معماری معابد طریقت تائویی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == ''معماری معابد طریقت تائویی'' == جنبه­های فرهنگی طریقت تائویی خیلی متنوع است، از جمله تفکر تائویی، معماری، گیاهان دارویی، موسیقی، هنر­های زیبا و ادبیات است. محل­های عبادت طریقت تائو­یی در سلسله­ی خَن«جی[1]» خوانده می­شد و در دوران سلسله­های...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
جنبه‌­های فرهنگی [[آیین بومی تائو|طریقت تائویی]] خیلی متنوع است، از جمله تفکر تائویی، [[هنر معماری در چین|معماری]]، [[داروهای سنتی چین|گیاهان دارویی]]، [[موسیقی سنتی چین|موسیقی]]، [[هنر در چین|هنر­های زیبا]] و [[ادبیات چینی|ادبیات]] است.
[[پرونده:معبد آسمان چین.jpg|بندانگشتی|معبد آسمان چین]]
محل­‌های عبادت [[آیین بومی تائو|طریقت تائو­یی]] در [[سلسله ی خن|سلسله­‌ی خَن]]«جی(Zhi)» خوانده می­‌شد و در دوران [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|سلسله­‌های جین غربی و شرقی به­«جی»، «لو»، یا «جینگ»]] معروف بوده است. همزمان با اسلوب­ سازی و استاندارد­سازی مراسم‌­های آیینی، [[معماری دوران سلسله ی سونگ|سبک معماری طریقت تائویی]] نیز به تدریج تکامل یافت. در مراحل اولیه‌­ی توسعه‌­ی ادیان، اعمال عبادی [[آیین بومی تائو|طریقت تائو­یی]] در کلبه­‌های ساده و چوبی موقتی و یا غارها در دل کوه‌­های دور افتاده برگزار می‌­شد. [[معماری دوران سلسله ی سونگ|معماری­‌های تائویی]] به نوعی طراحی شده‌اند تا ایده­‌ی یین و یانگ و عوامل پنجگانه‌­ی(فلز، چوب، آب، آتش و خاک)، و دیگر فرضیه­‌های فرخندگی و عمر طولانی و فناناپذیری در [[آیین بومی تائو|طریقت تائویی]] را به نمایش بگذارند. به عنوان نمونه، برای آراستن ساختمان، از نقاشی خورشید، ماه، ستاره­‌ها، ابر­ها، کوه­‌ها، آب، و صخره­‌ها استفاده می­‌شد تا مفهوم پرتو افشانی نور و استواری و جاودانگی را برساند. از تصویر باد بزن، ماهی، گل­‌های نرگسی، خفاش، و آهو به عنوان نماد فضیلت، فراوانی، خوشحالی، افتخار و جاودانگی استفاده می‌­شد. در این معابد، درختان بید و سرو، سگ ماهی­‌های خوش نما، لاک پشت‌­ها، دُرنا­­ها، درخت بامبو، اژدها، و عنقا نماد­های طول عمر، فنا ناپذیری، فضیلت مداری، دفع ارواح شریر، و خوش یمنی هستند. به علاوه، اغلب از داستان­‌های افسانه‌­ای هم­چون «هشت فنا ناپذیر تمام دریا­ها را سیر می‌­کنند» و «هشت فنا ناپذیر تولدشان را جشن می­‌گیرند» به عنوان پس زمینه‌­ی تزیینات در [[معماری معابد و اماکن مذهبی در چین|ساختمان­‌های تائویی]] مورد استفاده قرار می‌گيرند.


== ''معماری معابد طریقت تائویی'' ==
در دوران [[سلسله تانگ|سلسله‌­ی تانگ]]، ساخت و ساز تعداد 1687 مجموعه [[معماری دوران سلسله ی تانگ|کاخ و صومعه­‌های تائویی]] صورت گرفت و در سراسر کشور چنین بنا­هایی احداث شد. مساحتی در حدود 8524 بَی(Bay )[v] [[هنر نقاشی در چین|نقاشی دیواری]] که در دوران [[سلسله تانگ|سلسله­‌ی تانگ]] نقاشی شده بودند تا [[سلسله های سونگ، لیائو، جین و شیای غربی|دوران سلسله­‌ی سونگ]](1279-960 میلادی) حفظ و نگهداری می‌­شدند. ولی پس از نیمه­‌ی اول دوران [[سلسله مینگ|سلسله‌­ی مینگ]](1644-1369 میلادی)، ساخت چنین بنا­هایی رو به زوال گذاشتند.
جنبه­های فرهنگی طریقت تائویی خیلی متنوع است، از جمله تفکر تائویی، معماری، گیاهان دارویی، موسیقی، هنر­های زیبا و ادبیات است.


محل­های عبادت طریقت تائو­یی در سلسله­ی خَن«جی[1]» خوانده می­شد و در دوران سلسله­های جین غربی و شرقی به­«جی»، «لو»، یا «جینگ» معروف بوده است. همزمان با اسلوب­سازی و استاندارد­سازی مراسم­های آیینی، سبک معماری طریقت تائویی نیز به تدریج تکامل یافت. در مراحل اولیه­ی توسعه­ی ادیان، اعمال عبادی طریقت تائو­یی در کلبه­های ساده و چوبی موقتی و یا غارها در دل کوه­های دور افتاده برگزار می­شد. معماری­های تائویی به نوعی طراحی شده اند تا ایده­ي یین و یانگ و عوامل پنجگانه­ی(فلز، چوب، آب، آتش و خاک)، و دیگر فرضیه­های فرخندگی و عمر طولانی و فناناپذیری در طریقت تائویی را به نمایش بگذارند. به عنوان نمونه، برای آراستن ساختمان، از نقاشی خورشید، ماه، ستاره­ها، ابر­ها، کوه­ها، آب، و صخره­ها استفاده می­شد تا مفهوم پرتو افشانی نور و استواری و جاودانگی را برساند. از تصویر باد بزن، ماهی، گل­های نرگسی، خفاش، و آهو به عنوان نماد فضیلت، فراوانی، خوشحالی، افتخار و جاودانگی استفاده می­شد. در این معابد، درختان بید و سرو، سگ ماهی­های خوش نما، لاک پشت­ها، دُرنا­­ها، درخت بامبو، اژدها، و عنقا نماد­های طول عمر، فنا ناپذیری، فضیلت مداری، دفع ارواح شریر، و خوش یمنی هستند. به علاوه، اغلب از داستان­های افسانه­ای هم­چون «هشت فنا ناپذیر تمام دریا­ها را سیر می­کنند» و «هشت فنا ناپذیر تولدشان را جشن می­گیرند» به عنوان پس زمینه­ی تزیینات در ساختمان­های تائویی مورد استفاده قرار مي­گيرند.  
در حال حاضر، طبق آمار رسمی منتشره از سوی دولت، بیش از 1500 [[معماری معابد و اماکن مذهبی در چین|معبد تائویی د]]<nowiki/>ر سراسر [[چین]] وجود دارد.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref>


در دوران سلسله­ی تانگ، ساخت و ساز تعداد 1687 مجموعه کاخ و صومعه­های تائویی صورت گرفت و در سراسر کشور چنین بنا­هایی احداث شد. مساحتی در حدود 8524 بَی[i] نقاشی دیواری که در دوران سلسله­ی تانگ نقاشی شده بودند تا دوران سلسله­ی سونگ(1279-960 میلادی) حفظ و نگهداری می­شدند. ولی پس از نیمه­ی اول دوران سلسله­ی مینگ(1644-1369 میلادی)، ساخت چنین بنا­هایی رو به زوال گذاشتند.
== نیز نگاه کنید به ==


در حال حاضر، طبق آمار رسمی منتشره از سوی دولت، بیش از 1500 معبد تائویی در سراسر چین وجود دارد.
* [[آیین بومی تائو]]
----[1] - Zhi
* [[هنر در چین]]
----[i] - Bay  ( قسمتی از بنا که بین دو ستون باشد. مترجم)
*  [[هنر در طریقت تائو]]
 
==پاورقی==
<small>[i] - Bay  ( قسمتی از بنا که بین دو ستون باشد. مترجم).</small>
==کتابشناسی==
 
<references />

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۸ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۷:۵۳

جنبه‌­های فرهنگی طریقت تائویی خیلی متنوع است، از جمله تفکر تائویی، معماری، گیاهان دارویی، موسیقی، هنر­های زیبا و ادبیات است.

معبد آسمان چین

محل­‌های عبادت طریقت تائو­یی در سلسله­‌ی خَن«جی(Zhi)» خوانده می­‌شد و در دوران سلسله­‌های جین غربی و شرقی به­«جی»، «لو»، یا «جینگ» معروف بوده است. همزمان با اسلوب­ سازی و استاندارد­سازی مراسم‌­های آیینی، سبک معماری طریقت تائویی نیز به تدریج تکامل یافت. در مراحل اولیه‌­ی توسعه‌­ی ادیان، اعمال عبادی طریقت تائو­یی در کلبه­‌های ساده و چوبی موقتی و یا غارها در دل کوه‌­های دور افتاده برگزار می‌­شد. معماری­‌های تائویی به نوعی طراحی شده‌اند تا ایده­‌ی یین و یانگ و عوامل پنجگانه‌­ی(فلز، چوب، آب، آتش و خاک)، و دیگر فرضیه­‌های فرخندگی و عمر طولانی و فناناپذیری در طریقت تائویی را به نمایش بگذارند. به عنوان نمونه، برای آراستن ساختمان، از نقاشی خورشید، ماه، ستاره­‌ها، ابر­ها، کوه­‌ها، آب، و صخره­‌ها استفاده می­‌شد تا مفهوم پرتو افشانی نور و استواری و جاودانگی را برساند. از تصویر باد بزن، ماهی، گل­‌های نرگسی، خفاش، و آهو به عنوان نماد فضیلت، فراوانی، خوشحالی، افتخار و جاودانگی استفاده می‌­شد. در این معابد، درختان بید و سرو، سگ ماهی­‌های خوش نما، لاک پشت‌­ها، دُرنا­­ها، درخت بامبو، اژدها، و عنقا نماد­های طول عمر، فنا ناپذیری، فضیلت مداری، دفع ارواح شریر، و خوش یمنی هستند. به علاوه، اغلب از داستان­‌های افسانه‌­ای هم­چون «هشت فنا ناپذیر تمام دریا­ها را سیر می‌­کنند» و «هشت فنا ناپذیر تولدشان را جشن می­‌گیرند» به عنوان پس زمینه‌­ی تزیینات در ساختمان­‌های تائویی مورد استفاده قرار می‌گيرند.

در دوران سلسله‌­ی تانگ، ساخت و ساز تعداد 1687 مجموعه کاخ و صومعه­‌های تائویی صورت گرفت و در سراسر کشور چنین بنا­هایی احداث شد. مساحتی در حدود 8524 بَی(Bay )[v] نقاشی دیواری که در دوران سلسله­‌ی تانگ نقاشی شده بودند تا دوران سلسله­‌ی سونگ(1279-960 میلادی) حفظ و نگهداری می‌­شدند. ولی پس از نیمه­‌ی اول دوران سلسله‌­ی مینگ(1644-1369 میلادی)، ساخت چنین بنا­هایی رو به زوال گذاشتند.

در حال حاضر، طبق آمار رسمی منتشره از سوی دولت، بیش از 1500 معبد تائویی در سراسر چین وجود دارد.[۱]

نیز نگاه کنید به

پاورقی

[i] - Bay  ( قسمتی از بنا که بین دو ستون باشد. مترجم).

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.