پرش به محتوا

جهان بینی طریقت تائو: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:


[[پرونده:تائوتِه چینگ.jpg|بندانگشتی|تائوتِه چینگ]]
[[پرونده:تائوتِه چینگ.jpg|بندانگشتی|تائوتِه چینگ، قابل بازیابی از: https://basalam.com/tavanmandan/product/23344208]]
[[آیین بومی تائو|طریقت تائویی]] جهان بینی خاص خود را بر پایه­‌ی اندیشه‌­ی [[آیین بومی تائو|مکتب تائو]] ساخته، و این جهان بینی بخش اساسی [[مبانی فکری طریقت تائویی|تفکر تائویی]] را تشکیل می‌­دهد. هم­گرایی [[آیین بومی تائو|طریقت تائویی]] با [[مبانی فکری طریقت تائویی|مکتب فکری تائو]] نه تنها در انتخاب لائوزی به عنوان بنیانگذار و تائوتِه چینگ به عنوان [[ادبیات در طریقت تائو|ادبیات کلاسیک تائویی]] انعکاس یافته است، بلکه در [[آیین بومی تائو|پرستیدن و اعتقاد به تائو( راه)]] هم این هم­گرایی پیدا است. هیچ کاهن تائویی نیست که [[آیین بومی تائو|اعتقادات تائو]] را تبلیغ نکند. این اعتقادات دوجنبه‌ی زیر را در بر دارد:  
[[آیین بومی تائو|طریقت تائویی]] جهان بینی خاص خود را بر پایه­‌ی اندیشه‌­ی [[آیین بومی تائو|مکتب تائو]] ساخته، و این جهان بینی بخش اساسی [[مبانی فکری طریقت تائویی|تفکر تائویی]] را تشکیل می‌­دهد. هم­گرایی [[آیین بومی تائو|طریقت تائویی]] با [[مبانی فکری طریقت تائویی|مکتب فکری تائو]] نه تنها در انتخاب لائوزی به عنوان بنیانگذار و تائوتِه چینگ به عنوان [[ادبیات در طریقت تائو|ادبیات کلاسیک تائویی]] انعکاس یافته است، بلکه در [[آیین بومی تائو|پرستیدن و اعتقاد به تائو( راه)]] هم این هم­گرایی پیدا است. هیچ کاهن تائویی نیست که [[آیین بومی تائو|اعتقادات تائو]] را تبلیغ نکند. این اعتقادات دوجنبه‌ی زیر را در بر دارد:  


خط ۷: خط ۷:
ولی از سوی ديگر بر راز آلود بودن  [[آیین بومی تائو|تائو]] هم تأکید دارد، [[آیین بومی تائو|تائو]] را به عنوان دارای ایدئولوژی، خود آگاهی و دارای مزاجی متعادل مجسم کرده است. از طریق رابطه­‌های مختلف از او«خدایان سه گانه»(«کارفرمای خزانه‌­های آسمانی»،«آموزگار عالی طریقت تائویی» و «رب النوع قادر متعال») ساخته است. «[[آیین بومی تائو|تائو]]»یی که بدین گونه تجسم شده، «[[آیین بومی تائو|تائو]]»یی است که موهبت فنا ناپذیران خالق جهان را در بر دارد، در نتیجه، جوهره­‌ی [[آیین بومی تائو|مکتب تائویی]]  به سمت دین گرایش پیدا می­‌کند.
ولی از سوی ديگر بر راز آلود بودن  [[آیین بومی تائو|تائو]] هم تأکید دارد، [[آیین بومی تائو|تائو]] را به عنوان دارای ایدئولوژی، خود آگاهی و دارای مزاجی متعادل مجسم کرده است. از طریق رابطه­‌های مختلف از او«خدایان سه گانه»(«کارفرمای خزانه‌­های آسمانی»،«آموزگار عالی طریقت تائویی» و «رب النوع قادر متعال») ساخته است. «[[آیین بومی تائو|تائو]]»یی که بدین گونه تجسم شده، «[[آیین بومی تائو|تائو]]»یی است که موهبت فنا ناپذیران خالق جهان را در بر دارد، در نتیجه، جوهره­‌ی [[آیین بومی تائو|مکتب تائویی]]  به سمت دین گرایش پیدا می­‌کند.


از سوی دیگر، این طریقت ایده ­‌یلائوزی در مورد تِه((Te)فضیلت) را توسعه داده و بر روی این که«چگونه می ­توان  [[آیین بومی تائو|تائو]]<nowiki/>را به دست آورد» متمرکز شده است. بر اساس توضیحات ارایه شده، «تِه»(فضیلت) به معنای «تِه» یعنی«به دست آوردن(Gain)» است، و«به دست آوردن اشراق» یعنی دستیابی به  [[آیین بومی تائو|تائو]]<nowiki/>است، و اینکه [[آیین بومی تائو|تائو]]<nowiki/>را در من یا همان اِگو(Ego)[iv] مستقر کنی و [[آیین بومی تائو|تائو]] با من«اِگو» در یکدیگر به عنوان یک کل ادغام شوند تا اِگو فنا ناپذیر شده، و روح و بدنش حیات جاودانه یابد<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref>.
از سوی دیگر، این طریقت ایده ­‌یلائوزی در مورد تِه((Te)فضیلت) را توسعه داده و بر روی این که«چگونه می ­توان  [[آیین بومی تائو|تائو]]<nowiki/>را به دست آورد» متمرکز شده است. بر اساس توضیحات ارایه شده، «تِه»(فضیلت) به معنای «تِه» یعنی«به دست آوردن(Gain)» است، و«به دست آوردن اشراق» یعنی دستیابی به  [[آیین بومی تائو|تائو]]<nowiki/>است، و اینکه [[آیین بومی تائو|تائو]]<nowiki/>را در من یا همان اِگو(Ego)[i] مستقر کنی و [[آیین بومی تائو|تائو]] با من«اِگو» در یکدیگر به عنوان یک کل ادغام شوند تا اِگو فنا ناپذیر شده، و روح و بدنش حیات جاودانه یابد.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
[[آیین بومی تائو]]؛ [[مبانی فکری طریقت تائویی]]؛ [[اخلاق در طریقت تائو]]


* [[آیین بومی تائو]]
== پاورقی ==
* [[مبانی فکری طریقت تائویی]]
<small>[i] - Ego ( خودِ انسان، ضمیر خود آگاه فرد. احساسی که از طریق آن انسان به هویت و ارزش خود پی می برد. مترجم).</small>
*  [[اخلاق در طریقت تائو]]


== پاورقی ==
== منبع اصلی ==
<small>[iv] - Ego ( خودِ انسان، ضمیر خود آگاه فرد. احساسی که از طریق آن انسان به هویت و ارزش خود پی می برد. مترجم).</small>
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [https://dmelal.ir/%DA%86%DB%8C%D9%86 چین]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub>


== کتابشناسی ==
== نویسنده مقاله ==
<references />
علی محمد سابقی
[[رده:ادیان و مذاهب]]
[[رده:جریان های شاخص سایر ادیان]]

نسخهٔ ‏۵ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۳:۰۰

تائوتِه چینگ، قابل بازیابی از: https://basalam.com/tavanmandan/product/23344208

طریقت تائویی جهان بینی خاص خود را بر پایه­‌ی اندیشه‌­ی مکتب تائو ساخته، و این جهان بینی بخش اساسی تفکر تائویی را تشکیل می‌­دهد. هم­گرایی طریقت تائویی با مکتب فکری تائو نه تنها در انتخاب لائوزی به عنوان بنیانگذار و تائوتِه چینگ به عنوان ادبیات کلاسیک تائویی انعکاس یافته است، بلکه در پرستیدن و اعتقاد به تائو( راه) هم این هم­گرایی پیدا است. هیچ کاهن تائویی نیست که اعتقادات تائو را تبلیغ نکند. این اعتقادات دوجنبه‌ی زیر را در بر دارد:

از یک طرف، حامل اعتقاد به اندیشه­‌ی مکتب تائو است و بر این باور است که تائو حقیقت هستی و قادر متعال «آسمان و زمین» است. اعتقاد دارد که تائوهمه­‌ی موجودات و تمام پدیده‌­های موجود در جهان را خلق کرده است.

ولی از سوی ديگر بر راز آلود بودن تائو هم تأکید دارد، تائو را به عنوان دارای ایدئولوژی، خود آگاهی و دارای مزاجی متعادل مجسم کرده است. از طریق رابطه­‌های مختلف از او«خدایان سه گانه»(«کارفرمای خزانه‌­های آسمانی»،«آموزگار عالی طریقت تائویی» و «رب النوع قادر متعال») ساخته است. «تائو»یی که بدین گونه تجسم شده، «تائو»یی است که موهبت فنا ناپذیران خالق جهان را در بر دارد، در نتیجه، جوهره­‌ی مکتب تائویی  به سمت دین گرایش پیدا می­‌کند.

از سوی دیگر، این طریقت ایده ­‌یلائوزی در مورد تِه((Te)فضیلت) را توسعه داده و بر روی این که«چگونه می ­توان تائورا به دست آورد» متمرکز شده است. بر اساس توضیحات ارایه شده، «تِه»(فضیلت) به معنای «تِه» یعنی«به دست آوردن(Gain)» است، و«به دست آوردن اشراق» یعنی دستیابی به تائواست، و اینکه تائورا در من یا همان اِگو(Ego)[i] مستقر کنی و تائو با من«اِگو» در یکدیگر به عنوان یک کل ادغام شوند تا اِگو فنا ناپذیر شده، و روح و بدنش حیات جاودانه یابد.

نیز نگاه کنید به

آیین بومی تائو؛ مبانی فکری طریقت تائویی؛ اخلاق در طریقت تائو

پاورقی

[i] - Ego ( خودِ انسان، ضمیر خود آگاه فرد. احساسی که از طریق آن انسان به هویت و ارزش خود پی می برد. مترجم).

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی