مکتب سوتو در ژاپن: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''مکتب "سوتو" (曹洞宗/Sōtō shū):''' این مکتب از نظر اصول کلی همانند مکتب رینزای است و متن مشخصی ندارد، اما در نوع تعلیم با آن تفاوت دارد. چهار تفاوت عمده این مکتب با مکتب رینزای به این قرار است: اول این که برخلاف مکتب رینزای که بودیساتوای مشخصی را نیای...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''مکتب "سوتو" (曹洞宗/Sōtō shū):''' این مکتب از نظر اصول کلی همانند مکتب رینزای است و متن مشخصی ندارد، اما در نوع تعلیم با آن تفاوت دارد. چهار تفاوت عمده این مکتب با مکتب رینزای به این قرار است:
مکتب "سوتو" (曹洞宗/Sōtō shū): این مکتب از نظر اصول کلی همانند [[مکتب رینزای ژاپن|مکتب رینزای]] است و متن مشخصی ندارد، اما در نوع تعلیم با آن تفاوت دارد. چهار تفاوت عمده این مکتب با مکتب رینزای به این قرار است:
 
اول این که برخلاف مکتب رینزای که بودیساتوای مشخصی را نیایش نمی‌کند، این مکتب همانند مکتب تندای بودا شاکیامونی را به عنوان بودیساتوا نیایش می‌کند. همین طور بر خلاف مکتب رینزای که معابد اصلی آن پراکنده‌اند، دو معبد "ئه‌هه‌جی"[1] واقع در استان فوکویی و "سوجیجی"[2] در استان ایشیکاوا دو مرکز اصلی آن را تشکیل می‌دهند.


اول این که برخلاف مکتب رینزای که بودیساتوای مشخصی را نیایش نمی‌کند، این مکتب همانند [[مکتب تندای ژاپن|مکتب تندای]] بودا شاکیامونی را به عنوان بودیساتوا نیایش می‌کند. همین طور بر خلاف [[مکتب رینزای ژاپن|مکتب رینزای]] که معابد اصلی آن پراکنده‌اند، دو معبد "ئه‌هه‌جی" (永平寺/Ēhēji) واقع در استان فوکویی و "سوجیجی" (総持寺/Sōjiji) در استان ایشیکاوا دو مرکز اصلی آن را تشکیل می‌دهند.
[[پرونده:معبد سوجیجی.jpg|بندانگشتی|معبد سوجیجی. برگرفته از سایت saikoku، قابل بازیابی از https://saikoku33.gr.jp/place/22]]
دوم این که در مکتب سوتو بر سکوت بسیار تاکید می‌شود و زدن ضربه در حین مراقبه وجود ندارد.
دوم این که در مکتب سوتو بر سکوت بسیار تاکید می‌شود و زدن ضربه در حین مراقبه وجود ندارد.


سوم این که مکتب سوتو فاقد "کوآن" است، اما از نظر نظام فلسفی نسبت به رینزای بسیار منسجم‌تر است. این انسجام تا جایی است که برخی نظریات بنیان گذار این مکتب دوگن[3] را شالوده فکر فلسفی [[ژاپن]] سنتی قلمداد می‌کنند. به طوری که از دهه 1950 تا کنون شرح، تفسیر، بازخوانی و تطبیق اندیشه دوگن با مکاتب فلسفی غرب یکی از پر پژوهش‌ترین فعالیت‌های آکادمیک ژاپن معاصر بوده است.
سوم این که مکتب سوتو فاقد "کوآن" است، اما از نظر نظام فلسفی نسبت به رینزای بسیار منسجم‌تر است. این انسجام تا جایی است که برخی نظریات بنیان گذار این مکتب دوگن (道元/Dōgen) (1200-1253) را شالوده فکر فلسفی [[ژاپن]] سنتی قلمداد می‌کنند. به طوری که از دهه 1950 تا کنون شرح، تفسیر، بازخوانی و تطبیق اندیشه دوگن با مکاتب فلسفی غرب یکی از پر پژوهش‌ترین فعالیت‌های آکادمیک ژاپن معاصر بوده‌است.  
 
چهارم این که مکتب سوتو بیش از هر چیز بر ریاضت تاکید دارد. چرا که با ریاضت می‌توان به مقام "روشنایی" رسید. از نظر این مکتب تمام اعمال زندگی روزمره از خوردن و نوشیدن گرفته تا اجابت مزاج همه نوعی ریاضت است. همین طور اگر چه این مکتب از نظر پیرو جمعیتی در حدود یک میلیون و پانصد و سی هزار نفر دارد، اما  طرز تفکر آن و تاکیدش بر ریاضت بسیار بر روحیه سختکوش ژاپنی تاثیر گذار بوده، به قدری که ریشه سختکوشی و پشتکار ژاپنی‌ها را می‌توان تا حدودی در تعالیم این مکتب جستجو کرد.


در ایران به دلیل پاره‌ای از مقالات تطبیقی توشیهیکو ایزوتسو که در آن اندیشه دوگن را با ابن عربی مقایسه کرده و همین طور نگارش انگلیسی کتاب «''به سوی یک فلسفه ذن بودیسم»'' (چاپ و سفارش انجمن حکمت و فلسفه در پیش از انقلاب) کم و بیش شناختی را از این مکتب به وجود آورده است. دانشگاه کومازاوا[4] در [[توکیو]] در زمره دانشگاه‌های اصلی این مکتب است.
چهارم این که مکتب سوتو بیش از هر چیز بر ریاضت تاکید دارد. چرا که با ریاضت می‌توان به مقام "روشنایی" رسید. از نظر این مکتب تمام اعمال زندگی روزمره از خوردن و نوشیدن گرفته تا اجابت مزاج همه نوعی ریاضت است. همین طور اگر چه این مکتب از نظر پیرو جمعیتی در حدود یک میلیون و پانصد و سی هزار نفر دارد، اما طرز تفکر آن و تاکیدش بر ریاضت بسیار بر روحیه سختکوش ژاپنی تاثیر گذار بوده، به قدری که ریشه سختکوشی و پشتکار ژاپنی‌ها را می‌توان تا حدودی در تعالیم این مکتب جستجو کرد.
----[1] 永平寺/Ēhēji.


[2] 総持寺/Sōjiji.
در ایران به دلیل پاره‌ای از مقالات تطبیقی [[توشیهیکو ایزوتسو]] که در آن اندیشه دوگن را با [[ابن عربی]] مقایسه کرده و همین طور نگارش انگلیسی کتاب «به سوی یک فلسفه ذن بودیسم» (چاپ و سفارش انجمن حکمت و فلسفه در پیش از انقلاب) کم و بیش شناختی را از این مکتب به وجود آورده است. دانشگاه کومازاوا (駒澤大学/Komazaw Daigaku) در [[توکیو]] در زمره دانشگاه‌های اصلی این مکتب است.<ref>ذکی پور، بهمن (1402). " دین و مذهب در [[ژاپن]] امروز به انضمام جریان‌های فکری". در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ [[ژاپن]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص149-182.</ref>


[3] 道元/Dōgen(1200-1253).
== نیز نگاه کنید به ==
[[ادیان در ژاپن]]، [[شینتو در ژاپن]]


[4] 駒澤大学/Komazawa Daigaku.
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۸ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۹:۱۳

مکتب "سوتو" (曹洞宗/Sōtō shū): این مکتب از نظر اصول کلی همانند مکتب رینزای است و متن مشخصی ندارد، اما در نوع تعلیم با آن تفاوت دارد. چهار تفاوت عمده این مکتب با مکتب رینزای به این قرار است:

اول این که برخلاف مکتب رینزای که بودیساتوای مشخصی را نیایش نمی‌کند، این مکتب همانند مکتب تندای بودا شاکیامونی را به عنوان بودیساتوا نیایش می‌کند. همین طور بر خلاف مکتب رینزای که معابد اصلی آن پراکنده‌اند، دو معبد "ئه‌هه‌جی" (永平寺/Ēhēji) واقع در استان فوکویی و "سوجیجی" (総持寺/Sōjiji) در استان ایشیکاوا دو مرکز اصلی آن را تشکیل می‌دهند.

معبد سوجیجی. برگرفته از سایت saikoku، قابل بازیابی از https://saikoku33.gr.jp/place/22

دوم این که در مکتب سوتو بر سکوت بسیار تاکید می‌شود و زدن ضربه در حین مراقبه وجود ندارد.

سوم این که مکتب سوتو فاقد "کوآن" است، اما از نظر نظام فلسفی نسبت به رینزای بسیار منسجم‌تر است. این انسجام تا جایی است که برخی نظریات بنیان گذار این مکتب دوگن (道元/Dōgen) (1200-1253) را شالوده فکر فلسفی ژاپن سنتی قلمداد می‌کنند. به طوری که از دهه 1950 تا کنون شرح، تفسیر، بازخوانی و تطبیق اندیشه دوگن با مکاتب فلسفی غرب یکی از پر پژوهش‌ترین فعالیت‌های آکادمیک ژاپن معاصر بوده‌است.

چهارم این که مکتب سوتو بیش از هر چیز بر ریاضت تاکید دارد. چرا که با ریاضت می‌توان به مقام "روشنایی" رسید. از نظر این مکتب تمام اعمال زندگی روزمره از خوردن و نوشیدن گرفته تا اجابت مزاج همه نوعی ریاضت است. همین طور اگر چه این مکتب از نظر پیرو جمعیتی در حدود یک میلیون و پانصد و سی هزار نفر دارد، اما طرز تفکر آن و تاکیدش بر ریاضت بسیار بر روحیه سختکوش ژاپنی تاثیر گذار بوده، به قدری که ریشه سختکوشی و پشتکار ژاپنی‌ها را می‌توان تا حدودی در تعالیم این مکتب جستجو کرد.

در ایران به دلیل پاره‌ای از مقالات تطبیقی توشیهیکو ایزوتسو که در آن اندیشه دوگن را با ابن عربی مقایسه کرده و همین طور نگارش انگلیسی کتاب «به سوی یک فلسفه ذن بودیسم» (چاپ و سفارش انجمن حکمت و فلسفه در پیش از انقلاب) کم و بیش شناختی را از این مکتب به وجود آورده است. دانشگاه کومازاوا (駒澤大学/Komazaw Daigaku) در توکیو در زمره دانشگاه‌های اصلی این مکتب است.[۱]

نیز نگاه کنید به

ادیان در ژاپن، شینتو در ژاپن

کتابشناسی

  1. ذکی پور، بهمن (1402). " دین و مذهب در ژاپن امروز به انضمام جریان‌های فکری". در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ ژاپن. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص149-182.