هنر اپرای جن گیری در چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
| (یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:201121112237.jpg|بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینی. برگرفته از سایت xian-tours، قابل بازیابی از http://www.xian-tours.cn/china-culture/BeijingOperaPekingOpera.Html]]اپرای جنگیری در [[چین]]، تاریخ دیرینهای داشته و با مراسم یادبود ایزد جنگیر در جامعهی اولیهی [[چین]] و عصر [[سلسله شانگ|سلسلهی شانگ]] (1600 تا 1026 پیش از میلاد) و مراسم قربانی کردن برای بیرون راندن شیاطین و امراض ارتباط نزدیکی دارد. اپرا و رقص جنگیری، در پیشرفت و توسعهی [[هنر اپرای سنتی چینی|اپراهای محلی چین]] تأثیر زیادی گذاشته است. در اپرای جنگیری تمام هنرپیشهها با استفاده از ماسکهای چوبی، نقش شیطان و فرشته را اجرا کرده و به رقص و آواز میپردازند.[[پرونده:201121112340.jpg|بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینی. برگرفته از سایت xian-tours، قابل بازیابی از http://www.xian-tours.cn/china-culture/BeijingOperaPekingOpera.Html]]در استان گویجو، واقع در جنوب غرب [[چین]]، هنوز هم بسیاری از بقایای فرهنگی اپرای جنگیری مشاهده شده و در معرض نمایش گذارده میشود. تنها در شهرستان «دِجیانگ» بیش از 60 نوع اپرای جنگیری وجود دارد که بیش از صد نفر هنرمند روی صحنه آن را اجرا میکنند. موضوع این اپرا، اغلب مذهبی بوده و شکل نخستین خود را حفظ کرده است. | [[پرونده:201121112237.jpg|بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینی. برگرفته از سایت xian-tours، قابل بازیابی از http://www.xian-tours.cn/china-culture/BeijingOperaPekingOpera.Html]]اپرای جنگیری در [[چین]]، تاریخ دیرینهای داشته و با مراسم یادبود ایزد جنگیر در جامعهی اولیهی [[چین]] و عصر [[سلسله شانگ|سلسلهی شانگ]] (1600 تا 1026 پیش از میلاد) و مراسم قربانی کردن برای بیرون راندن شیاطین و امراض ارتباط نزدیکی دارد. اپرا و رقص جنگیری، در پیشرفت و توسعهی [[هنر اپرای سنتی چینی|اپراهای محلی چین]] تأثیر زیادی گذاشته است. در اپرای جنگیری تمام هنرپیشهها با استفاده از ماسکهای چوبی، نقش شیطان و فرشته را اجرا کرده و به رقص و آواز میپردازند.[[پرونده:201121112340.jpg|بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینی. برگرفته از سایت xian-tours، قابل بازیابی از http://www.xian-tours.cn/china-culture/BeijingOperaPekingOpera.Html]]در استان گویجو، واقع در جنوب غرب [[چین]]، هنوز هم بسیاری از بقایای فرهنگی اپرای جنگیری مشاهده شده و در معرض نمایش گذارده میشود. تنها در شهرستان «دِجیانگ» بیش از 60 نوع اپرای جنگیری وجود دارد که بیش از صد نفر هنرمند روی صحنه آن را اجرا میکنند. موضوع این اپرا، اغلب مذهبی بوده و شکل نخستین خود را حفظ کرده است. | ||
==نیز نگاه کنید به== | ==نیز نگاه کنید به== | ||
[[چین]]؛ [[فرهنگ عمومی در چین]]؛ [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور]] | [[چین]]؛ [[فرهنگ عمومی در چین]]؛ [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور]] | ||
==منبع اصلی== | ==منبع اصلی== | ||
< | <sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub> | ||
== نویسنده مقاله == | == نویسنده مقاله == | ||
محمد | علی محمد سابقی | ||
[[رده:هنرهای نمایشی]] | [[رده:هنرهای نمایشی]] | ||
نسخهٔ کنونی تا ۲ دسامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۶:۳۵

اپرای جنگیری در چین، تاریخ دیرینهای داشته و با مراسم یادبود ایزد جنگیر در جامعهی اولیهی چین و عصر سلسلهی شانگ (1600 تا 1026 پیش از میلاد) و مراسم قربانی کردن برای بیرون راندن شیاطین و امراض ارتباط نزدیکی دارد. اپرا و رقص جنگیری، در پیشرفت و توسعهی اپراهای محلی چین تأثیر زیادی گذاشته است. در اپرای جنگیری تمام هنرپیشهها با استفاده از ماسکهای چوبی، نقش شیطان و فرشته را اجرا کرده و به رقص و آواز میپردازند.

در استان گویجو، واقع در جنوب غرب چین، هنوز هم بسیاری از بقایای فرهنگی اپرای جنگیری مشاهده شده و در معرض نمایش گذارده میشود. تنها در شهرستان «دِجیانگ» بیش از 60 نوع اپرای جنگیری وجود دارد که بیش از صد نفر هنرمند روی صحنه آن را اجرا میکنند. موضوع این اپرا، اغلب مذهبی بوده و شکل نخستین خود را حفظ کرده است.
نیز نگاه کنید به
چین؛ فرهنگ عمومی در چین؛ صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی