جودا، نقاش چینی: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی « == ''جو دا'' == «جو<sub></sub>دا[1]»(1705-1626 میلادی) نقاش اوایل دوران چینگ، بازماندهای از شانزدهمین پسر امپراتور«جو یوان جانگ[2]» بنیانگذار سلسلهی مینگ بود. وقتی سلسلهی مینگ سقوط کرد او 19 سال داشت. وی از تحق...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:Bada7.jpg|بندانگشتی|تصویر جو دا(1403). برگرفته از سایت ویکی پدیا، قابل بازیابی از https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D9%88_%D8%AF%D8%A7|275x275پیکسل]] | |||
«[[جودا، نقاش چینی|جو<sub></sub>دا]] [[نقاشان مشهور چین باستان# ftn29|(Zhu Da]])»(1705-1626 میلادی) نقاش اوایل [[سلسله چینگ|دوران چینگ]]، بازمانده ای از شانزدهمین پسر امپراتور«جو یوان جانگ[[نقاشان مشهور چین باستان# ftn30|(Zhu Yuanzhang]])» بنیانگذار [[سلسله مینگ|سلسله ی مینگ]] بود. وقتی [[سلسله مینگ|سلسله ی مینگ]] سقوط کرد او 19 سال داشت. وی از تحقیر و تألمِ به خاطر از دست دادن کشور و خانه اش رنج می برد، و تظاهر به دیوانگی می کرد و مثل افراد عزلت گزین در کوه ها زندگی می کرد. او در 23 سالگی، به سلک راهبان [[آیین بودا|بودایی]] و سپس [[آیین بومی تائو|تائویی]] در آمد. در حدود 60 سالگی به دنیای سکولار وارد شد. «[[جودا، نقاش چینی|جودا]]» معمولاً آثار [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] و [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] خود را «بَدا شانرِن[[نقاشان مشهور چین باستان# ftn31|(Bada Shanren]])»(درویش هشت کوهستان) امضا می کرد. او به شدت با سیاست خود خواهانه ی نژادی که از سوی [[سلسله چینگ|دولت چینگ]] اجرا می شد، از طریق سرودن اشعار، نوشتن، [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] و [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] مخالفت می کرد. برای نمونه، او اغلب در چشمان ماهی و پرنده ای که نقاشی می کرد، حالت نفرت و انزجار ایجاد می کرد تا نمادی از مخالفتش با [[سلسله چینگ|دولت چینگ]] باشد. | |||
قلم کاری«[[جودا، نقاش چینی|جودا]]» ساده و متراکم و تصاویرش مبالغه آمیز است. نقاشی های منظره ای او معمولاً انباشته از صخره های عجیب و غریب و تپه های متروکه است و جهانی ساکت و سرد را نشان می دهد. تکنیک رنگ و آب رنگ او تأثیر زیادی در نقاشان آزاد بعدی گذاشت<ref><sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [https://dmelal.ir/%DA%86%DB%8C%D9%86 چین]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]. جلد سوم، ص. 1165-1166</big></sub></ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
[[هنر در چین]]؛ [[نقاشان مشهور چین باستان]]؛ [[یان لیبن]]؛ [[وو دائوزی، نقاش سلسله تانگ]]؛ [[وانگ وی، نقاش چینی]]؛ [[جانگ زدوان، نقاش چینی]]؛ [[مایوان، نقاش چینی]]؛ [[خوانگ گونگ وانگ، نقاش چینی]]؛ [[شو وی، هنرمند چینی]]؛ [[یوان جی، نقاش چینی]] | |||
= کتابشناسی = | |||
<references /> | |||
[[ | [[رده:هنرهای تجسمی]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۷ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۲۰:۱۲
«جودا (Zhu Da)»(1705-1626 میلادی) نقاش اوایل دوران چینگ، بازمانده ای از شانزدهمین پسر امپراتور«جو یوان جانگ(Zhu Yuanzhang)» بنیانگذار سلسله ی مینگ بود. وقتی سلسله ی مینگ سقوط کرد او 19 سال داشت. وی از تحقیر و تألمِ به خاطر از دست دادن کشور و خانه اش رنج می برد، و تظاهر به دیوانگی می کرد و مثل افراد عزلت گزین در کوه ها زندگی می کرد. او در 23 سالگی، به سلک راهبان بودایی و سپس تائویی در آمد. در حدود 60 سالگی به دنیای سکولار وارد شد. «جودا» معمولاً آثار نقاشی و خوشنویسی خود را «بَدا شانرِن(Bada Shanren)»(درویش هشت کوهستان) امضا می کرد. او به شدت با سیاست خود خواهانه ی نژادی که از سوی دولت چینگ اجرا می شد، از طریق سرودن اشعار، نوشتن، خوشنویسی و نقاشی مخالفت می کرد. برای نمونه، او اغلب در چشمان ماهی و پرنده ای که نقاشی می کرد، حالت نفرت و انزجار ایجاد می کرد تا نمادی از مخالفتش با دولت چینگ باشد.
قلم کاری«جودا» ساده و متراکم و تصاویرش مبالغه آمیز است. نقاشی های منظره ای او معمولاً انباشته از صخره های عجیب و غریب و تپه های متروکه است و جهانی ساکت و سرد را نشان می دهد. تکنیک رنگ و آب رنگ او تأثیر زیادی در نقاشان آزاد بعدی گذاشت[۱].
نیز نگاه کنید به
هنر در چین؛ نقاشان مشهور چین باستان؛ یان لیبن؛ وو دائوزی، نقاش سلسله تانگ؛ وانگ وی، نقاش چینی؛ جانگ زدوان، نقاش چینی؛ مایوان، نقاش چینی؛ خوانگ گونگ وانگ، نقاش چینی؛ شو وی، هنرمند چینی؛ یوان جی، نقاش چینی
کتابشناسی
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی. جلد سوم، ص. 1165-1166