مناطق جغرافیایی اسطورههای چینی: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
||
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
رد پای موضوعات اسطورهای [[چین]] را میتوان به شاخصههای محیطی و فرهنگی مناطق مختلف این سرزمین ارجاع داد که نخستین صورت تمدن چینی در دورهی باستان در این مناطق شکل گرفت. خاستگاههای این تمدن به صورت تنگاتنگ با شرایط محیطی متنوع و مطلوبش پیوند خورده است. در دوران ماقبل تاریخ، سه منطقه از نظامهای زیستمحیطی در سرزمین وسیع چینی رشد یافته و شکل گرفته است. 1- نوار معتدل | رد پای موضوعات اسطورهای [[چین]] را میتوان به شاخصههای محیطی و فرهنگی مناطق مختلف این سرزمین ارجاع داد که نخستین صورت تمدن چینی در دورهی باستان در این مناطق شکل گرفت. خاستگاههای این تمدن به صورت تنگاتنگ با شرایط محیطی متنوع و مطلوبش پیوند خورده است. در دوران ماقبل تاریخ، سه منطقه از نظامهای زیستمحیطی در سرزمین وسیع چینی رشد یافته و شکل گرفته است. 1- نوار معتدل ش[[مالی]] چین با جلگههای حاصلخیزی که توسط رودخانهی زرد آبیاری میشود و در آن پرورش گیاهان دانهدار ارزن و شاهدانه، توت و درختان میوهدار و چمنزارهایی که موجب رشد و تکامل گیاهان وحشی و بومی، جانوران و ساکنان آن شده است که در عین حال، دستخوش زمستانهای سخت، خشکسالیهای شدید و سیلهای مصیبت بار بوده است. 2- کمربند جنوبی چین، ناحیهای با آب و هوای مرطوب، معتدل و پایدار که توسط رودخانهی یانگ تسه سیراب شده و فرهنگ پرورش سبزیجات، برنج، چای، حبوبات، نیلوفر، بامبو، ماهی و لاکپشت در طول سال از ویژگیهای این ناحیه به شمار میرود. 3- ناحیهی سوم جنوبیترین کمربند چین است، این ناحیه سرزمینهای ساحلی مستعدی برای ماهیگیری داشته و دارای اکوسیستم استوایی است. با اینکه شرایط و محیط زیست در شمال و جنوب با هم متفاوت هستند، اما سهم به سزایی در خاستگاه دوگانهی فرهنگ بشری در چین داشته و با تنوع بخشیدن به سیستمهای فرهنگی متنوع، راهنمای پیدایش ارتباطات متعدد در سطوح محیط زیستی مشابه شدهاند. از سه نظام جغرافیایی-زیستی موجود در پهنهی سرزمین وسیع چین، ثابت شده است که کمربند شمالی قابل قبولترین ناحیه برای تشکیل و توسعهی نخستین ایالت و سرآغاز تمدن چینی بوده است. دیری نپایید که فرهنگ این ناحیه به صورت جوامع نژادی پراکنده در امتداد درههای رودهای اصلی زرد، و یانگتسه نیز گسترش یافت.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص 960 و 961.</ref> | ||
نیز نگاه کنید به [[فرهنگ عمومی در چین]] | == نیز نگاه کنید به == | ||
* [[چین]] | |||
* [[فرهنگ عمومی در چین]] | |||
* [[اسطوره در چین]] | |||
* [[اسطوره های آفرینش در چین]] | |||
* [[جایگاه خدایان در هنرهای عامیانه و مردمی در چین]] | |||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۴۲
رد پای موضوعات اسطورهای چین را میتوان به شاخصههای محیطی و فرهنگی مناطق مختلف این سرزمین ارجاع داد که نخستین صورت تمدن چینی در دورهی باستان در این مناطق شکل گرفت. خاستگاههای این تمدن به صورت تنگاتنگ با شرایط محیطی متنوع و مطلوبش پیوند خورده است. در دوران ماقبل تاریخ، سه منطقه از نظامهای زیستمحیطی در سرزمین وسیع چینی رشد یافته و شکل گرفته است. 1- نوار معتدل شمالی چین با جلگههای حاصلخیزی که توسط رودخانهی زرد آبیاری میشود و در آن پرورش گیاهان دانهدار ارزن و شاهدانه، توت و درختان میوهدار و چمنزارهایی که موجب رشد و تکامل گیاهان وحشی و بومی، جانوران و ساکنان آن شده است که در عین حال، دستخوش زمستانهای سخت، خشکسالیهای شدید و سیلهای مصیبت بار بوده است. 2- کمربند جنوبی چین، ناحیهای با آب و هوای مرطوب، معتدل و پایدار که توسط رودخانهی یانگ تسه سیراب شده و فرهنگ پرورش سبزیجات، برنج، چای، حبوبات، نیلوفر، بامبو، ماهی و لاکپشت در طول سال از ویژگیهای این ناحیه به شمار میرود. 3- ناحیهی سوم جنوبیترین کمربند چین است، این ناحیه سرزمینهای ساحلی مستعدی برای ماهیگیری داشته و دارای اکوسیستم استوایی است. با اینکه شرایط و محیط زیست در شمال و جنوب با هم متفاوت هستند، اما سهم به سزایی در خاستگاه دوگانهی فرهنگ بشری در چین داشته و با تنوع بخشیدن به سیستمهای فرهنگی متنوع، راهنمای پیدایش ارتباطات متعدد در سطوح محیط زیستی مشابه شدهاند. از سه نظام جغرافیایی-زیستی موجود در پهنهی سرزمین وسیع چین، ثابت شده است که کمربند شمالی قابل قبولترین ناحیه برای تشکیل و توسعهی نخستین ایالت و سرآغاز تمدن چینی بوده است. دیری نپایید که فرهنگ این ناحیه به صورت جوامع نژادی پراکنده در امتداد درههای رودهای اصلی زرد، و یانگتسه نیز گسترش یافت.[۱]
نیز نگاه کنید به
- چین
- فرهنگ عمومی در چین
- اسطوره در چین
- اسطوره های آفرینش در چین
- جایگاه خدایان در هنرهای عامیانه و مردمی در چین