آموزش پایه(پیش دبستانی) در چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۶: | خط ۶: | ||
سرمایه گذاری های بخش خصوصی و خارجی در حوزه ی آموزش پیش دبستانی در دو دهه ی گذشته موجب رشد فزاینده ی این بخش از آموزش شده و مؤسسات و مراکز مراقبتی کودکان خارجی و بین المللی همچون بِیبی کِر ( Baby Care)، فان دازِل (Fun Dazzle)، کودکان شرق (Eastern Kids)، و... با ارائه ی برنامه های مختلف به صورت تمام وقت، پاره وقت و یا پانسیونی و اجرای طرح هایی مثل «معلمان در نقش والدین» (Teachers as Parents) و راه اندازی مراکز مشاوره ای درخصوص تغذیه و بهداشت و سلامت کودکان، در جهت رشد بدنی، اخلاقی، فکری و زیبایی شناسی کودکان و کسب آمادگی لازم جهت بهره برداری از آموزش ضابطه مند، فراهم سازی محیط مناسب جهت ایجاد شرایط و فرصت هایی جهت مواجه کودک با مسائل و مشکلات واقعی زندگی و تقویت درک معانی، استفاده از سرگرمی های آموزنده، با میلیون ها دلار سرمایه گذاری، نقش مهمی در این فرایند ایفا می کنند. درحال حاضر، در کشور چین بیش از 20 میلیون خانواده ی برخوردار از کودکان رده های سنی 3-1 سال وجود دارند که همچنان به این رقم افزوده می شود. به اعتقاد کارشناسان، در کشوری که هر خانواده از حق برخورداری از 1 فرزند بهره مند است، 30 درصد هزینه های خانواده متعلق به کودک خانواده است که این رقم خود به جذب سرمایه های گسترده در بخش آموزش پیش دبستانی منتهی می گردد. در عین حال، از آنجا که اغلب روش های آموزشی و ارزش های تربیتی به کار گرفته شده در این گونه مراکز از کشورهای غربی برگرفته شده و با فرهنگ سنتی چینی سازگار نیست، چالش بزرگی برای خانواده ها، دولت و مدیران این مراکز فراهم آورده است. | سرمایه گذاری های بخش خصوصی و خارجی در حوزه ی آموزش پیش دبستانی در دو دهه ی گذشته موجب رشد فزاینده ی این بخش از آموزش شده و مؤسسات و مراکز مراقبتی کودکان خارجی و بین المللی همچون بِیبی کِر ( Baby Care)، فان دازِل (Fun Dazzle)، کودکان شرق (Eastern Kids)، و... با ارائه ی برنامه های مختلف به صورت تمام وقت، پاره وقت و یا پانسیونی و اجرای طرح هایی مثل «معلمان در نقش والدین» (Teachers as Parents) و راه اندازی مراکز مشاوره ای درخصوص تغذیه و بهداشت و سلامت کودکان، در جهت رشد بدنی، اخلاقی، فکری و زیبایی شناسی کودکان و کسب آمادگی لازم جهت بهره برداری از آموزش ضابطه مند، فراهم سازی محیط مناسب جهت ایجاد شرایط و فرصت هایی جهت مواجه کودک با مسائل و مشکلات واقعی زندگی و تقویت درک معانی، استفاده از سرگرمی های آموزنده، با میلیون ها دلار سرمایه گذاری، نقش مهمی در این فرایند ایفا می کنند. درحال حاضر، در کشور چین بیش از 20 میلیون خانواده ی برخوردار از کودکان رده های سنی 3-1 سال وجود دارند که همچنان به این رقم افزوده می شود. به اعتقاد کارشناسان، در کشوری که هر خانواده از حق برخورداری از 1 فرزند بهره مند است، 30 درصد هزینه های خانواده متعلق به کودک خانواده است که این رقم خود به جذب سرمایه های گسترده در بخش آموزش پیش دبستانی منتهی می گردد. در عین حال، از آنجا که اغلب روش های آموزشی و ارزش های تربیتی به کار گرفته شده در این گونه مراکز از کشورهای غربی برگرفته شده و با فرهنگ سنتی چینی سازگار نیست، چالش بزرگی برای خانواده ها، دولت و مدیران این مراکز فراهم آورده است. | ||
توسعه ی فراگیری زبان انگلیسی در دوره های آموزش پیش دبستانی بخش خصوصی، و روند رو به افزایش علاقه ی والدین به آماده سازی فرزندان خود برای آینده، منجر به استفاده از معلمان خارجی، به ویژه انگلیسی، آمریکایی و کانادایی جهت تدریس در مراکز پیش دبستانی شده است. بنابر آمار منتشره، هم اینک بیش از 3 هزار مؤسسه ی آموزش زبان خارجی در کشور چین فعالیت دارند که درآمد آن ها به بیش از 15 میلیارد یوان (معادل 2 میلیارد دلار آمریکا) می رسد که اغلب بایستی توسط والدین پرداخت شود و هزینه های آموزشی در این مقطع را بالا می برد. همین مسائل موجب شده تا در کنار افزایش هزینه ها، به دلیل اجرای برخی از برنامه های پرهزینه و غیرضرور، کیفیت آموزشی کودکان در این مراکز با افت قابل توجهی مواجه شود.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص۱۲۲۶.</ref> | توسعه ی فراگیری زبان انگلیسی در دوره های آموزش پیش دبستانی بخش خصوصی، و روند رو به افزایش علاقه ی والدین به آماده سازی فرزندان خود برای آینده، منجر به استفاده از معلمان خارجی، به ویژه انگلیسی، آمریکایی و کانادایی جهت تدریس در مراکز پیش دبستانی شده است. بنابر آمار منتشره، هم اینک بیش از 3 هزار مؤسسه ی آموزش زبان خارجی در کشور چین فعالیت دارند که درآمد آن ها به بیش از 15 میلیارد یوان (معادل 2 میلیارد دلار [[آمریکا]]) می رسد که اغلب بایستی توسط والدین پرداخت شود و هزینه های آموزشی در این مقطع را بالا می برد. همین مسائل موجب شده تا در کنار افزایش هزینه ها، به دلیل اجرای برخی از برنامه های پرهزینه و غیرضرور، کیفیت آموزشی کودکان در این مراکز با افت قابل توجهی مواجه شود.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص۱۲۲۶.</ref> | ||
نیز نگاه کنید به [[نظام آموزشی چین]] | == نیز نگاه کنید به == | ||
* [[نظام آموزشی چین]] | |||
* [[آموزش پایه(دوره ابتدایی)درچین]] | |||
* [[آموزش پیش دبستانی روسیه]] | |||
* [[آموزش پیش دبستانی کانادا]] | |||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۲۰:۱۵
منظور از آموزش «پیش دبستانی» آموزش کودکان از آغاز تولد تا شش سالگی در کودکستان و آمادگی است. وزارت آموزش و پرورش، با در نظر گرفتن توانایی جسمی و روحی کودکان در این سن، برنامه ی مناسب آموزشی برای آن ها تنظیم کرده است. در این پایه، کودکان سه تا شش ساله می توانند وارد کودکستان شوند. درحال حاضر در چین بیش از 150 هزار کودکستان و مهد کودک وجود دارد و تنها کمی بیش از 30 درصد از کودکانی که سن آن ها به حد تحصیل در مدرسه نرسیده است، در این مقطع تحت آموزش هستند و بقیه با توجه به سن و مسائل اقتصادی و خانوادگی، تحت مراقبت والدین قرار دارند.
کودکستان ها و مراکز پیش دبستانی چین، به دو گروه دولتی و خصوصی تقسیم می شوند. کودکستان های دولتی با هزینه ی دولت دایر است و مبلغ کمی نیز از والدین دریافت می کنند، درحالیکه کودکستان های غیردولتی تمام هزینه های آموزشی را از والدین کودکان میگیرند. با توجه به رشد اقتصادی و اشتغال پدر و مادر، در سال های اخیر تعداد کودکستان های خصوصی با برنامه های متنوع آموزشی، از جمله فراگیری زبان انگلیسی، و هزینه های آن ها به شدت درحال افزایش است.
سرمایه گذاری های بخش خصوصی و خارجی در حوزه ی آموزش پیش دبستانی در دو دهه ی گذشته موجب رشد فزاینده ی این بخش از آموزش شده و مؤسسات و مراکز مراقبتی کودکان خارجی و بین المللی همچون بِیبی کِر ( Baby Care)، فان دازِل (Fun Dazzle)، کودکان شرق (Eastern Kids)، و... با ارائه ی برنامه های مختلف به صورت تمام وقت، پاره وقت و یا پانسیونی و اجرای طرح هایی مثل «معلمان در نقش والدین» (Teachers as Parents) و راه اندازی مراکز مشاوره ای درخصوص تغذیه و بهداشت و سلامت کودکان، در جهت رشد بدنی، اخلاقی، فکری و زیبایی شناسی کودکان و کسب آمادگی لازم جهت بهره برداری از آموزش ضابطه مند، فراهم سازی محیط مناسب جهت ایجاد شرایط و فرصت هایی جهت مواجه کودک با مسائل و مشکلات واقعی زندگی و تقویت درک معانی، استفاده از سرگرمی های آموزنده، با میلیون ها دلار سرمایه گذاری، نقش مهمی در این فرایند ایفا می کنند. درحال حاضر، در کشور چین بیش از 20 میلیون خانواده ی برخوردار از کودکان رده های سنی 3-1 سال وجود دارند که همچنان به این رقم افزوده می شود. به اعتقاد کارشناسان، در کشوری که هر خانواده از حق برخورداری از 1 فرزند بهره مند است، 30 درصد هزینه های خانواده متعلق به کودک خانواده است که این رقم خود به جذب سرمایه های گسترده در بخش آموزش پیش دبستانی منتهی می گردد. در عین حال، از آنجا که اغلب روش های آموزشی و ارزش های تربیتی به کار گرفته شده در این گونه مراکز از کشورهای غربی برگرفته شده و با فرهنگ سنتی چینی سازگار نیست، چالش بزرگی برای خانواده ها، دولت و مدیران این مراکز فراهم آورده است.
توسعه ی فراگیری زبان انگلیسی در دوره های آموزش پیش دبستانی بخش خصوصی، و روند رو به افزایش علاقه ی والدین به آماده سازی فرزندان خود برای آینده، منجر به استفاده از معلمان خارجی، به ویژه انگلیسی، آمریکایی و کانادایی جهت تدریس در مراکز پیش دبستانی شده است. بنابر آمار منتشره، هم اینک بیش از 3 هزار مؤسسه ی آموزش زبان خارجی در کشور چین فعالیت دارند که درآمد آن ها به بیش از 15 میلیارد یوان (معادل 2 میلیارد دلار آمریکا) می رسد که اغلب بایستی توسط والدین پرداخت شود و هزینه های آموزشی در این مقطع را بالا می برد. همین مسائل موجب شده تا در کنار افزایش هزینه ها، به دلیل اجرای برخی از برنامه های پرهزینه و غیرضرور، کیفیت آموزشی کودکان در این مراکز با افت قابل توجهی مواجه شود.[۱]
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص۱۲۲۶.