مکتب نقاشی رینپا: تفاوت میان نسخهها
ظاهر
صفحهای تازه حاوی «'''مکتب رینپا[1]:''' این مکتب از اواخر دوره مومویاما تا دوران مدرن فعال بود. این مکتب هم بر آمده از یاماتوئه است. این مکتب نوعی حالت تهذیب در ارتباط با خوشنویسی و صنایع دستی هم پیدا کرده است. موضوعاتی که در آن کار میشود، عمدتا گلها و شکوفههای در...» ایجاد کرد |
|||
| (۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
مکتب رینپا (琳派/Rinpa)، از اواخر دوره مومویاما تا دوران مدرن فعال بود. این مکتب هم بر آمده از یاماتوئه است. این مکتب نوعی حالت تهذیب در ارتباط با خوشنویسی و [[صنایع دستی در ژاپن|صنایع دستی]] هم پیدا کرده است. موضوعاتی که در آن کار میشود، عمدتا گلها و شکوفههای درختان است، اما آثاری هم هست که به قهرمان داستانها، دیوها و هیولاها و مضامین بودایی میپردازد. ویژگی آن استفاده از ورقههای طلا و نقره، رنگهای شاد و گرایش به تهذیب و طراحی است. | |||
==نیز نگاه کنید به== | |||
[[هنر ژاپن]]؛ [[نقاشی ژاپن]] | |||
==منبع اصلی== | |||
پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله(1402). جامعه و فرهنگ ژاپن، تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص.242- 281. | |||
== نویسندگان مقاله == | |||
فرهاد پالیزدار و قدرت اله ذاکری | |||
[[رده:هنرهای تجسمی]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۹:۳۷
مکتب رینپا (琳派/Rinpa)، از اواخر دوره مومویاما تا دوران مدرن فعال بود. این مکتب هم بر آمده از یاماتوئه است. این مکتب نوعی حالت تهذیب در ارتباط با خوشنویسی و صنایع دستی هم پیدا کرده است. موضوعاتی که در آن کار میشود، عمدتا گلها و شکوفههای درختان است، اما آثاری هم هست که به قهرمان داستانها، دیوها و هیولاها و مضامین بودایی میپردازد. ویژگی آن استفاده از ورقههای طلا و نقره، رنگهای شاد و گرایش به تهذیب و طراحی است.
نیز نگاه کنید به
منبع اصلی
پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله(1402). جامعه و فرهنگ ژاپن، تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص.242- 281.
نویسندگان مقاله
فرهاد پالیزدار و قدرت اله ذاکری