پرش به محتوا

ورود فرهنگ هندی به چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
صفحه‌ای تازه حاوی « == ''ورود جنبه­های مختلف فرهنگ هندی به چین'' == همراه با گسترش فرهنگ بودایی هندی، سایر زمینه­های فرهنگی هند مثل زبان، هنرهای بودایی، علوم پزشکی، ستاره شناسی، ریاضیات و فلسفه­ی هندی نیز در چین گسترش یافت. رد­پای ترجمه­های دو طرفه از زبان­های هند...» ایجاد کرد
 
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


== ''ورود جنبه­های مختلف فرهنگ هندی به چین'' ==
همراه با گسترش فرهنگ بودایی هندی، سایر زمینه‌های فرهنگی هند مثل زبان، هنرهای بودایی، علوم پزشکی، ستاره شناسی، ریاضیات و فلسفه‌ی هندی نیز در [[چین]] گسترش یافت. رد­پای ترجمه­‌های دو طرفه از زبان‌های هندی و چینی به یکدیگر را می‌توان تا دوران بین [[سلسله ی خن|سلسله­‌های‌هان شرقی و‌هان غربی]](589-220 میلادی) مشاهده کرد. راهب­‌های بودایی [[چین]] هم­چنین تراش مجسمه و احداث غار­معبدها را از هندی­‌ها آموختند. راهب‌هایی همچون لِه زون(Le Zun) و فالیانگ(Fa Liang)[[سلسله چین|عصرِ سلسله­‌ی چین]] (394-352 میلادی) [[هنر مجسمه سازی در چین|مجسمه­‌های بودا]] را در غارهای کوه مینگ­شا(Mingsha) در دونخوانگ[i] از سنگ تراشیدند. این­ها نخستین مجسمه‌های سنگی بودند که در غارهای موگائو(Mogao) ی دونخوانگ ساخته شدند و آغازی بر ساخت مجسمه­‌های غول پیکر در [[چین]] به شمار می­‌آیند. در [[سلسله تانگ|دوران سلسله­ ی تانگ]]، ستاره شناسانی از هند در [[چین]] به عنوان مدیران مراکز ستاره شناسی اشتغال داشتند. در سال 718 میلادی، یکی از آنان به نام گو[[تاما]] سیدا(Gautama cida) مأمور شد تا کتاب تقویم هندی«گراهای نه گانه(The Nine Graha)» را که بعداً بخشی از کتاب بزرگ تقویمی کَی یوان(The Kaiyuan Great Calender Book) شد، به چینی ترجمه کند. در نتیجه، فرهنگ هندی نه تنها اندیشمندان بودایی، بلکه معماران، ستاره شناسان و حسابگران تقویمی را هم به همراه خود آورد.
همراه با گسترش فرهنگ بودایی هندی، سایر زمینه­های فرهنگی هند مثل زبان، هنرهای بودایی، علوم پزشکی، ستاره شناسی، ریاضیات و فلسفه­ی هندی نیز در چین گسترش یافت. رد­پای ترجمه­های دو طرفه از زبان­های هندی و چینی به یکدیگر را می­توان تا دوران بین سلسله­های هان غربی و هان غربی(589-220 میلادی) مشاهده کرد. راهب­های بودایی چین هم­چنین تراش مجسمه و احداث غار­معبدها را از هندي­ها آموختند. راهب هایی همچون لِه زون[1] و فالیانگ[2]عصرِ سلسله­ی چین (394-352 میلادی) مجسمه­های بودا را در غارهای کوه مینگ­شا[3] در دونخوانگ[i] از سنگ تراشیدند. این­ها نخستین مجسمه­های سنگی بودند که در غارهای موگائو[4] ی دونخوانگ ساخته شدند و آغازی بر ساخت مجسمه­های غول پیکر در چین به شمار می­آیند. در دوران سلسله­ی تانگ، ستاره شناسانی از هند در چین به عنوان مدیران مراکز ستاره شناسی اشتغال داشتند. در سال 718 میلادی، یکی از آنان به نام گوتاما سیدا[5] مأمور شد تا کتاب تقویم هندی«گراهای نه گانه[6]» را که بعداً بخشی از ''کتاب بزرگ تقویمی کَی یوان''[ii] شد، به چینی ترجمه کند. در نتیجه، فرهنگ هندی نه تنها اندیشمندان بودایی، بلکه معماران، ستاره شناسان و حسابگران تقویمی را هم به همراه خود آورد.
----[1] - Le Zun


[2] - Fa Liang
== نیز نگاه کنید به ==
[[ادیان در چین]]؛ [[آیین بودا]]؛ [[فرقه های مختلف بودایی در چین]]


[3] - Mingsha
== پاورقی ==
[i] <small>- Dunhuang  ( مجموعه غار های دونه وانگ در استان کَنسو از مهمترین آثار تاریخی و فرهنگی [[آیین بودا]] در چین است که مجسمه ها و نقاشی های فوق العاده نفیس و ارزشمند موجود در آن گنجینه ی گرانبهایی است که نمونه ی آن را در کمتر جایی می توان مشاهده کرد. مترجم).</small>


[4] - Mogao
== منبع اصلی ==
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub>


[5] - Gautama cida
== نویسنده مقاله ==
 
علی محمد سابقی
[6] - The Nine Graha
[[رده:ادیان و مذاهب]]
----[i] - Dunhuang  ( مجموعه غار های دونهوانگ در استان کَنسو از مهمترین آثار تاریخی و فرهنگی آیین بودا در چین است که مجسمه ها و نقاشی های فوق العاده نفیس و ارزشمند موجود در آن گنجینه ی گرانبهایی است که نمونه ی آن را در کمتر جایی می توان مشاهده کرد. مترجم). 
[[رده:فرهنگ و نظام فرهنگی]]
 
[ii] - The Kaiyuan Great Calender Book

نسخهٔ کنونی تا ‏۲ دسامبر ۲۰۲۵، ساعت ۰۷:۵۲

همراه با گسترش فرهنگ بودایی هندی، سایر زمینه‌های فرهنگی هند مثل زبان، هنرهای بودایی، علوم پزشکی، ستاره شناسی، ریاضیات و فلسفه‌ی هندی نیز در چین گسترش یافت. رد­پای ترجمه­‌های دو طرفه از زبان‌های هندی و چینی به یکدیگر را می‌توان تا دوران بین سلسله­‌های‌هان شرقی و‌هان غربی(589-220 میلادی) مشاهده کرد. راهب­‌های بودایی چین هم­چنین تراش مجسمه و احداث غار­معبدها را از هندی­‌ها آموختند. راهب‌هایی همچون لِه زون(Le Zun) و فالیانگ(Fa Liang)عصرِ سلسله­‌ی چین (394-352 میلادی) مجسمه­‌های بودا را در غارهای کوه مینگ­شا(Mingsha) در دونخوانگ[i] از سنگ تراشیدند. این­ها نخستین مجسمه‌های سنگی بودند که در غارهای موگائو(Mogao) ی دونخوانگ ساخته شدند و آغازی بر ساخت مجسمه­‌های غول پیکر در چین به شمار می­‌آیند. در دوران سلسله­ ی تانگ، ستاره شناسانی از هند در چین به عنوان مدیران مراکز ستاره شناسی اشتغال داشتند. در سال 718 میلادی، یکی از آنان به نام گوتاما سیدا(Gautama cida) مأمور شد تا کتاب تقویم هندی«گراهای نه گانه(The Nine Graha)» را که بعداً بخشی از کتاب بزرگ تقویمی کَی یوان(The Kaiyuan Great Calender Book) شد، به چینی ترجمه کند. در نتیجه، فرهنگ هندی نه تنها اندیشمندان بودایی، بلکه معماران، ستاره شناسان و حسابگران تقویمی را هم به همراه خود آورد.

نیز نگاه کنید به

ادیان در چین؛ آیین بودا؛ فرقه های مختلف بودایی در چین

پاورقی

[i] - Dunhuang  ( مجموعه غار های دونه وانگ در استان کَنسو از مهمترین آثار تاریخی و فرهنگی آیین بودا در چین است که مجسمه ها و نقاشی های فوق العاده نفیس و ارزشمند موجود در آن گنجینه ی گرانبهایی است که نمونه ی آن را در کمتر جایی می توان مشاهده کرد. مترجم).

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی