روابط اجتماعی کوبا: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «روابط اجتماعی دربرگیرنده شبکه گسترده‌ای از ارتباطات متفاوتی هستند که با افراد و جامعه پیرامون برقرار می‌شود، از روابط همسایگی و دوستی تا روابط کاری و روابط زناشویی در این مقوله می‌گنجد. روابط اجتماعی در کوبا، دربرگیرنده روابط نژادی نیز می...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
روابط اجتماعی دربرگیرنده شبکه گسترده‌ای از ارتباطات متفاوتی هستند که با افراد و جامعه پیرامون برقرار می‌شود، از روابط همسایگی و دوستی تا روابط کاری و روابط زناشویی در این مقوله می‌گنجد. روابط اجتماعی در کوبا، دربرگیرنده روابط نژادی نیز می‌باشد. آغاز جنگ ده ساله، دهم اکتبر ۱۸۶۸، تاریخ مهمی در شکل‌گیری ملیت کوبایی بشمار می‌آید. از شروع این جنگ به بعد، کوبایی‌ها برای حذف برده‌داری و برقراری مساوات و برابری در این کشور به مبارزه پرداختند، که این مسئله به طرز معناداری بر سیستم اجتماعی به‌طور کلی و بر سیستم نژادی به‌طور خاص تاثیر گذاشت. بنابراین روابط نژادی در تمامی جنبه‌های جامعه [[کوبا]] 1. Asociacion de Combatientes de la Revolucion Cubana
[[پرونده:سیاه‌پوستان کوبایی.jpg|جایگزین=سیاه‌پوستان کوبایی|بندانگشتی|سیاه‌پوستان کوبایی، برگرفته از یوتیوب، قابل بازیابی از<nowiki/>https://www.youtube.com/watch?v=R8cgWqbw0Z4]]  


۸۵
روابط اجتماعی دربرگیرنده شبکه گسترده‌ای از ارتباطات متفاوتی هستند که با افراد و جامعه پیرامون برقرار می‌شود، از روابط همسایگی و دوستی تا روابط کاری و روابط زناشویی در این مقوله می‌گنجد. روابط اجتماعی در کوبا، دربرگیرنده روابط نژادی نیز می‌باشد. آغاز جنگ ده ساله، دهم اکتبر ۱۸۶۸، تاریخ مهمی در شکل‌گیری ملیت کوبایی بشمار می‌آید.


از شروع این جنگ به بعد، کوبایی‌ها برای حذف برده‌داری و برقراری مساوات و برابری در این کشور به مبارزه پرداختند، که این مسئله به طرز معناداری بر سیستم اجتماعی به‌طور کلی و بر سیستم نژادی به‌طور خاص تاثیر گذاشت. بنابراین روابط نژادی در تمامی جنبه‌های جامعه [[کوبا]] تاثیرگذار بوده‌است. در این کشور، [[نهاد خانواده کوبا|خانواده]] به‌عنوان یکی از ارکان اصلی جامعه، جنبه مهمی از روابط اجتماعی را بنا می‌نهد. در جامعه [[کوبا]] ارزیابی‌های مربوط به رفتار، سبک زندگی و روابط فامیلی به نحوی مرتبط با تعصبات نژادی می‌باشد.<ref>Álvarez, M. (2001). La familia cubana, cambios, actuali-dad y retos, Habana, Ministerio de Ciencia, Tecnología y Me-dio Ambiente, P320</ref> از آنجایی که طی قرن‌ها، ارزش‌های فرهنگی توسط جمعیت سفیدپوست بر [[کوبا]] تحمیل می‌شد، این مسئله سبب شد تا "فرهنگ سفیدپوستی" به مدلی ایده‌آل برای تمام جامعه تبدیل شود. در نتیجه تمامی ارزیابی‌هایی که از گروه‌های مختلف نژادی انجام می‌شود مقایسه‌ای میان این گروه‌های مختلف می‌باشد.


از دیدگاه بیان شده توسط گروه‌های نژادی، سفیدپوستان از منفعت بیشتری برخوردار می‌شوند. رفتارهای مثبت به بهترین شکل خود به سفیدپوستان نسبت داده می‌شد و برعکس، رفتارهای منفی از نحوه صحبت کردن تا [[روابط اجتماعی کوبا|روابط اجتماعی]] به سیاه‌پوستان نسبت داده می‌شود. از طرفی، توصیفات مثبتی که از سیاه‌پوستان در جامعه ارائه می‌شود مربوط است به قدرت بدنی آن‌ها و رفتارهایشان در [[موسیقی در کوبا|موسیقی]]، رقص و [[ورزش در کوبا|ورزش]].<ref>Lynn Daly Heyck, D. (2004). González Pagani, María Victo-ria. Tradición y cambio: Lecturas sobre la cultura latinoameri-cana contemporánea. McGraw-Hil, P67</ref>


۸۶
در رابطه با دورگه‌ها، تعیین موقعیت آن‌ها بسیار مشکل است که البته در شرایطی دورگه‌ها را در موقعیتی میانه می‌دانند. البته تصویری که از دورگه‌ها در [[کوبا]] ارائه می‌شود گاهی اوقات متناقض است، در حالی که بعضی آن‌ها را با خصوصیات خاص سفیدپوستان در نظر می‌گیرند، ولی اکثریت آن‌ها را با ویژگی‌های سیاه‌پوستان می‌شناسند. <ref>حق‌روستا، مریم. (1397). جامعه و فرهنگ [[کوبا]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص85-86</ref>


تاثیرگذار بوده است.
== نیز نگاه کنید به ==
[[گروه‌ها و روابط اجتماعی اتیوپی]]؛ [[روابط اجتماعی در چین]]؛ [[جریان ها و روابط اجتماعی سنگال]]؛ [[روابط اجتماعی ژاپن]]؛ [[ساختار روابط اجتماعی کانادا]]؛ [[گروه‌ها و روابط اجتماعی تایلند]]؛ [[مناسبات و روابط اجتماعی در اوکراین]]؛ [[جریان ها و روابط اجتماعی اسپانیا]]؛ [[جریان ها و روابط اجتماعی مالی]]؛ [[جریان ها و روابط اجتماعی اردن]]؛ [[جریان ها و روابط اجتماعی در سیرالئون]]؛ [[روابط اجتماعی قزاقستان]]؛ [[روابط اجتماعی در بنگلادش]]؛ [[روابط اجتماعی در سریلانکا]]؛ [[مناسبات و روابط اجتماعی در تاجیکستان]]


در این کشور، خانواده به‌عنوان یکی از ارکان اصلی جامعه، جنبه مهمی از روابط اجتماعی را بنا می‌نهد. در جامعه کوبا ارزیابی‌های مربوط به رفتار، سبک زندگی و روابط فامیلی به نحوی مرتبط با تعصبات نژادی می‌باشد. (320 ,2001 (Alvarez,
== کتابشناختی ==
 
<references />
از آنجایی که طی قرن‌ها، ارزش‌های فرهنگی توسط جمعیت سفیدپوست بر کوبا تحمیل می‌شد، این مسئله سبب شد تا "فرهنگ سفیدپوستی" به مدلی ایده‌آل برای تمام جامعه تبدیل شود. در نتیجه تمامی ارزیابی‌هایی که از گروه‌های مختلف نژادی انجام می‌شود مقایسه‌ای میان این گروه‌های مختلف می‌باشد. از دیدگاه بیان شده توسط گروه‌های نژادی، سفیدپوستان از منفعت بیشتری برخوردار می‌شوند. رفتارهای مثبت به بهترین شکل خود به سفیدپوستان نسبت داده می‌شد و برعکس، رفتارهای منفی از نحوه صحبت کردن تا روابط اجتماعی به سیاهپوستان نسبت داده می‌شود. از طرفی، توصیفات مثبتی که از سیاهپوستان در جامعه ارائه می‌شود مربوط است به قدرت بدنی آن‌ها و رفتارهایشان در موسیقی، رقص و ورزش. (67 ,2004 (Lynn Daly Heyck,
[[رده:مناسبات و روابط اجتماعی]]
 
در رابطه با دورگه‌ها، تعیین موقعیت آن‌ها بسیار مشکل است که البته در شرایطی دورگه‌ها را در موقعیتی میانه می‌دانند. البته تصویری که از دورگه‌ها در کوبا ارائه می‌شود گاهی اوقات متناقض است، در حالی که بعضی آن‌ها را با خصوصیات خاص سفیدپوستان در نظر می‌گیرند، ولی اکثریت آن‌ها را با ویژگی‌های سیاهپوستان می‌شناسند.

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۱ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۹:۰۵

سیاه‌پوستان کوبایی
سیاه‌پوستان کوبایی، برگرفته از یوتیوب، قابل بازیابی ازhttps://www.youtube.com/watch?v=R8cgWqbw0Z4

روابط اجتماعی دربرگیرنده شبکه گسترده‌ای از ارتباطات متفاوتی هستند که با افراد و جامعه پیرامون برقرار می‌شود، از روابط همسایگی و دوستی تا روابط کاری و روابط زناشویی در این مقوله می‌گنجد. روابط اجتماعی در کوبا، دربرگیرنده روابط نژادی نیز می‌باشد. آغاز جنگ ده ساله، دهم اکتبر ۱۸۶۸، تاریخ مهمی در شکل‌گیری ملیت کوبایی بشمار می‌آید.

از شروع این جنگ به بعد، کوبایی‌ها برای حذف برده‌داری و برقراری مساوات و برابری در این کشور به مبارزه پرداختند، که این مسئله به طرز معناداری بر سیستم اجتماعی به‌طور کلی و بر سیستم نژادی به‌طور خاص تاثیر گذاشت. بنابراین روابط نژادی در تمامی جنبه‌های جامعه کوبا تاثیرگذار بوده‌است. در این کشور، خانواده به‌عنوان یکی از ارکان اصلی جامعه، جنبه مهمی از روابط اجتماعی را بنا می‌نهد. در جامعه کوبا ارزیابی‌های مربوط به رفتار، سبک زندگی و روابط فامیلی به نحوی مرتبط با تعصبات نژادی می‌باشد.[۱] از آنجایی که طی قرن‌ها، ارزش‌های فرهنگی توسط جمعیت سفیدپوست بر کوبا تحمیل می‌شد، این مسئله سبب شد تا "فرهنگ سفیدپوستی" به مدلی ایده‌آل برای تمام جامعه تبدیل شود. در نتیجه تمامی ارزیابی‌هایی که از گروه‌های مختلف نژادی انجام می‌شود مقایسه‌ای میان این گروه‌های مختلف می‌باشد.

از دیدگاه بیان شده توسط گروه‌های نژادی، سفیدپوستان از منفعت بیشتری برخوردار می‌شوند. رفتارهای مثبت به بهترین شکل خود به سفیدپوستان نسبت داده می‌شد و برعکس، رفتارهای منفی از نحوه صحبت کردن تا روابط اجتماعی به سیاه‌پوستان نسبت داده می‌شود. از طرفی، توصیفات مثبتی که از سیاه‌پوستان در جامعه ارائه می‌شود مربوط است به قدرت بدنی آن‌ها و رفتارهایشان در موسیقی، رقص و ورزش.[۲]

در رابطه با دورگه‌ها، تعیین موقعیت آن‌ها بسیار مشکل است که البته در شرایطی دورگه‌ها را در موقعیتی میانه می‌دانند. البته تصویری که از دورگه‌ها در کوبا ارائه می‌شود گاهی اوقات متناقض است، در حالی که بعضی آن‌ها را با خصوصیات خاص سفیدپوستان در نظر می‌گیرند، ولی اکثریت آن‌ها را با ویژگی‌های سیاه‌پوستان می‌شناسند. [۳]

نیز نگاه کنید به

گروه‌ها و روابط اجتماعی اتیوپی؛ روابط اجتماعی در چین؛ جریان ها و روابط اجتماعی سنگال؛ روابط اجتماعی ژاپن؛ ساختار روابط اجتماعی کانادا؛ گروه‌ها و روابط اجتماعی تایلند؛ مناسبات و روابط اجتماعی در اوکراین؛ جریان ها و روابط اجتماعی اسپانیا؛ جریان ها و روابط اجتماعی مالی؛ جریان ها و روابط اجتماعی اردن؛ جریان ها و روابط اجتماعی در سیرالئون؛ روابط اجتماعی قزاقستان؛ روابط اجتماعی در بنگلادش؛ روابط اجتماعی در سریلانکا؛ مناسبات و روابط اجتماعی در تاجیکستان

کتابشناختی

  1. Álvarez, M. (2001). La familia cubana, cambios, actuali-dad y retos, Habana, Ministerio de Ciencia, Tecnología y Me-dio Ambiente, P320
  2. Lynn Daly Heyck, D. (2004). González Pagani, María Victo-ria. Tradición y cambio: Lecturas sobre la cultura latinoameri-cana contemporánea. McGraw-Hil, P67
  3. حق‌روستا، مریم. (1397). جامعه و فرهنگ کوبا. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص85-86