پرش به محتوا

نقش جاده ی ابریشم در مبادلات فرهنگی ایران و چین

از دانشنامه ملل

در تمدن چین، دو اثر باستانی بیش از سایر آثار تاریخی این کشور در دنیا مشهور بوده و نقش مهمی در روابط چین با جهان خارج داشته‌اند؛ یکی دیوار بزرگ چین با حدود 7000[i]کیلومتر طول که بیشتر جنبه‌ی دفاعی داشته و سرزمین چین را از هجوم قبایل بدوی شمالی محافظت می‌کرده، و دیگری جاده‌ی ابریشم است که زمینه‌ی روابط گسترده‌ی چین با جهان خارج را تسهیل می‌کرده است.[۱]

نقش جاده­ ی ابریشم در مبادلات فرهنگی

بر اساس اسناد تاریخی، امپراتور وو دی(Wu Di) (156 پیش از میلاد تا سال 87 پس از میلاد)، برای توسعه‌ی روابط با مناطق و کشورهای واقع در غرب چین، جانگ چیان(Zhang Qian) را به عنوان سفیر و نماینده‌ی خود به سرزمین‌های غرب چین از جمله ایران اعزام نمود. این سفر زمینه­ را برای آغاز جاده‌ای تجاری که بعدها به جاده‌ی ابریشم مشهور شد، فراهم ساخت. از آن زمان به بعد، در این جاده هیچ­گاه صدای زنگ کاروان شتران و رفت و آمد بازرگانان و مبلغان دینی از شرق به غرب و غرب به شرق قطع نشد.

در حقیقت می­ توان جاده‌ی ابریشم را نخستین جاده‌ی جهانی سازی اندیشه­‌ها، فرهنگ­‌ها، و تمدن­‌ها، و حتی اقتصاد و بازرگانی نامید. اگرچه کالای ابریشمین یکی از کالاهایی بوده که در این مسیر مبادله می‌شده و به همین سبب نام این کالا برای این جاده انتخاب شده است، ولی آنچه بیش از ابریشم ارزشمند بوده و امروزه هم در شرق و غرب عالم آثار آن هم­چنان برجای مانده است، تبادل فکر و اندیشه و دستاوردهای غیر مادی بشری بوده است. این جاده در واقع شبکه‌ی گسترده­ای برای مبادله‌ی انواع کالاهای مادی و معنوی بوده که در آن مسافران، جهانگردان، مهاجران، روحانیان و مبلغان مذهبی، هنرمندان، تجار و بازرگانان، مقامات سیاسی و لشگری و کشوری، جنگجویان، ماجراجویان، عیاران و طراران، ادیان بزرگ جهان، ابداعات و اختراعات اقوام و ملل جهان، طولانی­ ترین کاروان‌ها و ارزشمند­ترین کالاهای تولید شده در غرب و شرق، نایاب­ ترین و کمیاب­ ترین پرندگان و حیوانات، انواع داروهای گیاهی، انواع علوم از جمله علم نجوم و ستاره شناسی، و... مبادله شده و در حقیقت کانالی برای جابه جایی دستاورد تمدن­‌ها، فرهنگ‌ها، ادیان و ملت­‌های شرق و غرب بوده است.[۲]

از آنجا که سرزمین ایران به خاطر جایگاه جغرافیای ی­اش به عنوان واسط بین شرق و غرب عمل کرده و برای قرن­ها تجارت در این مسیر در انحصار ایرانیان بوده، لذا طبیعی است­ که روابط فرهنگی بین ایران و چین نیز از ابتدا و آغاز فعالیت این جاده، و از طریق آن آغاز و گسترش یافته است. پس از برقراری این روابط و در طول هزاران سال مراوده‌ی میان دوملت ایران و چین، هزاران تاجر و مبلغ دینی ایرانی به سرزمین چین مهاجرت و در مناطق مختلفی از این کشور اقامت گزیده[ii] و با ازدواج با زنان چینی، گروه‌های قومی مختلفی هم­­چون قوم «هویی»[iii]، «سالار»، و... را در این سرزمین شکل داده و یا با مخلوط شدن با اقوام دیگر چینی، جوامع گوناگونی را تشکیل داده‌اند. این مهاجرت‌ها و اقامت­‌ها و کوچ­‌های بین سرزمینی نیز بر مبادلات و استحکام روابط فرهنگی میان دو کشور افزوده و در برخی از موارد آن را به روابط خونی و سببی تبدیل کرده است[۲].

پاورقی

[i] - برخی کشفیات جدید از آثار برجای مانده از دیوار کهن، طول آن را تا 12 هزار کیلومتر نیز ذکر کرده اند.

[ii] - طبق اسناد و مدارک تاریخی چین، تنها در شهر چانگ ­اَن(شی اَن کنونی)، در دوران حاکمیت سلسله­ ی تانگ، بیش از پنج هزار ایرانی زندگی می کردند و در این شهر یک میدان هنری وجود داشت که همه روزه علاوه بر عرضه­ ی انواع کالاهای ایرانی، برنامه­ های مختلف فرهنگی و هنری مختلفی توسط هنرمندان ایرانی ارایه می شد و مقامات کشوری و لشکری و درباریان امپراتوری چین برای خرید و تماشای برنامه ­های هنری هم­چون موسیقی، نقالی، نمایش مد و لباس، آتش بازی و نمایش­ های آکروباتیک به این میدان می آمدند.

[iii] - از 56 نژاد و قوم ساکن در چین، ده اقلیت را مسلمان تشکیل می­ دهند که قوم های هویی و سالار جزو این اقلیت­ ها محسوب می ­شوند. مشهور است که قوم هوی از پدران مسلمان مهاجر ایرانی و عرب که با زنان چینی ازدواج کرده اند تشکیل شده و قوم سالار کاملا یک گروه ایرانی مهاجر بوده اند که به سرزمین چین کوج کرده و در مناطقی از غرب این کشور ساکن شده اند.

کتابشناسی

  1. .Zhang،Yiping.(2005).Story of the Silk Road, intercontinental Press.China.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ وانگ فِنگ (1387). جاده ­ی ابریشم و مبادلات فرهنگی بین چین و ایران، سایت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین.

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی