پرش به محتوا

مکه مکرمه: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Hamidian (بحث | مشارکت‌ها)
صفحه‌ای تازه حاوی «مکه نه تنها به عنوان شهری دینی و مذهبی است، بلکه به عنوان یکی از شهرهای تاریخی مهم عربستان نیز محسوب می‌شود. بر این اساس در کنار بررسی اماکن مقدس و دینی این شهر پرداختن به وضعیت تاریخی و موقعیت جغرافیایی آن نیز ضروری است. ==== موقعیت جغرافیایی م...» ایجاد کرد
 
Hamidian (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۵ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
مکه نه تنها به عنوان شهری دینی و مذهبی است، بلکه به عنوان یکی از شهرهای تاریخی مهم عربستان نیز محسوب می‌شود. بر این اساس در کنار بررسی اماکن مقدس و دینی این شهر پرداختن به وضعیت تاریخی و موقعیت جغرافیایی آن نیز ضروری است.
[[پرونده:139208030021147411401413.jpg|بندانگشتی|شهر مکه، قابل بازیابی از [https://www.tasnimnews.com/fa/news/1392/08/04/173963/%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AA%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%A8-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AB-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D9%85%DA%A9%D9%87-%D9%85%DA%A9%D8%B1%D9%85%D9%87-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D8%B3%D8%B9%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D9%87%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1 https://www.tasnimnews.com/fa/news/1392/08/04/173963]]]
مکه نه تنها به عنوان شهری دینی و مذهبی است، بلکه به عنوان یکی از شهرهای تاریخی مهم [[عربستان سعودی|عربستان]] نیز محسوب می‌شود. بر این اساس در کنار بررسی اماکن مقدس و دینی این شهر پرداختن به وضعیت تاریخی و موقعیت جغرافیایی آن نیز ضروری است.


==== موقعیت جغرافیایی مکه ====
==== موقعیت جغرافیایی مکه ====
مهمترین شهر و مقدس‌ترین نقطه حجاز، بلکه کره خاکی، شهر مکه است. این شهر در فاصله هشتاد کیلومتری شهر ساحلی جده و شرق دریای سرخ واقع است. شهر مکه در طول ۴۰ درجه و ۹ دقیقه و عرض ۲۱ درجه و ۲۸ دقیقه از خط استوا قرار گرفته و ۳۳۰ متر از سطح دریا بلندی دارد.[1] این شهر حدود ۸۰ کیلومتر با میقات قرن المنازل واقع در شهر طائف و ۴۲۵ کیلومتر از طریق بزرگراه هجرت با مدینه منوره فاصله دارد.  مکه جزء ناحیه بوده و بین دو کوه ابوقبیس و قعیقعان در دره‌ای تنگ و هلالی واقع شده است. کعبه شریفه در ته این دره قرار دارد که آن را «بطحاء» می‌گویند و در اطراف آن مسجدالحرام و بر گرد مسجد بناهای مسکونی و تجاری تا دامنه کوه قرار دارد. <sup>[2]</sup>
مهمترین شهر و مقدس‌ترین نقطه حجاز، بلکه کره خاکی، شهر مکه است. این شهر در فاصله هشتاد کیلومتری شهر ساحلی جده و شرق دریای سرخ واقع است. شهر مکه در طول ۴۰ درجه و ۹ دقیقه و عرض ۲۱ درجه و ۲۸ دقیقه از خط استوا قرار گرفته و ۳۳۰ متر از سطح دریا بلندی دارد<ref>جعفریان، رسول (1390)، آثار اسلامی مکه و مدینه، تهران: مشعر، ص 31.</ref>. این شهر حدود ۸۰ کیلومتر با میقات قرن المنازل واقع در شهر طائف و ۴۲۵ کیلومتر از طریق بزرگراه هجرت با مدینه منوره فاصله دارد.  مکه جزء ناحیه بوده و بین دو کوه ابوقبیس و قعیقعان در دره‌ای تنگ و هلالی واقع شده است. کعبه شریفه در ته این دره قرار دارد که آن را «بطحاء» می‌گویند و در اطراف آن مسجدالحرام و بر گرد مسجد بناهای مسکونی و تجاری تا دامنه کوه قرار دارد<ref>رحمانیان، حسین (1394)، عربستان سعودی، تهران: وزارت امور خارجه، اداره نشر، ص 165.</ref>.
 
[[پرونده:Pi77.jpg|بندانگشتی|مکه مکرمه، قابل بازیابی از [https://fararu.com/fa/news/643686/%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D9%85%DA%A9%D9%87-%D9%85%D8%B3%D8%AC%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D8%B0%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE https://fararu.com/fa/news/643686]]]
مکه کوه های مهمی دارد که ابو قُبیس یکی از آنهاست. این کوه که بر اساس روایات، پرفضیلت‌ ترین کوه‌ های مکه است، با ارتفاع ۴۲۰ متر، در شمال شرقی مسجد الحرام قرار دارد. به دلیل همسایگی با کعبه، از کوه ‌های مقدس دانسته شده است. اولین اعلان رسالت پیامبر(ص) از فراز این کوه بوده است.کوه صفا که در ابتدای مسیر سعی قرار گرفته است، در دامنه این کوه قرار دارد. جبل النور یا حراء نیز در چهار کیلومتری شمال شرقی مکه و کنار راه منا به عرفات است و با ارتفاع ۶۳۴ متر در شمال شرق مکه قرار دارد. غار حراء که در بالاترین نقطه این کوه قرار دارد، محل اعتکاف و عبادت پیامبر اکرم (ص) در ماه‌های رمضان  سالهای قبل از بعثت بوده است. شعب یا دره ابی‌طالب که امروزه شعب علی(ع) نیز نامیده می‌‌شود، محلی است که مسلمانان به مدت سه سال، به منظور در امان ماندن از آزار و اذیت مشرکان به آنجا پناه بردند. دیگر کوه‌ های مکه عبارتند از: حجون، قعیقعان یا جبل هندی، خندمه، عمر، ثبیر.[3]
مکه کوه های مهمی دارد که ابو قُبیس یکی از آنهاست. این کوه که بر اساس روایات، پرفضیلت‌ ترین کوه‌ های مکه است، با ارتفاع ۴۲۰ متر، در شمال شرقی مسجد الحرام قرار دارد. به دلیل همسایگی با کعبه، از کوه ‌های مقدس دانسته شده است. اولین اعلان رسالت پیامبر(ص) از فراز این کوه بوده است.کوه صفا که در ابتدای مسیر سعی قرار گرفته است، در دامنه این کوه قرار دارد. جبل النور یا حراء نیز در چهار کیلومتری شمال شرقی مکه و کنار راه منا به عرفات است و با ارتفاع ۶۳۴ متر در شمال شرق مکه قرار دارد. غار حراء که در بالاترین نقطه این کوه قرار دارد، محل اعتکاف و عبادت پیامبر اکرم (ص) در ماه‌های رمضان  سالهای قبل از بعثت بوده است. شعب یا دره ابی‌طالب که امروزه شعب علی(ع) نیز نامیده می‌‌شود، محلی است که مسلمانان به مدت سه سال، به منظور در امان ماندن از آزار و اذیت مشرکان به آنجا پناه بردند. دیگر کوه‌ های مکه عبارتند از: حجون، قعیقعان یا جبل هندی، خندمه، عمر، ثبیر<ref name=":0">الشیعه، شهر مکه مهمترین و مقدس ترین شهر برای مسلمانان جهان، (۱۴۰۲-۰۳-۱۰)، قابل بازیابی در [https://fa.al-shia.org/%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D9%85%DA%A9%D9%87-%D9%85%D9%87%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%AF%D8%B3-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86/ https://fa.al-shia.org/6/]</ref>.
[[پرونده:60d3056634fa6.jpg|بندانگشتی|مکه مکرمه، قابل بازیابی از https://www.delgarm.com/ks-khanh-kbh.a238644]]


==== پیشینه تاریخی مکه ====
==== پیشینه تاریخی مکه ====
فلسفه پیدایش مکه که به نام «اُم‌القری» نیز شناخته می‎شود، به دو جهت است: نخست مرکزیت عبادی و دوم تجاری. این شهر، در قرآن «بکّه» هم نامیده شده است. در برخی از روایات، مکه نام حرم و بکّه نام مکان کعبه دانسته شده است. درباره نامگذاری آن به «مکّه» اقوال مختلفی نقل شده است؛ از آن جمله گفته‎اند: مکه در اصل ترکیبی از «مک» و «رَبّ» بوده، مک به معنای «بیت» است و مک یعنی بیت‌الرب یا بیت‌الله. در نقلی دیگر آمده است: بکّه به عنوان یک پسوند به معنای واحه و وادی آمده، مثل «بعل‌بک»؛ که به معنای وادی بعل است. به این ترتیب بر اساس نامی که بطلمیوس برای مکه گفته است (یعنی «ماکورابا») باید این شهر را به «وادی ربّ» بشناسیم. معانی فراوانی برای بکّه و مکّه گفته شده که بسیاری از آنها حدسی است. نامهای دیگر مکه «البلد الامین» و «البلد الحرام» است که به تناسب مرکزیت عبادی آن بکار رفته است.[4]
فلسفه پیدایش مکه که به نام «اُم‌القری» نیز شناخته می‎شود، به دو جهت است: نخست مرکزیت عبادی و دوم تجاری. این شهر، در قرآن «بکّه» هم نامیده شده است. در برخی از روایات، مکه نام حرم و بکّه نام مکان کعبه دانسته شده است. درباره نامگذاری آن به «مکّه» اقوال مختلفی نقل شده است؛ از آن جمله گفته ‎اند: مکه در اصل ترکیبی از «مک» و «رَبّ» بوده، مک به معنای «بیت» است و مک یعنی بیت‌الرب یا بیت‌الله. در نقلی دیگر آمده است: بکّه به عنوان یک پسوند به معنای واحه و وادی آمده، مثل «بعل‌بک»؛ که به معنای وادی بعل است. به این ترتیب بر اساس نامی که بطلمیوس برای مکه گفته است (یعنی «ماکورابا») باید این شهر را به «وادی ربّ» بشناسیم. معانی فراوانی برای بکّه و مکّه گفته شده که بسیاری از آنها حدسی است. نامهای دیگر مکه «البلد الامین» و «البلد الحرام» است که به تناسب مرکزیت عبادی آن بکار رفته است<ref name=":1">جعفریان، رسول (1390)، آثار اسلامی مکه و مدینه، تهران: مشعر، ص 32.</ref>.


از مکه، در نوشته‌های تاریخی نسبتاً قدیمی، یاد شده و دلیلش آن است که مسیر تجارت از شامات به سمت یمن، از این ناحیه عبور می‌کرده است. افزون بر آن، باید تاریخ بنای این شهر را از زمان بنای کعبه و یا دست‌کم تجدید بنای آن دانست. این تجدید بنای ابراهیم، حوالی ۱۹۵۰ پیش از میلاد است، زمانی که طوفان همه آثار کعبه را از میان برده بود و ابراهیم دوباره آن را به امر پروردگار، احیا کرد. نام وادی ابراهیم که مهمترین وادی مکه است، می‌بایست نامی کهن باشد.[5]
از مکه، در نوشته‌های تاریخی نسبتاً قدیمی، یاد شده و دلیلش آن است که مسیر تجارت از شامات به سمت [[یمن]]، از این ناحیه عبور می‌کرده است. افزون بر آن، باید تاریخ بنای این شهر را از زمان بنای کعبه و یا دست‌کم تجدید بنای آن دانست. این تجدید بنای ابراهیم، حوالی ۱۹۵۰ پیش از میلاد است، زمانی که طوفان همه آثار کعبه را از میان برده بود و ابراهیم دوباره آن را به امر پروردگار، احیا کرد. نام وادی ابراهیم که مهمترین وادی مکه است، می‌بایست نامی کهن باشد<ref name=":1" />.


از وقایع مهم دینی مکه که قبل از ظهور اسلام روی داده است، می‌توان به مواردی مانند ساخت کعبه، حمله ابرهه در سال 571 میلادی و تولد پیامبر اسلام (ص) و حضرت علی (ع) اشاره کرد. مکه در زمان زندگانی پیامبر اکرم (ص)، شاهد حوادث مهم تاریخی و مذهبی بوده است. برخی از این حوادث عبارتند از: ظهور دین اسلام؛ مهاجرت گروهی از مسلمانان به حبشه، با سرپرستی جعفر بن ابیطالب؛ محاصره بنی‌هاشم در شعب ابی‌طالب؛ وفات حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه؛ هجرت پیامبر (ص) به یثرب(مدینه)؛ فتح مکه؛ حجة الوداع و؛ واقعه غدیر خم. در زمان امویان نیز مکه شاهد تحولات و حوادث مهمی مانند حمله لشکر یزید به کعبه و مسجد الحرام و تجدید بنای کعبه توسط عبدالله بن زبیر و تخریب آن به دست حَجّاج بود. همچنین در دوره عباسیان می‌توان به حوادثی مانند تصرف مکه توسط قرامطه و توهین قرمطیان به خانه کعبه و سرقت حجر الاسود  اشاره کرد. دردوره حاکمیت آل سعود بر حجاز و مکه که تا دوره کنونی را در بر می‌گیرد نیز می‌توان حمله به مکه و تصرف آن و تخریب مقبره‌های مکه از جمله مقبره ابوطالب، عبدالمطلب، خدیجه ، کشتار حاجیان مصری و ایرانی و همچنین توسعه مسجد الحرام و ساخت محل جدیدی برای طواف را به عنوان برخی از مهمترین تحولات ذکر کرد. [6]
از وقایع مهم دینی مکه که قبل از ظهور اسلام روی داده است، می‌توان به مواردی مانند ساخت کعبه، حمله ابرهه در سال 571 میلادی و تولد پیامبر اسلام (ص) و [https://iranology-e.ir/index.php?title=%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D8%A8%D9%86_%D8%A7%D8%A8%DB%8C_%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8_%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%88%D9%85%D9%86%DB%8C%D9%86(%D8%B9) حضرت علی (ع)] اشاره کرد. مکه در زمان زندگانی پیامبر اکرم (ص)، شاهد حوادث مهم تاریخی و مذهبی بوده است. برخی از این حوادث عبارتند از: ظهور دین اسلام؛ مهاجرت گروهی از مسلمانان به حبشه، با سرپرستی جعفر بن ابیطالب؛ محاصره بنی‌هاشم در شعب ابی‌طالب؛ وفات حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه؛ هجرت پیامبر (ص) به یثرب(مدینه)؛ فتح مکه؛ حجه الوداع و؛ واقعه غدیر خم. در زمان امویان نیز مکه شاهد تحولات و حوادث مهمی مانند حمله لشکر یزید به کعبه و مسجد الحرام و تجدید بنای کعبه توسط عبدالله بن زبیر و تخریب آن به دست حَجّاج بود. همچنین در دوره عباسیان می‌توان به حوادثی مانند تصرف مکه توسط قرامطه و توهین قرمطیان به خانه کعبه و سرقت حجر الاسود  اشاره کرد. دردوره حاکمیت آل سعود بر حجاز و مکه که تا دوره کنونی را در بر می‌گیرد نیز می‌توان حمله به مکه و تصرف آن و تخریب مقبره‌های مکه از جمله مقبره ابوطالب، عبدالمطلب، خدیجه ، کشتار حاجیان مصری و ایرانی و همچنین توسعه مسجد الحرام و ساخت محل جدیدی برای طواف را به عنوان برخی از مهمترین تحولات ذکر کرد<ref name=":0" />.
[[پرونده:60d2fadf828c9.jpg|بندانگشتی|کعبه، خانه خدا، قابل بازیابی از https://www.delgarm.com/ks-khanh-kbh.a238644]]


==== اماکن مقدس مکه ====
==== اماکن مقدس مکه ====
مکه در بُعد دینی خود، دارای فضایل بیشماری است. مهمترین فضیلت آن، وجود خانه خدا و مسجد الحرام و به تعبیر حضرت ابراهیم (ع) در سخن وی با خدا (رَبَّنا إِنِّی أَسْکَنْتُ) است. خداوند، شهر مکه را در قرآن، در کنار کوه مقدس طور قرار داده و فرموده است: (وَ التِّینِ وَ الزَّیْتُونِ وَ طُورِ سِینِینَ وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ). خداوند همچنین دعای ابراهیم (ع) را درباره این شهر اجابت کرده، زمانی که به پروردگار خود عرض‌کرد: رب اجعل هذا بلداً آمناً و ارزق اهله من الثمرات من آمن منهم بالله و الیوم الآخر...). و آن را حرم امن خود خواند. رسول خدا (ص) نیز هنگام خروج از مکه، فرمود: چه شهر پاکی هستی تو و چقدر دوست داشتنی برای من! اگر نبود که قوم من، مرا از این شهر بیرون کردند، جز در تو سکونت نمی‌کردم.[7]
مکه در بُعد دینی خود، دارای فضایل بیشماری است. مهمترین فضیلت آن، وجود خانه خدا و مسجد الحرام و به تعبیر حضرت ابراهیم (ع) در سخن وی با خدا (رَبَّنا إِنِّی أَسْکَنْتُ) است. خداوند، شهر مکه را در قرآن، در کنار کوه مقدس طور قرار داده و فرموده است: (وَ التِّینِ وَ الزَّیْتُونِ وَ طُورِ سِینِینَ وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ). خداوند همچنین دعای ابراهیم (ع) را درباره این شهر اجابت کرده، زمانی که به پروردگار خود عرض‌کرد: رب اجعل هذا بلداً آمناً و ارزق اهله من الثمرات من آمن منهم بالله و الیوم الآخر...). و آن را حرم امن خود خواند. رسول خدا (ص) نیز هنگام خروج از مکه، فرمود: چه شهر پاکی هستی تو و چقدر دوست داشتنی برای من! اگر نبود که قوم من، مرا از این شهر بیرون کردند، جز در تو سکونت نمی‌کردم<ref>جعفریان، رسول (1390)، آثار اسلامی مکه و مدینه، تهران: مشعر، ص 33.</ref>.


اماکن مقدس سه مکان در مکه مکرمه هستند: منا، عرفات و مزدلفه. این اماکن، به جز عرفات که خارج از آن قرار دارد، در محدوده مسجدالحرام واقع شده‌اند. این‌ها مکان‌هایی هستند که مسلمانان هر سال از هشتم تا سیزدهم ذی‌الحجه، مناسک خاصی را در ایام حج در آن‌ها به جا می‌آورند. زائران ابتدا در منا، سپس عرفات و در نهایت در مزدلفه اقامت می‌کنند. اماکن مقدس شامل چندین اثر از میراث اسلامی است که بسیاری از آن‌ها تا به امروز باقی مانده‌اند. همچنین یکی از طولانی‌ترین مسیرهای پیاده‌روی جهان به طول تقریبی ۲۵ کیلومتر در این منطقه قرار دارد. این مسیر از کوه رحمت (جبل الرحمه) در عرفات آغاز شده، از مزدلفه عبور کرده و به منا می‌رسد. در ایام حج، اماکن مقدسه شاهد یکی از بزرگ‌ترین جابه‌جایی‌های انسانی در جهان است.[8]
اماکن مقدس سه مکان در مکه مکرمه هستند: منا، عرفات و مزدلفه. این اماکن، به جز عرفات که خارج از آن قرار دارد، در محدوده مسجدالحرام واقع شده‌اند. این‌ها مکان‌هایی هستند که مسلمانان هر سال از هشتم تا سیزدهم ذی‌الحجه، مناسک خاصی را در ایام حج در آن‌ها به جا می‌آورند. زائران ابتدا در منا، سپس عرفات و در نهایت در مزدلفه اقامت می‌کنند. اماکن مقدس شامل چندین اثر از میراث اسلامی است که بسیاری از آن‌ها تا به امروز باقی مانده‌اند. همچنین یکی از طولانی‌ترین مسیرهای پیاده‌روی جهان به طول تقریبی ۲۵ کیلومتر در این منطقه قرار دارد. این مسیر از کوه رحمت (جبل الرحمه) در عرفات آغاز شده، از مزدلفه عبور کرده و به منا می‌رسد. در ایام حج، اماکن مقدسه شاهد یکی از بزرگ‌ترین جابه‌جایی‌های انسانی در جهان است<ref name=":2">Saudipedia, Holy Sites, 2025, Available for: https://saudipedia.com/en/article/1226/religion/hajj-and-umrah/holy-sites</ref>.


==== مشعر منا ====
==== مشعر منا ====
مشعر منا تقریباً ۸.۴ کیلومتر از مسجدالحرام فاصله دارد. مساحت آن حدود ۱۶.۸ کیلومتر مربع است و یکی از اماکن مقدسه در محدوده مسجدالحرام به شمار می‌رود. سرزمین منا در دره‌ای واقع شده که از جنوب و شمال توسط کوه‌ها احاطه شده و وادی مُحَسِّر آن را از سمت مزدلفه محدود می‌کند. منا اولین مکان از سه مکان مقدسی است که مسلمانان در طول سفر حج، از روز هشتم ذی‌الحجه به آنجا می‌روند. منا میزبان چندین اثر مهم است. این مکان شامل سه ستون سنگی (جمرات) است که مسلمانان در ایام حج به آن‌ها سنگ می‌زنند. همچنین مسجد الخیف در دامنه جنوبی جبل منا در این منطقه قرار دارد. منا با رویدادهایی از تاریخ اسلام گره خورده است، زیرا محل پیمان‌های اول و دوم عقبه بود. در سال دوازدهم بعثت (۶۲۱ میلادی)، دوازده مرد از قبایل اوس و خزرج با پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص)، بیعت کردند. پیمان دوم با حضور هفتاد و سه مرد و دو زن در سال بعد منعقد شد. علاوه بر این، یکی از سوره‌های قرآن، سوره مرسلات، در منا نازل شده است.[9]
مشعر منا تقریباً ۸.۴ کیلومتر از مسجدالحرام فاصله دارد. مساحت آن حدود ۱۶.۸ کیلومتر مربع است و یکی از اماکن مقدسه در محدوده مسجدالحرام به شمار می‌رود. سرزمین منا در دره‌ای واقع شده که از جنوب و شمال توسط کوه‌ها احاطه شده و وادی مُحَسِّر آن را از سمت مزدلفه محدود می‌کند. منا اولین مکان از سه مکان مقدسی است که مسلمانان در طول سفر حج، از روز هشتم ذی‌الحجه به آنجا می‌روند. منا میزبان چندین اثر مهم است. این مکان شامل سه ستون سنگی (جمرات) است که مسلمانان در ایام حج به آن‌ها سنگ می‌زنند. همچنین مسجد الخیف در دامنه جنوبی جبل منا در این منطقه قرار دارد. منا با رویدادهایی از تاریخ اسلام گره خورده است، زیرا محل پیمان‌های اول و دوم عقبه بود. در سال دوازدهم بعثت (۶۲۱ میلادی)، دوازده مرد از قبایل اوس و خزرج با پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص)، بیعت کردند. پیمان دوم با حضور هفتاد و سه مرد و دو زن در سال بعد منعقد شد. علاوه بر این، یکی از سوره‌های قرآن، سوره مرسلات، در منا نازل شده است<ref name=":2" />.


==== مشعر عرفات ====
==== مشعر عرفات ====
مشعر عرفات «عرفه» نیز نامیده می‌شود و در قرآن به نام «عرفات» به آن اشاره شده است. عرفات تنها مکان مقدسی است که خارج از محدوده مسجدالحرام قرار دارد. این مکان دشتی مسطح است که توسط نیم‌دایره‌ای از کوه‌ها، از جمله کوه رحمت، احاطه شده است. عرفات در جاده منتهی به طائف، تقریباً در ده کیلومتری منا، شش کیلومتری مزدلفه و بیست کیلومتری مسجدالحرام واقع شده است. مشعر عرفات مساحتی معادل ۳۳ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد و می‌تواند بیش از دو میلیون زائر را در خود جای دهد. در روز نهم ذی‌الحجه، زائران طبق تعالیم اسلام در این مکان وقوف می‌کنند. مشعر عرفات فقط در ایام حج فعال است و به جز چندین تأسیسات دولتی، هیچ ساختمان یا ساکنی ندارد. [10]
مشعر عرفات «عرفه» نیز نامیده می‌شود و در قرآن به نام «عرفات» به آن اشاره شده است. عرفات تنها مکان مقدسی است که خارج از محدوده مسجدالحرام قرار دارد. این مکان دشتی مسطح است که توسط نیم‌دایره‌ای از کوه‌ها، از جمله کوه رحمت، احاطه شده است. عرفات در جاده منتهی به طائف، تقریباً در ده کیلومتری منا، شش کیلومتری مزدلفه و بیست کیلومتری مسجدالحرام واقع شده است. مشعر عرفات مساحتی معادل ۳۳ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد و می‌تواند بیش از دو میلیون زائر را در خود جای دهد. در روز نهم ذی‌الحجه، زائران طبق تعالیم اسلام در این مکان وقوف می‌کنند. مشعر عرفات فقط در ایام حج فعال است و به جز چندین تأسیسات دولتی، هیچ ساختمان یا ساکنی ندارد<ref name=":2" />.


==== مشعر مزدلفه ====
==== مشعر مزدلفه ====
الفاکهی در کتاب خود «اخبار مکه» به مشعر مزدلفه پرداخته و بخشی را به حدود و فضایل آن اختصاص داده است. او ذکر کرده که مزدلفه به این دلیل نام‌گذاری شده که مردم به آن «نزدیک می‌شوند» (یزدلفون) و یک روز کامل در آن اقامت نمی‌کنند. مزدلفه بین دو مشعر منا و عرفات واقع شده و سومین مکان مقدسی است که مسلمانان پس از منا و عرفات در طول سفر حج از آن بازدید می‌کنند. با مساحتی حدود ۹.۶۳ کیلومتر مربع، مرزهای آن از غرب به کرانه شرقی وادی محسِّر که آن را از منا جدا می‌کند و از شرق به دو کوه معروف به «مُفیض المأزمین» محدود می‌شود که جاده‌ای از بین آن‌ها به عرفات می‌رسد. از شمال نیز به کوه ثبیر النصع که به کوه مزدلفه نیز معروف است، محدود می‌شود. این مکان در دوره سعودی توسعه و گسترش یافته است. فضاهای باز برای بیتوته آماده شده و با خدمات لازم برای زائران در ایام حج، از جمله امکانات پزشکی و بهداشتی، سرویس‌های بهداشتی و مراکز راهنمایی و امنیتی مجهز شده است.[11]
الفاکهی در کتاب خود «اخبار مکه» به مشعر مزدلفه پرداخته و بخشی را به حدود و فضایل آن اختصاص داده است. او ذکر کرده که مزدلفه به این دلیل نام‌گذاری شده که مردم به آن «نزدیک می‌شوند» (یزدلفون) و یک روز کامل در آن اقامت نمی‌کنند. مزدلفه بین دو مشعر منا و عرفات واقع شده و سومین مکان مقدسی است که مسلمانان پس از منا و عرفات در طول سفر حج از آن بازدید می‌کنند. با مساحتی حدود ۹.۶۳ کیلومتر مربع، مرزهای آن از غرب به کرانه شرقی وادی محسِّر که آن را از منا جدا می‌کند و از شرق به دو کوه معروف به «مُفیض المأزمین» محدود می‌شود که جاده‌ای از بین آن‌ها به عرفات می‌رسد. از شمال نیز به کوه ثبیر النصع که به کوه مزدلفه نیز معروف است، محدود می‌شود. این مکان در دوره سعودی توسعه و گسترش یافته است. فضاهای باز برای بیتوته آماده شده و با خدمات لازم برای زائران در ایام حج، از جمله امکانات پزشکی و بهداشتی، سرویس‌های بهداشتی و مراکز راهنمایی و امنیتی مجهز شده است<ref name=":2" />.


==== آثار میراث اسلامی در اماکن مقدس ====
==== آثار میراث اسلامی در اماکن مقدس ====
منا شامل مسجد الخیف است که یکی از آثار میراث اسلامی به شمار می‌رود. این مسجد در دامنه کوه الصبیح، نزدیک جمره عقبه صغری واقع شده است.
منا شامل مسجد الخیف است که یکی از آثار میراث اسلامی به شمار می‌رود. این مسجد در دامنه کوه الصبیح، نزدیک جمره عقبه صغری واقع شده است. مسجد البیعه که به «مسجد جمرات» نیز معروف است، در سال ۷۶۱ میلادی در مشعر منا ساخته شد. این مسجد حدود پانصد متر از جمره عقبه فاصله دارد. مسجد نمره یکی از آثار میراث اسلامی در دشت عرفات است. این مسجد در غرب عرفات واقع شده و بخشی از آن در وادی عرنه قرار دارد. این مسجد با نام‌های متعددی از جمله الخلیل، ابراهیم، عرنه و عرفات شناخته شده است. زائران طبق تعالیم اسلامی در روز نهم ذی‌الحجه برای اقامه نماز ظهر و عصر در اینجا جمع می‌شوند.
 
مسجد المشعر الحرام در دشت مزدلفه، تقریباً در میانه راه بین مسجد الخیف در منا و مسجد نمره در عرفات، در دامنه کوهی به نام قُزَح واقع شده است. در ابتدا، مسجد شامل دیواری در سمت غرب بود که جهت قبله را نشان می‌داد. با گذشت زمان، این مسجد در مساحتی حدود هزار متر مربع ساخته شد و چندین بار بازسازی شده است. این مسجد دارای دو مناره به ارتفاع حدود سی و دو متر است. ورودی‌ها در اضلاع شرقی، شمالی و جنوبی توزیع شده‌اند<ref name=":2" />.


مسجد البیعه که به «مسجد جمرات» نیز معروف است، در سال ۷۶۱ میلادی در مشعر منا ساخته شد. این مسجد حدود پانصد متر از جمره عقبه فاصله دارد.
== نیز نگاه کنید به ==
[[مدینه منوره]]؛ [[پکن]]؛ [[شانگهای]]؛ [[مسکو]]؛ [[کابل]]؛ [[قاهره]]؛ [[سنت پترزبورگ]]


مسجد نمره یکی از آثار میراث اسلامی در دشت عرفات است. این مسجد در غرب عرفات واقع شده و بخشی از آن در وادی عرنه قرار دارد. این مسجد با نام‌های متعددی از جمله الخلیل، ابراهیم، عرنه و عرفات شناخته شده است. زائران طبق تعالیم اسلامی در روز نهم ذی‌الحجه برای اقامه نماز ظهر و عصر در اینجا جمع می‌شوند.
== کتابشناسی ==
<references />


مسجد المشعر الحرام در دشت مزدلفه، تقریباً در میانه راه بین مسجد الخیف در منا و مسجد نمره در عرفات، در دامنه کوهی به نام قُزَح واقع شده است. در ابتدا، مسجد شامل دیواری در سمت غرب بود که جهت قبله را نشان می‌داد. با گذشت زمان، این مسجد در مساحتی حدود هزار متر مربع ساخته شد و چندین بار بازسازی شده است. این مسجد دارای دو مناره به ارتفاع حدود سی و دو متر است. ورودی‌ها در اضلاع شرقی، شمالی و جنوبی توزیع شده‌اند.[12]
== نویسنده مقاله ==
علی اکبر اسدی
[[رده:مناطق و شهرهای مهم سیاسی]]
[[رده:مناطق و شهرهای مهم فرهنگی و گردشگری]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۲ اوت ۲۰۲۵، ساعت ۱۱:۵۰

شهر مکه، قابل بازیابی از https://www.tasnimnews.com/fa/news/1392/08/04/173963

مکه نه تنها به عنوان شهری دینی و مذهبی است، بلکه به عنوان یکی از شهرهای تاریخی مهم عربستان نیز محسوب می‌شود. بر این اساس در کنار بررسی اماکن مقدس و دینی این شهر پرداختن به وضعیت تاریخی و موقعیت جغرافیایی آن نیز ضروری است.

موقعیت جغرافیایی مکه

مهمترین شهر و مقدس‌ترین نقطه حجاز، بلکه کره خاکی، شهر مکه است. این شهر در فاصله هشتاد کیلومتری شهر ساحلی جده و شرق دریای سرخ واقع است. شهر مکه در طول ۴۰ درجه و ۹ دقیقه و عرض ۲۱ درجه و ۲۸ دقیقه از خط استوا قرار گرفته و ۳۳۰ متر از سطح دریا بلندی دارد[۱]. این شهر حدود ۸۰ کیلومتر با میقات قرن المنازل واقع در شهر طائف و ۴۲۵ کیلومتر از طریق بزرگراه هجرت با مدینه منوره فاصله دارد.  مکه جزء ناحیه بوده و بین دو کوه ابوقبیس و قعیقعان در دره‌ای تنگ و هلالی واقع شده است. کعبه شریفه در ته این دره قرار دارد که آن را «بطحاء» می‌گویند و در اطراف آن مسجدالحرام و بر گرد مسجد بناهای مسکونی و تجاری تا دامنه کوه قرار دارد[۲].

مکه مکرمه، قابل بازیابی از https://fararu.com/fa/news/643686

مکه کوه های مهمی دارد که ابو قُبیس یکی از آنهاست. این کوه که بر اساس روایات، پرفضیلت‌ ترین کوه‌ های مکه است، با ارتفاع ۴۲۰ متر، در شمال شرقی مسجد الحرام قرار دارد. به دلیل همسایگی با کعبه، از کوه ‌های مقدس دانسته شده است. اولین اعلان رسالت پیامبر(ص) از فراز این کوه بوده است.کوه صفا که در ابتدای مسیر سعی قرار گرفته است، در دامنه این کوه قرار دارد. جبل النور یا حراء نیز در چهار کیلومتری شمال شرقی مکه و کنار راه منا به عرفات است و با ارتفاع ۶۳۴ متر در شمال شرق مکه قرار دارد. غار حراء که در بالاترین نقطه این کوه قرار دارد، محل اعتکاف و عبادت پیامبر اکرم (ص) در ماه‌های رمضان  سالهای قبل از بعثت بوده است. شعب یا دره ابی‌طالب که امروزه شعب علی(ع) نیز نامیده می‌‌شود، محلی است که مسلمانان به مدت سه سال، به منظور در امان ماندن از آزار و اذیت مشرکان به آنجا پناه بردند. دیگر کوه‌ های مکه عبارتند از: حجون، قعیقعان یا جبل هندی، خندمه، عمر، ثبیر[۳].

مکه مکرمه، قابل بازیابی از https://www.delgarm.com/ks-khanh-kbh.a238644

پیشینه تاریخی مکه

فلسفه پیدایش مکه که به نام «اُم‌القری» نیز شناخته می‎شود، به دو جهت است: نخست مرکزیت عبادی و دوم تجاری. این شهر، در قرآن «بکّه» هم نامیده شده است. در برخی از روایات، مکه نام حرم و بکّه نام مکان کعبه دانسته شده است. درباره نامگذاری آن به «مکّه» اقوال مختلفی نقل شده است؛ از آن جمله گفته ‎اند: مکه در اصل ترکیبی از «مک» و «رَبّ» بوده، مک به معنای «بیت» است و مک یعنی بیت‌الرب یا بیت‌الله. در نقلی دیگر آمده است: بکّه به عنوان یک پسوند به معنای واحه و وادی آمده، مثل «بعل‌بک»؛ که به معنای وادی بعل است. به این ترتیب بر اساس نامی که بطلمیوس برای مکه گفته است (یعنی «ماکورابا») باید این شهر را به «وادی ربّ» بشناسیم. معانی فراوانی برای بکّه و مکّه گفته شده که بسیاری از آنها حدسی است. نامهای دیگر مکه «البلد الامین» و «البلد الحرام» است که به تناسب مرکزیت عبادی آن بکار رفته است[۴].

از مکه، در نوشته‌های تاریخی نسبتاً قدیمی، یاد شده و دلیلش آن است که مسیر تجارت از شامات به سمت یمن، از این ناحیه عبور می‌کرده است. افزون بر آن، باید تاریخ بنای این شهر را از زمان بنای کعبه و یا دست‌کم تجدید بنای آن دانست. این تجدید بنای ابراهیم، حوالی ۱۹۵۰ پیش از میلاد است، زمانی که طوفان همه آثار کعبه را از میان برده بود و ابراهیم دوباره آن را به امر پروردگار، احیا کرد. نام وادی ابراهیم که مهمترین وادی مکه است، می‌بایست نامی کهن باشد[۴].

از وقایع مهم دینی مکه که قبل از ظهور اسلام روی داده است، می‌توان به مواردی مانند ساخت کعبه، حمله ابرهه در سال 571 میلادی و تولد پیامبر اسلام (ص) و حضرت علی (ع) اشاره کرد. مکه در زمان زندگانی پیامبر اکرم (ص)، شاهد حوادث مهم تاریخی و مذهبی بوده است. برخی از این حوادث عبارتند از: ظهور دین اسلام؛ مهاجرت گروهی از مسلمانان به حبشه، با سرپرستی جعفر بن ابیطالب؛ محاصره بنی‌هاشم در شعب ابی‌طالب؛ وفات حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه؛ هجرت پیامبر (ص) به یثرب(مدینه)؛ فتح مکه؛ حجه الوداع و؛ واقعه غدیر خم. در زمان امویان نیز مکه شاهد تحولات و حوادث مهمی مانند حمله لشکر یزید به کعبه و مسجد الحرام و تجدید بنای کعبه توسط عبدالله بن زبیر و تخریب آن به دست حَجّاج بود. همچنین در دوره عباسیان می‌توان به حوادثی مانند تصرف مکه توسط قرامطه و توهین قرمطیان به خانه کعبه و سرقت حجر الاسود  اشاره کرد. دردوره حاکمیت آل سعود بر حجاز و مکه که تا دوره کنونی را در بر می‌گیرد نیز می‌توان حمله به مکه و تصرف آن و تخریب مقبره‌های مکه از جمله مقبره ابوطالب، عبدالمطلب، خدیجه ، کشتار حاجیان مصری و ایرانی و همچنین توسعه مسجد الحرام و ساخت محل جدیدی برای طواف را به عنوان برخی از مهمترین تحولات ذکر کرد[۳].

کعبه، خانه خدا، قابل بازیابی از https://www.delgarm.com/ks-khanh-kbh.a238644

اماکن مقدس مکه

مکه در بُعد دینی خود، دارای فضایل بیشماری است. مهمترین فضیلت آن، وجود خانه خدا و مسجد الحرام و به تعبیر حضرت ابراهیم (ع) در سخن وی با خدا (رَبَّنا إِنِّی أَسْکَنْتُ) است. خداوند، شهر مکه را در قرآن، در کنار کوه مقدس طور قرار داده و فرموده است: (وَ التِّینِ وَ الزَّیْتُونِ وَ طُورِ سِینِینَ وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ). خداوند همچنین دعای ابراهیم (ع) را درباره این شهر اجابت کرده، زمانی که به پروردگار خود عرض‌کرد: رب اجعل هذا بلداً آمناً و ارزق اهله من الثمرات من آمن منهم بالله و الیوم الآخر...). و آن را حرم امن خود خواند. رسول خدا (ص) نیز هنگام خروج از مکه، فرمود: چه شهر پاکی هستی تو و چقدر دوست داشتنی برای من! اگر نبود که قوم من، مرا از این شهر بیرون کردند، جز در تو سکونت نمی‌کردم[۵].

اماکن مقدس سه مکان در مکه مکرمه هستند: منا، عرفات و مزدلفه. این اماکن، به جز عرفات که خارج از آن قرار دارد، در محدوده مسجدالحرام واقع شده‌اند. این‌ها مکان‌هایی هستند که مسلمانان هر سال از هشتم تا سیزدهم ذی‌الحجه، مناسک خاصی را در ایام حج در آن‌ها به جا می‌آورند. زائران ابتدا در منا، سپس عرفات و در نهایت در مزدلفه اقامت می‌کنند. اماکن مقدس شامل چندین اثر از میراث اسلامی است که بسیاری از آن‌ها تا به امروز باقی مانده‌اند. همچنین یکی از طولانی‌ترین مسیرهای پیاده‌روی جهان به طول تقریبی ۲۵ کیلومتر در این منطقه قرار دارد. این مسیر از کوه رحمت (جبل الرحمه) در عرفات آغاز شده، از مزدلفه عبور کرده و به منا می‌رسد. در ایام حج، اماکن مقدسه شاهد یکی از بزرگ‌ترین جابه‌جایی‌های انسانی در جهان است[۶].

مشعر منا

مشعر منا تقریباً ۸.۴ کیلومتر از مسجدالحرام فاصله دارد. مساحت آن حدود ۱۶.۸ کیلومتر مربع است و یکی از اماکن مقدسه در محدوده مسجدالحرام به شمار می‌رود. سرزمین منا در دره‌ای واقع شده که از جنوب و شمال توسط کوه‌ها احاطه شده و وادی مُحَسِّر آن را از سمت مزدلفه محدود می‌کند. منا اولین مکان از سه مکان مقدسی است که مسلمانان در طول سفر حج، از روز هشتم ذی‌الحجه به آنجا می‌روند. منا میزبان چندین اثر مهم است. این مکان شامل سه ستون سنگی (جمرات) است که مسلمانان در ایام حج به آن‌ها سنگ می‌زنند. همچنین مسجد الخیف در دامنه جنوبی جبل منا در این منطقه قرار دارد. منا با رویدادهایی از تاریخ اسلام گره خورده است، زیرا محل پیمان‌های اول و دوم عقبه بود. در سال دوازدهم بعثت (۶۲۱ میلادی)، دوازده مرد از قبایل اوس و خزرج با پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص)، بیعت کردند. پیمان دوم با حضور هفتاد و سه مرد و دو زن در سال بعد منعقد شد. علاوه بر این، یکی از سوره‌های قرآن، سوره مرسلات، در منا نازل شده است[۶].

مشعر عرفات

مشعر عرفات «عرفه» نیز نامیده می‌شود و در قرآن به نام «عرفات» به آن اشاره شده است. عرفات تنها مکان مقدسی است که خارج از محدوده مسجدالحرام قرار دارد. این مکان دشتی مسطح است که توسط نیم‌دایره‌ای از کوه‌ها، از جمله کوه رحمت، احاطه شده است. عرفات در جاده منتهی به طائف، تقریباً در ده کیلومتری منا، شش کیلومتری مزدلفه و بیست کیلومتری مسجدالحرام واقع شده است. مشعر عرفات مساحتی معادل ۳۳ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد و می‌تواند بیش از دو میلیون زائر را در خود جای دهد. در روز نهم ذی‌الحجه، زائران طبق تعالیم اسلام در این مکان وقوف می‌کنند. مشعر عرفات فقط در ایام حج فعال است و به جز چندین تأسیسات دولتی، هیچ ساختمان یا ساکنی ندارد[۶].

مشعر مزدلفه

الفاکهی در کتاب خود «اخبار مکه» به مشعر مزدلفه پرداخته و بخشی را به حدود و فضایل آن اختصاص داده است. او ذکر کرده که مزدلفه به این دلیل نام‌گذاری شده که مردم به آن «نزدیک می‌شوند» (یزدلفون) و یک روز کامل در آن اقامت نمی‌کنند. مزدلفه بین دو مشعر منا و عرفات واقع شده و سومین مکان مقدسی است که مسلمانان پس از منا و عرفات در طول سفر حج از آن بازدید می‌کنند. با مساحتی حدود ۹.۶۳ کیلومتر مربع، مرزهای آن از غرب به کرانه شرقی وادی محسِّر که آن را از منا جدا می‌کند و از شرق به دو کوه معروف به «مُفیض المأزمین» محدود می‌شود که جاده‌ای از بین آن‌ها به عرفات می‌رسد. از شمال نیز به کوه ثبیر النصع که به کوه مزدلفه نیز معروف است، محدود می‌شود. این مکان در دوره سعودی توسعه و گسترش یافته است. فضاهای باز برای بیتوته آماده شده و با خدمات لازم برای زائران در ایام حج، از جمله امکانات پزشکی و بهداشتی، سرویس‌های بهداشتی و مراکز راهنمایی و امنیتی مجهز شده است[۶].

آثار میراث اسلامی در اماکن مقدس

منا شامل مسجد الخیف است که یکی از آثار میراث اسلامی به شمار می‌رود. این مسجد در دامنه کوه الصبیح، نزدیک جمره عقبه صغری واقع شده است. مسجد البیعه که به «مسجد جمرات» نیز معروف است، در سال ۷۶۱ میلادی در مشعر منا ساخته شد. این مسجد حدود پانصد متر از جمره عقبه فاصله دارد. مسجد نمره یکی از آثار میراث اسلامی در دشت عرفات است. این مسجد در غرب عرفات واقع شده و بخشی از آن در وادی عرنه قرار دارد. این مسجد با نام‌های متعددی از جمله الخلیل، ابراهیم، عرنه و عرفات شناخته شده است. زائران طبق تعالیم اسلامی در روز نهم ذی‌الحجه برای اقامه نماز ظهر و عصر در اینجا جمع می‌شوند.

مسجد المشعر الحرام در دشت مزدلفه، تقریباً در میانه راه بین مسجد الخیف در منا و مسجد نمره در عرفات، در دامنه کوهی به نام قُزَح واقع شده است. در ابتدا، مسجد شامل دیواری در سمت غرب بود که جهت قبله را نشان می‌داد. با گذشت زمان، این مسجد در مساحتی حدود هزار متر مربع ساخته شد و چندین بار بازسازی شده است. این مسجد دارای دو مناره به ارتفاع حدود سی و دو متر است. ورودی‌ها در اضلاع شرقی، شمالی و جنوبی توزیع شده‌اند[۶].

نیز نگاه کنید به

مدینه منوره؛ پکن؛ شانگهای؛ مسکو؛ کابل؛ قاهره؛ سنت پترزبورگ

کتابشناسی

  1. جعفریان، رسول (1390)، آثار اسلامی مکه و مدینه، تهران: مشعر، ص 31.
  2. رحمانیان، حسین (1394)، عربستان سعودی، تهران: وزارت امور خارجه، اداره نشر، ص 165.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ الشیعه، شهر مکه مهمترین و مقدس ترین شهر برای مسلمانان جهان، (۱۴۰۲-۰۳-۱۰)، قابل بازیابی در https://fa.al-shia.org/6/
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ جعفریان، رسول (1390)، آثار اسلامی مکه و مدینه، تهران: مشعر، ص 32.
  5. جعفریان، رسول (1390)، آثار اسلامی مکه و مدینه، تهران: مشعر، ص 33.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ ۶٫۲ ۶٫۳ ۶٫۴ Saudipedia, Holy Sites, 2025, Available for: https://saudipedia.com/en/article/1226/religion/hajj-and-umrah/holy-sites

نویسنده مقاله

علی اکبر اسدی