراضی کشاورزی ===
بعد از لغو مالیات‌های صادراتی بر محصولات کشاورزی در اواخر سال 1994، دولت سیستم نظارت خود را در این بخش در ژوئن 95 لغو نمود. تا پایان سال 1995، 75% زمین‌های کشاورزی آماده به بخش خصوصی واگذار گردید. در رابطه با مشکلات حقوقی مربوطه، پارلمان این کشور در مارس 96 قانون مالکیت خصوصی زمین‌های کشاورزی را تصویب نمود ضمن اینکه ثبت مالکیت زمین در نوامبر 96 و اجاره زمین‌های کشاورزی دولتی توسط بخش خصوصی در سپتامبر و دسامبر 96 به تصویب پارلمان این کشور رسید. تا اواسط سال 2001، 6% از شرکت‌های تولید ماشین‌آلات، کشاورزی به بخش خصوصی واگذار شد. در اوایل سال 2005 لایحه جدیدی در مورد خصوصی‌سازی بیشتر اراضی دولتی توسط دولت تهیه شد. از دیگر اقدامات مهم دولت در این بخش می‌توان به حمایت مالی از سیستم فعالیت‌های کشاورزی آن هم از طریق ایجاد اتحادیه‌های کوچک اعتباری کشاورزی اشاره نمود.


 
گفتنی است که شرایط موجود در [[آبخازیا]] و [[اوستیای جنوبی]] مانع از خصوصی‌سازی به ترتیب 66000 و 5000 هکتار از زمین‌های کشاورزی این دو منطقه گردیده است. علاوه برآن حدود 52000 هکتار از زمین‌های [[گرجستان]] در مناطق مرزی قرار دارد و حدود 50600 هکتار از زمین‌ها به مصرف امور علمی و آموزشی و تولید بذر و دیگر موارد می‌رسد. از دیگر عوامل مخل اجرای خصوصی‌سازی در [[گرجستان]]، شرایط متغیر آب و هوایی و اقلیمی این کشور می‌باشد. طوری که 33 درصد کل زمین‌های کشاورزی (1 میلیون هکتار) با مشکل فرسایش خاک مواجه‌اند و حدود 217000 هکتار از زمین‌های کشاورزی شوره‌زار می‌باشند<ref>بنیاد مطالعات قفقاز (۱۳۹۲). جامعه و فرهنگ [[گرجستان]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)، ص87-92.</ref>.
'''خصوصي سازي اراضي كشاورزي'''
==نیز نگاه کنید به==
 
[[گرجستان]]؛ [[وضعیت اقتصادی و معیشتی در گرجستان]]؛ [[جامعه و نظام اجتماعی گرجستان]]
بعد از لغو ماليات هاي صادراتي بر محصولا ت كشاورزي در اواخر سال 1994، دولت سيستم نظارت خود را در اين بخش در ژوئن 95 لغو نمود. تا پايان سال 1995، 75% زمين هاي كشاورزي آماده به بخش خصوصي واگذار گرديد. در رابطه با مشكلات حقوقي مربوطه، پارلمان اين كشور در مارس 96 قانو ن مالكيت خصوصي زمين هاي كشاورزي را تصويب نمود ضمن اينكه ثبت مالكيت زمين در نوامبر 96 و اجاره زمين هاي كشاورزي دولتي توسط بخش خصوصي در سپتامبر و دسامبر 96 به تصويب پارلمان اين كشور رسيد. تا اواسط سال 2001، 6% از شركت هاي توليد ماشين آلات، كشاورزي به بخش خصوصي واگذار شد. در اوايل سال 2005 لايحه جديدي در مورد خصوصي سازي بيشتر اراضي دولتي توسط دولت تهيه شد. از ديگر اقدامات مهم دولت در اين بخش مي توان به حمايت مالي از سيستم فعاليت هاي كشاورزي آن هم از طريق ايجاد اتحاديه هاي كوچك اعتباري كشاورزي اشاره نمود.
==کتابشناسی ==
 
گفتني است كه شرايط موجود در آبخازيا و اوستياي جنوبي مانع از خصوصي سازي به ترتيب 66000 و 5000 هكتار از زمين هاي كشاورزي اين دو منطقه گرديده است. علاوه برآن حدود 52000 هكتار از زمين هاي گرجستان در مناطق مرزي قرار دارد و حدود 50600 هكتار از زمين ها به مصرف امور علمي و آموزشي و توليد بذر و ديگر موارد مي رسد. از ديگر عوامل مخل اجراي خصوصي سازي در گرجستان، شرايط متغير آب و هوايي و اقليمي اين كشور مي باشد. طوري كه 33 درصد كل زمين هاي كشاورزي (1 ميليون هكتار) با مشكل فرسايش خاك مواجه اند و حدود 217000 هكتار از زمين هاي كشاورزي شوره زار مي باشند.

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۳ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۲۶

یکی از اهداف محوری اصلاحات اساسی جاری در گرجستان، غیر دولتی ساختن واحدهای تولیدی و خصوصی‌سازی دارایی‌ها می‌باشد. خصوصی‌سازی دارایی‌های دولتی در اقتصاد ملی گرجستان در واقع در ماه مارس سال 1993 آغاز گردید. پیش از این تاریخ قانون خصوصی‌سازی واحدهای تولیدی دولتی در تاریخ 9 اوت 1991 توسط شورای عالی جمهوری به تصویب رسیده و در تاریخ 18 اوت 1992، توسط شورای دولتی جمهوری گرجستان، برنامه دولتی خصوصی‌سازی گردید. مطابق این برنامه، جریان خصوصی‌سازی دارایی‌ها در دو مرحله رشد یافت:

خصوصی‌سازی خرد، که عمدتاً در سال‌های 96-1993 انجام گرفت و شامل واحدهای تولیدی کوچک مربوط به بخش‌های بازرگانی، تغذیه عمومی، صنایع، صنعت ساختمان، کشاورزی و غیره و همچنین واحدهای کم صرفه و زیان‌آور می‌گردید.

خصوصی‌سازی در مقیاس وسیع که از سال 1996 آغاز گردیده و تا به امروز ادامه دارد. در حال حاضر خصوصی‌سازی واحدهای تولیدی متوسط و بزرگ عمدتاً از طریق عرضه سهام آنها انجام می‌گیرد.

در مناقصه‌های برگزار شده در ماه‌های ژوئن و سپتامبر 1997، تعداد بیش از 69 میلیون سهم 265 شرکت سهامی تحت مالکیت دولت برای فروش عرضه گردید که از آن مقدار حدود 64 میلیون سهام به فروش رسید.

جریان خصوصی‌سازی در سال 1997 وارد فاز جدیدی شد. مبلغ کل مربوط به سرمایه‌های جذب شده توسط مزایده‌های برگزار شده در این سال بیش از 100 میلیون دلار بود و در سال‌های 5ـ2004 به 5/210 میلیون دلار رسید (6/8% افزایش نسبت به سال‌های 2000 تا 2003). خصوصی‌سازی نیروگاه‌های تولید برق آبی، شرکت‌های توزیع انرژی و سازمان‌های مخابراتی در سال 2006 انجام گرفت. طبق قانون این کشور هر شخص یا سازمان گرجستانی یا خارجی حق شرکت در روند خصوصی‌سازی را دارد.

خصوصی‌سازی اراضی کشاورزی

بعد از لغو مالیات‌های صادراتی بر محصولات کشاورزی در اواخر سال 1994، دولت سیستم نظارت خود را در این بخش در ژوئن 95 لغو نمود. تا پایان سال 1995، 75% زمین‌های کشاورزی آماده به بخش خصوصی واگذار گردید. در رابطه با مشکلات حقوقی مربوطه، پارلمان این کشور در مارس 96 قانون مالکیت خصوصی زمین‌های کشاورزی را تصویب نمود ضمن اینکه ثبت مالکیت زمین در نوامبر 96 و اجاره زمین‌های کشاورزی دولتی توسط بخش خصوصی در سپتامبر و دسامبر 96 به تصویب پارلمان این کشور رسید. تا اواسط سال 2001، 6% از شرکت‌های تولید ماشین‌آلات، کشاورزی به بخش خصوصی واگذار شد. در اوایل سال 2005 لایحه جدیدی در مورد خصوصی‌سازی بیشتر اراضی دولتی توسط دولت تهیه شد. از دیگر اقدامات مهم دولت در این بخش می‌توان به حمایت مالی از سیستم فعالیت‌های کشاورزی آن هم از طریق ایجاد اتحادیه‌های کوچک اعتباری کشاورزی اشاره نمود.

گفتنی است که شرایط موجود در آبخازیا و اوستیای جنوبی مانع از خصوصی‌سازی به ترتیب 66000 و 5000 هکتار از زمین‌های کشاورزی این دو منطقه گردیده است. علاوه برآن حدود 52000 هکتار از زمین‌های گرجستان در مناطق مرزی قرار دارد و حدود 50600 هکتار از زمین‌ها به مصرف امور علمی و آموزشی و تولید بذر و دیگر موارد می‌رسد. از دیگر عوامل مخل اجرای خصوصی‌سازی در گرجستان، شرایط متغیر آب و هوایی و اقلیمی این کشور می‌باشد. طوری که 33 درصد کل زمین‌های کشاورزی (1 میلیون هکتار) با مشکل فرسایش خاک مواجه‌اند و حدود 217000 هکتار از زمین‌های کشاورزی شوره‌زار می‌باشند[۱].

نیز نگاه کنید به

گرجستان؛ وضعیت اقتصادی و معیشتی در گرجستان؛ جامعه و نظام اجتماعی گرجستان

کتابشناسی

  1. بنیاد مطالعات قفقاز (۱۳۹۲). جامعه و فرهنگ گرجستان. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)، ص87-92.