سیر تحول سینمای چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۳: | خط ۳: | ||
تصاویر متحرک، همزمان با شروع آن در غرب، توسط بازرگانهای اروپائی و آمریکائی به [[چین]] آمد و چینیها نیز بلافاصله آن را پسندیده و نام یینگشِه[[سیر تحول سینمای چین#%20ftn1|(Ying She]]) یا(نمایش سایه) بر آن نهادند. در سال ۱۹۰۵ میلادی، نخستین فیلمهای چینی ساخته شد و تا سال۱۹۱۰ میلادی صنعت فیلم در [[شانگهای]] شکل گرفت و شعبههائی هم در شهرهای ساحلی دایر کرد.<ref>تاریخچه ی سینمای چین (1990). گزارش ارسالی از وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شانگهای</ref> | تصاویر متحرک، همزمان با شروع آن در غرب، توسط بازرگانهای اروپائی و آمریکائی به [[چین]] آمد و چینیها نیز بلافاصله آن را پسندیده و نام یینگشِه[[سیر تحول سینمای چین#%20ftn1|(Ying She]]) یا(نمایش سایه) بر آن نهادند. در سال ۱۹۰۵ میلادی، نخستین فیلمهای چینی ساخته شد و تا سال۱۹۱۰ میلادی صنعت فیلم در [[شانگهای]] شکل گرفت و شعبههائی هم در شهرهای ساحلی دایر کرد.<ref>تاریخچه ی سینمای چین (1990). گزارش ارسالی از وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شانگهای</ref> | ||
فیلم ناطق هم در سال۱۹۲۹ میلادی وارد [[صنعت فیلم و سینمای چین|سینمای چین]] گردید و مورد استقبال گسترده ی مردم قرار گرفت. در نگاه کلی، [[صنعت فیلم و سینمای چین|سینمای چین]] را به دو دوره ی پیش و پس از [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|انقلاب کمونیستی]] می توان تقسیم کرد. دوره ی پیش از [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|انقلاب کمونیستی]] نیز خود به دو مقطع تقسیم می شود: دوران اولیه ی شکل گیری (از1890 تا1920میلادی)؛ و دوره ی حاکمیت ملی گرایان(دهه های1930 و1940). دوره ی پس از [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|انقلاب کمونیستی]] هم به دو مقطع قابل تفکیک است: دوره ی سوسیالیسم که دوره ی«سیاست و هنر»بود(دهه های1950تا1970)؛ و دوره ی پس از آغاز اصلاحات(1980تا کنون)<ref>الماسیه، محمد رسول. سینما در [[چین]]. گزارش ارسالی از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در [[پکن]].</ref><ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref>. | فیلم ناطق هم در سال۱۹۲۹ میلادی وارد [[صنعت فیلم و سینمای چین|سینمای چین]] گردید و مورد استقبال گسترده ی مردم قرار گرفت. در نگاه کلی، [[صنعت فیلم و سینمای چین|سینمای چین]] را به دو دوره ی پیش و پس از [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|انقلاب کمونیستی]] می توان تقسیم کرد. | ||
دوره ی پیش از [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|انقلاب کمونیستی]] نیز خود به دو مقطع تقسیم می شود: دوران اولیه ی شکل گیری (از1890 تا1920میلادی)؛ و دوره ی حاکمیت ملی گرایان(دهه های1930 و1940). | |||
دوره ی پس از [[حزب کمونیست و احیای هویت ملی چین|انقلاب کمونیستی]] هم به دو مقطع قابل تفکیک است: دوره ی سوسیالیسم که دوره ی«سیاست و هنر»بود(دهه های1950تا1970)؛ و دوره ی پس از آغاز اصلاحات(1980تا کنون)<ref>الماسیه، محمد رسول. سینما در [[چین]]. گزارش ارسالی از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در [[پکن]].</ref><ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref>. | |||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
خط ۱۱: | خط ۱۵: | ||
* [[صنعت فیلم و سینمای چین]] | * [[صنعت فیلم و سینمای چین]] | ||
* [[پیدایش سینما در چین]] | * [[پیدایش سینما در چین]] | ||
* [[ورود صنعت سینما در چین]] | * [[ورود صنعت سینما در چین]] | ||
* [[پیشینه سینمای لبنان]] | |||
* [[سینمای ژاپن قبل از جنگ جهانی دوم]] | |||
* [[سینمای ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم]] | |||
* [[سیر تحول سینمای سنگال]] | |||
= کتابشناسی = | = کتابشناسی = |
نسخهٔ ۱۲ ژانویهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۵:۴۴
تصاویر متحرک، همزمان با شروع آن در غرب، توسط بازرگانهای اروپائی و آمریکائی به چین آمد و چینیها نیز بلافاصله آن را پسندیده و نام یینگشِه(Ying She) یا(نمایش سایه) بر آن نهادند. در سال ۱۹۰۵ میلادی، نخستین فیلمهای چینی ساخته شد و تا سال۱۹۱۰ میلادی صنعت فیلم در شانگهای شکل گرفت و شعبههائی هم در شهرهای ساحلی دایر کرد.[۱]
فیلم ناطق هم در سال۱۹۲۹ میلادی وارد سینمای چین گردید و مورد استقبال گسترده ی مردم قرار گرفت. در نگاه کلی، سینمای چین را به دو دوره ی پیش و پس از انقلاب کمونیستی می توان تقسیم کرد.
دوره ی پیش از انقلاب کمونیستی نیز خود به دو مقطع تقسیم می شود: دوران اولیه ی شکل گیری (از1890 تا1920میلادی)؛ و دوره ی حاکمیت ملی گرایان(دهه های1930 و1940).
دوره ی پس از انقلاب کمونیستی هم به دو مقطع قابل تفکیک است: دوره ی سوسیالیسم که دوره ی«سیاست و هنر»بود(دهه های1950تا1970)؛ و دوره ی پس از آغاز اصلاحات(1980تا کنون)[۲][۳].