تشکیلات اداری وزارت آموزش و پرورش چین
تشکیلات وزارت آموزش و پرورش چین، افزون بر وزیر، دفتر وزیر، معاونت های ششگانه و دو پست مشاور وزیر، دارای ادارت و بخش های مختلفی به شرح زیر است:
1- بخش روابط عمومی: مسئولیت امور جاری و ارتباطات و هماهنگی ها در کلیه ی سطوح داخلی و خارجی.
2- بخش سیاست ها و قوانین و مقررات: انجام پژوهش های استراتژیک در زمینه ی اصلاحات و توسعه ی امور آموزشی و پرورشی.
3- بخش توسعه و برنامه ریزی: برنامه ریزی برای توسعه ی آموزش و پرورش در سراسر کشور.
4- بخش پرسنلی: مسئول امور پرسنلی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش و نهادهای وابسته، آموزشگاه های عالی وابسته به این وزارت، رایزنی های آموزشی سفارتخانه های چین در سراسر جهان، هدایت و نظارت بر امور تأسیساتی و بناهای آموزشی در سراسر کشور.
5- بخش امور مالی: تدوین برنامه ها و سیاست های مالی و هزینه های آموزشی و پرورشی، تخصیص بودجه به طرح های آموزشی، اعطای کمک های مالی به دانشجویان و دانش آموزان، بهره گیری از وام های بین المللی برای توسعه ی آموزش و پرورش در چین.
6- اداره ی یکم آموزش و پرورش: مسئول رسیدگی به امور آموزش و پرورش اجباری، پیشبرد اصلاحات آموزشی، هدایت آموزش اخلاقی و آموزشی دانش آموزان در خارج از محیط مدرسه.
7- اداره ی دوم آموزش و پرورش: مسئول بخش آموزش و پرورش دوره های پیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی (سیکل اول) و دبیرستانی(سیکل دوم)، و دانش آموزان استثنایی.
8- اداره ی آموزش فنی و حرفه ای و آموزش بزرگسالان: مسئول آموزش های فنی و حرفه ای در دوره ی متوسطه، امور آموزشی بزرگسالان، و ریشه کن کردن بی سوادی در میان جوانان و سالمندان.
9- اداره ی آموزش عالی: متولی امور آموزش عالی و اجرای برنامه های اصلاحی در سطح آموزش عالی، و آموزش از راه دور.
10- دفتر هیأت نظارت و بررسی: هدایت و نظارت بر امور آموزشی در سراسر کشور.
11- اداره ی آموزش و پرورش اقلیت های قومی: هماهنگی و هدایت امور آموزشی و پرورشی اقلیت های ملی در سراسر کشور.
12- اداره ی آموزش و پرورش آموزشگاه های تربیت معلم: مدیریت دانشسراهای تربیت معلم و اجرای برنامه های اصلاحات آموزشی در آموزشگاه های تربیت معلم.
13- اداره ی امور ورزش، بهداشت و آموزش های هنری: رسیدگی به امور آموزش های بهداشتی، سلامت، امور هنری، و آموزش دفاع ملی در مدارس ابتدایی، دبیرستان ها و دانشگاه های سراسر کشور.
14- اداره ی امور فکری و اندیشه های سیاسی: مسئول رسیدگی به امور فکری و اندیشه های سیاسی معلمان و دانشجویان در آموزشگاه های عالی و همچنین هدایت آن ها به سوی سازندگی تمدن و فرهنگ.
15- اداره ی امور اجتماعی: برنامه ریزی و هماهنگی برای تدریس دروس، اندیشه های سیاسی، و تئوری های آموزشی در آموزشگاه های عالی، انجام پژوهش هایی در زمینه ی فلسفه، علوم اجتماعی و نظارت و مدیریت بر نشریات و شبکه های مطبوعاتی و رسانه ای در سیستم آموزشی.
16- اداره ی علوم و فنون: رسیدگی به مسائل علمی و فنی در مراکز آموزش عالی، هدایت امور پژوهشی در این زمینه و ایجاد پیوستگی میان تدریس، تولید و پژوهش.
17- اداره ی امور دانشجویان: رسیدگی به امور امتحانات، کنکور، سوابق تحصیلی دانشجویان و ایجاد اشتغال برای دانشجویان فارغ التحصیل.
18- اداره ی امور آموزشگاه های عالی وابسته به وزارت آموزش: ساماندهی آموزشگاه های عالی در جهت تدوین برنامه های استراتژیک برای توسعه، اجرای اصلاحات در سیستم اداری.
19- اداره ی مدیریت علمی در سطوح عالی آموزشی: پیگیری مقررات آموزشی جمهوری خلق چین در زمینه ی«رتبه ی علمی»، تدوین برنامه های اصلاحی و توسعه ی امور مربوطه و امور آموزشی دانشجویان در دوره ی فوق لیسانس و دکتری.
20- اداره ی مدیریت زبان ها و خطوط نوشتاری: تدوین برنامه ها و سیاست های کاری برای زبان و خط در سراسر کشور، نظارت بر چگونگی بهره گیری از زبان ها و خطوط، هدایت برنامه های ترویج زبان چینی.
21- اداره ی مدیریت بر اطلاعات زبان و خط: پژوهش و تعیین استانداردهای لازم زبانی و خطی و معیار رسیدگی و نظارت بر اطلاعات مربوط به زبان و خط، هدایت استانداردسازی زبان ها و خطوط اقلیت های ملی و همچنین، اطلاعات مربوط به زبان و خط اقلیت های ملی.
22- اداره ی همکاری ها و مبادلات بین المللی: هدایت ونظارت بر همکاری ها و مبادلات بین المللی در زمینه ی آموزش و پرورش، تدوین سیاست های لازم برای تحصیل دانشجویان چینی در خارج از کشور، تحصیل دانشجویان خارجی در چین، همکاری دانشگاه های چینی با کشورهای خارجی، مدیریت بر رایزنی های آموزشی در سفارتخانه های چین در خارج از کشور. و ترویج زبان چینی در خارج.[۱][۲]
نگاه کنید به
نظام آموزش و پرورش در چین معاصر؛ وزارت آموزش و پرورش چین
کتابشناسی
- ↑ Ministry of Education of the Peoples Republic of china (2011).
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص۱۲۱۸.