تشکیلات اداری وزارت آموزش و پرورش چین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:


[[پرونده:27d4c3be02df41c48b4ff03281f6c41b.jpg|بندانگشتی|آموزش در چین]]
[[پرونده:27d4c3be02df41c48b4ff03281f6c41b.jpg|بندانگشتی|آموزش در چین]]
تشکیلات وزارت آموزش و پرورش چین، افزون بر وزیر، دفتر وزیر، معاونت­ های شش­گانه و دو پست مشاور وزیر، دارای ادارت و بخش های مختلفی به شرح زیر است:
تشکیلات [[وزارت آموزش و پرورش چین]]، افزون بر وزیر، دفتر وزیر، معاونت­ های شش­گانه و دو پست مشاور وزیر، دارای ادارت و بخش های مختلفی به شرح زیر است:


1- بخش روابط عمومی: مسئولیت امور جاری و ارتباطات و هماهنگی ها در کلیه­ ی سطوح داخلی و خارجی.
1- بخش روابط عمومی: مسئولیت امور جاری و ارتباطات و هماهنگی ها در کلیه­ ی سطوح داخلی و خارجی.
خط ۹: خط ۹:
3- بخش توسعه و برنامه ریزی: برنامه ریزی برای توسعه ­ی آموزش و پرورش در سراسر کشور.
3- بخش توسعه و برنامه ریزی: برنامه ریزی برای توسعه ­ی آموزش و پرورش در سراسر کشور.


4- بخش پرسنلی: مسئول امور پرسنلی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش و نهادهای وابسته، آموزشگاه های عالی وابسته به این وزارت، رایزنی های آموزشی سفارتخانه­ های [[چین]] در سراسر جهان، هدایت و نظارت بر امور تأسیساتی و بناهای آموزشی در سراسر کشور.
4- بخش پرسنلی: مسئول امور پرسنلی و منابع انسانی [[وزارت آموزش و پرورش چین|وزارت آموزش و پرورش]] و نهادهای وابسته، آموزشگاه های عالی وابسته به این وزارت، رایزنی های آموزشی سفارتخانه­ های [[چین]] در سراسر جهان، هدایت و نظارت بر امور تأسیساتی و بناهای آموزشی در سراسر کشور.


5- بخش امور مالی: تدوین برنامه ­ها و سیاست­ های مالی و هزینه ­های آموزشی و پرورشی، تخصیص بودجه به طرح های آموزشی، اعطای کمک­ های مالی به دانشجویان و دانش ­آموزان، بهره گیری از وام ­های بین المللی برای توسعه ­ی آموزش و پرورش در چین.
5- بخش امور مالی: تدوین برنامه ­ها و سیاست­ های مالی و هزینه ­های آموزشی و پرورشی، تخصیص بودجه به طرح های آموزشی، اعطای کمک­ های مالی به دانشجویان و دانش ­آموزان، بهره گیری از وام ­های بین المللی برای توسعه ­ی [[نظام آموزش و پرورش در چین معاصر|آموزش و پرورش در چین]].


6- اداره­ ی یکم آموزش و پرورش: مسئول رسیدگی به امور آموزش و پرورش اجباری، پیشبرد اصلاحات آموزشی، هدایت آموزش اخلاقی و آموزشی دانش آموزان در خارج از محیط مدرسه.
6- اداره­ ی یکم آموزش و پرورش: مسئول رسیدگی به امور آموزش و پرورش اجباری، پیشبرد اصلاحات آموزشی، هدایت آموزش اخلاقی و آموزشی دانش آموزان در خارج از محیط مدرسه.


7- اداره­ ی دوم آموزش و پرورش: مسئول بخش آموزش و پرورش دوره های پیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی (سیکل اول) و دبیرستانی(سیکل دوم)، و دانش آموزان استثنایی.
7- اداره­ ی دوم آموزش و پرورش: مسئول بخش آموزش و پرورش [[آموزش پایه(پیش دبستانی) در چین|دوره های پیش دبستانی]]، [[آموزش پایه(دوره ابتدایی)درچین|ابتدایی]]، [[آموزش مقطع راهنمایی(سیکل اول)درچین|راهنمایی (سیکل اول)]] و [[آموزش مقطع دبیرستانی(سیکل دوم)درچین|دبیرستانی(سیکل دوم)]]، و [[مدارس ویژه ی دانش آموزان ناتوان و کم توان ذهنی و جسمی در چین|دانش آموزان استثنایی]].


8- اداره­ ی آموزش فنی و حرفه ای و آموزش بزرگسالان: مسئول آموزش ­های فنی و حرفه ای در دوره ­ی متوسطه، امور آموزشی بزرگسالان، و ریشه ­کن کردن بی­ سوادی در میان جوانان و سالمندان.
8- اداره­ ی [[آموزش های فنی و حرفه ای در چین|آموزش فنی و حرفه ای]] و آموزش بزرگسالان: مسئول [[آموزش های فنی و حرفه ای در چین|آموزش ­های فنی و حرفه ای]] در دوره ­ی متوسطه، امور آموزشی بزرگسالان، و ریشه ­کن کردن بی­ سوادی در میان جوانان و [[بالارفتن متوسط عمر و افزایش امید به زندگی در چین|سالمندان]].


9- اداره­ ی آموزش عالی: متولی امور آموزش عالی و اجرای برنامه ­های اصلاحی در سطح آموزش عالی، و آموزش از راه دور.
9- اداره­ ی [[آموزش عالی در چین|آموزش عالی]]: متولی امور آموزش عالی و اجرای برنامه ­های اصلاحی در سطح [[آموزش عالی در چین|آموزش عالی]]، و آموزش از راه دور.


10- دفتر هیأت نظارت و بررسی: هدایت و نظارت بر امور آموزشی در سراسر کشور.
10- دفتر هیأت نظارت و بررسی: هدایت و نظارت بر امور آموزشی در سراسر کشور.


11- اداره­ ی آموزش و پرورش اقلیت­ های قومی: هماهنگی و هدایت امور آموزشی و پرورشی اقلیت­ های ملی در سراسر کشور.
11- اداره­ ی آموزش و پرورش [[اقلیت های قومی در چین|اقلیت­ های قومی]]: هماهنگی و هدایت امور آموزشی و پرورشی اقلیت­ های ملی در سراسر کشور.


12- اداره­ ی آموزش و پرورش آموزشگاه ­های تربیت معلم: مدیریت دانشسراهای تربیت معلم و اجرای برنامه های اصلاحات آموزشی در آموزشگاه ­های تربیت معلم.
12- اداره­ ی آموزش و پرورش آموزشگاه ­های تربیت معلم: مدیریت دانشسراهای تربیت معلم و اجرای برنامه های اصلاحات آموزشی در آموزشگاه ­های تربیت معلم.


13- اداره­ ی امور ورزش، بهداشت و آموزش ­های هنری: رسیدگی به امور آموزش ­های بهداشتی، سلامت، امور هنری، و آموزش دفاع ملی در مدارس ابتدایی، دبیرستان­ ها و دانشگاه­ های سراسر کشور.
13- اداره­ ی امور ورزش، بهداشت و آموزش ­های هنری: رسیدگی به امور آموزش ­های بهداشتی، سلامت، امور هنری، و آموزش دفاع ملی در [[آموزش پایه(دوره ابتدایی)درچین|مدارس ابتدایی]]، دبیرستان­ ها و [[دانشگاه های مشهور چین|دانشگاه­ های سراسر کشور]].


14- اداره­ ی امور فکری و اندیشه ­های سیاسی: مسئول رسیدگی به امور فکری و اندیشه ­های سیاسی معلمان و دانشجویان در آموزشگاه ­های عالی و هم­چنین هدایت آن­ ها به سوی سازندگی تمدن و فرهنگ.
14- اداره­ ی امور فکری و اندیشه ­های سیاسی: مسئول رسیدگی به امور فکری و اندیشه ­های سیاسی معلمان و دانشجویان در آموزشگاه ­های عالی و هم­چنین هدایت آن­ ها به سوی سازندگی تمدن و فرهنگ.
خط ۳۷: خط ۳۷:
17- اداره­ ی امور دانشجویان: رسیدگی به امور امتحانات، کنکور، سوابق تحصیلی دانشجویان و ایجاد اشتغال برای دانشجویان فارغ التحصیل.
17- اداره­ ی امور دانشجویان: رسیدگی به امور امتحانات، کنکور، سوابق تحصیلی دانشجویان و ایجاد اشتغال برای دانشجویان فارغ التحصیل.


18- اداره­ ی امور آموزشگاه ­های عالی وابسته به وزارت آموزش: سامان­دهی آموزشگاه ­های عالی در جهت تدوین برنامه ­های استراتژیک برای توسعه، اجرای اصلاحات در سیستم اداری.
18- اداره­ ی امور آموزشگاه ­های عالی وابسته به [[وزارت آموزش و پرورش چین|وزارت آموزش]]: سامان­دهی آموزشگاه ­های عالی در جهت تدوین برنامه ­های استراتژیک برای توسعه، اجرای اصلاحات در سیستم اداری.


19- اداره­ ی مدیریت علمی در سطوح عالی آموزشی: پیگیری مقررات آموزشی [[جمهوری خلق چین]] در زمینه ­ی«رتبه ­ی علمی»، تدوین برنامه ­های اصلاحی و توسعه ­ی امور مربوطه و امور آموزشی دانشجویان در دوره ­ی فوق لیسانس و دکتری.
19- اداره­ ی مدیریت علمی در سطوح عالی آموزشی: پیگیری مقررات آموزشی [[جمهوری خلق چین]] در زمینه ­ی«رتبه ­ی علمی»، تدوین برنامه ­های اصلاحی و توسعه ­ی امور مربوطه و امور آموزشی دانشجویان در دوره ­ی فوق لیسانس و دکتری.
خط ۴۳: خط ۴۳:
20- اداره­ ی مدیریت زبان ­ها و خطوط نوشتاری: تدوین برنامه ­ها و سیاست­ های کاری برای زبان و خط در سراسر کشور، نظارت بر چگونگی بهره گیری از زبان ­ها و خطوط، هدایت برنامه ­های ترویج [[زبان چینی]].
20- اداره­ ی مدیریت زبان ­ها و خطوط نوشتاری: تدوین برنامه ­ها و سیاست­ های کاری برای زبان و خط در سراسر کشور، نظارت بر چگونگی بهره گیری از زبان ­ها و خطوط، هدایت برنامه ­های ترویج [[زبان چینی]].


21- اداره­ ی مدیریت بر اطلاعات زبان و خط: پژوهش و تعیین استاندارد­های لازم زبانی و خطی و معیار رسیدگی و نظارت بر اطلاعات مربوط به زبان و خط، هدایت استانداردسازی زبان ­ها و خطوط اقلیت­ های ملی و هم­چنین، اطلاعات مربوط به زبان و خط اقلیت­ های ملی.
21- اداره­ ی مدیریت بر اطلاعات زبان و خط: پژوهش و تعیین استاندارد­های لازم زبانی و خطی و معیار رسیدگی و نظارت بر اطلاعات مربوط به زبان و خط، هدایت [[ساده سازی و استاندارد سازی زبان چینی|استانداردسازی زبان ­ها]] و خطوط اقلیت­ های ملی و هم­چنین، اطلاعات مربوط به زبان و خط اقلیت­ های ملی.


22- اداره­ ی همکاری ­ها و مبادلات بین المللی: هدایت ونظارت بر همکاری ­ها و مبادلات بین المللی در زمینه ­ی آموزش و پرورش، تدوین سیاست­ های لازم برای تحصیل دانشجویان چینی در خارج از کشور، تحصیل دانشجویان خارجی در چین، همکاری دانشگاه­ های چینی با کشور­های خارجی، مدیریت بر رایزنی های آموزشی در سفارتخانه­ های [[چین]] در خارج از کشور. و ترویج [[زبان چینی]] در خارج.<ref>Ministry of Education of the Peoples Republic of china (2011).</ref><ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص۱۲۱۸.</ref>
22- اداره­ ی همکاری ­ها و مبادلات بین المللی: هدایت ونظارت بر همکاری ­ها و مبادلات بین المللی در زمینه ­ی آموزش و پرورش، تدوین سیاست­ های لازم برای تحصیل دانشجویان چینی در خارج از کشور، تحصیل دانشجویان خارجی در چین، همکاری دانشگاه­ های چینی با کشور­های خارجی، مدیریت بر رایزنی های آموزشی در سفارتخانه­ های [[چین]] در خارج از کشور. و ترویج [[زبان چینی]] در خارج.<ref>Ministry of Education of the Peoples Republic of china (2011).</ref><ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص۱۲۱۸.</ref>

نسخهٔ ‏۲۴ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۹:۵۰

آموزش در چین

تشکیلات وزارت آموزش و پرورش چین، افزون بر وزیر، دفتر وزیر، معاونت­ های شش­گانه و دو پست مشاور وزیر، دارای ادارت و بخش های مختلفی به شرح زیر است:

1- بخش روابط عمومی: مسئولیت امور جاری و ارتباطات و هماهنگی ها در کلیه­ ی سطوح داخلی و خارجی.

2- بخش سیاست ­ها و قوانین و مقررات: انجام پژوهش­ های استراتژیک در زمینه ­ی اصلاحات و توسعه ­ی امور آموزشی و پرورشی.

3- بخش توسعه و برنامه ریزی: برنامه ریزی برای توسعه ­ی آموزش و پرورش در سراسر کشور.

4- بخش پرسنلی: مسئول امور پرسنلی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش و نهادهای وابسته، آموزشگاه های عالی وابسته به این وزارت، رایزنی های آموزشی سفارتخانه­ های چین در سراسر جهان، هدایت و نظارت بر امور تأسیساتی و بناهای آموزشی در سراسر کشور.

5- بخش امور مالی: تدوین برنامه ­ها و سیاست­ های مالی و هزینه ­های آموزشی و پرورشی، تخصیص بودجه به طرح های آموزشی، اعطای کمک­ های مالی به دانشجویان و دانش ­آموزان، بهره گیری از وام ­های بین المللی برای توسعه ­ی آموزش و پرورش در چین.

6- اداره­ ی یکم آموزش و پرورش: مسئول رسیدگی به امور آموزش و پرورش اجباری، پیشبرد اصلاحات آموزشی، هدایت آموزش اخلاقی و آموزشی دانش آموزان در خارج از محیط مدرسه.

7- اداره­ ی دوم آموزش و پرورش: مسئول بخش آموزش و پرورش دوره های پیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی (سیکل اول) و دبیرستانی(سیکل دوم)، و دانش آموزان استثنایی.

8- اداره­ ی آموزش فنی و حرفه ای و آموزش بزرگسالان: مسئول آموزش ­های فنی و حرفه ای در دوره ­ی متوسطه، امور آموزشی بزرگسالان، و ریشه ­کن کردن بی­ سوادی در میان جوانان و سالمندان.

9- اداره­ ی آموزش عالی: متولی امور آموزش عالی و اجرای برنامه ­های اصلاحی در سطح آموزش عالی، و آموزش از راه دور.

10- دفتر هیأت نظارت و بررسی: هدایت و نظارت بر امور آموزشی در سراسر کشور.

11- اداره­ ی آموزش و پرورش اقلیت­ های قومی: هماهنگی و هدایت امور آموزشی و پرورشی اقلیت­ های ملی در سراسر کشور.

12- اداره­ ی آموزش و پرورش آموزشگاه ­های تربیت معلم: مدیریت دانشسراهای تربیت معلم و اجرای برنامه های اصلاحات آموزشی در آموزشگاه ­های تربیت معلم.

13- اداره­ ی امور ورزش، بهداشت و آموزش ­های هنری: رسیدگی به امور آموزش ­های بهداشتی، سلامت، امور هنری، و آموزش دفاع ملی در مدارس ابتدایی، دبیرستان­ ها و دانشگاه­ های سراسر کشور.

14- اداره­ ی امور فکری و اندیشه ­های سیاسی: مسئول رسیدگی به امور فکری و اندیشه ­های سیاسی معلمان و دانشجویان در آموزشگاه ­های عالی و هم­چنین هدایت آن­ ها به سوی سازندگی تمدن و فرهنگ.

15- اداره­ ی امور اجتماعی: برنامه­ ریزی و هماهنگی برای تدریس دروس، اندیشه ­های سیاسی، و تئوری ­های آموزشی در آموزشگاه ­های عالی، انجام پژوهش­ هایی در زمینه ­ی فلسفه، علوم اجتماعی و نظارت و مدیریت بر نشریات و شبکه ­های مطبوعاتی و رسانه ­ای در سیستم آموزشی.

16- اداره­ ی علوم و فنون: رسیدگی به مسائل علمی و فنی در مراکز آموزش عالی، هدایت امور پژوهشی در این زمینه و ایجاد پیوستگی میان تدریس، تولید و پژوهش.

17- اداره­ ی امور دانشجویان: رسیدگی به امور امتحانات، کنکور، سوابق تحصیلی دانشجویان و ایجاد اشتغال برای دانشجویان فارغ التحصیل.

18- اداره­ ی امور آموزشگاه ­های عالی وابسته به وزارت آموزش: سامان­دهی آموزشگاه ­های عالی در جهت تدوین برنامه ­های استراتژیک برای توسعه، اجرای اصلاحات در سیستم اداری.

19- اداره­ ی مدیریت علمی در سطوح عالی آموزشی: پیگیری مقررات آموزشی جمهوری خلق چین در زمینه ­ی«رتبه ­ی علمی»، تدوین برنامه ­های اصلاحی و توسعه ­ی امور مربوطه و امور آموزشی دانشجویان در دوره ­ی فوق لیسانس و دکتری.

20- اداره­ ی مدیریت زبان ­ها و خطوط نوشتاری: تدوین برنامه ­ها و سیاست­ های کاری برای زبان و خط در سراسر کشور، نظارت بر چگونگی بهره گیری از زبان ­ها و خطوط، هدایت برنامه ­های ترویج زبان چینی.

21- اداره­ ی مدیریت بر اطلاعات زبان و خط: پژوهش و تعیین استاندارد­های لازم زبانی و خطی و معیار رسیدگی و نظارت بر اطلاعات مربوط به زبان و خط، هدایت استانداردسازی زبان ­ها و خطوط اقلیت­ های ملی و هم­چنین، اطلاعات مربوط به زبان و خط اقلیت­ های ملی.

22- اداره­ ی همکاری ­ها و مبادلات بین المللی: هدایت ونظارت بر همکاری ­ها و مبادلات بین المللی در زمینه ­ی آموزش و پرورش، تدوین سیاست­ های لازم برای تحصیل دانشجویان چینی در خارج از کشور، تحصیل دانشجویان خارجی در چین، همکاری دانشگاه­ های چینی با کشور­های خارجی، مدیریت بر رایزنی های آموزشی در سفارتخانه­ های چین در خارج از کشور. و ترویج زبان چینی در خارج.[۱][۲]

نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. Ministry of Education of the Peoples Republic of china (2011).
  2. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص۱۲۱۸.