هنرهای تجسمی در مصر: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲: خط ۲:
هر چند انواعی از هنرهای تجسمی چون نقاشی و مجسمه­‌سازی در [[مصر]] از سابقه‌­ای تاریخی برخوردار است، آشنایی هنرمندان این کشور با رویکردها و شیوه­‌های مدرن در این حوزه با تأسیس مدرسه هنرهای زیبا در سال 1908 در [[قاهره]] آغاز شد. پس از آن هنرهای تجسمی روند تکاملی را طی کرد.
هر چند انواعی از هنرهای تجسمی چون نقاشی و مجسمه­‌سازی در [[مصر]] از سابقه‌­ای تاریخی برخوردار است، آشنایی هنرمندان این کشور با رویکردها و شیوه­‌های مدرن در این حوزه با تأسیس مدرسه هنرهای زیبا در سال 1908 در [[قاهره]] آغاز شد. پس از آن هنرهای تجسمی روند تکاملی را طی کرد.
[[پرونده:رمسیس یونان.png|بندانگشتی|رمسیس یونان]]
[[پرونده:رمسیس یونان.png|بندانگشتی|رمسیس یونان]]
در ادامه روند تکاملی هنرهای تجسمی، گروه‌­های متعدد هنری شکل گرفتند که تأثیر عمده­ای بر توسعه این هنرهای مدرن داشتند. انجمن شرقی­‌های جدید (1937) و گروه هنر و آزادی (1939) از جمله این گروه‌­ها بودند. گروه اخیر توسط هنرمندانی چون جورج حنین، فؤاد کامل، رمسیس یونان و کامل التلمسانی شکل گرفت. آنان، اولین هنرمندانی بودند که مفهوم هنر سورئالیستی را در مصر مطرح ساختند که در آن روزگار، عصیانی علیه واقعیت سیاسی و فرهنگی مصر تلقی شد<ref>موسوعه مصرالحدیثة، ج8، ص121.</ref>. در دهه­‌های بعد هم انجمن­‌ها و گروه­‌های تجسمی دیگری تأسیس شد که هر کدام سهمی در رونق این هنرها داشت. انجمن موسوم به هنرمندان پنج گانه (1963) با اهتمام نبیل وهبة، فرغلی عبدالحفیظ، رضا زاهر، عبدالحمید الدواخلی و نبیل الحسینی تأسیس شد که فعالیت­‌های آن تا سال 1968 ادامه یافت. در همین دهه در اسکندریه، گروه هنری تجربه گرایان توسط مصطفی عبدالمعطی و محمد عبدالله تأسیس شد. گروه هنر و انسان هم در همین شهر فعال شد که تا سال 1973 فعالیت داشت. گروه هنری دوستان طبیعت نیز که در سال 1979 شکل گرفت، احترام به طبیعت را سرلوحه فعالیت­‌های خود قرار داد و با شیوه­‌ها و گرایش‌­های هنری غرب مخالف بود <ref>موسوعه مصرالحدیثة، ج8، ص123.</ref>.<ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص346-347.</ref>
در ادامه روند تکاملی هنرهای تجسمی، گروه‌­های متعدد هنری شکل گرفتند که تأثیر عمده­ای بر توسعه این هنرهای مدرن داشتند. انجمن شرقی­‌های جدید (1937) و گروه هنر و آزادی (1939) از جمله این گروه‌­ها بودند. گروه اخیر توسط هنرمندانی چون جورج حنین، فؤاد کامل، رمسیس یونان و کامل التلمسانی شکل گرفت. آنان، اولین هنرمندانی بودند که مفهوم هنر سورئالیستی را در مصر مطرح ساختند که در آن روزگار، عصیانی علیه واقعیت سیاسی و فرهنگی مصر تلقی شد.<ref>موسوعه مصرالحدیثة (1996). ج هشتم، ص121.</ref> در دهه­‌های بعد هم انجمن­‌ها و گروه­‌های تجسمی دیگری تأسیس شد که هر کدام سهمی در رونق این هنرها داشت. انجمن موسوم به هنرمندان پنج گانه (1963) با اهتمام نبیل وهبة، فرغلی عبدالحفیظ، رضا زاهر، عبدالحمید الدواخلی و نبیل الحسینی تأسیس شد که فعالیت­‌های آن تا سال 1968 ادامه یافت. در همین دهه در اسکندریه، گروه هنری تجربه گرایان توسط مصطفی عبدالمعطی و محمد عبدالله تأسیس شد. گروه هنر و انسان هم در همین شهر فعال شد که تا سال 1973 فعالیت داشت. گروه هنری دوستان طبیعت نیز که در سال 1979 شکل گرفت، احترام به طبیعت را سرلوحه فعالیت­‌های خود قرار داد و با شیوه­‌ها و گرایش‌­های هنری غرب مخالف بود.<ref>موسوعه مصرالحدیثة (1996). ج هشتم، ص123.</ref><ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص346-347.</ref>
==نیز نگاه کنید به==
==نیز نگاه کنید به==
*[http://wiki.icro.ir/%D9%85%D8%B5%D8%B1 مصر]
*[http://wiki.icro.ir/%D9%85%D8%B5%D8%B1 مصر]

نسخهٔ ‏۶ ژانویهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۷:۲۱

مدرسه هنرهای زیبا در مصر

هر چند انواعی از هنرهای تجسمی چون نقاشی و مجسمه­‌سازی در مصر از سابقه‌­ای تاریخی برخوردار است، آشنایی هنرمندان این کشور با رویکردها و شیوه­‌های مدرن در این حوزه با تأسیس مدرسه هنرهای زیبا در سال 1908 در قاهره آغاز شد. پس از آن هنرهای تجسمی روند تکاملی را طی کرد.

رمسیس یونان

در ادامه روند تکاملی هنرهای تجسمی، گروه‌­های متعدد هنری شکل گرفتند که تأثیر عمده­ای بر توسعه این هنرهای مدرن داشتند. انجمن شرقی­‌های جدید (1937) و گروه هنر و آزادی (1939) از جمله این گروه‌­ها بودند. گروه اخیر توسط هنرمندانی چون جورج حنین، فؤاد کامل، رمسیس یونان و کامل التلمسانی شکل گرفت. آنان، اولین هنرمندانی بودند که مفهوم هنر سورئالیستی را در مصر مطرح ساختند که در آن روزگار، عصیانی علیه واقعیت سیاسی و فرهنگی مصر تلقی شد.[۱] در دهه­‌های بعد هم انجمن­‌ها و گروه­‌های تجسمی دیگری تأسیس شد که هر کدام سهمی در رونق این هنرها داشت. انجمن موسوم به هنرمندان پنج گانه (1963) با اهتمام نبیل وهبة، فرغلی عبدالحفیظ، رضا زاهر، عبدالحمید الدواخلی و نبیل الحسینی تأسیس شد که فعالیت­‌های آن تا سال 1968 ادامه یافت. در همین دهه در اسکندریه، گروه هنری تجربه گرایان توسط مصطفی عبدالمعطی و محمد عبدالله تأسیس شد. گروه هنر و انسان هم در همین شهر فعال شد که تا سال 1973 فعالیت داشت. گروه هنری دوستان طبیعت نیز که در سال 1979 شکل گرفت، احترام به طبیعت را سرلوحه فعالیت­‌های خود قرار داد و با شیوه­‌ها و گرایش‌­های هنری غرب مخالف بود.[۲][۳]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. موسوعه مصرالحدیثة (1996). ج هشتم، ص121.
  2. موسوعه مصرالحدیثة (1996). ج هشتم، ص123.
  3. صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص346-347.