آثار باستانی شهر قاهره و جیزه مصر: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱۸: | خط ۱۸: | ||
=== منطقه دهشور === | === منطقه دهشور === | ||
[[پرونده:538998585 dahshur bent pyramid 3000x1000.jpg|بندانگشتی|منطقه دهشور]] | [[پرونده:538998585 dahshur bent pyramid 3000x1000.jpg|بندانگشتی|منطقه دهشور]] | ||
این منطقه از جمله مناطق باستانی [[مصر]] است که مجموعهای از هرم و آثار گنجهای طلا در دل آن و نیز تعدادی گور را در خود جای داده است. تعدادی از هرمهای این مجموعه باستانی به «سنفرو» اولین فرعون سلسله چهارم و نیز چند هرم دیگر منسوب به پادشاهان سلسله دوازدهم است. گورهای این منطقه باستانی هم منسوب به سلسله چهارم است.<ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). | این منطقه از جمله مناطق باستانی [[مصر]] است که مجموعهای از هرم و آثار گنجهای طلا در دل آن و نیز تعدادی گور را در خود جای داده است. تعدادی از هرمهای این مجموعه باستانی به «سنفرو» اولین فرعون سلسله چهارم و نیز چند هرم دیگر منسوب به پادشاهان سلسله دوازدهم است. گورهای این منطقه باستانی هم منسوب به سلسله چهارم است.<ref>صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ [[مصر]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]، ص218-220.</ref> | ||
==پاورقی== | ==پاورقی== | ||
[i] - مصطبة: گورهای جمعی به صورت سکوی بزرگ و اطراف شیبدار که از آجرهای گلین ساخته شده است و معمولا محل دفن شخصیتهای مملکتی بوده است. | [i] - مصطبة: گورهای جمعی به صورت سکوی بزرگ و اطراف شیبدار که از آجرهای گلین ساخته شده است و معمولا محل دفن شخصیتهای مملکتی بوده است. |
نسخهٔ ۱۳ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۸:۵۲
شهر اون
بقایای شهر «اون» که یکی از مهمترین مناطق باستانی مربوط به دوره فرعونی است و با عنوان «هلیوپولیس» شناخته میشود. مهم ترین اثر باقیمانده از این شهر، مسلة (ستون هرمی شکل) منسوب به سنوسرت اول و مسلة المصریة است.
اهرام سه گانه مصر
هرمهای سهگانه در منطقه جیزه در نزدیکی شهر قاهره قرار گرفته است و از معماری شگفتانگیزی برخوردار است. هرم «خوفو» اولین و بزرگترین هرم از هرمهای سهگانه منسوب به دومین فرعون از سلسله چهارم است. بنای اصلی این هرم از سنگهای آهکی ساخته شده است. در ساخت راهروهای داخلی و اتاق دفن و تابوت سنگی اما از گرانیت سرخ استفاده شده است. قاعده هرم مربع شکل و طول ضلع اولیه آن، 230 متر و ارتفاع آن 137 متر، تعداد قطعات به کار رفته حدود 2/300/000 قطعه و مدت زمان ساخت آن هم 20 سال به طول انجامیده است. هرم «خفرع» با ارتفاع 143/5 و طول هر ضلع 215/5 متر منسوب به خفرع دیگر فرعون قدرتمند سلسله چهارم است. هرم «منکاورع» کوچکترین هرم در این مجموعه و ارتفاع آن 66 متر است.
مجسمه ابوالهول مصر
این مجسمه غول پیکر در کنار هرمهای سهگانه قرار دارد و از جمله آثار باقیمانده از دوران فرعونی مصر است که توسط خفرع فرعون سلسله چهارم و سازنده هرم دوم بنا گردیده است. بدن مجسمه به شکل حیوان و سر آن به صورت انسان است که در واقع نماد سر فرعون است. مجسمه ابوالهول در جایگاه حراست از هرمهای سهگانه قرار گرفته است. این مجسمه سنگی را نماد قدرت، حکمت و هوشمندی دانستهاند.
قلعه بابلیون
به عنوان یک قلعه نظامی ، مورد استفاده رومیهای حاکم بر مصر برای کنترل هر گونه شورشهای مردمی علیه آنان بوده است. این قلعه در دورههای بعد از شکل نظامی خارج و تعدادی کلیسای قبطی و دیر در آن ساخته شده است.
هرم پلکانی زوسر مصر
در منطقه سقاره مجموعهای از هرمهای منسوب به فراعنه سلسلههای سوم، پنجم و ششم و نیز تعدادی مصطبه[i] مزین به نقاشیهای زیبا قراردارد که تصاویری از حیات روزانه در عصر پادشاهی کهن را نشان میدهد. مهمترین هرم در این مجموعه، هرم پلکانی «زوسر» است که توسط این فرعون سر سلسله سوم ساخته شده است و در زمره اولین سازههای سنگی جهان کهن شناخته میشود. قاعده این هرم 130 متر طول و 100 متر عرض و دارای 60 متر ارتفاع است. در دل این بنای سنگی، دهلیزها و اتاقهای متعدد با تزئینات از جمله تصاویری از شیوه زندگی مردم و نقاشیهایی از فرعون قرار دارد. دو مصطبه نیز در سمت شمال شرقی آن ساخته شده است.
منطقه دهشور
این منطقه از جمله مناطق باستانی مصر است که مجموعهای از هرم و آثار گنجهای طلا در دل آن و نیز تعدادی گور را در خود جای داده است. تعدادی از هرمهای این مجموعه باستانی به «سنفرو» اولین فرعون سلسله چهارم و نیز چند هرم دیگر منسوب به پادشاهان سلسله دوازدهم است. گورهای این منطقه باستانی هم منسوب به سلسله چهارم است.[۱]
پاورقی
[i] - مصطبة: گورهای جمعی به صورت سکوی بزرگ و اطراف شیبدار که از آجرهای گلین ساخته شده است و معمولا محل دفن شخصیتهای مملکتی بوده است.
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص218-220.