جشن تحول زمستانی در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == جشن تحول زمستانی(پیشواز عید بهاره) == در آستانه­ی جشن بزرگ عید بهار، جشن دیگری به نام( عید بهار کوچک) برگزار می­شود. در این جشن که معمولا از بیست و سومین روز از ماه دوازدهم سال به تقویم کشاورزی چین برگزار می­شود، آداب و رسوم خاصی نیز دارد . در بر...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Du-fu-chinese-restaurant.jpg|بندانگشتی|(دو فو) غذایی که مردم چین به مناسبت جشن تحول زمستانه آماده می‌کنند. برگرفته از سایت tripadvisor، قابل بازیابی از https://www.tripadvisor.com/LocationPhotoDirectLink-g294191-d3687367-i150682289-Du_Fu_Chinese_Restaurant_at_Sedona_Hotel-Yangon_Rangoon_Yangon_Region.html]]
در آستانه­‌ی [[جشن عید بهاره|جشن بزرگ عید بهار]]، جشن دیگری به نام ( عید بهار کوچک) برگزار می­‌شود. در این جشن که معمولا از بیست و سومین روز از ماه دوازدهم سال به تقویم کشاورزی چین برگزار می‌­شود، آداب و رسوم خاصی نیز دارد. در برخی از مناطق [[چین]] مراسم «وداع با الهه‌­ی آشپزی» برگزار می‌­شود که یک آیین سنتی چینی­‌هاست و در سراسر این کشور رواج دارد. مراسم خداحافظی با الهه­‌ی آشپزی «قربانی کردن تنور» و یا «خداحافظی با تنور» هم نامیده می‌­شود.


== جشن تحول زمستانی(پیشواز عید بهاره) ==
در [[تاریخ دوران باستان چین|چین باستان]]، در هر خانه یک الهه‌­ی آشپزی گذاشته می‌­شد. گفته می­‌شود، این الهه به دستور امپراتور یشم از آسمان به جهان انسان­‌ها آورده شد و به ­تدریج به ­عنوان الهه‌­ی حافظ خانه مورد احترام مردم قرار گر فت که در شمال و یا شرق آشپزخانه قرار داده می­‌شد.
در آستانه­ی جشن بزرگ عید بهار، جشن دیگری به نام( عید بهار کوچک) برگزار می­شود. در این جشن که معمولا از بیست و سومین روز از ماه دوازدهم سال به تقویم کشاورزی چین برگزار می­شود، آداب و رسوم خاصی نیز دارد . در برخی از مناطق چین مراسم«وداع با الهه­ی آشپزی» برگزار می­شود که یک آیین سنتی چینی­هاست و در سراسر این کشور رواج دارد. مراسم خداحافظی با الهه­ی آشپزی«قربانی کردن تنور» و یا «خداحافظی با تنور» هم نامیده می­شود.


در چین باستان، در هر خانه یک الهه­ی آشپزی گذاشته می­شد. گفته می­شود، این الهه به دستور امپراتور یشم از اسمان به جهان انسان­ها آورده شد و به­تدریج به­عنوان الهه­ی حافظ خانه مورد احترام مردم قرار گر فت که در شمال و یا شرق آشپزخانه قرار داده می­شد. در برخی از خانه­ها نیز تصویری از این الهه بر روی دیوار چسبانده می­شد. روی این الهه، عبارت«میزبان­خانه» نوشته می شد. الهه­ی آشپزی از آخرین روز سال پیش تا بیست و سومین روز از ماه دوازدهم سال بعد در خانه می­ماند تا از اعضای خانه حمایت و پشتیبانی کند. در روز بیست و سوم ماه، الهه­ی آشپزی به آسمان رفته و اعمال نیک و بد اعضای خانواده در سال پیش را به امپراتور یشم گزارش می­کند. امپراتور هم نامه­ی سرنوشت هر یک از اعضای خانواده در سال نو را به الهه­ی آشپزی می­دهد. به همین جهت، گزارش الهه­ی آشپزی برای تمام اعضای خانواده بسیار مهم است.  
در برخی از خانه­‌ها نیز تصویری از این الهه بر روی دیوار چسبانده می‌­شد. روی این الهه، عبارت «میزبان‌­خانه» نوشته می‌شد. الهه­‌ی آشپزی از آخرین روز سال پیش تا بیست و سومین روز از ماه دوازدهم سال بعد در خانه می­‌ماند تا از اعضای خانه حمایت و پشتیبانی کند. در روز بیست و سوم ماه، الهه­‌ی آشپزی به آسمان رفته و اعمال نیک و بد اعضای خانواده در سال پیش را به امپراتور یشم گزارش می­‌کند. امپراتور هم نامه­‌ی سرنوشت هر یک از اعضای خانواده در سال نو را به الهه‌­ی آشپزی می‌­دهد. به همین جهت، گزارش الهه­‌ی آشپزی برای تمام اعضای خانواده بسیار مهم است.


در این روز، مردم خانه تکانی کرده و شیرینی روی لب­های الهه­ی آشپزی می­مالند. در روز بیست و پنجم«دو فو[1]»(نوعی غذای مخصوص که از شیره­ی سویا درست می­شود) را تهیه و روز بیست و ششم گوشت خریده، روز بیست و هفتم مرغی را قربانی، روز بیست و هشتم خمیر را ورز داده، روز 29 نوشیدنی را تهیه می­کنند و در آخرین روز سال«جیائو زه» را برای مصرف در عید بهاره آماده و خود را برای جشن سال نو می­سازند.  
در این روز، مردم خانه تکانی کرده و شیرینی روی لب­‌های الهه­‌ی آشپزی می­‌مالند. در روز بیست و پنجم «دو فو (Dufu)» (نوعی غذای مخصوص که از شیره‌­ی سویا درست می‌­شود) را تهیه و روز بیست و ششم گوشت خریده، روز بیست و هفتم مرغی را قربانی، روز بیست و هشتم خمیر را ورز داده، روز 29 نوشیدنی را تهیه می‌­کنند و در آخرین روز سال «[[جیائوزه، غذای سنتی چینی|جیائوزه]]» را برای مصرف در [[جشن عید بهاره|عید بهاره]] آماده و خود را برای [[جشن ها و فستیوال های اقلیت های قومی چین|جشن سال نو]] می­‌سازند.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص996-998.</ref>
----[1] - Dufu.
 
== نیز نگاه کنید به ==
[[چین]]؛ [[فرهنگ عمومی در چین]]؛ [[جشن ها و فستیوال های چينی|جشن­‌ها و فستیوال‌­های چینی]]؛ [[فرهنگ، آداب و رسوم و تنوع غذایی در چين|فرهنگ، آداب و رسوم و تنوع غذایی در چین]]
 
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۱:۲۳

(دو فو) غذایی که مردم چین به مناسبت جشن تحول زمستانه آماده می‌کنند. برگرفته از سایت tripadvisor، قابل بازیابی از https://www.tripadvisor.com/LocationPhotoDirectLink-g294191-d3687367-i150682289-Du_Fu_Chinese_Restaurant_at_Sedona_Hotel-Yangon_Rangoon_Yangon_Region.html

در آستانه­‌ی جشن بزرگ عید بهار، جشن دیگری به نام ( عید بهار کوچک) برگزار می­‌شود. در این جشن که معمولا از بیست و سومین روز از ماه دوازدهم سال به تقویم کشاورزی چین برگزار می‌­شود، آداب و رسوم خاصی نیز دارد. در برخی از مناطق چین مراسم «وداع با الهه‌­ی آشپزی» برگزار می‌­شود که یک آیین سنتی چینی­‌هاست و در سراسر این کشور رواج دارد. مراسم خداحافظی با الهه­‌ی آشپزی «قربانی کردن تنور» و یا «خداحافظی با تنور» هم نامیده می‌­شود.

در چین باستان، در هر خانه یک الهه‌­ی آشپزی گذاشته می‌­شد. گفته می­‌شود، این الهه به دستور امپراتور یشم از آسمان به جهان انسان­‌ها آورده شد و به ­تدریج به ­عنوان الهه‌­ی حافظ خانه مورد احترام مردم قرار گر فت که در شمال و یا شرق آشپزخانه قرار داده می­‌شد.

در برخی از خانه­‌ها نیز تصویری از این الهه بر روی دیوار چسبانده می‌­شد. روی این الهه، عبارت «میزبان‌­خانه» نوشته می‌شد. الهه­‌ی آشپزی از آخرین روز سال پیش تا بیست و سومین روز از ماه دوازدهم سال بعد در خانه می­‌ماند تا از اعضای خانه حمایت و پشتیبانی کند. در روز بیست و سوم ماه، الهه­‌ی آشپزی به آسمان رفته و اعمال نیک و بد اعضای خانواده در سال پیش را به امپراتور یشم گزارش می­‌کند. امپراتور هم نامه­‌ی سرنوشت هر یک از اعضای خانواده در سال نو را به الهه‌­ی آشپزی می‌­دهد. به همین جهت، گزارش الهه­‌ی آشپزی برای تمام اعضای خانواده بسیار مهم است.

در این روز، مردم خانه تکانی کرده و شیرینی روی لب­‌های الهه­‌ی آشپزی می­‌مالند. در روز بیست و پنجم «دو فو (Dufu)» (نوعی غذای مخصوص که از شیره‌­ی سویا درست می‌­شود) را تهیه و روز بیست و ششم گوشت خریده، روز بیست و هفتم مرغی را قربانی، روز بیست و هشتم خمیر را ورز داده، روز 29 نوشیدنی را تهیه می‌­کنند و در آخرین روز سال «جیائوزه» را برای مصرف در عید بهاره آماده و خود را برای جشن سال نو می­‌سازند.[۱]

نیز نگاه کنید به

چین؛ فرهنگ عمومی در چین؛ جشن­‌ها و فستیوال‌­های چینی؛ فرهنگ، آداب و رسوم و تنوع غذایی در چین

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص996-998.