مکتب هوسو در ژاپن: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Yakushiji.jpg|بندانگشتی|معبد یاکوشیجی]]
[[پرونده:Yakushiji.jpg|بندانگشتی|معبد یاکوشیجی]]
مکتب"هوسو"(法相宗/Hossō shū): تولد این مکتب مانند تمامی مکاتب متقدم بودایی باز می گردد به [[دوره نارا]] و بنیانگذارش "دوشو" (道昭/Dōshō)(629-700) است. دو معبد "کوفوکوجی" (興福寺/Kōfukuji) و "یاکوشیجی" (薬師寺/Yakushiji) هر دو در نارا به عنوان معابد اصلی آن شناخته‌می‌شوند. جمعیت پیروان این مکتب حدود 520 هزار نفر تخمین زده می‌شود<sup>[i]</sup>. در این مکتب بودیساتوای مشخصی نیایش نمی‌شود و به نوعی ادامه دهنده مکتب "یوگاچارا" است که از هند نشات گرفته است. آموزه اصلی این مکتب بر اساس تجلی و ظهور "دل" (وجود) به مثابه حقیقت تمامی پدیدارها است.
مکتب"هوسو" (法相宗/Hossō shū): تولد این مکتب مانند تمامی مکاتب متقدم بودایی باز میگردد به [[دوره نارا]] و بنیانگذارش "دوشو" (道昭/Dōshō)(629-700) است. دو معبد "کوفوکوجی" (興福寺/Kōfukuji) و "یاکوشیجی" (薬師寺/Yakushiji) هر دو در نارا به عنوان معابد اصلی آن شناخته‌می‌شوند. جمعیت پیروان این مکتب حدود 520 هزار نفر تخمین زده می‌شود<sup>[i]</sup>. در این مکتب بودیساتوای مشخصی نیایش نمی‌شود و به نوعی ادامه دهنده مکتب "یوگاچارا" است که از هند نشات گرفته‌است. آموزه اصلی این مکتب بر اساس تجلی و ظهور "دل" (وجود) به مثابه حقیقت تمامی پدیدارها است.<ref>ذکی پور، بهمن (1402). " دین و مذهب در [[ژاپن]] امروز به انضمام جریان‌های فکری". در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ ژاپن. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص149-182.</ref>


== پاورقی ==
== پاورقی ==
[i] - کلیه آمارهای ذکر شده در این بخش را مدیون پژوهش‌های شخصی پروفسور تاکایوکی هیروساوا (廣澤隆之;Hirosawa Takayuki) هستم که آن‌ها را سخاوتمندانه در اختیار نگارنده قرار داد.
[i] - کلیه آمارهای ذکر شده در این بخش را مدیون پژوهش‌های شخصی پروفسور تاکایوکی هیروساوا (廣澤隆之;Hirosawa Takayuki) هستم که آن‌ها را سخاوتمندانه در اختیار نگارنده قرار داد.
== نیز نگاه کنید به ==
* [[ادیان در ژاپن]]
* [[شینتو در ژاپن]]
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۱۲ ژانویهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۹:۴۴

معبد یاکوشیجی

مکتب"هوسو" (法相宗/Hossō shū): تولد این مکتب مانند تمامی مکاتب متقدم بودایی باز میگردد به دوره نارا و بنیانگذارش "دوشو" (道昭/Dōshō)(629-700) است. دو معبد "کوفوکوجی" (興福寺/Kōfukuji) و "یاکوشیجی" (薬師寺/Yakushiji) هر دو در نارا به عنوان معابد اصلی آن شناخته‌می‌شوند. جمعیت پیروان این مکتب حدود 520 هزار نفر تخمین زده می‌شود[i]. در این مکتب بودیساتوای مشخصی نیایش نمی‌شود و به نوعی ادامه دهنده مکتب "یوگاچارا" است که از هند نشات گرفته‌است. آموزه اصلی این مکتب بر اساس تجلی و ظهور "دل" (وجود) به مثابه حقیقت تمامی پدیدارها است.[۱]

پاورقی

[i] - کلیه آمارهای ذکر شده در این بخش را مدیون پژوهش‌های شخصی پروفسور تاکایوکی هیروساوا (廣澤隆之;Hirosawa Takayuki) هستم که آن‌ها را سخاوتمندانه در اختیار نگارنده قرار داد.

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. ذکی پور، بهمن (1402). " دین و مذهب در ژاپن امروز به انضمام جریان‌های فکری". در پالیزدار، فرهاد، ذاکری، قدرت اله. جامعه و فرهنگ ژاپن. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص149-182.