ورود تفکرات روشنفکرانه ی غرب در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == ''ورود تفکرات روشنفکرانه­ی غرب'' == در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، چین شاهد بزرگترین تغییر و تحول تاریخی دوران معاصر خود بوده است. در این شرایط سخت تاریخی، حفظ میراث و توسعه­ی فرهنگ سنتی، توجه فوق العاده­ی عموم مردم، به ویژه جامعه­ی فر...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:


== ''ورود تفکرات روشنفکرانه­ی غرب'' ==
در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، [[چین]] شاهد بزرگترین تغییر و تحول تاریخی دوران معاصر خود بوده است. در این شرایط سخت تاریخی، حفظ میراث و توسعه­ ی فرهنگ سنتی، توجه فوق العاده ­ی عموم مردم، به ویژه جامعه­ ی فرهیخته را بر انگیخت.
در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، چین شاهد بزرگترین تغییر و تحول تاریخی دوران معاصر خود بوده است. در این شرایط سخت تاریخی، حفظ میراث و توسعه­ی فرهنگ سنتی، توجه فوق العاده­ی عموم مردم، به ویژه جامعه­ی فرهیخته را بر انگیخت.


با پایان قرن نوزدهم، علوم طبیعی مدرن غرب به بخش مهمی از تفکر تعداد زیادی از روشنفکران چینی تبدیل شد. در عین حال، فلسفه و علوم اجتماعی غرب هم با اشتیاق فراوان منتشر ­شد. در علوم اجتماعی، تعدادی کتاب به چاپ رسید که علوم انسانی غرب، مکاتب فکری و فلسفی و تئوری­های آن­ها را معرفی می­کرد. «یان­فو» تعدادی از آثار مشهور غرب پیرامون علوم اجتماعی را به زبان چینی ترجمه کرده و چندین میلیون کاراکتر چینی بر حجم این علوم افزود. از جمله ''ثروت ملت­ها[[ورود تفکرات روشنفکرانه ی غرب در چین#%20edn1|'''[i]''']]''ی آدام اسمیت، ''روح القوانین'' مونتسکیو، ''پیرامون آزادی''[[ورود تفکرات روشنفکرانه ی غرب در چین#%20ftn1|[1]]] جان اسمیت میل[[ورود تفکرات روشنفکرانه ی غرب در چین#%20ftn2|[2]]]، و ''اصول جامعه شناسی''[[ورود تفکرات روشنفکرانه ی غرب در چین#%20edn2|[ii]]] اِسپِنسِر[[ورود تفکرات روشنفکرانه ی غرب در چین#%20ftn3|[3]]]. لیانگ چیچائو هم در ''کشکول شینمین''[[ورود تفکرات روشنفکرانه ی غرب در چین#%20ftn4|[4]]] شرح حال و مطالبی پیرامون بِنِدیکت دِ اِسپینوزا[[ورود تفکرات روشنفکرانه ی غرب در چین#%20ftn5|[5]]]، باکُن[[ورود تفکرات روشنفکرانه ی غرب در چین#%20ftn6|[6]]]، کانت، ژان ژاک روسو[[ورود تفکرات روشنفکرانه ی غرب در چین#%20ftn7|[7]]]، مونتسکیو و داروین[[ورود تفکرات روشنفکرانه ی غرب در چین#%20ftn8|[8]]] آورده است. این آثار تأثیر زیادی در جامعه­ی علمی آن زمان گذاشت. فرهنگ غربی، طیف وسیعی از تئوری­های دمکراسی، آثار علوم اجتماعی واقعگرایانه­ی پیشرو، اندیشه­های علمی مترقی، داروین گرایی، اعتقادات مسیحیت را شامل می­شد. اگرچه برخی از آثار وارداتی نامناسب و به طور کلی، اندیشه­های غربی وارداتی غیر سیستماتیک، غیر واقعی و با فرهنگ سنتی و بومی ناهمگن بودند.  
با پایان قرن نوزدهم، علوم طبیعی مدرن غرب به بخش مهمی از تفکر تعداد زیادی از روشنفکران چینی تبدیل شد. در عین حال، فلسفه و علوم اجتماعی غرب هم با اشتیاق فراوان منتشر ­شد. در علوم اجتماعی، تعدادی کتاب به چاپ رسید که علوم انسانی غرب، مکاتب فکری و فلسفی و تئوری ­های آن­ها را معرفی می­کرد. «یان­فو» تعدادی از آثار مشهور غرب پیرامون علوم اجتماعی را به [[زبان چینی]] ترجمه کرده و چندین میلیون کاراکتر چینی بر حجم این علوم افزود. از جمله ''ثروت ملت ­ها  [[ورود تفکرات روشنفکرانه ی غرب در چین#%20edn1|'''(''']]''[[ورود تفکرات روشنفکرانه ی غرب در چین#%20edn1|'''The Wealth of Nations''']]'')''ی آدام اسمیت، ''روح القوانین'' مونتسکیو، ''پیرامون آزادی'' (On Liberty)جان اسمیت میل [[ورود تفکرات روشنفکرانه ی غرب در چین#%20ftn2|(J.S.Mill]])، و ''اصول جامعه شناس'' (The Principles of Sociology) اِسپِنسِر [[ورود تفکرات روشنفکرانه ی غرب در چین#%20ftn3|(Spencer]]). لیانگ چیچائو هم در ''کشکول شینمین (''Xinmin Miscellany'')'' شرح حال و مطالبی پیرامون بِنِدیکت دِ اِسپینوز (Benedict de Spinoza)، باکُن (F. Bacon)، کانت، ژان ژاک روسو (Jean-Jacques Rousseau)، مونتسکیو و داروین (C. Darwin) آورده است. این آثار تأثیر زیادی در جامعه­ ی علمی آن زمان گذاشت. فرهنگ غربی، طیف وسیعی از تئوری­ های دمکراسی، آثار علوم اجتماعی واقع گرایانه­ ی پیشرو، اندیشه­ های علمی مترقی، داروین گرایی، اعتقادات مسیحیت را شامل می­ شد. اگرچه برخی از آثار وارداتی نامناسب و به طور کلی، اندیشه­ های غربی وارداتی غیر سیستماتیک، غیر واقعی و با فرهنگ سنتی و بومی ناهمگن بودند.  


در طول150سال گذشته، ملت به ویژه اندیشمندان، با مشکل این­که چگونه باید فرهنگ سنتی را با نیازهای روز جهان معاصر مطابقت دهند، گرفتار بوده اند. در نیمه­ی دوم قرن از نوزدهم، تعدادی از صاحب­نظران دور­اندیش و افرادی از سایر قشر­ها، توصیه می­کردند که لازم است چین درهای خود را به روی جهان خارج باز کرده و اصلاحاتی را انجام دهد. آنان بر این باور بودند که فرهنگ سنتی به هیچ­وجه بی عیب و نقص نیست و برخی از جنبه­های فرهنگ سنتی اگر تغییر نکنند و توسعه نیابند، نمی­توانند با جامعه­ی نوگرا و مدرن سازگاری داشته باشند. در جنگ سال­های میان 1894تا1895 میلادی میان چین و ژاپن، دولت چینگ توسط ژاپن متحمل شکست شد. این حادثه­ی ناگوار به شدت شالوده­ی فکری مردم چین را تکان داد.  
در طول150سال گذشته، ملت به ویژه اندیشمندان، با مشکل این­که چگونه باید فرهنگ سنتی را با نیازهای روز جهان معاصر مطابقت دهند، گرفتار بوده اند. در نیمه­ ی دوم قرن از نوزدهم، تعدادی از صاحب­نظران دور­اندیش و افرادی از سایر قشر­ها، توصیه می ­کردند که لازم است [[چین]] درهای خود را به روی جهان خارج باز کرده و اصلاحاتی را انجام دهد. آنان بر این باور بودند که فرهنگ سنتی به هیچ ­وجه بی عیب و نقص نیست و برخی از جنبه ­های فرهنگ سنتی اگر تغییر نکنند و توسعه نیابند، نمی­ توانند با جامعه­ ی نوگرا و مدرن سازگاری داشته باشند. در جنگ سال ­های میان 1894تا1895 میلادی میان [[چین]] و [[ژاپن]]، [[نوع حكومت چین|دولت چین]] توسط [[ژاپن]] متحمل شکست شد. این حادثه ­ی ناگوار به شدت شالوده­ ی فکری مردم [[چین]] را تکان داد.<ref><sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی، جلد اول ص1104</big></sub></ref>
----[[ورود تفکرات روشنفکرانه ی غرب در چین#%20ftnref1|[1]]] - On Liberty


[[ورود تفکرات روشنفکرانه ی غرب در چین#%20ftnref2|[2]]] - J.S.Mill
== نیز نگاه کنید به ==


[[ورود تفکرات روشنفکرانه ی غرب در چین#%20ftnref3|[3]]] - Spencer
* [[زبان و ادبیات چینی]]
* [[ادبیات باستان در چین]]


[[ورود تفکرات روشنفکرانه ی غرب در چین#%20ftnref4|[4]]] - Xinmin Miscellany
== کتابشناسی ==
 
[[ورود تفکرات روشنفکرانه ی غرب در چین#%20ftnref5|[5]]] - Benedict de Spinoza
 
[[ورود تفکرات روشنفکرانه ی غرب در چین#%20ftnref6|[6]]] - F. Bacon
 
[[ورود تفکرات روشنفکرانه ی غرب در چین#%20ftnref7|[7]]] - Jean-Jacques Rousseau
 
[[ورود تفکرات روشنفکرانه ی غرب در چین#%20ftnref8|[8]]] - C. Darwin
----[[ورود تفکرات روشنفکرانه ی غرب در چین#%20ednref1|[i]]] - The Wealth of Nations
 
[[ورود تفکرات روشنفکرانه ی غرب در چین#%20ednref2|[ii]]] - The Principles of Sociology

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۰ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۶:۳۸

در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، چین شاهد بزرگترین تغییر و تحول تاریخی دوران معاصر خود بوده است. در این شرایط سخت تاریخی، حفظ میراث و توسعه­ ی فرهنگ سنتی، توجه فوق العاده ­ی عموم مردم، به ویژه جامعه­ ی فرهیخته را بر انگیخت.

با پایان قرن نوزدهم، علوم طبیعی مدرن غرب به بخش مهمی از تفکر تعداد زیادی از روشنفکران چینی تبدیل شد. در عین حال، فلسفه و علوم اجتماعی غرب هم با اشتیاق فراوان منتشر ­شد. در علوم اجتماعی، تعدادی کتاب به چاپ رسید که علوم انسانی غرب، مکاتب فکری و فلسفی و تئوری ­های آن­ها را معرفی می­کرد. «یان­فو» تعدادی از آثار مشهور غرب پیرامون علوم اجتماعی را به زبان چینی ترجمه کرده و چندین میلیون کاراکتر چینی بر حجم این علوم افزود. از جمله ثروت ملت ­ها (The Wealth of Nations)ی آدام اسمیت، روح القوانین مونتسکیو، پیرامون آزادی (On Liberty)جان اسمیت میل (J.S.Mill)، و اصول جامعه شناس (The Principles of Sociology) اِسپِنسِر (Spencer). لیانگ چیچائو هم در کشکول شینمین (Xinmin Miscellany) شرح حال و مطالبی پیرامون بِنِدیکت دِ اِسپینوز (Benedict de Spinoza)، باکُن (F. Bacon)، کانت، ژان ژاک روسو (Jean-Jacques Rousseau)، مونتسکیو و داروین (C. Darwin) آورده است. این آثار تأثیر زیادی در جامعه­ ی علمی آن زمان گذاشت. فرهنگ غربی، طیف وسیعی از تئوری­ های دمکراسی، آثار علوم اجتماعی واقع گرایانه­ ی پیشرو، اندیشه­ های علمی مترقی، داروین گرایی، اعتقادات مسیحیت را شامل می­ شد. اگرچه برخی از آثار وارداتی نامناسب و به طور کلی، اندیشه­ های غربی وارداتی غیر سیستماتیک، غیر واقعی و با فرهنگ سنتی و بومی ناهمگن بودند.

در طول150سال گذشته، ملت به ویژه اندیشمندان، با مشکل این­که چگونه باید فرهنگ سنتی را با نیازهای روز جهان معاصر مطابقت دهند، گرفتار بوده اند. در نیمه­ ی دوم قرن از نوزدهم، تعدادی از صاحب­نظران دور­اندیش و افرادی از سایر قشر­ها، توصیه می ­کردند که لازم است چین درهای خود را به روی جهان خارج باز کرده و اصلاحاتی را انجام دهد. آنان بر این باور بودند که فرهنگ سنتی به هیچ ­وجه بی عیب و نقص نیست و برخی از جنبه ­های فرهنگ سنتی اگر تغییر نکنند و توسعه نیابند، نمی­ توانند با جامعه­ ی نوگرا و مدرن سازگاری داشته باشند. در جنگ سال ­های میان 1894تا1895 میلادی میان چین و ژاپن، دولت چین توسط ژاپن متحمل شکست شد. این حادثه ­ی ناگوار به شدت شالوده­ ی فکری مردم چین را تکان داد.[۱]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی، جلد اول ص1104