آموزش پایه(پیش دبستانی) در چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی « == ''آموزش پایه«پیش دبستانی»'' == منظور از آموزش«پیش دبستانی» آموزش کودکان از آغاز تولد تا شش سالگی در کودکستان و آمادگی است. وزارت آموزش وپرورش، با در نظر گرفتن توانایی جسمی و روحی کودکان در این سن، برنامه­ی مناسب آموزشی برای آن­ها تنظیم کرده ا...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Thm 617432 891.jpg|بندانگشتی|جشن پایان سال پیش دبستانی ها در چین]]
منظور از آموزش «پیش دبستانی» آموزش کودکان از آغاز تولد تا شش سالگی در کودکستان و آمادگی است. وزارت آموزش و پرورش، با در نظر گرفتن توانایی جسمی و روحی کودکان در این سن، برنامه­ ی مناسب آموزشی برای آن­ ها تنظیم کرده است. در این پایه، کودکان سه تا شش ساله می­ توانند وارد کودکستان شوند. درحال حاضر در [[چین]] بیش از 150 هزار کودکستان و مهد کودک وجود دارد و تنها کمی بیش از 30 درصد از کودکانی که سن آن­ ها به حد تحصیل در مدرسه نرسیده است، در این مقطع تحت آموزش هستند و بقیه با توجه به سن و مسائل اقتصادی و خانوادگی، تحت مراقبت والدین قرار دارند.


== ''آموزش پایه«پیش دبستانی»'' ==
کودکستان ­ها و مراکز پیش دبستانی [[چین]]، به دو گروه دولتی و خصوصی تقسیم می­ شوند. کودکستان ­های دولتی با هزینه­ ی دولت دایر است و مبلغ کمی نیز از والدین دریافت می­ کنند، درحالی­که کودکستان ­های غیردولتی تمام هزینه ­های آموزشی را از والدین کودکان می­گیرند. با توجه به رشد اقتصادی و اشتغال پدر و مادر، در سال­ های اخیر تعداد کودکستان ­های خصوصی با برنامه ­های متنوع آموزشی، از جمله فراگیری زبان انگلیسی، و هزینه های آن­ ها به شدت درحال افزایش است.
منظور از آموزش«پیش دبستانی» آموزش کودکان از آغاز تولد تا شش سالگی در کودکستان و آمادگی است. وزارت آموزش وپرورش، با در نظر گرفتن توانایی جسمی و روحی کودکان در این سن، برنامه­ی مناسب آموزشی برای آن­ها تنظیم کرده است. در این پایه، کودکان سه تا شش ساله می­توانند وارد کودکستان شوند. درحال حاضر در چین بیش از150 هزار کودکستان و مهد کودک وجود دارد و تنها کمی بیش از30 درصد از کودکانی که سن آن­ها به حد تحصیل در مدرسه نرسیده است، در این مقطع تحت آموزش هستند و بقیه با توجه به سن و مسایل اقتصادی و خانوادگی، تحت مراقبت والدین قرار دارند.
[[پرونده:Imagesیس.jpg|بندانگشتی|آموزش پیش دبستانی در [[چین]]]]
سرمایه گذاری­ های بخش خصوصی و خارجی در حوزه ی آموزش پیش دبستانی در دو دهه ­ی گذشته موجب رشد فزاینده ­ی این بخش از آموزش شده و مؤسسات و مراکز مراقبتی کودکان خارجی و بین المللی هم­چون بِی­بی ­کِر ( Baby Care)، فان­ دازِل (Fun Dazzle)، کودکان شرق (Eastern Kids)، و... با ارائه­ ی برنامه ­های مختلف به­ صورت تمام وقت، پاره وقت و یا پانسیونی و اجرای طرح هایی مثل «معلمان در نقش والدین» (Teachers as Parents) و راه اندازی مراکز مشاوره ­ای درخصوص تغذیه و بهداشت و سلامت کودکان، در جهت رشد بدنی، اخلاقی، فکری و زیبایی شناسی کودکان و کسب آمادگی لازم جهت بهره برداری از آموزش ضابطه مند، فراهم سازی محیط مناسب جهت ایجاد شرایط و فرصت­ هایی جهت مواجه کودک با مسائل و مشکلات واقعی زندگی و تقویت درک معانی، استفاده از سرگرمی ­های آموزنده، با میلیون­ ها دلار سرمایه گذاری، نقش مهمی در این فرایند ایفا می­ کنند. درحال­ حاضر، در کشور چین بیش از 20 میلیون خانواده­ ی برخوردار از کودکان رده­ های سنی 3-1 سال وجود دارند که هم­چنان به این رقم افزوده می­ شود. به اعتقاد کارشناسان، در کشوری که هر خانواده از حق برخورداری از 1 فرزند بهره مند است، 30 درصد هزینه ­های خانواده متعلق به کودک خانواده است که این رقم خود به جذب سرمایه­ های گسترده در بخش آموزش پیش دبستانی منتهی می­ گردد. در عین حال، از آن­جا که اغلب روش­ های آموزشی و ارزش­ های تربیتی به ­کار گرفته شده در این­ گونه مراکز از کشورهای غربی برگرفته شده و با فرهنگ سنتی چینی سازگار نیست، چالش بزرگی برای خانواده ­ها، دولت و مدیران این مراکز فراهم آورده است.


کودکستان­ها و مراکز پیش دبستانی چین، به دو گروه دولتی و خصوصی تقسیم می­شوند. کودکستان­های دولتی با هزینه­ی دولت دایر است و مبلغ کمی نیز از والدین دریافت می­کنند، درحالی­که کودکستان­های غیردولتی تمام هزینه­های آموزشی را از والدین کودکان می­گیرند. باتوجه به رشد اقتصادی و اشتغال پدر و مادر، در سال­های اخیر تعداد کودکستان­های خصوصی با برنامه­های متنوع آموزشی، از جمله فراگیری زبان انگلیسی، و هزینه های آن­ها به شدت درحال افزایش است.
توسعه ­ی فراگیری زبان انگلیسی در دوره­ های آموزش پیش دبستانی بخش خصوصی، و روند رو به افزایش علاقه­ ی والدین به آماده سازی فرزندان خود برای آینده، منجر به استفاده از معلمان خارجی، به­ ویژه انگلیسی، آمریکایی و کانادایی جهت تدریس در مراکز پیش دبستانی شده است. بنابر آمار منتشره، هم اینک بیش از 3 هزار مؤسسه­ ی آموزش زبان خارجی در کشور چین فعالیت دارند که درآمد آن­ ها به بیش از 15 میلیارد یوان (معادل 2 میلیارد دلار [[آمریکا]]) می ­رسد که اغلب بایستی توسط والدین پرداخت شود و هزینه ­های آموزشی در این مقطع را بالا می ­برد. همین مسائل موجب شده تا در کنار افزایش هزینه ­ها، به دلیل اجرای برخی از برنامه های پرهزینه و غیرضرور، کیفیت آموزشی کودکان در این مراکز با افت قابل توجهی مواجه شود.<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص۱۲۲۶.</ref>


سرمايه گذاري­هاي بخش خصوصی و خارجي در حوزه­ی آموزش پيش دبستاني در دو دهه­ی گذشته موجب رشد فزاینده­ی این بخش از آموزش شده و مؤسسات و مراکز مراقبتی کودکان خارجی و بین المللی هم­چون بِی­بی­کِیر[1]، فان­دازِل[2]، کودکان شرق[3]، و... با ارایه­ی برنامه­های مختلف به­صورت تمام وقت، پاره وقت و يا پانسيوني و اجرای طرح­هایی مثل «معلمان در نقش والدین[i]» و راه اندازی مراكز مشاوره­ای درخصوص تغذيه و بهداشت و سلامت كودكان، در جهت رشد بدني، اخلاقي، فكري و زيبايي شناسي كودكان و کسب آمادگي لازم جهت بهره برداري از آموزش ضابطه مند، فراهم سازي محيط مناسب جهت ايجاد شرايط و فرصت­هايي جهت مواجه كودك با مسائل و مشكلات واقعي زندگي و تقويت درك معاني، استفاده از سرگرمي­هاي آموزنده، با میلیون­ها دلار سرمایه گذاری، نقش مهمی در این فرایند ایفا می­کنند. درحال­حاضر، در كشورچين بیش از20 ميليون خانواده­ی برخوردار از كودكان رده­هاي سني 3-1 سال وجود دارند كه هم­چنان به اين رقم افزوده می­شود. به اعتقاد كارشناسان، دركشوري كه هرخانواده ازحق برخورداري از 1 فرزند بهره مند است، 30 درصد هزينه­هاي خانواده متعلق به كودك خانواده است كه اين رقم خود به جذب سرمايه­هاي گسترده در بخش آموزش پيش دبستاني منتهي مي­گردد. در عین حال، از آن­جا كه اغلب روش­هاي آموزشي و ارزش­های تربیتی به­كار گرفته شده در اين­گونه مراكز از كشورهاي غربي برگرفته شده و با فرهنگ سنتی چيني سازگار نیست، چالش بزرگي براي خانواده­ها، دولت و مدیران اين مراكز فراهم آورده است.
== نیز نگاه کنید به ==


توسعه­ی فراگیری زبان انگليسي در دوره­هاي آموزش پيش دبستاني بخش خصوصی، و روند رو به افزايش علاقه­ی والدين به آماده سازي فرزندان خود براي آينده، منجر به استفاده از معلمان خارجی، به­ویژه انگليسي، آمریکایی و كانادايي جهت تدريس در مراکز پیش دبستانی شده است. بنابر آمار منتشره، هم اینک بيش از 3هزار مؤسسه­ی آموزش زبان خارجي در كشور چين فعاليت دارند كه در آمد آن­ها به بیش از15ميليارد يوان (معادل 2ميليارد دلار آمريكا) مي­رسد که اغلب بایستی توسط والدین پرداخت شود و هزینه­های آموزشی در این مقطع را بالا می­برد. همین مسایل موجب شده تا در کنار افزایش هزینه­ها، به دلیل اجرای برخی از برنامه­­های پرهزینه و غیر ضرور، کیفیت آموزشی کودکان در این مراکز با افت قابل توجهی مواجه شود.
* [[نظام آموزشی چین]]
* [[آموزش پایه(دوره ابتدایی)درچین]]
* [[آموزش پیش دبستانی روسیه]]
* [[آموزش پیش دبستانی کانادا]]


----[1] - Baby Care.
== کتابشناسی ==
 
[2] - Fun Dazzle.
 
[3] - Eastern Kids.
----[i] - Teachers as Parents.

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۲ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۲۰:۱۵

جشن پایان سال پیش دبستانی ها در چین

منظور از آموزش «پیش دبستانی» آموزش کودکان از آغاز تولد تا شش سالگی در کودکستان و آمادگی است. وزارت آموزش و پرورش، با در نظر گرفتن توانایی جسمی و روحی کودکان در این سن، برنامه­ ی مناسب آموزشی برای آن­ ها تنظیم کرده است. در این پایه، کودکان سه تا شش ساله می­ توانند وارد کودکستان شوند. درحال حاضر در چین بیش از 150 هزار کودکستان و مهد کودک وجود دارد و تنها کمی بیش از 30 درصد از کودکانی که سن آن­ ها به حد تحصیل در مدرسه نرسیده است، در این مقطع تحت آموزش هستند و بقیه با توجه به سن و مسائل اقتصادی و خانوادگی، تحت مراقبت والدین قرار دارند.

کودکستان ­ها و مراکز پیش دبستانی چین، به دو گروه دولتی و خصوصی تقسیم می­ شوند. کودکستان ­های دولتی با هزینه­ ی دولت دایر است و مبلغ کمی نیز از والدین دریافت می­ کنند، درحالی­که کودکستان ­های غیردولتی تمام هزینه ­های آموزشی را از والدین کودکان می­گیرند. با توجه به رشد اقتصادی و اشتغال پدر و مادر، در سال­ های اخیر تعداد کودکستان ­های خصوصی با برنامه ­های متنوع آموزشی، از جمله فراگیری زبان انگلیسی، و هزینه های آن­ ها به شدت درحال افزایش است.

آموزش پیش دبستانی در چین

سرمایه گذاری­ های بخش خصوصی و خارجی در حوزه ی آموزش پیش دبستانی در دو دهه ­ی گذشته موجب رشد فزاینده ­ی این بخش از آموزش شده و مؤسسات و مراکز مراقبتی کودکان خارجی و بین المللی هم­چون بِی­بی ­کِر ( Baby Care)، فان­ دازِل (Fun Dazzle)، کودکان شرق (Eastern Kids)، و... با ارائه­ ی برنامه ­های مختلف به­ صورت تمام وقت، پاره وقت و یا پانسیونی و اجرای طرح هایی مثل «معلمان در نقش والدین» (Teachers as Parents) و راه اندازی مراکز مشاوره ­ای درخصوص تغذیه و بهداشت و سلامت کودکان، در جهت رشد بدنی، اخلاقی، فکری و زیبایی شناسی کودکان و کسب آمادگی لازم جهت بهره برداری از آموزش ضابطه مند، فراهم سازی محیط مناسب جهت ایجاد شرایط و فرصت­ هایی جهت مواجه کودک با مسائل و مشکلات واقعی زندگی و تقویت درک معانی، استفاده از سرگرمی ­های آموزنده، با میلیون­ ها دلار سرمایه گذاری، نقش مهمی در این فرایند ایفا می­ کنند. درحال­ حاضر، در کشور چین بیش از 20 میلیون خانواده­ ی برخوردار از کودکان رده­ های سنی 3-1 سال وجود دارند که هم­چنان به این رقم افزوده می­ شود. به اعتقاد کارشناسان، در کشوری که هر خانواده از حق برخورداری از 1 فرزند بهره مند است، 30 درصد هزینه ­های خانواده متعلق به کودک خانواده است که این رقم خود به جذب سرمایه­ های گسترده در بخش آموزش پیش دبستانی منتهی می­ گردد. در عین حال، از آن­جا که اغلب روش­ های آموزشی و ارزش­ های تربیتی به ­کار گرفته شده در این­ گونه مراکز از کشورهای غربی برگرفته شده و با فرهنگ سنتی چینی سازگار نیست، چالش بزرگی برای خانواده ­ها، دولت و مدیران این مراکز فراهم آورده است.

توسعه ­ی فراگیری زبان انگلیسی در دوره­ های آموزش پیش دبستانی بخش خصوصی، و روند رو به افزایش علاقه­ ی والدین به آماده سازی فرزندان خود برای آینده، منجر به استفاده از معلمان خارجی، به­ ویژه انگلیسی، آمریکایی و کانادایی جهت تدریس در مراکز پیش دبستانی شده است. بنابر آمار منتشره، هم اینک بیش از 3 هزار مؤسسه­ ی آموزش زبان خارجی در کشور چین فعالیت دارند که درآمد آن­ ها به بیش از 15 میلیارد یوان (معادل 2 میلیارد دلار آمریکا) می ­رسد که اغلب بایستی توسط والدین پرداخت شود و هزینه ­های آموزشی در این مقطع را بالا می ­برد. همین مسائل موجب شده تا در کنار افزایش هزینه ­ها، به دلیل اجرای برخی از برنامه های پرهزینه و غیرضرور، کیفیت آموزشی کودکان در این مراکز با افت قابل توجهی مواجه شود.[۱]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص۱۲۲۶.