علل افزایش و کاهش مدارس دینی افغانستان: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «کشورهای عربی بهویژه عربستان، کمکهای زیادی را برای مدارس دینی در پاکستان ارسال میکردند. بیشترین تعداد مدارس متعلق به حرکت انقلاب اسلامی افغانستان وابسته به مولوی محمد نبی محمدی و حزب اسلامی افغانستان شاخه یونس خالص بود. با خروج قوای شورو...» ایجاد کرد) |
|||
(۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
=== افزایش مدارس دینی === | |||
اخیرا، [[دولت افغانستان]] برای جلوگیری از نفوذ کشورهای دیگر در [[افغانستان]]، در صدد توسعه مدارس دینی در کشور برآمده است تا حتیالمقدور از عزیمت طلبههای افغانی به کشورهای دیگر بهویژه پاکستان جلوگیری به عمل آورد؛ بهاینترتیب، طلبهها تحت تأثیر سیاستهای آن کشورها قرار نمیگیرند. | |||
=== کاهش تدریجی مدارس دینی در افغانستان === | |||
بهرغم تلاشهای [[افغانستان]] برای توسعه مدارس دینی در این کشور و جلوگیری از عزیمت طلاب برای تحصیل به کشورهای دیگر، پس از سقوط [[طالبان]]، «به دلیل تبلیغات غربگرایانه و تغییر جو اجتماعی جامعه، تعداد مدارس و طلاب تحصیلکننده در آن اعم از شیعه و سنی روند کاهشی داشته است».<ref>برهانی، محمدجواد (1388). نقش اسلام در دگرگونی اجتماعی با تأکید بر افغانستان معاصر. تهران: [https://eshop.iki.ac.ir/shop/7 انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)]، ص۵۰۳. | |||
</ref><ref>علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ افغانستان. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص 164.</ref> | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[ادیان در افغانستان]]؛ [[آموزش دین اسلام در افغانستان]]؛ [[پیشینه مدارس دینی افغانستان]]. | |||
== کتابشناسی == | |||
=== | |||
نسخهٔ کنونی تا ۶ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۰۵
افزایش مدارس دینی
اخیرا، دولت افغانستان برای جلوگیری از نفوذ کشورهای دیگر در افغانستان، در صدد توسعه مدارس دینی در کشور برآمده است تا حتیالمقدور از عزیمت طلبههای افغانی به کشورهای دیگر بهویژه پاکستان جلوگیری به عمل آورد؛ بهاینترتیب، طلبهها تحت تأثیر سیاستهای آن کشورها قرار نمیگیرند.
کاهش تدریجی مدارس دینی در افغانستان
بهرغم تلاشهای افغانستان برای توسعه مدارس دینی در این کشور و جلوگیری از عزیمت طلاب برای تحصیل به کشورهای دیگر، پس از سقوط طالبان، «به دلیل تبلیغات غربگرایانه و تغییر جو اجتماعی جامعه، تعداد مدارس و طلاب تحصیلکننده در آن اعم از شیعه و سنی روند کاهشی داشته است».[۱][۲]
نیز نگاه کنید به
ادیان در افغانستان؛ آموزش دین اسلام در افغانستان؛ پیشینه مدارس دینی افغانستان.
کتابشناسی
- ↑ برهانی، محمدجواد (1388). نقش اسلام در دگرگونی اجتماعی با تأکید بر افغانستان معاصر. تهران: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، ص۵۰۳.
- ↑ علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ افغانستان. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص 164.