معماری پسا انقلابی کوبا: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
(صفحه‌ای تازه حاوی «تغییرات ریشه‌ای جامعه کوبا با عبور از سیستم کاپیتالیسم به سوسیالیسم، با تغییر روابط اجتماعی و مالکیتی درباره زمین‌های شهری و روستایی بیان می‌شود، در این راستا، معماری کوبا وارد دوره‌ای تاریک م...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
تغییرات ریشه‌ای [[جامعه و نظام اجتماعی کوبا|جامعه کوبا]] با عبور از سیستم کاپیتالیسم به سوسیالیسم، با تغییر روابط اجتماعی و مالکیتی درباره زمین‌های شهری و روستایی بیان می‌شود، در این راستا، [[معماری در کوبا|معماری کوبا]] وارد دوره‌ای تاریک می‌گردد چرا که توسعه شهری هاوانا مختل می‌شود و مرحله‌ای از شکل‌گیری اسکان‌های روستایی که نوعی شهرنشینی ارزان قیمت را ایجاد می‌کنند، آغاز می‌شوند. [[معماری در کوبا|معماری]] بعد از انقلاب را می‌توان به سه دوره تقسیم کرد:
تغییرات ریشه‌ای [[جامعه و نظام اجتماعی کوبا|جامعه کوبا]] با عبور از سیستم کاپیتالیسم به سوسیالیسم، با تغییر روابط اجتماعی و مالکیتی درباره زمین‌های شهری و روستایی بیان می‌شود، در این راستا، [[معماری در کوبا|معماری کوبا]] وارد دوره‌ای تاریک می‌گردد چرا که توسعه شهری هاوانا مختل می‌شود و مرحله‌ای از شکل‌گیری اسکان‌های روستایی که نوعی شهرنشینی ارزان قیمت را ایجاد می‌کنند، آغاز می‌شوند. [[معماری در کوبا|معماری]] بعد از انقلاب را می‌توان به سه دوره تقسیم کرد:


الف) [[معماری در کوبا|معماری]] مرحله اول (۱۹۶۹-۱۹۵۹) بر پایه سادگی و جستجوی راه‌حل‌های فنی که به آسانی اجرا شوند، مشخص می‌شدند. تاثیر قوی [[روسیه]] در [[کوبا]]، علاقه به تقارن و صرفه‌جویی در فضا را به ارمغان می‌آورد.
الف) [[معماری در کوبا|معماری]] مرحله اول ( 1959 - 1969) بر پایه سادگی و جستجوی راه‌حل‌های فنی که به آسانی اجرا شوند، مشخص می‌شدند. تاثیر قوی [[روسیه]] در [[کوبا]]، علاقه به تقارن و صرفه‌جویی در فضا را به ارمغان می‌آورد.


ب) در مرحله دوم (۱۹۷۹-۱۹۶۹) مناطق جدیدی ایجاد می‌شوند و مناطقی که در مرحله قبلی با امکانات بیشتری جهت سرمایه گذاری به‌وجود آمده بودند با همان ویژگی‌ها و در غیاب هنر رشد می‌یابند.
ب) در مرحله دوم (1969 - 1979) مناطق جدیدی ایجاد می‌شوند و مناطقی که در مرحله قبلی با امکانات بیشتری جهت سرمایه گذاری به‌وجود آمده بودند با همان ویژگی‌ها و در غیاب هنر رشد می‌یابند.


در دوره سوم (۱۹۸۹-۱۹۷۹) توجه به جنبه رسمی و بازیافت ارزش‌های فرهنگی هویت کوبایی آغاز می‌شود. کدهای مدرنیسم کاربردی و پسامدرنیسم پدیدار می‌شوند، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و رونق [[صنعت گردشگری کوبا|گردشگری]] در دهه ۹۰، ساخت هتل‌های مدرن افزایش می‌یابد. هتل‌های جدید با سازه‌های فولادی و شیشه‌ای، تاثیر شدیدی از معماری غربی معاصر را انعکاس می‌دهند، و نمایانگر تقلیدی از نمای آسمان خراش‌ها می‌باشد. نمونه‌های بارزی از این نوع [[معماری در کوبا|معماری]]، هتل ملیا کوایبا (Melia Cohiba) و هتل اوآسیس پانوراما (Oasis Panorama) می‌باشد<ref>Marinelli, C. (2001). Una Colección de Arte Cubano. Selección, análisis, opiniones, polémicas y aventuras de un coleccionista, Coral Gables, Florida, P118</ref><ref>حق روستا، مریم(1396). جامعه و فرهنگ [[کوبا]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،] ص.338-339.</ref>.
در دوره سوم (1979 - 1989) توجه به جنبه رسمی و بازیافت ارزش‌های فرهنگی هویت کوبایی آغاز می‌شود. کدهای مدرنیسم کاربردی و پسامدرنیسم پدیدار می‌شوند، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و رونق [[صنعت گردشگری کوبا|گردشگری]] در دهه ۹۰، ساخت هتل‌های مدرن افزایش می‌یابد. هتل‌های جدید با سازه‌های فولادی و شیشه‌ای، تاثیر شدیدی از معماری غربی معاصر را انعکاس می‌دهند و نمایانگر تقلیدی از نمای آسمان خراش‌ها می‌باشد. نمونه‌های بارزی از این نوع [[معماری در کوبا|معماری]]، هتل ملیا کوایبا (Melia Cohiba) و هتل اوآسیس پانوراما (Oasis Panorama) می‌باشد<ref>Marinelli, C. (2001). Una Colección de Arte Cubano. Selección, análisis, opiniones, polémicas y aventuras de un coleccionista, Coral Gables, Florida, P118</ref><ref>حق روستا، مریم(1396). جامعه و فرهنگ [[کوبا]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،] ص.338-339.</ref>.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
 
[[معماری در کوبا]]؛ [[سبک های معماری در کوبا]]؛ [[سبک باروک کوبایی]]؛ [[سبک هنر نو در معماری کوبا]]؛ [[سبک معماری اکلکتیسم]]؛ [[سبک آرت دکور در معماری کوبا]]؛ [[سبک معماری نئوکلاسیک در کوبا]]؛ [[هنر تزئینی (آرت دکو)]]
* [[هنر کوبا]]
 
* [[معماری در کوبا]]  
 
* [[سبک معماری نئوکلاسیک در کوبا]]
 
* [[سبک هنر نو در معماری کوبا]]
 
* [[سبک آرت دکور در معماری کوبا]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۵۹

تغییرات ریشه‌ای جامعه کوبا با عبور از سیستم کاپیتالیسم به سوسیالیسم، با تغییر روابط اجتماعی و مالکیتی درباره زمین‌های شهری و روستایی بیان می‌شود، در این راستا، معماری کوبا وارد دوره‌ای تاریک می‌گردد چرا که توسعه شهری هاوانا مختل می‌شود و مرحله‌ای از شکل‌گیری اسکان‌های روستایی که نوعی شهرنشینی ارزان قیمت را ایجاد می‌کنند، آغاز می‌شوند. معماری بعد از انقلاب را می‌توان به سه دوره تقسیم کرد:

الف) معماری مرحله اول ( 1959 - 1969) بر پایه سادگی و جستجوی راه‌حل‌های فنی که به آسانی اجرا شوند، مشخص می‌شدند. تاثیر قوی روسیه در کوبا، علاقه به تقارن و صرفه‌جویی در فضا را به ارمغان می‌آورد.

ب) در مرحله دوم (1969 - 1979) مناطق جدیدی ایجاد می‌شوند و مناطقی که در مرحله قبلی با امکانات بیشتری جهت سرمایه گذاری به‌وجود آمده بودند با همان ویژگی‌ها و در غیاب هنر رشد می‌یابند.

در دوره سوم (1979 - 1989) توجه به جنبه رسمی و بازیافت ارزش‌های فرهنگی هویت کوبایی آغاز می‌شود. کدهای مدرنیسم کاربردی و پسامدرنیسم پدیدار می‌شوند، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و رونق گردشگری در دهه ۹۰، ساخت هتل‌های مدرن افزایش می‌یابد. هتل‌های جدید با سازه‌های فولادی و شیشه‌ای، تاثیر شدیدی از معماری غربی معاصر را انعکاس می‌دهند و نمایانگر تقلیدی از نمای آسمان خراش‌ها می‌باشد. نمونه‌های بارزی از این نوع معماری، هتل ملیا کوایبا (Melia Cohiba) و هتل اوآسیس پانوراما (Oasis Panorama) می‌باشد[۱][۲].

نیز نگاه کنید به

معماری در کوبا؛ سبک های معماری در کوبا؛ سبک باروک کوبایی؛ سبک هنر نو در معماری کوبا؛ سبک معماری اکلکتیسم؛ سبک آرت دکور در معماری کوبا؛ سبک معماری نئوکلاسیک در کوبا؛ هنر تزئینی (آرت دکو)

کتابشناسی

  1. Marinelli, C. (2001). Una Colección de Arte Cubano. Selección, análisis, opiniones, polémicas y aventuras de un coleccionista, Coral Gables, Florida, P118
  2. حق روستا، مریم(1396). جامعه و فرهنگ کوبا. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص.338-339.