سیاستگذاری فرهنگی سوریه: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱۱: خط ۱۱:
همان طور که پیش­تر بیان شد، الگوی غالب در سیاست­های فرهنگی سوریه، مدل سوسیالیستی خاصی است؛ یعنی مطلقاً دولتی نیست. دولت از طریق شبکه‌ای از نهادها که همه جنبه‌های زندگی فرهنگی را پوشش می‌دهد، نقش اساسی در پرورش فرهنگ خود ایفا می کند. مقامات ارشد مستقیماً بر فعالیت‌های فرهنگی نظارت می کنند و اغلب خودشان برای کارآفرینی دست به ابتکار عمل می‌زنند.
همان طور که پیش­تر بیان شد، الگوی غالب در سیاست­های فرهنگی سوریه، مدل سوسیالیستی خاصی است؛ یعنی مطلقاً دولتی نیست. دولت از طریق شبکه‌ای از نهادها که همه جنبه‌های زندگی فرهنگی را پوشش می‌دهد، نقش اساسی در پرورش فرهنگ خود ایفا می کند. مقامات ارشد مستقیماً بر فعالیت‌های فرهنگی نظارت می کنند و اغلب خودشان برای کارآفرینی دست به ابتکار عمل می‌زنند.


اگرچه دولت بازیگر اصلی در بخش عمومی است؛ اما دیگر تنها بازیگر نیست. جامعه مدنی و بخش خصوصی در تولید فعال­اند. این امر منجر به رویکردی موازی شده است که می توان آن را «مدل حمایتی» نامید.
اگرچه دولت بازیگر اصلی در بخش عمومی است؛ اما دیگر تنها بازیگر نیست. جامعه مدنی و بخش خصوصی در تولید فعال­اند. این امر منجر به رویکردی موازی شده است که می توان آن را «مدل حمایتی» نامید.<ref>شنی، کریم (۱۴۰۰). فرهنگ و تاریخ سوریه. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)</ref>
 
== نیز نگاه کنید به ==
[[مدیریت فرهنگی سوریه]]
 
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۳ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۰۸


سیاست­های فرهنگی سوریه در آخرین برنامه پنج ساله (2006-2010)، 3 هدف کلی را دنبال می کند:

1.   ترویج میراث فرهنگی ملموس و ناملموس سوریه و همچنین هنرهای سنتی

2.   توسعه تولیدات فرهنگی و سرمایه گذاری برای جنبش فرهنگی

3.   اتخاذ رویکرد «فرهنگ برای همه»؛ مثل گسترش فرهنگ گفتگو و معرفی فرهنگ عرب

همان طور که پیش­تر بیان شد، الگوی غالب در سیاست­های فرهنگی سوریه، مدل سوسیالیستی خاصی است؛ یعنی مطلقاً دولتی نیست. دولت از طریق شبکه‌ای از نهادها که همه جنبه‌های زندگی فرهنگی را پوشش می‌دهد، نقش اساسی در پرورش فرهنگ خود ایفا می کند. مقامات ارشد مستقیماً بر فعالیت‌های فرهنگی نظارت می کنند و اغلب خودشان برای کارآفرینی دست به ابتکار عمل می‌زنند.

اگرچه دولت بازیگر اصلی در بخش عمومی است؛ اما دیگر تنها بازیگر نیست. جامعه مدنی و بخش خصوصی در تولید فعال­اند. این امر منجر به رویکردی موازی شده است که می توان آن را «مدل حمایتی» نامید.[۱]

نیز نگاه کنید به

مدیریت فرهنگی سوریه

کتابشناسی

  1. شنی، کریم (۱۴۰۰). فرهنگ و تاریخ سوریه. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)