روابط تجاری ایران و چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱۳: خط ۱۳:
<references />
<references />
[[رده:روابط تجاری و اقتصادی ایران و سایر کشورها]]
[[رده:روابط تجاری و اقتصادی ایران و سایر کشورها]]
[[رده:مبادلات تجاری میان ایران و سایر کشورها]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۵:۲۲

روابط تجاری ایران و چین

ایران به عنوان کشوری آسیایی با برخورداری از موقعیت ژئوپولتیک در منطقه، ناگزیر به داشتن روابط مناسب با کشورهای همسایه و قدرت­ های آسیایی است. با نگاهی گذرا به تاریخ روابط ایران با کشورهای آسیایی می‌توان دریافت که همواره روابط با این کشورها در ابعاد مختلف و در سطح مناسبی برقرار بوده است، هر چند در مقاطعی با توجه به شرایط و تحولات سیاسی منطقه، این روابط شاهد فراز و نشیب‌هایی نیز بوده است. در این رابطه می‌توان«جاده­ ی ابریشم» را از جمله نمادهای تاریخی این همکاری‌ها به ویژه در بعد اقتصادی دانست. از دیر زمان، دو کشور ایران و چین تحت عنوان امپراتوری­ های فارس و چین، با یکدیگر ارتباطات گسترده ­ای داشته و کالاهای تجاری دو کشور زینت بخش بازارهای یکدیگر بوده است.

مبادلات تجاری میان دو کشور

پس از انقلاب اسلامی، حجم روابط تجاری بخش خصوصی ایران و چین همواره با ثبات و رو به افزایش بوده و مراودات اقتصادی و تجاری نیز سال به سال تقویت شده است. حجم روابط تجاری دو کشور از سال 2005 تا به حال هرسال بیش از30درصد افزایش داشته است. در حال حاضر، ایران دومین شریک تجاری چین در منطقه­ ی آسیای غربی و منطقه ­ی خلیح فارس است و چین نیز اولین شریک تجاری ایران است. در چند سال اخیر با توجه به اجرای پروژه­ های بزرگ فنی- مهندسی ایران توسط چین، تولیدات و اقلام مکانیکی و الکترونیکی و کارخانجات، جزو بزرگترین اقلام صادراتی چین به ایران بوده و تقریبا 50 درصد از حجم صادرات چین به کشورمان را تشکیل می ­دهد. مهم­ترین و بزرگ­ترین اقلام صادراتی چین به ایران از لحاظ ارزشی شامل ماشین آلات، صنایع سبک، سخت افزار، خودرو، مواد شیمیایی، منسوجات، ماشین آلات کشاورزی، و مواد غذایی می باشد. و متقابلا، نفت خام به­ عنوان بزرگ­ترین کالای صادراتی ایران به چین هر ساله حدود80 درصد حجم صادرات به آن کشور را تشكیل می­دهد. از دیگر اقلام مهم صادراتی ایران می­توان از مواد کانی و معدنی، مواد پتروشیمی، کشمش، پسته، و زعفران نام برد.

اضافه می­ نماید كه در روابط دو جانبه­ ی اقتصادی ایران و چین، ارزش بازار و بخش خصوصی ایران نیز برای چین بسیار پر اهمیت است. بازار هفتاد میلیونی ایران توسط کالاهای مصرفی تولید چین، به دلیل محدودیت­ های موجود در برخی از زمینه ­های تولید، تقریبا به راحتی و بدون رقیب توسط کالاهای چینی فتح شده است.[۱]

نیز نگاه کنید به

روابط اقتصادی و تجاری ایران و چین؛ روابط اقتصادی ایران و چین؛ مبادلات تجاری میان ایران و چین

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد (1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی، جلد سوم.