مکتب هوسو در ژاپن: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''مکتب"هوسو"(法相宗'''/'''Hossō shū): '''تولد این مکتب مانند تمامی مکاتب متقدم بودایی باز می گردد به دوره نارا و بنیانگذارش "دوشو"[1] است. دو معبد "کوفوکوجی"[2] و "یاکوشیجی"[3] هر دو در نارا به عنوان معابد اصلی آن شناخته میشوند. جمعیت پیروان این مکتب حدود 520...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۴ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:Yakushiji.jpg|بندانگشتی|معبد یاکوشیجی. برگرفته از سایت kyokane، قابل بازیابی از https://www.kyokane.co.jp/ceremony/place/nara/ceremony-10037/]] | |||
مکتب"هوسو" (法相宗/Hossō shū): تولد این مکتب مانند تمامی مکاتب متقدم بودایی باز میگردد به [[دوره نارا]] و بنیانگذارش "دوشو" (道昭/Dōshō)(629-700) است. دو معبد "کوفوکوجی" (興福寺/Kōfukuji) و "یاکوشیجی" (薬師寺/Yakushiji) هر دو در نارا به عنوان معابد اصلی آن شناختهمیشوند. جمعیت پیروان این مکتب حدود 520 هزار نفر تخمین زده میشود<sup>[i]</sup>. در این مکتب بودیساتوای مشخصی نیایش نمیشود و به نوعی ادامه دهنده مکتب "یوگاچارا" است که از هند نشات گرفتهاست. آموزه اصلی این مکتب بر اساس تجلی و ظهور "دل" (وجود) به مثابه حقیقت تمامی پدیدارها است.<ref>ذکی پور، بهمن (1402). " دین و مذهب در [[ژاپن]] امروز به انضمام جریانهای فکری". در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ [[ژاپن]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص149-182.</ref> | |||
[ | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[ادیان در ژاپن]]، [[شینتو در ژاپن]] | |||
[ | == پاورقی == | ||
[i] - کلیه آمارهای ذکر شده در این بخش را مدیون پژوهشهای شخصی پروفسور تاکایوکی هیروساوا (廣澤隆之;Hirosawa Takayuki) هستم که آنها را سخاوتمندانه در اختیار نگارنده قرار داد. | |||
== کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۱۸ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۹:۰۱
مکتب"هوسو" (法相宗/Hossō shū): تولد این مکتب مانند تمامی مکاتب متقدم بودایی باز میگردد به دوره نارا و بنیانگذارش "دوشو" (道昭/Dōshō)(629-700) است. دو معبد "کوفوکوجی" (興福寺/Kōfukuji) و "یاکوشیجی" (薬師寺/Yakushiji) هر دو در نارا به عنوان معابد اصلی آن شناختهمیشوند. جمعیت پیروان این مکتب حدود 520 هزار نفر تخمین زده میشود[i]. در این مکتب بودیساتوای مشخصی نیایش نمیشود و به نوعی ادامه دهنده مکتب "یوگاچارا" است که از هند نشات گرفتهاست. آموزه اصلی این مکتب بر اساس تجلی و ظهور "دل" (وجود) به مثابه حقیقت تمامی پدیدارها است.[۱]
نیز نگاه کنید به
پاورقی
[i] - کلیه آمارهای ذکر شده در این بخش را مدیون پژوهشهای شخصی پروفسور تاکایوکی هیروساوا (廣澤隆之;Hirosawa Takayuki) هستم که آنها را سخاوتمندانه در اختیار نگارنده قرار داد.
کتابشناسی
- ↑ ذکی پور، بهمن (1402). " دین و مذهب در ژاپن امروز به انضمام جریانهای فکری". در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ ژاپن. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص149-182.