جریان‌های فمینیستی در افغانستان: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
بعد از سقوط [[طالبان]]، جریان‌های فمینیستی با استفاده از وضعیت نابسامان زنان در [[افغانستان]]، از فرصت استفاده کرده و همه ظلم‌های روا داشته‌شده بر آنان را به حساب اسلام گذاشتند و با علم‌کردن شعار دفاع از حقوق وکرامت انسانی زن، زمینه را برای استحاله فرهنگی و تغییر هویت دینی و ملی فراهم ساختند. جریان‌های فمینیستی با درک نفرت مردم از طالبانیسم، آن را وسیله قرار داده و می‌خواهند اندیشه‌های فمینیستی را در [[افغانستان]] ترویج کرده و از این طریق انقلاب بنیادی در هویت دینی و فرهنگی مردم ایجاد کنند. به‌عبارت‌دیگر، زنان مظلوم و مسلمان [[افغانستان]] که تاکنون قربانی تفریط و نگاه کم‌بینانه بوده‌اند، اینک هدف اندیشه‌های افراطی قرار گرفته‌اند.<ref>مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص).مجموعه مقالات همایش زنان در افغانستان.ص۱ و ۲.</ref> این جریان‌ها تلاش می‌ورزند تا شرایط غربی بر وضعیت زن و حجاب آن حاکم شود، براساس‌این، زنان برای شرکت در مسابقات مختلف ورزشی تشویق می‌شوند، لباس‌های ورزشی تنگ و بدن‌نما می‌پوشند، لباس‌های مد به سبک جدید رواج می‌یابد، فدراسیون فوتبال زنان [[افغانستان]] در سال ۲۰۰۴ تأسیس شد و علاوه بر فوتبال سایر مسابقات ورزشی، مانند بوکس، والیبال، تکواندو، کاراته و شنا برگزار می‌شود، در مسابقات ملکه زیبایی شرکت می‌کنند، خوانندگی و رقص زنان رو به افزایش است و شبکه‌های خصوصی به‌طورگسترده آواز و رقص زنان را پخش می‌کنند، مراکز آموزش موسیقی زنان در [[کابل]] و ولایات رشد زیادی دارد، شبکه‌های تلویزیونی ویژه زنان راه‌اندازی می‌شود، آرایش زنان در حال تغییر است و آرایش به سبک هندی و اروپایی در حال افزایش است، حتی در برنامه‌های تلویزیونی ملی بی‌حجابی و بدحجابی به‌سرعت در حال رشد است، مشابه این موارد خیلی زیاد است.  
بعد از سقوط [[طالبان]]، جریان‌های فمینیستی با استفاده از وضعیت نابسامان زنان در [[افغانستان]]، از فرصت استفاده کرده و همه ظلم‌های روا داشته‌شده بر آنان را به حساب اسلام گذاشتند و با علم‌کردن شعار دفاع از حقوق وکرامت انسانی زن، زمینه را برای استحاله فرهنگی و تغییر هویت دینی و ملی فراهم ساختند. جریان‌های فمینیستی با درک نفرت مردم از طالبانیسم، آن را وسیله قرار داده و می‌خواهند اندیشه‌های فمینیستی را در [[افغانستان]] ترویج کرده و از این طریق انقلاب بنیادی در هویت دینی و فرهنگی مردم ایجاد کنند. به‌عبارت‌دیگر، زنان مظلوم و مسلمان [[افغانستان]] که تاکنون قربانی تفریط و نگاه کم‌بینانه بوده‌اند، اینک هدف اندیشه‌های افراطی قرار گرفته‌اند.<ref>[https://buy-pub.miu.ac.ir/ مرکز بین‌المللی نشر المصطفی (ص)] (1389). مجموعه مقالات همایش زنان در افغانستان؛ فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارها. ص 1و2.


اگر آموزه‌های اسلامی به شایستگی بیان شوند، هم می‌توان با تحجرگرایی دینی و رسومات خرافی مبارزه کرد و هم می‌توان از نفوذ و گسترش اندیشه‌های فمینیستی جلوگیری کرد. به‌این‌علت عده‌ای از علما، طلاب و دانشجویان برادر و خواهر، در چارچوب انجمن‌های علمی- فرهنگی، کانون فرهنگی آموزشی رسالت، مجمع علمی- فرهنگی والعصر، مؤسسه فرهنگی بشارت و انجمن ریحانه<ref>مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص).مجموعه مقالات همایش زنان در افغانستان.ص2و3.</ref> تصمیم به دفاع از حقوق زن و وضعیت جدید در قبال زنان گرفته‌اند.<ref>علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ افغانسان. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص 316-317.</ref>
</ref> این جریان‌ها تلاش می‌ورزند تا شرایط غربی بر وضعیت زن و حجاب آن حاکم شود، براساس‌این، زنان برای شرکت در مسابقات مختلف ورزشی تشویق می‌شوند، لباس‌های ورزشی تنگ و بدن‌نما می‌پوشند، لباس‌های مد به سبک جدید رواج می‌یابد، فدراسیون فوتبال زنان [[افغانستان]] در سال ۲۰۰۴ تأسیس شد و علاوه بر فوتبال سایر مسابقات ورزشی، مانند بوکس، والیبال، تکواندو، کاراته و شنا برگزار می‌شود، در مسابقات ملکه زیبایی شرکت می‌کنند، خوانندگی و رقص زنان رو به افزایش است و شبکه‌های خصوصی به‌طورگسترده آواز و رقص زنان را پخش می‌کنند، مراکز آموزش موسیقی زنان در [[کابل]] و ولایات رشد زیادی دارد، شبکه‌های تلویزیونی ویژه زنان راه‌اندازی می‌شود، آرایش زنان در حال تغییر است و آرایش به سبک هندی و اروپایی در حال افزایش است، حتی در برنامه‌های تلویزیونی ملی بی‌حجابی و بدحجابی به‌سرعت در حال رشد است، مشابه این موارد خیلی زیاد است.
 
اگر آموزه‌های اسلامی به شایستگی بیان شوند، هم می‌توان با تحجرگرایی دینی و رسومات خرافی مبارزه کرد و هم می‌توان از نفوذ و گسترش اندیشه‌های فمینیستی جلوگیری کرد. به‌این‌علت عده‌ای از علما، طلاب و دانشجویان برادر و خواهر، در چارچوب انجمن‌های علمی- فرهنگی، کانون فرهنگی آموزشی رسالت، مجمع علمی- فرهنگی والعصر، مؤسسه فرهنگی بشارت و انجمن ریحانه<ref>[https://buy-pub.miu.ac.ir/ مرکز بین‌المللی نشر المصطفی (ص)] (1389). مجموعه مقالات همایش زنان در افغانستان؛ فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارها. ص 2و 3.
 
</ref> تصمیم به دفاع از حقوق زن و وضعیت جدید در قبال زنان گرفته‌اند.<ref>علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ افغانسان. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص 316-317.</ref>


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==

نسخهٔ ‏۲۲ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۵۲

بعد از سقوط طالبان، جریان‌های فمینیستی با استفاده از وضعیت نابسامان زنان در افغانستان، از فرصت استفاده کرده و همه ظلم‌های روا داشته‌شده بر آنان را به حساب اسلام گذاشتند و با علم‌کردن شعار دفاع از حقوق وکرامت انسانی زن، زمینه را برای استحاله فرهنگی و تغییر هویت دینی و ملی فراهم ساختند. جریان‌های فمینیستی با درک نفرت مردم از طالبانیسم، آن را وسیله قرار داده و می‌خواهند اندیشه‌های فمینیستی را در افغانستان ترویج کرده و از این طریق انقلاب بنیادی در هویت دینی و فرهنگی مردم ایجاد کنند. به‌عبارت‌دیگر، زنان مظلوم و مسلمان افغانستان که تاکنون قربانی تفریط و نگاه کم‌بینانه بوده‌اند، اینک هدف اندیشه‌های افراطی قرار گرفته‌اند.[۱] این جریان‌ها تلاش می‌ورزند تا شرایط غربی بر وضعیت زن و حجاب آن حاکم شود، براساس‌این، زنان برای شرکت در مسابقات مختلف ورزشی تشویق می‌شوند، لباس‌های ورزشی تنگ و بدن‌نما می‌پوشند، لباس‌های مد به سبک جدید رواج می‌یابد، فدراسیون فوتبال زنان افغانستان در سال ۲۰۰۴ تأسیس شد و علاوه بر فوتبال سایر مسابقات ورزشی، مانند بوکس، والیبال، تکواندو، کاراته و شنا برگزار می‌شود، در مسابقات ملکه زیبایی شرکت می‌کنند، خوانندگی و رقص زنان رو به افزایش است و شبکه‌های خصوصی به‌طورگسترده آواز و رقص زنان را پخش می‌کنند، مراکز آموزش موسیقی زنان در کابل و ولایات رشد زیادی دارد، شبکه‌های تلویزیونی ویژه زنان راه‌اندازی می‌شود، آرایش زنان در حال تغییر است و آرایش به سبک هندی و اروپایی در حال افزایش است، حتی در برنامه‌های تلویزیونی ملی بی‌حجابی و بدحجابی به‌سرعت در حال رشد است، مشابه این موارد خیلی زیاد است.

اگر آموزه‌های اسلامی به شایستگی بیان شوند، هم می‌توان با تحجرگرایی دینی و رسومات خرافی مبارزه کرد و هم می‌توان از نفوذ و گسترش اندیشه‌های فمینیستی جلوگیری کرد. به‌این‌علت عده‌ای از علما، طلاب و دانشجویان برادر و خواهر، در چارچوب انجمن‌های علمی- فرهنگی، کانون فرهنگی آموزشی رسالت، مجمع علمی- فرهنگی والعصر، مؤسسه فرهنگی بشارت و انجمن ریحانه[۲] تصمیم به دفاع از حقوق زن و وضعیت جدید در قبال زنان گرفته‌اند.[۳]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. مرکز بین‌المللی نشر المصطفی (ص) (1389). مجموعه مقالات همایش زنان در افغانستان؛ فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارها. ص 1و2.
  2. مرکز بین‌المللی نشر المصطفی (ص) (1389). مجموعه مقالات همایش زنان در افغانستان؛ فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارها. ص 2و 3.
  3. علی آبادی، علیرضا (1395). جامعه و فرهنگ افغانسان. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص 316-317.