پرش به محتوا

سبک پوشش و پوشاک در آفریقای جنوبی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Hamidian (بحث | مشارکت‌ها)
Hamidian (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
سبک پوشش و پوشاک در آفریقای جنوبی شامل تنوع قومی و فرهنگی؛ پوشاک سنتی و نمادین؛ پوشاک در زندگی روزمره و رسمی؛صنایع‌دستی و تزئینات؛ باستان‌شناسی و پیشینه تاریخی و نقاب و پوشش بدنی است که در ذیل شرح داده شده است:
[[پرونده:1280.jpg|بندانگشتی| عروس و داماد با لباس سبک مدرن از قبیله زولو: لباس‌های رنگارنگ با منجوق‌دوزی و طرح‌های هندسی قابل بازیابی از<nowiki/>https://fr.pinterest.com/pin/244531454756688213/]]
سبک پوشش و پوشاک در [[آفریقای جنوبی]] شامل تنوع قومی و فرهنگی؛ پوشاک سنتی و نمادین؛ پوشاک در زندگی روزمره و رسمی؛ صنایع‌دستی و تزئینات؛ باستان‌شناسی و پیشینه تاریخی و نقاب و پوشش بدنی است که در ذیل شرح داده شده است:


=== تنوع قومی و فرهنگی ===
=== تنوع قومی و فرهنگی ===
آفریقای جنوبی به‌عنوان «ملت رنگین‌کمان»، مجموعه‌ای از اقوام و نژادهای گوناگون را در خود جای داده است. این تنوع قومی در پوشاک نیز بازتاب یافته و هر گروه علاوه بر لباس‌های عمومی، پوشش‌های سنتی خاص خود را دارد. زولوها با نیم‌تنه‌های پوست‌پلنگی و دامن‌های کوتاه شناخته می‌شوند؛ خوساها لباس‌های کتانی رنگارنگ با منجوق‌دوزی‌های متنوع دارند؛ سفیدپوستان سبک پوشاک اروپایی (هلندی، آلمانی و انگلیسی) را دنبال می‌کنند؛ و هندی‌تبارها و مالایی‌ها نیز لباس‌های سنتی خود را حفظ کرده‌اند<ref name=":0">جیکی، محمدرضا (۱۳۸۶). ''فرهنگ و پوشاک در آفریقای جنوبی''. تهران: نشر علمی.</ref>.
آفریقای جنوبی به‌عنوان «ملت رنگین‌کمان»، مجموعه‌ای از اقوام و نژادهای گوناگون را در خود جای داده است. این تنوع قومی در پوشاک نیز بازتاب یافته و هر گروه علاوه بر لباس‌های عمومی، پوشش‌های سنتی خاص خود را دارد. زولوها با نیم‌تنه‌های پوست‌پلنگی و دامن‌های کوتاه شناخته می‌شوند؛ خوساها لباس‌های کتانی رنگارنگ با منجوق‌دوزی‌های متنوع دارند؛ سفیدپوستان سبک پوشاک اروپایی (هلندی، آلمانی و انگلیسی) را دنبال می‌کنند؛ و هندی‌تبارها و مالایی‌ها نیز لباس‌های سنتی خود را حفظ کرده‌اند<ref name=":0">Afolayan, F. (2004). ''Culture and customs of South    Africa.'' Westport, CT: Greenwood Press.</ref>.


=== پوشاک سنتی و نمادین ===
=== پوشاک سنتی و نمادین ===
* '''زولوها''': پوشاک شامل پوست حیوانات (به‌ویژه پلنگ برای رؤسای قبیله)، دامن‌های کوتاه، نیم‌تنه‌ها و زیورآلات منجوقی است. رنگ‌ها حامل پیام‌های اجتماعی‌اند: سرخ (عشق یا غم)، زرد (ثروت)، آبی (تفکر). مردان مجرد موهای خود را ارغوانی می‌کنند و متأهلان حلقه‌ای بر سر می‌گذارند<ref name=":0" />.
* '''زولوها''': پوشاک شامل پوست حیوانات (به‌ویژه پلنگ برای رؤسای قبیله)، دامن‌های کوتاه، نیم‌تنه‌ها و زیورآلات منجوقی است. رنگ‌ها حامل پیام‌های اجتماعی‌اند: سرخ (عشق یا غم)، زرد (ثروت)، آبی (تفکر). مردان مجرد موهای خود را ارغوانی می‌کنند و متأهلان حلقه‌ای بر سر می‌گذارند<ref name=":0" />.
* '''خوساها''': لباس‌ها علاوه بر کارکرد پوششی، کارکرد نمادین دارند. رنگ شال‌ها و روسری‌ها وضعیت اجتماعی زنان (تجرد، تأهل، تولد فرزند) را نشان می‌دهد. نیم‌تنه‌های اخری‌رنگ و منجوق‌دوزی‌های متنوع از ویژگی‌های بارز این قوم است. زنان متأهل دامن‌های بلند مشکی با پیش‌بند سفید می‌پوشند، در حالی‌که زنان مجرد همان پوشش را با تغییر در بخش بالاتنه استفاده می‌کنند<ref name=":0" />.
* '''خوساها''': لباس‌ها علاوه بر کارکرد پوششی، کارکرد نمادین دارند. رنگ شال‌ها و روسری‌ها وضعیت اجتماعی زنان (تجرد، تأهل، تولد فرزند) را نشان می‌دهد. نیم‌تنه‌های اخری‌رنگ و منجوق‌دوزی‌های متنوع از ویژگی‌های بارز این قوم است. زنان متأهل دامن‌های بلند مشکی با پیش‌بند سفید می‌پوشند، در حالی‌که زنان مجرد همان پوشش را با تغییر در بخش بالاتنه استفاده می‌کنند<ref name=":0" />.
* '''ب‌هاکا''': زنان متأهل پوشش منجوق‌دوزی‌شده بر روی زیردامنی بلند دارند. موها با روغن و رنگ اخری به‌صورت چتری تا جلوی چشم کشیده می‌شود و با پارچه بسته می‌گردد. کلاه منجوق‌دوزی‌شده نیز تکمیل‌کننده پوشش است<ref name=":1">جویس، پیتر (۱۳۹۰). ''آیین‌ها و سنت‌های آفریقای جنوبی''. ترجمه فارسی. تهران: نشر فرهنگ.</ref>.
* '''ب‌هاکا''': زنان متأهل پوشش منجوق‌دوزی‌شده بر روی زیردامنی بلند دارند. موها با روغن و رنگ اخری به‌صورت چتری تا جلوی چشم کشیده می‌شود و با پارچه بسته می‌گردد. کلاه منجوق‌دوزی‌شده نیز تکمیل‌کننده پوشش است<ref name=":1">Niane, D. T., & Ki-Zerbo, J. (1997). ''Africa from the twelfth to the sixteenth century.'' Paris: UNESCO.</ref>.
* '''سوتوها''': پتوی باسوتو (Basuto Blanket) نماد هویت قومی است. رنگ‌ها و طرح‌های آن مراحل زندگی مردان (بلوغ، ازدواج، تولد    فرزند) را بازنمایی می‌کند. کلاه مخروطی سنتی نیز نشانه جایگاه اجتماعی و ثروت است<ref name=":1" />.
* '''سوتوها''': پتوی باسوتو (Basuto Blanket) نماد هویت قومی است. رنگ‌ها و طرح‌های آن مراحل زندگی مردان (بلوغ، ازدواج، تولد    فرزند) را بازنمایی می‌کند. کلاه مخروطی سنتی نیز نشانه جایگاه اجتماعی و ثروت است<ref name=":1" />.


خط ۲۰: خط ۲۱:


=== باستان‌شناسی و پیشینه تاریخی ===
=== باستان‌شناسی و پیشینه تاریخی ===
کشف قدیمی‌ترین تشک جهان (۷۷ هزار ساله) در سایت سیبودو گیویل نشان می‌دهد که ساکنان اولیه آفریقای جنوبی از گیاهان معطر برای ساخت بستر استفاده می‌کردند<ref>Sumitra, S. (2013). ''Archaeological Discoveries in Sibudu Cave''. Boston    University & University of Witwatersrand.</ref>. این تشک‌ها علاوه بر راحتی، خاصیت حشره‌زدایی نیز داشتند و نشان‌دهنده آشنایی انسان‌های اولیه با خواص گیاهان و سازمان‌دهی خانوادگی است. همچنین شواهدی از استفاده از چسب مایع (ترکیب خاک سرخ و رزین) در همان سایت یافت شده است<ref name=":1" />.
کشف قدیمی‌ترین تشک جهان (۷۷ هزار ساله) در سایت سیبودو گیویل نشان می‌دهد که ساکنان اولیه آفریقای جنوبی از گیاهان معطر برای ساخت بستر استفاده می‌کردند<ref>Worger, W. H., Clark, N. L., & Alpers, E. A.  (2011). ''South Africa: The present as history, from Mrs Ples to Mandela and Marikana.'' London: Routledge.</ref>. این تشک‌ها علاوه بر راحتی، خاصیت حشره‌زدایی نیز داشتند و نشان‌دهنده آشنایی انسان‌های اولیه با خواص گیاهان و سازمان‌دهی خانوادگی است. همچنین شواهدی از استفاده از چسب مایع (ترکیب خاک سرخ و رزین) در همان سایت یافت شده است<ref name=":1" />.


=== نقاب و پوشش بدنی ===
=== نقاب و پوشش بدنی ===
استفاده از نقاب‌ها و ماسک‌ها در هنر و آیین‌های سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد. این نقاب‌ها هم کارکرد استتار و هویت‌پوشانی دارند و هم در برخی قبایل، قداست آیینی یافته‌اند. در نگاه بومی، بدن نه پوشاندنی بلکه مظهر فردیت و نیروهای جادویی است؛ ازاین‌رو برهنگی سنتی در برخی قبایل، برخلاف برداشت مدرن، فاقد قبح اجتماعی یا مذهبی بوده است<ref>بدونن، ژان لویی (۱۳۸۲). ''فلسفه نقاب در فرهنگ آفریقا''. تهران: انتشارات هرمس.</ref>.
استفاده از نقاب‌ها و ماسک‌ها در هنر و آیین‌های سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد. این نقاب‌ها هم کارکرد استتار و هویت‌پوشانی دارند و هم در برخی قبایل، قداست آیینی یافته‌اند. در نگاه بومی، بدن نه پوشاندنی بلکه مظهر فردیت و نیروهای جادویی است؛ ازاین‌رو برهنگی سنتی در برخی قبایل، برخلاف برداشت مدرن، فاقد قبح اجتماعی یا مذهبی بوده است<ref>Comaroff, J. L., & Comaroff, J. (1991). ''Of  revelation and revolution: Christianity, colonialism, and consciousness in South Africa.'' Chicago: University of Chicago Press.</ref>.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
خط ۲۹: خط ۳۰:


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==
<references />
== نویسنده مقاله ==
علی نصیری
ویرایش دانشنامه ملل
[[رده:سبک پوشش و پوشاک]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۸ اکتبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۳:۱۷

عروس و داماد با لباس سبک مدرن از قبیله زولو: لباس‌های رنگارنگ با منجوق‌دوزی و طرح‌های هندسی قابل بازیابی ازhttps://fr.pinterest.com/pin/244531454756688213/

سبک پوشش و پوشاک در آفریقای جنوبی شامل تنوع قومی و فرهنگی؛ پوشاک سنتی و نمادین؛ پوشاک در زندگی روزمره و رسمی؛ صنایع‌دستی و تزئینات؛ باستان‌شناسی و پیشینه تاریخی و نقاب و پوشش بدنی است که در ذیل شرح داده شده است:

تنوع قومی و فرهنگی

آفریقای جنوبی به‌عنوان «ملت رنگین‌کمان»، مجموعه‌ای از اقوام و نژادهای گوناگون را در خود جای داده است. این تنوع قومی در پوشاک نیز بازتاب یافته و هر گروه علاوه بر لباس‌های عمومی، پوشش‌های سنتی خاص خود را دارد. زولوها با نیم‌تنه‌های پوست‌پلنگی و دامن‌های کوتاه شناخته می‌شوند؛ خوساها لباس‌های کتانی رنگارنگ با منجوق‌دوزی‌های متنوع دارند؛ سفیدپوستان سبک پوشاک اروپایی (هلندی، آلمانی و انگلیسی) را دنبال می‌کنند؛ و هندی‌تبارها و مالایی‌ها نیز لباس‌های سنتی خود را حفظ کرده‌اند[۱].

پوشاک سنتی و نمادین

  • زولوها: پوشاک شامل پوست حیوانات (به‌ویژه پلنگ برای رؤسای قبیله)، دامن‌های کوتاه، نیم‌تنه‌ها و زیورآلات منجوقی است. رنگ‌ها حامل پیام‌های اجتماعی‌اند: سرخ (عشق یا غم)، زرد (ثروت)، آبی (تفکر). مردان مجرد موهای خود را ارغوانی می‌کنند و متأهلان حلقه‌ای بر سر می‌گذارند[۱].
  • خوساها: لباس‌ها علاوه بر کارکرد پوششی، کارکرد نمادین دارند. رنگ شال‌ها و روسری‌ها وضعیت اجتماعی زنان (تجرد، تأهل، تولد فرزند) را نشان می‌دهد. نیم‌تنه‌های اخری‌رنگ و منجوق‌دوزی‌های متنوع از ویژگی‌های بارز این قوم است. زنان متأهل دامن‌های بلند مشکی با پیش‌بند سفید می‌پوشند، در حالی‌که زنان مجرد همان پوشش را با تغییر در بخش بالاتنه استفاده می‌کنند[۱].
  • ب‌هاکا: زنان متأهل پوشش منجوق‌دوزی‌شده بر روی زیردامنی بلند دارند. موها با روغن و رنگ اخری به‌صورت چتری تا جلوی چشم کشیده می‌شود و با پارچه بسته می‌گردد. کلاه منجوق‌دوزی‌شده نیز تکمیل‌کننده پوشش است[۲].
  • سوتوها: پتوی باسوتو (Basuto Blanket) نماد هویت قومی است. رنگ‌ها و طرح‌های آن مراحل زندگی مردان (بلوغ، ازدواج، تولد فرزند) را بازنمایی می‌کند. کلاه مخروطی سنتی نیز نشانه جایگاه اجتماعی و ثروت است[۲].

پوشاک در زندگی روزمره و رسمی

در محیط‌های رسمی، استفاده از کت‌وشلوار و کراوات چندان متداول نیست. رهبران سیاسی همچون نلسون ماندلا لباس‌های راحت و رنگین را ترجیح می‌دادند. در میان جوانان، شلوار جین، کفش کتانی و تی‌شرت رواج دارد. در گذشته، مردان از کلاه، جلیقه و جوراب‌های بلند استفاده می‌کردند و زنان لباس‌های بلند با روبان‌های رنگی می‌پوشیدند. این پوشاک در مراسم رقص سنتی «ولکس‌پله» نیز کاربرد داشت[۱].

صنایع‌دستی و تزئینات

  • کیسه‌های بزرگ منجوق‌دوزی‌شده برای نگهداری چپق و انفیه‌دان؛
  • لباس‌های دوران بلوغ نوجوانان با رمزگان خاص (رنگ خاکستری یا سفید با حاشیه‌های پررنگ)؛
  • پیش‌بندهای بارداری از پوست بز کوهی، تزئین‌شده با فلزات کوچک، برای انتقال ویژگی‌های حیوان به نوزاد؛
  • زیورآلات منجوقی با طرح‌های پیچیده که جایگاه اجتماعی را نشان می‌دهند[۲].

باستان‌شناسی و پیشینه تاریخی

کشف قدیمی‌ترین تشک جهان (۷۷ هزار ساله) در سایت سیبودو گیویل نشان می‌دهد که ساکنان اولیه آفریقای جنوبی از گیاهان معطر برای ساخت بستر استفاده می‌کردند[۳]. این تشک‌ها علاوه بر راحتی، خاصیت حشره‌زدایی نیز داشتند و نشان‌دهنده آشنایی انسان‌های اولیه با خواص گیاهان و سازمان‌دهی خانوادگی است. همچنین شواهدی از استفاده از چسب مایع (ترکیب خاک سرخ و رزین) در همان سایت یافت شده است[۲].

نقاب و پوشش بدنی

استفاده از نقاب‌ها و ماسک‌ها در هنر و آیین‌های سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد. این نقاب‌ها هم کارکرد استتار و هویت‌پوشانی دارند و هم در برخی قبایل، قداست آیینی یافته‌اند. در نگاه بومی، بدن نه پوشاندنی بلکه مظهر فردیت و نیروهای جادویی است؛ ازاین‌رو برهنگی سنتی در برخی قبایل، برخلاف برداشت مدرن، فاقد قبح اجتماعی یا مذهبی بوده است[۴].

نیز نگاه کنید به

لباس های سنتی در ساحل عاج؛ لباس های سنتی در سوریه؛ لباس های سنتی در زیمبابوه؛ لباس های سنتی در اردن؛ لباس های سنتی در فرانسه؛ لباس های سنتی در قطر؛ لباس‌های سنتی ژاپن؛ پوشاک سنتی کانادا؛ لباس‌های سنتی کوبا؛ لباس‌های سنتی تونس؛ لباس سنتی در افغانستان؛ لباس و زیور آلات قوم بای؛ لباس‌های سنتی سنگال؛ لباس ملی و سنتی مردم تایلند؛ لباس سنتی مردم اتیوپی؛ لباس های سنتی سیرالئون؛ لباس های سنتی در مالی؛ لباس های سنتی قزاقستان؛ لباس ملی و سنتی مردم بنگلادش؛ لباس ملی و سنتی مردم سریلانکا؛ لباس های سنتی تاجیکستان؛ لباس‌های سنتی اسپانیا

کتابشناسی

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ Afolayan, F. (2004). Culture and customs of South Africa. Westport, CT: Greenwood Press.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ Niane, D. T., & Ki-Zerbo, J. (1997). Africa from the twelfth to the sixteenth century. Paris: UNESCO.
  3. Worger, W. H., Clark, N. L., & Alpers, E. A. (2011). South Africa: The present as history, from Mrs Ples to Mandela and Marikana. London: Routledge.
  4. Comaroff, J. L., & Comaroff, J. (1991). Of revelation and revolution: Christianity, colonialism, and consciousness in South Africa. Chicago: University of Chicago Press.

نویسنده مقاله

علی نصیری

ویرایش دانشنامه ملل