امپراتوران اسطوره ای یانگ و خوانگ: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == امپراتوران اسطوره­ای«یانگ» و «خوانگ» == در طول تاریخ چندین هزار ساله­ی چین، شخصیت­های معروف بسیاری پا به عرصه­ی وجود گذاشته­اند. برخی از آن­ها با ابداعات و نوآوری­های خود به روند توسعه­ی فرهنگ ملت چین کمک کرده­اند. بعضی با برپائی جنگ، مسیر...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Capبture.jpg|بندانگشتی|امپراتوران «یانگ» و «هوانگ». برگرفته از سایت collections.artsmia، قابل بازیابی از https://collections.artsmia.org/art/117584/emperor-ming-huang-and-yang-guifei-attributed-to-kano-naganobu]]در طول [[تاریخ چین|تاریخ چندین هزار ساله­‌ی چین]]، شخصیت­‌های معروف بسیاری پا به عرصه‌­ی وجود گذاشته‌­اند. برخی از آن­ها با ابداعات و نوآوری­‌های خود به روند توسعه­‌ی [[فرهنگ چینی|فرهنگ ملت چین]] کمک کرده­‌اند. بعضی با برپائی جنگ، مسیر پیشرفت تاریخی آن­ها را تغییر داده و برخی نیز به خاطر هوش، درایت و مهارت خود درتاریخ جاودانه شدند. از جمله­‌ی این شخصیت­‌های اسطوره‌­ای امپراتور «یانگ­دی (Yangdi)» و «خوانگ­دی (Huangdi)» هستند که چینی‌­ها خود را فرزندان این امپراتوران می‌­دانند.


== امپراتوران اسطوره­ای«یانگ» و «خوانگ» ==
اگرچه تاکنون دلیل محکمی برای تأیید این حقیقت به دست نیامده و معمولا «یانگ» و «خوانگ» را رهبران دو قبیله در جامعه­‌ی چین می‌­دانند که در غرب چین و در منطقه‌­ی استان کنونی «شن­سی» یعنی حوضه­‌ی رودخانه­‌ی زرد یا رود مادر چین می‌­زیستند. این نظریه با نقطه نظری که می­‌گوید تمدن بشری از حوضه­‌ی این رود شروع شده، مطابقت دارد. این دو قبیله، پس از مهاجرت­‌ها، جنگ‌­ها و آمیختگی­‌های متعدد، به ­تدریج با اقوام «ای» در شرق و «لی» و «میائو» در جنوب در هم آمیخته و قوم «هوا» را به­ وجود آوردند.
در طول تاریخ چندین هزار ساله­ی چین، شخصیت­های معروف بسیاری پا به عرصه­ی وجود گذاشته­اند. برخی از آن­ها با ابداعات و نوآوری­های خود به روند توسعه­ی فرهنگ ملت چین کمک کرده­اند. بعضی با برپائی جنگ، مسیر پیشرفت تاریخی آن­ها را تغییر داده و برخی نیز به خاطر هوش، درایت و مهارت خود درتاریخ جاودانه شدند. از جمله­ی این شخصیت­های اسطوره­ای امپراتور«یانگ­دی[1]» و «خوانگ­دی[2]» هستند که چینی­ها خود را فرزندان این امپراتوران می­دانند. اگرچه تاکنون دلیل محکمی برای تأیید این حقیقت به دست نیامده و معمولا «یانگ» و «خوانگ» را رهبران دو قبیله درجامعه­ی چین می­دانند که در غرب چین و در منطقه­ی استان کنونی «شن­سی» یعنی حوضه­ی رودخانه­ی زرد یا رود مادر چین می­زیستند. این نظریه با نقطه نظری که می­گوید تمدن بشری از حوضه­ی این رود شروع شده، مطابقت دارد. این دوقبیله، پس از مهاجرت­ها، جنگ­ها و آمیختگی­های متعدد، به­تدریج با اقوام«ای» در شرق و «لی» و «میائو» درجنوب در هم آمیخته و قوم«هوا» را به­وجود آوردند.  


در آن دوران، قبیله­ی خوانگ­دی درمیان اقوام و قبایل ساکن نواحی فلات مرکزی، از دیگر قبایل نیرومندتر و از سطح تمدنی بالاتری برخوردار بود. لذا، از قبیله­ی«خوانگ­دی» به­عنوان نماینده­ی فرهنگ فلات مرکزی نام­برده شده و امپراتور«یانگ­دی» و «خوانگ­دی» نخستین نیاکان نژاد«خَن» و بعدها مردم چین نامیده شده­اند. در حوالی قرن دوم پیش ازمیلاد، قوم«خوا» به قوم«خَن» تغییر نام داد. ازاینرو، مردم چین اغلب خود را «فرزندان یانگ-خوانگ» می­نامند.
در آن دوران، قبیله­‌ی خوانگ­دی در میان اقوام و قبایل ساکن نواحی فلات مرکزی، از دیگر قبایل نیرومندتر و از سطح تمدنی بالاتری برخوردار بود. لذا، از قبیله‌­ی «خوانگ­دی» به ­عنوان نماینده­‌ی فرهنگ فلات مرکزی نام­برده شده و امپراتور «یانگ­دی» و «خوانگ­دی» نخستین نیاکان [[سلسله ی خن|نژاد «خَن»]] و بعدها مردم چین نامیده شده‌­اند. در حوالی قرن دوم پیش از میلاد، قوم «خوا» به [[سلسله ی خن|قوم «خَن»]] تغییر نام داد. از این رو، مردم چین اغلب خود را «فرزندان یانگ-خوانگ» می­‌نامند.


افسانه­ها و اسطوره­های مختلفی پیرامون امپراتور«خوانگ­دی» در یادداشت­های مختلف تاریخی گفته شده است. گفته می­شود«خوانگ­دی» فرزند پسر خدای زمین بوده و از طفولیت عاقل و هوشیار بوده سخن می­گفته است. وی صاحب 25فرزند و10هزار شاهزاده فرمانبردار او بوده­اند که از میان آن­ها 7هزار شاهزاده رب النوع و مسئول امور مختلف جهان بوده­اند. باد وباران ورعد و برق طبیعت نیز تحت کنترل وی قرارداشت و او قادر بود14نوع تغییر در طبیعت ایجاد کند. «خوانگ­دی» در چهار سمت جهان چهار قیافه داشت و بدون حرکت دادن گردن می­توانست از هر رویدادی در هر جایی مطلع و بر آن تسلط یابد. او برای رفاه حال مردم، به آن­ها نحوه­ی کشت غلات و چگونگی رام کردن حیوانات و مرغان را یاد داد. وی ضمن اختراع پارچه­بافی، به مردم چگونگی استخراج معادن و تهیه­ی ابزار آلات آهنی و مسی را آموخت. بعدها به دستور او خط نوشتاری، آهنگ موسیقی، تقویم سالانه و کتاب پزشکی نیز ایجاد شد. به نظر تاریخدانان چینی عصر«خوانگ­دی» تمام دوران پارینه سنگی را در بر می­گیرد.
[[اسطوره ها و افسانه های چینی|افسانه‌­ها و اسطوره‌­های]] مختلفی پیرامون امپراتور «خوانگ­دی» در یادداشت­‌های مختلف تاریخی گفته شده است. گفته می‌­شود «خوانگ­دی» فرزند پسر خدای زمین بوده و از طفولیت عاقل و هوشیار بوده سخن می­‌گفته است. وی صاحب 25 فرزند و 10 هزار شاهزاده فرمانبردار او بوده‌­اند که از میان آن­ها 7 هزار شاهزاده رب‌النوع و مسئول امور مختلف جهان بوده‌­اند. باد و باران ورعد و برق طبیعت نیز تحت کنترل وی قرار داشت و او قادر بود 14 نوع تغییر در طبیعت ایجاد کند.
----[1] - Yangdi.


[2] - Huangdi.
«خوانگ­دی» در چهار سمت جهان چهار قیافه داشت و بدون حرکت دادن گردن می‌­توانست از هر رویدادی در هر جایی مطلع و بر آن تسلط یابد. او برای رفاه حال مردم، به آن­ها نحوه‌­ی کشت غلات و چگونگی رام کردن حیوانات و مرغان را یاد داد. وی ضمن اختراع پارچه‌­بافی، به مردم چگونگی استخراج معادن و تهیه‌­ی ابزار آلات آهنی و مسی را آموخت. بعدها به دستور او خط نوشتاری، آهنگ موسیقی، [[تقویم فرهنگی، تعطیلات رسمی و جشنواره ها در چین|تقویم سالانه]] و کتاب پزشکی نیز ایجاد شد. به نظر تاریخ‌دانان چینی عصر «خوانگ­ دی» تمام دوران پارینه سنگی را در بر می‌­گیرد.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، جلد سوم، ص.977-979.</ref>
==نیز نگاه کنید به==
[[چین]]؛ [[فرهنگ عمومی در چین]]؛ [[اسطوره ها و افسانه های چینی|اسطوره­‌ها و افسانه­‌های چینی]]؛ [[اسطوره در چین]]
==کتابشناسی==
<references />
[[رده:اسطوره های تاریخی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۳۸

امپراتوران «یانگ» و «هوانگ». برگرفته از سایت collections.artsmia، قابل بازیابی از https://collections.artsmia.org/art/117584/emperor-ming-huang-and-yang-guifei-attributed-to-kano-naganobu

در طول تاریخ چندین هزار ساله­‌ی چین، شخصیت­‌های معروف بسیاری پا به عرصه‌­ی وجود گذاشته‌­اند. برخی از آن­ها با ابداعات و نوآوری­‌های خود به روند توسعه­‌ی فرهنگ ملت چین کمک کرده­‌اند. بعضی با برپائی جنگ، مسیر پیشرفت تاریخی آن­ها را تغییر داده و برخی نیز به خاطر هوش، درایت و مهارت خود درتاریخ جاودانه شدند. از جمله­‌ی این شخصیت­‌های اسطوره‌­ای امپراتور «یانگ­دی (Yangdi)» و «خوانگ­دی (Huangdi)» هستند که چینی‌­ها خود را فرزندان این امپراتوران می‌­دانند.

اگرچه تاکنون دلیل محکمی برای تأیید این حقیقت به دست نیامده و معمولا «یانگ» و «خوانگ» را رهبران دو قبیله در جامعه­‌ی چین می‌­دانند که در غرب چین و در منطقه‌­ی استان کنونی «شن­سی» یعنی حوضه­‌ی رودخانه­‌ی زرد یا رود مادر چین می‌­زیستند. این نظریه با نقطه نظری که می­‌گوید تمدن بشری از حوضه­‌ی این رود شروع شده، مطابقت دارد. این دو قبیله، پس از مهاجرت­‌ها، جنگ‌­ها و آمیختگی­‌های متعدد، به ­تدریج با اقوام «ای» در شرق و «لی» و «میائو» در جنوب در هم آمیخته و قوم «هوا» را به­ وجود آوردند.

در آن دوران، قبیله­‌ی خوانگ­دی در میان اقوام و قبایل ساکن نواحی فلات مرکزی، از دیگر قبایل نیرومندتر و از سطح تمدنی بالاتری برخوردار بود. لذا، از قبیله‌­ی «خوانگ­دی» به ­عنوان نماینده­‌ی فرهنگ فلات مرکزی نام­برده شده و امپراتور «یانگ­دی» و «خوانگ­دی» نخستین نیاکان نژاد «خَن» و بعدها مردم چین نامیده شده‌­اند. در حوالی قرن دوم پیش از میلاد، قوم «خوا» به قوم «خَن» تغییر نام داد. از این رو، مردم چین اغلب خود را «فرزندان یانگ-خوانگ» می­‌نامند.

افسانه‌­ها و اسطوره‌­های مختلفی پیرامون امپراتور «خوانگ­دی» در یادداشت­‌های مختلف تاریخی گفته شده است. گفته می‌­شود «خوانگ­دی» فرزند پسر خدای زمین بوده و از طفولیت عاقل و هوشیار بوده سخن می­‌گفته است. وی صاحب 25 فرزند و 10 هزار شاهزاده فرمانبردار او بوده‌­اند که از میان آن­ها 7 هزار شاهزاده رب‌النوع و مسئول امور مختلف جهان بوده‌­اند. باد و باران ورعد و برق طبیعت نیز تحت کنترل وی قرار داشت و او قادر بود 14 نوع تغییر در طبیعت ایجاد کند.

«خوانگ­دی» در چهار سمت جهان چهار قیافه داشت و بدون حرکت دادن گردن می‌­توانست از هر رویدادی در هر جایی مطلع و بر آن تسلط یابد. او برای رفاه حال مردم، به آن­ها نحوه‌­ی کشت غلات و چگونگی رام کردن حیوانات و مرغان را یاد داد. وی ضمن اختراع پارچه‌­بافی، به مردم چگونگی استخراج معادن و تهیه‌­ی ابزار آلات آهنی و مسی را آموخت. بعدها به دستور او خط نوشتاری، آهنگ موسیقی، تقویم سالانه و کتاب پزشکی نیز ایجاد شد. به نظر تاریخ‌دانان چینی عصر «خوانگ­ دی» تمام دوران پارینه سنگی را در بر می‌­گیرد.[۱]

نیز نگاه کنید به

چین؛ فرهنگ عمومی در چین؛ اسطوره­‌ها و افسانه­‌های چینی؛ اسطوره در چین

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد (1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص.977-979.